10 i topp – halvvägs med Xbox Series X|S

It's not a lake, it's an ocean

Den där topplistan visar tyvärr varför jag, som gammal Xbox-räv sedan 2002, börjat driva bort mot PlayStation. Jag tror aldrig jag köpt så få Xbox-spel tidigare som under 2024 (borträknat alla retrotitlar jag samlat under året). Det har verkligen inte hänt mycket. En seg generation, även om den börjar komma igång så smått nu (samtidigt som Microsoft förändrar sin strategi och börjar släppa spel till andra plattformar).

Exklusiviteter finns som ni påpekar inte riktigt längre. Halo Infinite hade kunnat bli en hejdundrande lanseringstitel. I stället blev det försenat, vilket gjorde lanseringen till den tråkigaste i Xbox-historien. Ändå är nog Halo Infinite det spel jag skulle lyfta högst av de "exklusiva" titlarna. (Gears 5 släpptes först till Xbox One, det var inte ens en crossgen-release, så det räknar jag inte riktigt här).

Om vi kollar på spel som släppts från november 2020 och framåt: Hellblade II var en besvikelse. Forza Horizon 5 var lika bra som väntat, men det är så likt 4:an som var så likt 3:an som var så likt... Ja, det börjar kännas gjort nu, vilket gjorde att jag inte plöjt ned alls lika många timmar i det som de föregående spelen i serien. Forza Motorsport gladde inte många. Redfall, som verkade lite lovande där ett tag, blev fiasko.

De spel jag haft absolut störst nöje av är multiformatstitlar som jag valde att spela på Xbox i stället för PS5:

Alan Wake II
Resident Evil 4
Alone in the Dark
Bramble
Sonic Frontiers
Sonic X Shadow Generations

Samtliga hade jag lika gärna kunnat spela på PS5, och nästan alla har jag dubbeldippat på.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ens inte 10 för var inte Gears 5 en Xbox One titel? 😅 Halo Infinite släpptes iofs till båda generationerna samtidigt.

Är väl så med typ de flesta spel hittills denna generationen till både ps och Xbox. Men kommer spelet samtidigt och är snyggare på den nya generationen tycker jag man kan räkna det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lilagröt:

Är väl så med typ de flesta spel hittills denna generationen till både ps och Xbox. Men kommer spelet samtidigt och är snyggare på den nya generationen tycker jag man kan räkna det.

Ja, crossgentitlar kan man väl räkna. Men Gears 5 släpptes 2019 till Xbox One, alltså innan Xbox Series X ens hade utannonserats.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Känns som att ni borde överge att lista "exklusiva" xbox spel, som ni själva säger finns det knappt längre för Microsoft. Och det var en riktigt svag lista. Finns många andra listor man kan göra som är mer intressanta

Medlem

Pentiment och Flight simulator är väl de bästa spelen på listan.

Medlem

Psychonauts 2 är en pärla men Pentiment är nog spelet som överraskat mig mest på xboxen.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, crossgentitlar kan man väl räkna. Men Gears 5 släpptes 2019 till Xbox One, alltså innan Xbox Series X ens hade utannonserats.

Jaha då är jag me. Ja då är det kanske inte så självklart att ha med det på listan.

Medlem

Testade starfield på gamepass vid release, körde en 30-timmar och tröttnade. Sen skaffade jag det igen fast på Steam, nu är det mindre buggar och flyter på bättre.
Ligger högt på listan strax efter FH5.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Uppriktigt sagt har de två rätt svaga generationer i rad, medan PS gått kanonbra. Tuffa bud. Jag hoppas fortfarande att det ska börja komma riktigt bra saker ur studiorna de köpt. Inte alls omöjigt att det sker. Håller tummarna, för Sony behöver konkurrens.

Verkligen. Xbox One var svag också. Men jag tycker ändå den var något mer spännande där och då i jämförelse med denna generation.
Den införde något nytt med Gamepass. Konsolen och gamepass hade då även en bättre prisbild än nuvarande generation. Hade man games with gold behöll man spelen etc. En mycket mer generös generation från Microsoft helt enkelt.
Dock var ju gränsnittet i konsolen uselt till en början. Sedan katastrof med Xbox Ones tanke som mediahubb (Hdmi in/ hdmi ut) och Kinect och hela det köret. Få bra exklusiva spel var det där också. Men den skiljde sig från konkurenten så den var som sagt ändå spännande!

Xbox Series X/S - där jag kan inte se mycket som den tillfört som konkurrenten Sony inte redan har. Var aldrig riktigt spännande trots en väldigt välbyggd, kraftig och tyst konsol.

Instämmer. Hoppas Microsoft fortsätter med renodlade konsoler men jag fruktar att streaminghubbar snart är deras grej…

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Ori WotW är ett av tidernas bästa metroidvania spel enligt mig.

Medlem

Halo Infinite, Gears 5 Ori och Jedi Survivor är helt klart höjdpunkterna jag har spelat på Xbox Series X hittills.

Medlem

Skräpkonsol.

Medlem

Hatade Pentiment från första minuten ändå till eftertexten! Det är det enda spelet på denna lista som jag spelat.

Medlem

Psychonauts 2 är ett mästerligt spel. Ska bli intressant att se vad Double Fine håller på med nu.

123
Skriv svar