Analys: Nästa generation har inte plats för både Playstation och Xbox
Varför skulle inte båda få plats? Både ms och sony har ju massor med ipn och alla vill ju inte ha pc eller Nintendo för den delen
Microsoft får knappt plats nu, dessutom sabbar de hela Xbox som varumärke då de släpper sina spel till PlayStation utan att få något tillbaka, sen verkar de med göra Xbox till en tjänst istället för en konsol. Sen satsar de mycket på den där fruktansvärda skittjänsten Xcloud som är helt oanvändbart om man inte bara vill spela kortspel.
Och då är ändå Xbox det jag spelar på absolut mest.
Helt värdelösa teknikprylar som alla borde avstå, tillför absolut inget av värde överhuvudtaget.
Vadå, konsoler? Eller Playstation och Xbox?
Spelar mycket hellre på konsol än pc iallafall. Då man slipper fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter. Dessutom billigare. Det är bara tuta och köra med alla spel, man behöver aldrig oroa sig överhuvudtaget om konsolen ska klara spelet.
Tryck på kontrollen, konsolen startar och börja spela. Konsolerna har dock blivit mycket sämre nu när de är alldeles för lika en pc.
Varför skulle inte båda få plats? Både ms och sony har ju massor med ipn och alla vill ju inte ha pc eller Nintendo för den delen
Nä det finns inte mycket substans i det tycker jag inte, alla tre företagen har fortsatt relativt höga marknadsandelar.
Och jag tror det finns gott om marknadsandelar att dela på mellan dom, det som kan döda en av aktörerna är en fullständig flopp.
Lite svårt att spekulera runt imo.
Inget pekar ju på att det skulle bli färre gamers heller, att det bara skulle finnas plats för en känns mer som click-bait än något annat.
Synd för Sony då, med tanke på att Microsoft kommer släppa sin nästa konsol minst ett år innan Sony. Bara att packa ihop och stänga ner allt Sony!
Självklart finns det fortfarande plats för konkurrens, det gäller bara för Microsoft att göra rätt för sig någon gång. När de släppte Xbox One så gjorde de misstaget att bundla den med Kinect, vilket drev upp priset. Med Xbox Series så gjorde de misstaget att släppa två konsoler med olika specs. Om man ska tro ryktena så verkar Microsoft sträva mot att upprepa framgången med 360 genom att släppa en konsol utan onödigt trams runt omkring.
Microsoft får knappt plats nu, dessutom sabbar de hela Xbox som varumärke då de släpper sina spel till PlayStation utan att få något tillbaka, sen verkar de med göra Xbox till en tjänst istället för en konsol. Sen satsar de mycket på den där fruktansvärda skittjänsten Xcloud som är helt oanvändbart om man inte bara vill spela kortspel.
Och då är ändå Xbox det jag spelar på absolut mest.
Det gör dom väl, dom har ca 30 % av konsolmarknadens andelar.
Om man ska tro ryktena så verkar Microsoft sträva mot att upprepa framgången med 360 genom att släppa en konsol utan onödigt trams runt omkring.
Hello?!
De förutspår helt fel!
Nintendo kommer i vanlig ordning floppa med sin konsol. Sen urminnes tider så går varannan konsol bra, varannan uselt. Det är en naturlag!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Kan stämma. Många jag känner, främst barnfamiljer, köper alltid Nintendo för det funkar så bra till alla möjliga åldrar och några väldigt få köper en extra maskin så som playstation eller xbox. Men skulle vara intressant att veta hur det ser ut just nu i hela Sverige. Lite begränsat att bara anta kring sitt egen umgänge ^^
Till 360 så var Kinect ett frivilligt tillbehör. Det var ett sätt för Microsoft att hoppa på motion controller-tåget efter att Wii blev en så enorm succé. Med Xbox One så var det påtvingat vid release, vilket drev upp priset, och folk valde hellre det tusen kronor billigare PS4, som dessutom var mer kraftfull. Det tog Microsoft över 1,5 år att inse att ingen ville ha Kinect.
https://www.ign.com/articles/2014/05/13/microsoft-reveals-xbo...
Spelar mycket hellre på konsol än pc iallafall. Då man slipper fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter. Dessutom billigare. Det är bara tuta och köra med alla spel, man behöver aldrig oroa sig överhuvudtaget om konsolen ska klara spelet.
Tryck på kontrollen, konsolen startar och börja spela. Konsolerna har dock blivit mycket sämre nu när de är alldeles för lika en pc.
Om man inte kan "fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter", är det bara en tragisk utveckling som fördummar konsumenterna.
Det är verkligen inte billigare. Konsolspel och prenumerationstjänster gör konsoler dyrare och saknar flexibilitet.
Du får dessutom så otroligt mycket mindre för pengarna jämfört med PC.
Några exempel:
Gratis onlinespelande
Mer spelreor och billigare priser
Mångsidighet
Modding och community patcher
Längre livslängd
"man behöver aldrig oroa sig överhuvudtaget om konsolen ska klara spelet."
Det gick ju bra med CP2077?
Att spel spelas i 30 fps med upskalning är inte heller att klara spelet, det är så otroligt låg standard.
Nästan alla konsolspel är suddiga pga uppskalning och dynamisk upplösning.
Du kan inte heller ställa in inställningar själv så du måste lita på att utvecklarna vet vad du föredrar (spoiler: det gör dom inte)
Detta är såklart bara ytterst fåtal punkter varför konsoler är så otroligt onödiga, ännu mer så om man jämför med PC.
https://i.redd.it/48z4vp9uhysd1.jpeg
De förutspår helt fel!
Nintendo kommer i vanlig ordning floppa med sin konsol. Sen urminnes tider så går varannan konsol bra, varannan uselt. Det är en naturlag!
N64 var också lite av en flopp efter att ha sålt nämnvärt sämre än SNES och långt under sin konkurrent PS1, så det blev två raka floppar för Nintendo med N64 och GC. Så vem vet, det kanske blir två raka succéer denna gång?
Förr var det så enkelt när man ville spela på konsol. Sen uppfann de hd och hårddisk.
Jag befarar att priset på Switch 2 kommer att vara alldeles för högt, vilket kan få många småbarnsföräldrar att tveka inför ett köp. Den ekonomiska situationen är redan ansträngd för många, och jag tror att detta kommer att märkas tydligt när nästa generations konsoler släpps. De mest hängivna fansen kommer sannolikt att köpa den oavsett pris, även om det innebär en såld njure på dark web.. Men jag tror att många andra kommer att avvakta, vilket kan leda till trög försäljning efter den första vågens entusiastiska köpare.
Jag hoppas dock att jag har fel.
MS verkar redan vara på väg bort från flera marknader. Det rapporterades tidigare i år hur de slutade med all marknadsföring i många länder och de nya versionerna av S/X släpptes inte heller i dessa länder. Folk där rapporterar att det börjar bli svårt att hitta konsoler och handlare verkar bara sälja av de lager de redan har.
Den siffran låter inte speciellt trovärdig. Det skulle innebära att Sony och Nintendo delar på resterande 70 % och alltså bara har några procent mer av marknaden än MS när vi vet att bådas system säljer (minst) dubbelt så mycket.
Nintendo har Mario-spelen... det räcker. Sedan NES-tiden så har jag varit förtjust i just Mario-spelen. Övriga spel som finns till Nintendo har aldrig varit speciellt intressanta. Aldrig fastnat för Zelda t.ex. som annars är den andra stora spelserien som endast finns till Nintendo.
När det gäller Playstation och Xbox... så ja... idag finns de intressanta spelen till bägge konsolerna och även till PC, så det har inte någon betydelse vilken av dem man väljer.
EDIT: Finns det till Playstation någon som tillverkar en handkontroll identisk med den till Xbox? För egentligen så är det endast handkontrollen som jag verkligen ogillar hos Playstation.
Det var dock inget som pushades hårt jämfört med Xbox One, där Microsoft ganska snabbt backade från sina ambitioner om Kinect som en 2-i-1-upplevelse, likt ständig internetuppkoppling.
Change is the only constant
Xbox ställer om redan nu och är redan multiplattform, och man kan ju redan nu också spela dom flesta PlayStation spel på PC så PlayStation har ju inte heller så mycket exklusiva spel i min mening. Tror konsoller kommer leva kvar i någon form men det kommer finnas olika alternativ hur man vill konsumera deras spel. Nintendo måste nog gå samma väg tids nog.
Närmare 15% skulle jag tro
Om man inte kan "fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter", är det bara en tragisk utveckling som fördummar konsumenterna.
Det är verkligen inte billigare. Konsolspel och prenumerationstjänster gör konsoler dyrare och saknar flexibilitet.
Några exempel:
Gratis onlinespelande
Mångsidighet
Längre livslängd
Att spel spelas i 30 fps med upskalning är inte heller att klara spelet, det är så otroligt låg standard.
Du kan inte heller ställa in inställningar själv så du måste lita på att utvecklarna vet vad du föredrar (spoiler: det gör dom inte)
Detta är såklart bara ytterst fåtal punkter varför konsoler är så otroligt onödiga, ännu mer så om man jämför med PC.
Absolut. Och fler och fler inser detta. PC-spelandet växer enormt på konsolernas bekostnad. Det enda som är dyrt är att köpa själva datorn för 15000 men på sikt tjänar man in allt och lite till.
Därför tror inte jag det finns plats för Xbox nästa generation. De kommer säkert släppa en, men efter att den som vanligt har floppat kommer MS lägga ner den i förtid och enbart satsa på Xbox Gamerpass på andras plattformar.
Memento Mori
Några exempel:
Gratis onlinespelande
Mångsidighet
Längre livslängd
Jag spelade igenon CP2077 på min Xbox och det gick hur bra som helst.
Försummar konsumenterna? Vissa har inte ork eller intresse att hålla på med datorer. Mes och Snes var bara att starta. Väldigt många gillar enkelhet, saker ska bara fungera.
Mer spelreor och billigare priser? Du kan inte sälja dina pc spel. Storspel är nästan alltid billigare på konsol, då det finns både skivor och digitala butiker, där skivorna nästan alltid är billigare än både konsolerna digitala butiker och Steam.
Spel suddiga? Du kanske behöver bättre skärm. Spelen ser utmärkta ut. De flesta människor behöver inte 4090 och 4K. Väldigt många pc spelare har fortfarande 1060gtx och den är mycket sämre än konsolerna.
Jag spelar själv på laptop och är nöjd. Är man ingen megahardcore grafiknörd så funkar konsolerna alldeles utmärkt.
Annars hade switch aldrig blivit så poppis. Wii sålde också enormt bra fast grafiken var kass.
Moddningar för jag inte i med tång.
Sen är spel ofta avslappning för mig. Mus och tangentbord är allt annat än avslappning. Mus och tangentbord använder jag endast till Valorant.
Jag har ofta köpt datorer för 18000kr men spela de ändå Xbox 360 på den tiden, och när jag köpte nästa dator blev det mest Xbox One och sen Series X. Har alltid haft bättre dator än konsolerna. Men jag föredrar alltid konsolerna.