Rapport: Sony har skrotat två live service-projekt
*Rocksteady
Uppföljare till GTA online bland alla live service satsningar i branschen kan man väl förmoda är en av de mest säkra korten.
Svårt att greppa fantasisummorna som framgångsrika live service spel drar in tror jag, det är inte konstigt att det satsas på så länge folk är så jäkla glada på att betala för battle pass, skins och annat skräp.
Otroligt hur mycket tid, pengar och talang man har slösat på under alla dessa år tack vare Jim Ryan... (det sämsta som kunde ske i modern tid).
Här satt man i åratal och väntade på vilka single player-spel de skulle få fram...och så visade det sig nu att det var mer av liveservice-skräpet. Hur Jim Ryan tillsammans med Hermen Hulst, tyckte att det var en god idé att skapa 12 liveservicespel är för många helt ofattbart...samtidigt som de "tvingade" sina mest talangfulla single-player-studior att skapa en del av dessa bara för att lägga ner dem senare. Minns att jag läste att många studior var missnöjda internt om den nya inriktningen.
Det är nu inte konstigt varför denna generation hittills har varit lite halvdan med exklusiva (förstapartspel), men tror fortfarande på att det kan komma en hel del nytt under de sista åren av generationen, med förhoppningsvis start till hösten.
Ja jo men ett barnspel och några remasters kontra lika många år med ps4 så liknar det snarare ett fiasko än en framgång.
Mycket glädjande dock att de taggar ner live service hetsen som är ett kundfientligt och girigt koncept.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Då vill jag inte veta vad du tycker om Nintendo Switch. Nintendo måste vara nära konkurs så få vuxenspel som de ha släppt.
Spider-Man 2 är ett annat som har släppts. Death Stranding 2, Ghost of Yōtei och Intergalactic är på gång.
Sonys satsning på live service har varit dålig ja, men de har släppt och har singleplayer-spel på gång.
Satsar de på 12 projekt och lyckas med ett så är det garanterad vinst under lång tid framöver. Bara skrota de andra 11 som inte lyckades med markanden. Bara kolla på de framgångsrika live service spelen så ser man hur mycket pengar de drar in. Spelarna vill ha live service med kosmetiska microtransactaioner och seasonpass.
https://www.fz.se/nyhet/299533-marvel-rivals-har-redan-dragit...
Tack och lov. Horizon kanske skulle funka om live service, men satsa hellre på single player med starka berättelser som är deras signatur (eller ja, Astro Bot kanske inte har den starkaste storyn men där är bandesignen ett starkt kort och det är svårt att göra live service av).
Angående att lägga ner saker och kalla det "fiasko" så kan jag garantera att det är dyrare att driva ett projekt hela vägen i mål som floppar, än att lägga ner det i tid om man bedömer att det inte kommer att lyckas. Valve må ha en helt galen track record med i stort sett bara legendariska succéer bakom sig, men det beror ju just på att de lägger ner sånt som de inte menar är värda att satsa på. Kostar rätt mycket att driva spelet från långt utvecklat och typ spelbart till att vara klart för release, och faller man för sunk cost fallacy och envist driver igenom det i mål bara för att "nu har vi ju lagt så mycket tid på det" så är man slut.
De har släppt mer single player spel och bättre spel än både Xbox och Nintendo tsm denna generationen.
Det här är helt och hållet corporate greed. Man tror man kommer sälja och tjäna mer genom att hoppa på Live-service tåget.
Lyckas man kan man tälja guld samtidigt tappar man vad som definierar Playstation. Mastodon singleplayer äventyr. Låt fansen av dessa spel känna sig trygga åtm att skaffar man Playstation så kan man räkna med att få sådana serverade. Låt Playstation studios gör vad dom alltid varit bra på.
Det är inget fel med multiplayer-spel osv men att avvara talang från typiska "playstation spel" för att göra sånt endast är ingen bra strategi imo
Mycket får man göra här i livet, men att påpeka att Astro Bot trots allt är lite av ett barnspel, det verkar vara att pilla i någonting många människor helst ser att man inte pillar i. Jag vet inte om det någonstans hänger ihop med att den här generationen kanske faktiskt känns lite "meh" för många. Inte nödvändigtvis ett fiasko, men lite blekt. Det känns som att man gärna vill att Astro Bot ska vara mer än vad det någonsin har siktat på att vara, nånstans.
Ett skrotat live service-spel känns för övrigt som ett bra live service-spel. Uppskattar att det är just Sony som drar i handbromsen också. Sony och Playstation känns någonstans som det mest givna valet för många konsolspelare, om man vill spela annat än partytitlar och Zelda. Spelar man inte dator eller Switch, då spelar man Playstation, typ. Att Sony känner att marken under dess live service-satsningar inte håller, det är ändå ett hälsotecken. Sen är det lite som att nån slutar såga av grenen de sitter på. Det är ingen storslagen insikt att hylla, men det är någonting.
+1 på ett nytt Days Gone, riktigt bra och underskattat spel (spelade dock några år efter launch när mycket problem var bortpatchat)