Factorio Space Age
Hur gör man ett av världens bästa spel ännu bättre? Enkelt, man släpper en gedigen expansion!
Factorio var inte det första spelet i Factory-genren men det var helt klart ett av de som populariserade genren och ses bland många som det bästa. Factorio släpptes i 1.0 2020 och nu är det alltså dags för en expansion med nya utmaningar, för trots allt så måste fabriken växa.
För er som inte spelat Factorio, kan för mitt liv inte förstå varför man inte har gjort det än så är det ett typiskt Factory-spel. Kraschlanda på en planet, utvinn järn och koppar ur marken, smält det till järn- och kopparplattor och gör mer avancerade produkter. Använd dem produkterna för att bryta upp ännu mer malm för att skapa ännu fler produkter och bryta upp mer råvaror. Detta samtidigt som ens kolgruvor smutsar ner mer och mer så de jättelika insekterna på planeten blir arga och söker att förstöra industrin som förpestar deras planet. Balansera upp tillväxt med försvar så klarar man sig utmärkt. Om man nu inte är proaktiv istället och producerar en stridsvagn och tillräckligt mängd ammunition och gör processen kort med insekterna.
Rymdskepp is the shit
För er däremot som har spelat Factorio sen tidigare så är början sig lik, målet med grundspelet var att bygga en rymdraket för att fly från planeten, men nu med expansionen är det nästan snarare början av spelet. Skillnaden mot grundspelet är dock att den teknologin kommer mycket tidigare i spelet och det är produktmässigt billigare att skicka upp raketer.
Ganska självklart med tanke på namnet är rymden nästa mål för oss, dels att bygga rymdstationer i omloppsbana runt vår egen planet Nauvis men också att bege sig till de fyra andra planeterna i solsystemet, Gleba, Fulgora, Vulcanus och Aquilo. Varje planet skiljer sig mycket från Nauvis och från de andra. På Gleba exempelvis finns det inga resurser att bryta upp med de normala gruvorna utan resurserna måste man få tag på genom att odla växter och sen skörda dem. Här tillkommer också en helt ny mekanik, produkterna har bara en viss livslängd och efter en tid så förstörs produkten och kvar blir oanvändbart kompostmaterial. Det tog mig minst tre till fyra försök innan jag hade en fabrik jag var hjälpligt nöjd med och som rullar på utan att jag behöver lägga mig i. Varje planet har en egen forskningsflaska som man produceras, och ja, den på Gleba har också en viss livslängd. Då gäller det att ordna logistiken med rymdskepp så att forskningen kommer fram dit den ska.
Gleba var planeten jag åkte först till, det var en utmaning
Rymdplattformar och rymdskepp är en annan sak att tampas med, att färdas mellan planeterna är inte riskfritt utan på färden stöter man på små och större asteroider. De små är bara positivt, de kan plockas in till rymdskeppet, brytas ner och sen bli raketbränsle. De större däremot måste skjutas ner så det gäller att se till att man har torn som också har ammunition. Man kan välja att importera det från en planet man är i omloppsbana runt men här är det tydligt att det inte är vad utvecklaren vill. Det finns nämligen en maxgräns hur mycket som får plats i en raket och det är 25 magasin. Jämförelsevis kan man skjuta upp 20st stora gruvbrytare.
Men att bygga rymdskeppet är en kul utmaning, att samla upp tillräckligt många asteroider som kan brytas ner till järnmalm men ha inte för många på bandet så att isasteroiderna inte får plats, utan vatten inget raketbränsle. Som tur har man alternativ, filtrera ut överflödet och släng ut det från sidan av skeppet, eller med hjälp av enklare programmering ha en gräns med antal av de olika asteroiderna så att det inte plockas i onödan.
Själv har jag bara hunnit till tre av de fyra planeterna, jag gillar att ta tid på mig och långsamt expandera. Har också sett till att gå in blind i expansionen, så varje ny planet med sina unika utmaningar har varit tillfredsställande att kunna lämna och ha en självdrivande bas på. Men från varje planet låser man upp ny forskning som också medför fördelar till sin bas på Nauvis. Artilleri låses man upp på Vulcanus, Spiderbots hittar man på Gleba och på Fulgora lär man sig att producera återvinnare. Det är en ny mekanik till expansionen, dels är den helt valbar om man vill aktivera men man kan också ha den aktiverad men inte bry sig om den över huvud taget. Om man däremot satsar allt man på det så kan det verkligen skapa riktigt stora och effektiva megafabriker.
Jag kallar det organiserat kaos
Jag pratar om kvalitet, varje produkt har en av fem kvalitetsgrader, från normal till legendarisk. Ju högre kvalitet desto bättre utrustning, en legendarisk solpanel producerar 150% mer än en normal solpanel gör, och när man bygger rymdskepp och utrymme och vikt är viktigt kan de extra procenten på varje panel spela stor roll. För att få bättre kvalite av sina saker krävs att fabriken/gruvan har kvalitetsmodeller, då finns det en viss chans att producera bättre utrustning. Om du däremot inte sorterar ut dina järnplattor av bättre kvalitet så kan det skapa oreda längre fram, så bäst är att sortera ut den bättre kvaliteten tidigt från banden. Efter teknologi från Fulgora så kan man återvinna produkter man inte längre vill ha och få tillbaka 25% av produkterna. En rätt spännande mekanik jag knappt hunnit börja ordentligt med.
En tämligen medelstor bas på Nauvis
I samband med expansionen släppte de också Factorio 2.0, bara själva grundspelet i sig har en mängd förbättringar för att göra livet enklare för oss simpla låtsasingenjörer. Det finns absolut ingen anledning att inte skaffa Factorio Space Age om man har ett viss intresse för genren.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Spelet är verkligen svinkul, dock så önskar jag att det fans en sida man enkelt kunde importera blueprints från,
Har svårt att bara hoppa in och köra en stund utan att bli frustrerad just på grund av allt micromanagement som nu behöver göras.
Brukar hitta lite bra blueprints om man googlar lite? Föredrar iofs att bygga det mesta själv men har tagit något kärnkraftverk och lane-balancers.
Man får helt enkelt stycka in det i mindre delar om det känns frustrerande. Jag gillar dock det här pillet till att börja med, sen med bottar blir det väldigt mycket kopiera tidigare byggnader.
Hur är det nu i början, går det snabbare att nå en raktet alltså komma till nytt content eller måste man fortfarande grinda igenom 80 timmar eller vad det tar för mig att nå dit?
Det beror nog på vad du jämför med. Det går fortare än i Space Exploration och, skulle jag säga, likvärdigt med vanilla Factorio.
Men tro mig, det är värt det om du gillar originalet! Jag var skeptisk men det var verkligen värt varenda krona.
Har väl en cirka 50h i expansionen hittills, startade om helt från noll när det släpptes - utan mods och inga blueprints. Har valt att köra första genomkörningen helt vanilla så att säga, och utforska allt helt i min egen takt. Ännu har jag bara tagit mig till en annan planet, Fulgora, där jag precis fått igång science pack-leveransen till min main-bas på Nauvis.
Min enda kritik hittills är att vissa av dom nya delarna inte är lika intuitiva som tidigare delar har varit, jag var väldigt förvirrad när jag fick min första rymdplattform och fick till sist googla för att få förstå hur mekaniken. Och det är först när jag läser den här recensionen jag lärde mig att man kan kasta av material från rymdplattformen, har sett någon bild på något liknande men trodde det var en teknik som låses upp senare. Spelet har tidigare varit bra på att vagga in en i spelets mekanik och spelregler, det är något som jag nu upplever bristfälligt (ibland).
Men i övrigt är det så jävla bra, jag är imponerad över hur utvecklarna har lyckats vidareutveckla spelet så här mycket. Det är verkligen valuta för pengarna om man ser till krona per speltimme
Har väl en cirka 50h i expansionen hittills, startade om helt från noll när det släpptes - utan mods och inga blueprints. Har valt att köra första genomkörningen helt vanilla så att säga, och utforska allt helt i min egen takt. Ännu har jag bara tagit mig till en annan planet, Fulgora, där jag precis fått igång science pack-leveransen till min main-bas på Nauvis.
Min enda kritik hittills är att vissa av dom nya delarna inte är lika intuitiva som tidigare delar har varit, jag var väldigt förvirrad när jag fick min första rymdplattform och fick till sist googla för att få förstå hur mekaniken. Och det är först när jag läser den här recensionen jag lärde mig att man kan kasta av material från rymdplattformen, har sett någon bild på något liknande men trodde det var en teknik som låses upp senare. Spelet har tidigare varit bra på att vagga in en i spelets mekanik och spelregler, det är något som jag nu upplever bristfälligt (ibland).
Men i övrigt är det så jävla bra, jag är imponerad över hur utvecklarna har lyckats vidareutveckla spelet så här mycket. Det är verkligen valuta för pengarna om man ser till krona per speltimme
Gjorde faktiskt likadant, riktigt roligt att upptäcka allt igen. Att kasta av från plattformen fick jag nog från spelets tutorial faktiskt, den är ganska välgjord.
På tal om att det är natt, klockan ringer om 5 timmar och här har jag spelat Factorio igen på tok för länge....
Håller helt med om att det inte var lika självklara mekaniker som i originalet. Jag fick också Googla. Fick också Googla upp hur man löser mekaniken i en av planeterna.
Jag har spelat grundspelet i ca 200 timmar tycker inte om expansionen, jag har ännu inte kommit fram till någon planet. Jag tycker inte rymdplatformen var bra / kul. Jag vill inte googla lösningar och känner att jag inte får ihop det, jag känner mig helt enkelt osmart.
Exempel är till exempel att jag har åkt till platformen, men inte lyckats ta mig hem igen. Tror det hängde ihop med att jag åkte iväg med den lite. Då blev jag fast i ingenting.
Någon gång har lyckats göra platformen omöjlig att åka till.
Att behöva ladda om en gammal sparfil för att man råkat göra något man inte förstår varför känns tråkigt / dåligt. Han som jag spelade med tyckte också det var skit, att jag satt och försökte lära mig rymden medan han byggde / jaga buggs, och jag efter en stund säger att vi måste ladda om för jag gjort något jag inte förstår.
Näe tyvärr 1 / 5 ger jag expansionen, och då är grundspelet lätt 5 av 5.
Det beror nog på vad du jämför med. Det går fortare än i Space Exploration och, skulle jag säga, likvärdigt med vanilla Factorio.
Men tro mig, det är värt det om du gillar originalet! Jag var skeptisk men det var verkligen värt varenda krona.
Jag har bara kört vanilla och kanske kommit till en raket 2-3 gånger vilket jag tycker tar en del tid, är inte intresserad av att bygga mega factories men vill ändå prova nytt content, så jag måste fortfarnde grinda mig igenom hela vägen till raket innan jag får det nya?
What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
Jag har spelat grundspelet i ca 200 timmar tycker inte om expansionen, jag har ännu inte kommit fram till någon planet. Jag tycker inte rymdplatformen var bra / kul. Jag vill inte googla lösningar och känner att jag inte får ihop det, jag känner mig helt enkelt osmart.
Exempel är till exempel att jag har åkt till platformen, men inte lyckats ta mig hem igen. Tror det hängde ihop med att jag åkte iväg med den lite. Då blev jag fast i ingenting.
Att behöva ladda om en gammal sparfil för att man råkat göra något man inte förstår varför känns tråkigt / dåligt. Han som jag spelade med tyckte också det var skit, att jag satt och försökte lära mig rymden medan han byggde / jaga buggs, och jag efter en stund säger att vi måste ladda om för jag gjort något jag inte förstår.
Du kan inte fastna i ingenting. Du dras alltid tillbaka till närmaste planeten tack vare "graviation". Det går inte så fort dock.
Att ta sig ned från en plattform är ju... ett knapptryck?
Förstår inte riktigt dramatiken. Vad menar du med att plattformen inte går att åka till? Varför behöver du ladda om? Du kan i princip aldrig hamna i ett sådant läge. Möjligen om du landar på någon planet och inte kan ta dig upp igen. Men även det går att lösa med remote view.
Jag har bara kört vanilla och kanske kommit till en raket 2-3 gånger vilket jag tycker tar en del tid, är inte intresserad av att bygga mega factories men vill ändå prova nytt content, så jag måste fortfarnde grinda mig igenom hela vägen till raket innan jag får det nya?
Jag minns ärligt talat inte om det tog längre tid förut. Jag tycker nog inte det? Kan du inte ladda en gammal sparfil då?
Kanske har någon annan ett bättre minne än mig, men jag skulle absolut säga att du behöver grinda till raketen.
Har du tagit en titt på ingame-tutorialen, är faktiskt det enda jag använde. Tog lite tid för att lära mig hur man byggde plattformarna. Och förutom att åka till andra planeter är det ingen mening att åka upp fysiskt till plattformen, och som sagt tidigare finns det en knapp till höger där du droppar tillbaka till planeten.
Står fast vid det jag säger, gillar man grundspelet så kommer man gilla expansionen men förstår att det ibland kan kännas lite överväldigande.
Du behöver dessutom mindre för att bygga raketen, förut tog varje raket 1000 av rocket fuel, low density structures och rocket control units så tar de nu endast 50 av varje (och RCS har bytts ut mot blåa kretskort)
Men visst vill man ha en bra grund behöver man fortfarande en bra bas men du behöver absolut inte gå upp i någon form av megabas.
Om du tycker att expandera och komma vidare är en "grind" är det nog inte din typ av spel. Att komma på lösningar och expandera är det roliga.
Du kan inte fastna i ingenting. Du dras alltid tillbaka till närmaste planeten tack vare "graviation". Det går inte så fort dock.
Att ta sig ned från en plattform är ju... ett knapptryck?
Förstår inte riktigt dramatiken. Vad menar du med att plattformen inte går att åka till? Varför behöver du ladda om? Du kan i princip aldrig hamna i ett sådant läge. Möjligen om du landar på någon planet och inte kan ta dig upp igen. Men även det går att lösa med remote view.
Plattformen fanns inte heller längre att välja att skjuta upp en ny raket till. Dvs det var som att den var någonannanstans än i orbit, med mig ståendes på den. Och motorn var inte igång, jag hade dragits tillbaka.
Det kanske var en bugg det som drabbade mig, men eftersom det hände två gånger kring plattformen, när jag höll på att testa mig fram däruppe så tog det bort upptäckarglädjen för mig. Svårt att veta vad som är bugg och vad som är feature.
Plattformen fanns inte heller längre att välja att skjuta upp en ny raket till. Dvs det var som att den var någonannanstans än i orbit, med mig ståendes på den. Och motorn var inte igång, jag hade dragits tillbaka.
Det kanske var en bugg det som drabbade mig, men eftersom det hände två gånger kring plattformen, när jag höll på att testa mig fram däruppe så tog det bort upptäckarglädjen för mig. Svårt att veta vad som är bugg och vad som är feature.
Nu ska jag inte på något sätt säga emot dig om buggar men det här är något av de mest polerade spelen jag spelat så jag skulle chansa på att det är något du missat snarare än en gamebreaking bugg.
Satt också och svor över hur man byggde plattformar första gången!
Håller helt med dig om detta! Det är inte alls uppenbart vad som händer.
Om du tycker att expandera och komma vidare är en "grind" är det nog inte din typ av spel. Att komma på lösningar och expandera är det roliga.
Vissa har olika mycket tid att lägga. Jag kan uppskatta spelet på mitt sätt utan att lägga 200 timmar på att superoptimera en fabrik.
Det går med en viss mån av spagetthi också.
Däremot så tycker jag att det verkar bökigt att behöva lägga ytterligare 80+ timmar av det jag redan har gjort för att komma åt det nya innehållet
What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
Vissa har olika mycket tid att lägga. Jag kan uppskatta spelet på mitt sätt utan att lägga 200 timmar på att superoptimera en fabrik.
Det går med en viss mån av spagetthi också.
Däremot så tycker jag att det verkar bökigt att behöva lägga ytterligare 80+ timmar av det jag redan har gjort för att komma åt det nya innehållet
jag tror att du om du spelar halvslött kommer behöva lägga 10 timmar för att komma till det nya innehållet, 5 timmar om du strävar lite mot att forska mer än att optimera