Analys: Nästa generation har inte plats för både Playstation och Xbox
Om man inte kan "fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter", är det bara en tragisk utveckling som fördummar konsumenterna.
Det är verkligen inte billigare. Konsolspel och prenumerationstjänster gör konsoler dyrare och saknar flexibilitet.
Du får dessutom så otroligt mycket mindre för pengarna jämfört med PC.
Några exempel:
Gratis onlinespelande
Mer spelreor och billigare priser
Mångsidighet
Modding och community patcher
Längre livslängd
"man behöver aldrig oroa sig överhuvudtaget om konsolen ska klara spelet."
Det gick ju bra med CP2077?
Att spel spelas i 30 fps med upskalning är inte heller att klara spelet, det är så otroligt låg standard.
Nästan alla konsolspel är suddiga pga uppskalning och dynamisk upplösning.
Du kan inte heller ställa in inställningar själv så du måste lita på att utvecklarna vet vad du föredrar (spoiler: det gör dom inte)
Detta är såklart bara ytterst fåtal punkter varför konsoler är så otroligt onödiga, ännu mer så om man jämför med PC.
En aspekt du missat är att en del vill ha en utmaning när dom spelar. Det är allmänt känt att sämre spelare tenderar att luta sig mot pc då det är klart mycket enklare med mus.
Det är givetvis inget fel i det, en vis person vet sina begränsningar, men bra spelare kör konsol mycket pga utmaningen medans sämre spelare lockas av ezmode som pcn erbjuder.
Absolut. Och fler och fler inser detta. PC-spelandet växer enormt på konsolernas bekostnad. Det enda som är dyrt är att köpa själva datorn för 15000 men på sikt tjänar man in allt och lite till.
Därför tror inte jag det finns plats för Xbox nästa generation. De kommer säkert släppa en, men efter att den som vanligt har floppat kommer MS lägga ner den i förtid och enbart satsa på Xbox Gamerpass på andras plattformar.
15000 är långt mer än vad de flesta spenderar på konsol och spel på en hel generation.
För 2 generationer sedan så låg det 7 spel i snitt per konsol.
Köper man Gamepass så har man alltid spel med och behöver inte köpa något annat, i ultimate ingår även onlinedelen
Minns inte riktigt när dessa förståsigpåare började säga "Det här är den sista konsolgenerationen som kommer att komma." men jag har för mig att det var vid PS3 lanseringen.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Xbox förstår jag inte hur nån köper eller spelar på ? Alla bästa spel finns inte till den...
Håller inte med dig där riktigt. Xboxen har dessutom mycket bättre modstöd för spel än vad ps har.
En aspekt du missat är att en del vill ha en utmaning när dom spelar. Det är allmänt känt att sämre spelare tenderar att luta sig mot pc då det är klart mycket enklare med mus.
Det är givetvis inget fel i det, en vis person vet sina begränsningar, men bra spelare kör konsol mycket pga utmaningen medans sämre spelare lockas av ezmode som pcn erbjuder.
Haha, jag förstår precis vad du menar! Jag har hört att nästa stora e-sporttrend blir att spela med en hand bunden bakom ryggen och en ögonbindel bara för sätta handikapp på sig själv, men tills dess fortsätter jag att njuta av min "ezmode" på PC. Det är ju trots allt skönt att kunna dricka jolt cola med ena handen medan jag headshotar med den andra
Det var nog den usligaste analys jag någonsin hört talas om... Om det är nån som borde försvinna så är det ju nintendo. Speciellt eftersom GTA6 inte ena kommet gå att starta på en switch 2 med hårdvara från tidigt 2000tal. Alla konsoler har ain plats. Nintendo för barnen, xbox för entusiaster och ps6 för tonåringarna som tror dom e coola och änså bara spelar fortnite o fifa. Godnatt
1# FZ Troll
Ganska märklig analys.
Den enda som kanske får stryka på foten är Xbox, dom verkar ligga mest i underläge just nu.
Xbox och PC är ganska snarlika. Switch 2 känns mest som en boostad Switch. Nu finns det en drös med handhållna alternativ på PC sidan.
Playstation brukar leverera bra hårdvara, gör Xbox en likvärdig konsol som Sony så är kampen rätt jämn (de brukar vara rätt jämna), allt handlar om pris och vilka unika spel som släpps till respektive konsol.
Som en sa. Consoles are for cavemen
Jag ser ingen skillnad på xbox eller PS. Båda går att spela bra spel på. Och i stort samma prestanda.
Skillnaden som jag ser är några spel som inte går att spela på den ena sidan och vise versa.
Nästa generation konsoler borde bli en minipc om spelutvecklarna fick bestämma. Xbox försöker.
Hela spelindustrin hade dragit nytta om vi slapp (pc) konsolerna som drar ner på kraften det tar att göra ett spel för tre plattformar.
Blir inte optimerat och inte heller optimalt.
Xbox förstår jag inte hur nån köper eller spelar på ? Alla bästa spel finns inte till den...
Alla bästa spelen finns inte till nån konsol. PS5 har inte Zelda, Switch har inte Forza, och Xbox har inte Uncharted.
Som en sa. Consoles are for cavemen
Jag ser ingen skillnad på xbox eller PS. Båda går att spela bra spel på. Och i stort samma prestanda.
Skillnaden som jag ser är några spel som inte går att spela på den ena sidan och vise versa.
Nästa generation konsoler borde bli en minipc om spelutvecklarna fick bestämma. Xbox försöker.
Hela spelindustrin hade dragit nytta om vi slapp (pc) konsolerna som drar ner på kraften det tar att göra ett spel för tre plattformar.
Blir inte optimerat och inte heller optimalt.
Lättare att optimera spel när alla konsoler har exakt samma hårdvara, som konsolerna har, förutom att Series S är mycket sämre än X
Ganska märklig analys.
Den enda som kanske får stryka på foten är Xbox, dom verkar ligga mest i underläge just nu.
Xbox och PC är ganska snarlika. Switch 2 känns mest som en boostad Switch. Nu finns det en drös med handhållna alternativ på PC sidan.
Playstation brukar leverera bra hårdvara, gör Xbox en likvärdig konsol som Sony så är kampen rätt jämn (de brukar vara rätt jämna), allt handlar om pris och vilka unika spel som släpps till respektive konsol.
Fast switch är mycket smidigare än alla handhållna pcs, och med bättre batteri.
Alla bästa spelen finns inte till nån konsol. PS5 har inte Zelda, Switch har inte Forza, och Xbox har inte Uncharted.
Man behöver inte ha så stor bredd på sitt personliga bibliotek av spel. En konsol räcker för att täcka allt gamingbehov, gott o väl. Det gäller bara att köpa konsolen som ger de allra bästa exklusiviteterna (de flesta tredjepartsspelen av rang dyker ändå upp på alla konsolerna.)
Jag köper plattform baserat på var de spel jag vill spela finns. Så jag har idag konsoler från alla tre lag i nuvarande generation plus PC.
Blir det en mindre så är det väl inte mig emot, bara en mindre att ha inkopplat. Men jag tror att pushen mot att folk ska ha sina spel digitalt kommer påverka detta ganska mycket. Någon som idag har sin samling digitalt på Playstation kommer behöva ganska starka skäl för att nästa generation ska bli en Xbox, eller vice versa.
Själv föredrar jag fysiskt och går väldigt långt för att få tag i det jag vill spela fysiskt. Det blir oftast betydligt billigare också i slutändan.
...."ps6 för tonåringarna som tror dom e coola och änså bara spelar fortnite o fifa."
Tack!
Ska minnas din kommentar när jag sitter med min ps6. Ska insupa känslan av att vara både cool och ung trots att jag då säkert är runt 55 bast.
Skippar Fifa och Fortnite dock.
Skål och godnatt 🍻
“All thinking people are atheists.”
https://i.redd.it/48z4vp9uhysd1.jpeg
De förutspår helt fel!
Nintendo kommer i vanlig ordning floppa med sin konsol. Sen urminnes tider så går varannan konsol bra, varannan uselt. Det är en naturlag!
Du skulle ha börjat på NES och SNES. Ingen av dem floppade.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Närmare 15% skulle jag tro
Det finns data där ute, om än kan grejer vara aningen bias av olika anledningar och räknesätt.
Inte sett något som direkt stödjer 15 % dock.
Haha, jag förstår precis vad du menar! Jag har hört att nästa stora e-sporttrend blir att spela med en hand bunden bakom ryggen och en ögonbindel bara för sätta handikapp på sig själv, men tills dess fortsätter jag att njuta av min "ezmode" på PC. Det är ju trots allt skönt att kunna dricka jolt cola med ena handen medan jag headshotar med den andra
Wow, poängen flög rakt över ditt huvud. Givetvis kommer esporter använda sig av verktyg som ger spelarna den absoluta edgen, och det är pc.
Om du tar två jämn bra spelare, en på pc och en med kontroll, och sätter dom mot varandra så kommer den på pc vinna fler gånger än den kotroll. Varför? För att det är enklare med mus. Är det kontroversiellt?
En del, som jag, gillar den utmaningen. Jag kör alltid crossplay när den möjligheten finns för jag älskar pwna pc nubs som har en klar fördel.
Om vi skulle köra ratings 1-10 så skulle en 5/10 ratad ps spelare vara en 8/10 ratad pc spelare. En 7/10 ratad ps spelare skulle vara en 10/10 pc spelare.
Som sagt, kör vad du tycker är kul. Är det ez du e ute efter, varsågod, kör pc 😁👍
Min poäng var att det finns andra aspekter att beakta när en spelare väljer konsol över pc som du inte tog hänsyn till i din första post.
Om det är något som generationen med PS5 och Xbox Series verkligen har åstadkommit, så är det att locka många att ta steget över till PC-sidan.
Tänk om Valve skulle lansera en riktigt välgjord Steam Machine med prestanda som kan mäta sig med nästa PS6 och nästa Xbox. Om de samtidigt lyckas göra den lika användarvänlig som en traditionell konsol genom sitt Steam OS, och inkluderar smidigt stöd för tjänster som YouTube, Netflix och HBO utan att man behöver krångla med inställningar – då tror jag att den skulle kunna växa och bli riktigt stor på sikt.
Men det kanske skulle krävas att onlinemultiplayer spel skapar specifika servrar där enbart handkontroller stöds så att det blir än bättre Steammachine stöd för konsolspelare.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Det finns data där ute, om än kan grejer vara aningen bias av olika anledningar och räknesätt.
Fast det där är inte marknadsandelar, det är hur mycket pengar som spenderats på formaten under ett specifikt år.
PS och Xbox får högre siffror då de säljer dyrare konsoler än Nintendo samt att de har betydligt fler spel med mikrotransaktioner på sina format.
Jag tror de flesta inser att Xbox inte har nästan en tredjedel av konsolmarknaden.
Om man inte kan "fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter", är det bara en tragisk utveckling som fördummar konsumenterna.
Det är verkligen inte billigare. Konsolspel och prenumerationstjänster gör konsoler dyrare och saknar flexibilitet.
Du får dessutom så otroligt mycket mindre för pengarna jämfört med PC.
Några exempel:
Gratis onlinespelande
Mer spelreor och billigare priser
Mångsidighet
Modding och community patcher
Längre livslängd
"man behöver aldrig oroa sig överhuvudtaget om konsolen ska klara spelet."
Det gick ju bra med CP2077?
Att spel spelas i 30 fps med upskalning är inte heller att klara spelet, det är så otroligt låg standard.
Nästan alla konsolspel är suddiga pga uppskalning och dynamisk upplösning.
Du kan inte heller ställa in inställningar själv så du måste lita på att utvecklarna vet vad du föredrar (spoiler: det gör dom inte)
Detta är såklart bara ytterst fåtal punkter varför konsoler är så otroligt onödiga, ännu mer så om man jämför med PC.
Jag håller inte med dig alls! Det stämmer ju bara inte. Har haft både PC och konsoler samtidigt i hela mitt vuxna liv och jag har ju lagt BETYDLIGT mer pengar på PC än konsolerna😅 Dessutom krånglar det ju oerhört mycket mer än konsoler. Bara på senare år med optimeringar av nya spel till PC har ju varit katastrofala. Uppdateringar heeeeeela tiden osv.
Och spel är lika billigt till konsoler, om inte billigare om man köper fysiskt.
Det ända som är bättre med PC är MMORPG.
Det var nog den usligaste analys jag någonsin hört talas om... Om det är nån som borde försvinna så är det ju nintendo. Speciellt eftersom GTA6 inte ena kommet gå att starta på en switch 2 med hårdvara från tidigt 2000tal. Alla konsoler har ain plats. Nintendo för barnen, xbox för entusiaster och ps6 för tonåringarna som tror dom e coola och änså bara spelar fortnite o fifa. Godnatt
Amen, för din syn på saken. Ja boxen är för entusiaster, men vi kör nog också FC25 på den. Någon nintendo har vi inte i hushållet (barnen har inte ens frågat efter en). Det är nog PC/Xbox kombon för oss.
Microsoft slutade redovisa antal sålda konsoler när det började gå dåligt. Många rapporter säger att det säljs 2 PS5or per Xbox. Sen har switch ännu större andel så Xbox borde ligga väldigt långt under 30% då Xbox knappt har 30% när man bara räknar PS5 vs Xbox. Och då är Xbox ändå det jag spelar mest på.
Fast det där är inte marknadsandelar, det är hur mycket pengar som spenderats på formaten under ett specifikt år.
PS och Xbox får högre siffror då de säljer dyrare konsoler än Nintendo samt att de har betydligt fler spel med mikrotransaktioner på sina format.
Jag tror de flesta inser att Xbox inte har nästan en tredjedel av konsolmarknaden.
Nintendo tjänar ju massor på varje konsol med, det gör inte Sony eller Microsoft.
Nintendo är antagligen det företag som ger mest spelglädje, och mest variation. Bäst exklusiviteter och minst kladdiga konsolen. För att inte tala om billigast. GTA har ändå inte varit intressant sedan Vice City.
Grafik är långt ifrån viktigast.
Är det någon konsol som känns onödig är det Xbox, och då är Xbox ändå min favorit. Jag kan inte komma på ett enda spel som är helt exklusivt på Xbox, förutom rare Replay som aldrig släpptes på PC.
Vadå, konsoler? Eller Playstation och Xbox?
Spelar mycket hellre på konsol än pc iallafall. Då man slipper fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter. Dessutom billigare. Det är bara tuta och köra med alla spel, man behöver aldrig oroa sig överhuvudtaget om konsolen ska klara spelet.
Tryck på kontrollen, konsolen startar och börja spela. Konsolerna har dock blivit mycket sämre nu när de är alldeles för lika en pc.
Du behöver inte fippla med klienter om du inte vill. Köp där det inte är krav på klient helt enkelt.
Nintendo är antagligen det företag som ger mest spelglädje, och mest variation. Bäst exklusiviteter och minst kladdiga konsolen. För att inte tala om billigast. [..]
Blir det inte VÄLDIGT dyrt med Nintendo ifall du vill uppleva den variation du nämner?