Diskutera – Tidernas bästa strategispel är...

Robot
Diskutera – Tidernas bästa strategispel är...

Warcraft 1, 2, 3 är tillbaka. På tal om det: vilket är världens bästa strategispel?

#diskutera

Age of Empires 2

Medlem

Dawn of War 2 var grymt bra, även Company of Heroes.

Medlem

Totalt omöjlig fråga.

Dune 2 (och 2000), Command & Conquer (plus allt upp till och med C&C3), Warcraft 2 och 3, Starcraft (plus tvåan), Age of Empires 1-3... Empire Earth ett och två, Rise of Nations (plus den eminenta spin-offen Rise of Legends), Homeworld (plus fantastiska Cataclysm) och Homeworld 2, Dawn of War 1 och 2, Company of Heroes 1 och 2...

Musik: Dune 2 och C&C
Story och berättande: Homeworld
Gameplay (kort och intensivt): C&C, WC3 och Starcraft
Gameplay (mer långsamt): AoE3, Rise of Legends och Company of Heroes

Fan, det finns fler exempel också... nej, det här är en fråga som inte går att svara på. ^^

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Heroes of Might and Magic 2

Trean är mer populär, men 2:an har en tidlös charm där pixelgrafik och musik är i harmoni över hela brädet

Medlem

Sim City 2000.

Medlem

Alla Paradoxs spel, utan tvekan. Jag har spenderat tusentals timmar i Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings och Stellaris.

Hedersnämning till World in Conflict som har en mycket speciell plats i mitt hjärta. Min Collector's Edition står framhävd i spelsamlingen i bokhyllan.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Heroes of Might and Magic 2

Trean är mer populär, men 2:an har en tidlös charm där pixelgrafik och musik är i harmoni över hela brädet

Skrivet av Mikaelh:

Alla Paradoxs spel, utan tvekan. Jag har spenderat tusentals timmar i Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings och Stellaris.

Hedersnämning till World in Conflict som har en mycket speciell plats i mitt hjärta. Min Collector's Edition står framhävd i spelsamlingen i bokhyllan.

Men ¤%&/ nu såg jag att det inte ens var avgränsat till RTS... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

signatur

Medlem

Red Alert 2 är det bästa strategispelet

Medlem

Red Alert 1 & 2, Starcraft 1 & 2 och WC3. Kan inte välja en :>

Medlem
Skrivet av RolftheBarber:

Det finns ju något motsägelsefullt i att taktiska spel kallas för RTS (Real-time strategy). Tillåter vi således taktiska spel i definitionen så är Company of heroes (1) överlägsen etta för mig. Ska vi vara strikt strategiska så Hearts of Iron IV (lika odiskutabelt). Det smärtar lite eftersom jag egentligen tycker bättre om antiken-medeltid som tidsperiod betraktat, men det är vad det är.

Skulle ändå säga att just CoH har tillräckligt med strategi (basbyggande, resurser o.s.v.) i sig för att falla under strategi.

RTT/taktiska spel ser jag mer som Commandos eller Soldiers: Heroes of World War 2/Men of War-serien. Men det är en intressant gränsdragning.

signatur

Medlem

Ugh, jag vill nästan inte rösta eftersom det knappast är min favoritgenre. Men för mig var det WC3.

signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Simcity 2000 eller Simcity 4 beroende på vilket humör jag är på.

Snackar vi RTS så blir det helt klart Red Alert 2.

Medlem

Inget spel har man ju spenderat mer tid i än wc3, om man får räkna med UMS/Custom maps. Heck vissa banor där var ju större/tog längre tid att klara än hela spel (tänker framförallt på rpg banorna, typ "open final fantasy" hetter väl någon tror jag?). Det är väl även det mest välpolerade spelet också.

Men även C&C/Red alert har en särskillt plats, framförallt deras "b-skådis" videosekvenser var och är helt fantastiskt underbara och jag önskar något annat spel någongång kommer med sånt.

Medlem

Settlers 1

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

StarCraft: Brood War

Medlem
Skrivet av Dreijer:

StarCraft: Brood War

Amen

Medlem

Rise of Nations

Medlem

Ingen aning. Finns så otroligt många bra. Älskade C & C, Red Alert, Total Annihilation, KKND 1 - 2, Z, Warcraft I alla dess slag osv.

Musiken vet jag iaf, eller en låt från Red Alert. Tror den hette Hell March eller något sånt. Satan va taggad man blev när den kickade igång 😂👍

Medlem

Heroes of Might and Magic III

Command and Conquer Red Alert

Worms Armageddon

Medlem

Skulle nog säga att Frozen Throne är det som ligger mig varmast om hjärtat. Hoppas verkligen inte 2.0 fixar mycket av det dåliga med Reforged.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Finns för många, men Red Alert 1, Tiberian Sun, Civilization 3, Settlers 3, Warcraft 2, Homeworld, Call to Power är bara några som jag kommer att tänka på.

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Starcraft 1 är ganska överlägset. Jag spelar det fortfarande mot senaste AI-bottar och det är en fröjd vill jag lova! Men även utan AI bottar så är spelet det mest kompletta RPG som gjorts.

Medlem

oj va svårt. det står mellan starcraft och age of empires 2 iaf!

signatur

//monster

Medlem
Medlem
Skrivet av cyppa:

Ingen aning. Finns så otroligt många bra. Älskade C & C, Red Alert, Total Annihilation, KKND 1 - 2, Z, Warcraft I alla dess slag osv.

Musiken vet jag iaf, eller en låt från Red Alert. Tror den hette Hell March eller något sånt. Satan va taggad man blev när den kickade igång 😂👍

Kompositören och bandet Tiberian Sons som lirar den live ^^:

Han gjorde även soundtracket till de flesta övriga Command & Conquer-spelen och Dune-RTSen.

När den här eller Into the Heat drog igång i Dune 2, då jäklar var det fara å färde. 😅 Och Act on Instinct i C&C är en annan panglåt.

signatur

Geeks Gaming

Starcraft 1-2
Homeworld 1, cataclysm, 2 och dok
Heroes of might and magic 3
World in conflict
Close combat 2-5
Company of Heroes

Och bästa c n c spelet Tiberian sun.

Medlem

Totalt Annihilation
Heroes of might and magic 3

Medlem

Bästa vet jag inte, men jag har haft roligast med Command and Conquer.

Medlem

UFO Enemy Unknown

Skriv svar