Jorå, Ciri är en riktig witcher i The Witcher IV

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast varför behöver Ciri vara en Witcher?
Hon var ju badass redan.
Har svårt att tro att hon med sina krafter inte skulle vara bättre lämpad för att ha ihjäl monster än en Witcher.
Om något är det ju en enorm downgrade.

Hon kanske vill vara en Witcher...får hon inte det för dig? Hur var det med den här konstnärliga friheten som många förespråkar när det gäller spelskapande? Ifall CDPR gör ett spel där Ciri är en Witcher så är jag helt bekväm med att de skriver en bra story kring det.
De har ju liksom inte gjort ett dåligt jobb på den fronten hittills, för att ha gjort en speltrilogi som tar vid efter att bokförfattaren avslutat sagan om vår Häxkarl.

Herregud, vänta åtminstone till spelet är släppt och recensionerna strömmar in innan ni som upprör er dömer ut spelet baserat på ett enda litet klipp Har nog aldrig sett maken till konstig "diskussion", eller vad man nu ska kalla det. Det här blir bara ju bortom fånigt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag gillar tanken på att Ciri har lyckats genomgå "förvandlingen" till en Witcher pågrund och på bekostnad av hennes inneboende megakrafter. Känns trovärdigt och bra då hon inte längre är OP med tidsresor/teleport.

Jag hade också gärna sett det. Hennes krafter i slutet av böckerna är ju rätt rejäla, även ifall jag inte kommer ihåg exakt hur de såg ut i böckerna. En sak som jag HAR tänk på är hur lätt hon kunde avsäga sig sin magi...har för mig att det var lika i både böcker och Netflix-serien. "Jag förskjuter/avsäger min magi"...klart!

Det är ju inte svårt att föreställa sig ett scenario där hon förlorar möjligheten att tidshoppa till en av säkert hundratals olika anledningar, och väljer att genomgå Trial of the Grasses trots riskerna. Gudarna ska veta att hon har jävlaranamma nog att klara det.

Medlem

Föredrar Geralt. Känns inte som att jag var klar med honom. Men det är väl som det är, antar jag.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Easy Allies (tidigare Gametrailers) har släppt en 30 min intervju med två av utvecklarna.

https://www.youtube.com/watch?v=ZmbhFPninuw

Tack förresten, jättebra klipp som direkt adresserar det som många här spekulerar kring, med början runt 8:40 och ett par minuter framåt (för de som av någon anledning inte orkar se hela). Själv sitter jag och hype-frossar just nu, och måste lugna ner mig lite med en kopp kaffe o_O

Medlem
Skrivet av Ender:

Hon kanske vill vara en Witcher...får hon inte det för dig? Hur var det med den här konstnärliga friheten som många förespråkar när det gäller spelskapande? Ifall CDPR gör ett spel där Ciri är en Witcher så är jag helt bekväm med att de skriver en bra story kring det.
De har ju liksom inte gjort ett dåligt jobb på den fronten hittills, för att ha gjort en speltrilogi som tar vid efter att bokförfattaren avslutat sagan om vår Häxkarl.

Herregud, vänta åtminstone till spelet är släppt och recensionerna strömmar in innan ni som upprör er dömer ut spelet baserat på ett enda litet klipp Har nog aldrig sett maken till konstig "diskussion", eller vad man nu ska kalla det. Det här blir bara ju bortom fånigt.

Hon kanske vill vara en ödla som äter flugor och tuggar tuggummi.
CDPR får göra precis vad dem vill. Det är deras spel.
Vem har sagt något om att Ciri inte får vara en Witcher?

Att tycka annorlunda är inte fel. Bara för att man inte håller med om riktningen betyder det inte att man dömer ut spelet :/

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

5) Ciri är vacker - vackra människor lyckas med allt.

😂😂😂😂😂😁😎

Medlem

Funderar mest på hur kommande inslag av sex kommer att förhålla sig.

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Vi kan ta ett verkligt exempel. Alla personer som genomgick hjärttransplantation innan det första lyckade försöket avled, är det också bevis på att det inte går att genomföra hjärttransplantationer?

Alla kvinnor som genomgått trial of grasses innan det första lyckade försöket (om det har skett, antingen Ciri eller någon annan) har avlidit, är detta ett bevis på att det inte går eller på att man inte hittat rätt metod för kvinnor?

Jag har inte läst böckerna, men ditt antagande utgår ifrån att all kunskap inom The WItcher-universumet är statisk och att ingen ny vetenskap kan upptäckas eller att metoder förfinas.

Poängen ovan är att bara för något har varit på ett sätt hittills innebär inte att att för all framtid kommer fortsätta vara på det sättet. Vi vet heller inte hur långt efter första spelet TW4 utspelar sig eller hur länge Ciri varit en Witcher.

Din jämförelse haltar, eftersom alla som genomgick hjärttransplantation dog inte, endast kvinnorna. Om du nu ska göra en riktig jämförelse.

signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av McRaoul:

På vilket sätt är det trovärdigt att man skulle ge bort sina bra krafter mot sämre? xD Du får jättegärna försöka förklara varför, men den enda anledningen till varför hon skulle genomgå denna förvandling är bara för att vi ska tyck det är cOoOoOlt... och såklart för att utvecklarna ska slippa komma på unika krafter till henne och ge henne samma skit som Geralt och alla andra Witchers har.

Jag tycker helt ärligt att dom skulle introducerat en helt ny Witcher som man själv skapar i början av spelet, typ som i mass effect och cyberpunk, men då kan man inte åka på "fanservice" räkmackan lika lätt antar jag.

Som jag tolkar det har ciri aldrig velat ha sina krafter, det var inte ett val hon gjorde och hennes krafter ligger ju bakom mycket lidande för oskyldiga, hon var ju hela anledningen till i princip allt som hände i Witcher 3 (bland annat).

Att följa med geralt var däremot ett medvetet val och något hon hade kontroll över från första början (ja, även om man räknar in hela ”law of surprise”-grejen).
Med tanke på hur ciri reagerade när hon fick i sig den där seagull-potionen ger det en indikation på att hennes kropp reagerar annorlunda än vanliga människor på olika gifter/potions och om det finns en möjlighet för att detta kan hjälpa henne att klara trial of the grasses på bekostnad av hennes befintliga krafter så ser jag henne ta denna chans lätt.
I hennes värld så står det mellan att inte överleva och bli av med hennes krafter vilket nog inte gör så mycket då hon är väldigt tyngd av händelserna i Witcher 3, eller att hon överlever och blir av med krafterna samtidigt som hon utvecklar nya och blir en witcher. För henne är det en win-win.

Ja, många antagande och såklart en väldigt personlig tolkning men vem vet, kanske ligger något i det?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Som jag tolkar det har ciri aldrig velat ha sina krafter, det var inte ett val hon gjorde och hennes krafter ligger ju bakom mycket lidande för oskyldiga, hon var ju hela anledningen till i princip allt som hände i Witcher 3 (bland annat).

Att följa med geralt var däremot ett medvetet val och något hon hade kontroll över från första början (ja, även om man räknar in hela ”law of surprise”-grejen).
Med tanke på hur ciri reagerade när hon fick i sig den där seagull-potionen ger det en indikation på att hennes kropp reagerar annorlunda än vanliga människor på olika gifter/potions och om det finns en möjlighet för att detta kan hjälpa henne att klara trial of the grasses på bekostnad av hennes befintliga krafter så ser jag henne ta denna chans lätt.
I hennes värld så står det mellan att inte överleva och bli av med hennes krafter vilket nog inte gör så mycket då hon är väldigt tyngd av händelserna i Witcher 3, eller att hon överlever och blir av med krafterna samtidigt som hon utvecklar nya och blir en witcher. För henne är det en win-win.

Ja, många antagande och såklart en väldigt personlig tolkning men vem vet, kanske ligger något i det?

Drar inte Ciri till ett aternativt universum och skapar ett liv med Sir Galahad?
Svårt att se hur det ska hå ihop med att bli Witcher och förlora sina krafter men CDPR kanske skiter i källmaterialet, igen ^^

Geeks Gaming
Skrivet av jeppe109:

Drar inte Ciri till ett aternativt universum och skapar ett liv med Sir Galahad?
Svårt att se hur det ska hå ihop med att bli Witcher och förlora sina krafter men CDPR kanske skiter i källmaterialet, igen ^^

I lady of the lake-boken var det väl något sådant, det kan nog stämma 🤷‍♂️
Dock så tror jag witcher 4 är en fortsättning på spelen där man varit tydliga med att man inte kommer följa böckerna slaviskt utan mer använda dessa som grund till berättandet.

Att börja följa böckerna NU efter Witcher 3 hade blivit väääldigt märkligt 😁

Backloggens befriare
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vissa har avärdat spelet direkt för att Ciri inte kan ha genomgått "The Trial of grasses" som de utförde i Kaer Morhen för att skapa nya Witcher, som dessutom bara var pojkar. Men vad är det som säger att man inte kan skapa kvinnliga Witcher på ett annat sätt? Hur gjorde andra Witcher-skolor?

Folk har hoppat runt överallt och kallat det "lore-breaking" och diverse annat, men är det inte samtidigt spännade och kul att få försöka klura ut vad som hänt och kommer hända? Det är väl det roliga med sådan här storydrivna spel. Klart som fan att CDRP kommer att förklara hur Ciri gått igenom förvandlingen till att bli en Witcher, och att tro annat är smått löjligt.

För bövelen, det finns hur mycket som helst i Witcher 3 som är "lore breaking" då CDPR har gjort en hel del ändringar från hur saker var i böckerna. Har det varit lika gnäll om allt annat där? Näe

Kan inte svara för någon annan, men personligen, ja, jag är lika gnällig över en hel del annat de fipplat med.

Mitt största problem med Ciri som wither är inte trial of the grasses, det är andra saker i hennes natur.

signatur

Ad hoc addendum

Skribent
Skrivet av jeppe109:

Spelen är inte canon mot böckerna och har aldrig varit. I böckerna är ju Geralt och Yennifer dessutom döda. Så man får se spelen som något helt eget.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spelen är inte canon mot böckerna och har aldrig varit. I böckerna är ju Geralt och Yennifer dessutom döda. Så man får se spelen som något helt eget.

Jo det är väl så man får tänka på det.
Jag föredrar när skapare håller sig till källmaterialet men Witcher 3 blev ju bra så det beror väl på hur duktig man är.
Överlag verkar många misslyckas när dem försöker "förbättra" källmaterialet.

Skribent
Skrivet av jeppe109:

Jo det är väl så man får tänka på det.
Jag föredrar när skapare håller sig till källmaterialet men Witcher 3 blev ju bra så det beror väl på hur duktig man är.
Överlag verkar många misslyckas när dem försöker "förbättra" källmaterialet.

Ja man får se det lite som hur elsewhere-berättelserna fungerar i DCU. De gör sin egen grej och variationer.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jeppe109:

I slutet av den sista boken Lady in the Lake så verkar hon överväga en vända i sänghalmen med Galahad, och inte mer än så. Vad CDPR eller någon annan gjort av det vet jag inte, men då har det ju ingenting med böckerna att göra. Vet inte varför det skulle vara någon stor grej...någon verkade ju t.o.m. antyda att hon skulle ha barn och familj med honom, vilket skulle vara ett lika rimligt antagande som att Geralt skulle vara mormon

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Egentligen vet man väl inte riktigt vad eller vart de är. De förs sårade (men healade?) någonstans av Ciri, and that's it. Är det "dödsriket" så låter det rätt angenämt Oavsett så har du rätt...spelen är en helt egen tolkning på en fortsättning av böckerna, och det blir rätt fånigt att föra argument på vad man får och inte får göra utav den. Tolkningen är ju CDPR's, så enkelt är det ju.

Medlem
Skrivet av Thane:

Hon har ju elder blood så inget konstigt om det blir det.

Trist ändå.

Skribent
Skrivet av Ender:

Egentligen vet man väl inte riktigt vad eller vart de är. De förs sårade (men healade?) någonstans av Ciri, and that's it. Är det "dödsriket" så låter det rätt angenämt Oavsett så har du rätt...spelen är en helt egen tolkning på en fortsättning av böckerna, och det blir rätt fånigt att föra argument på vad man får och inte får göra utav den. Tolkningen är ju CDPR's, så enkelt är det ju.

Ja jo, det lämnas ju lite därhän och man tanken är väl lite att man får tolka slutet lite hur man själv vill. Jag tolkade det som att de dog i denna värld, men får vara tillsammans någonstans.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har noll förväntaningar, hoppas bara att det kommer bli lika våldsamt, grymt och skitigt som 3:an och inte nertonat för den icke existerande moderna publiken.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Men jösses snacka om att försöka vrida på verkligheten för att få rätt. Men den logiken så kan man alltså överleva att få en atombomb i huvudet. Det blir löjligt att vrida på argumenten på det här sättet för att förklara hur det ska funka i berättelsen och det är ju precis det folk är rädda för. Att man ska dra till någon extremt löjligt orsak som går tvärtemot tidigare berättelser bara för att ta storyn i en annan riktning. Det blir sällan bra och all trovärdighet försvinner.
Man kanske kan få till det på ett bra sätt andå i slutändan men jag blir också bekymrad, Mest med tanke på hur alla runt omkring Ciri (i spelet) fullkomligt avskyr "trial of the grasses" och vad det gjorde med folk. Jag har svårt att se att Geralt någonsin skulle gå med på det här, speciellt när det gäller Ciri.
Det ska som sagt bli intressant att se hur de löser det här. Håller tummar och tår att de gör det snyggt och passande för karaktärerna bara. Just nu har jag svårt att se hur..

Snygg jämförelse där hörde du. Om något inte bokstavligen går emot de naturliga lagar som gäller i ett universum så är det ganska magstarkt att bli sur över ifall folk tolkar en text annorlunda än vad du gör.

123
Skriv svar