Diskutera – Tidernas bästa strategispel är...
Kompositören och bandet Tiberian Sons som lirar den live ^^:
https://www.youtube.com/watch?v=TrqQxl5o3eg
Han gjorde även soundtracket till de flesta övriga Command & Conquer-spelen och Dune-RTSen.
När den här eller Into the Heat drog igång i Dune 2, då jäklar var det fara å färde. 😅 Och Act on Instinct i C&C är en annan panglåt.
Kan känna svettlukten genom skärmen
Som nån skrev.. omöjlig fråga. Jag var i yngre tonåren när c&c-serien var som störst så extra känslobaserat omdöme.
Men de som etsas sig fast extra är Dune (minns inte vilket), AoE2, Settlers2, C&c Generals, Ra2, World in Conflict.
486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)
Totalt omöjlig fråga.
Dune 2 (och 2000), Command & Conquer (plus allt upp till och med C&C3), Warcraft 2 och 3, Starcraft (plus tvåan), Age of Empires 1-3... Empire Earth ett och två, Rise of Nations (plus den eminenta spin-offen Rise of Legends), Homeworld (plus fantastiska Cataclysm) och Homeworld 2, Dawn of War 1 och 2, Company of Heroes 1 och 2...
Musik: Dune 2 och C&C
Story och berättande: Homeworld
Gameplay (kort och intensivt): C&C, WC3 och Starcraft
Gameplay (mer långsamt): AoE3, Rise of Legends och Company of Heroes
Fan, det finns fler exempel också... nej, det här är en fråga som inte går att svara på. ^^
Har aldrig hört talas om Rise of nations eller legends så tack för den!
Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.
Har aldrig hört talas om Rise of nations eller legends så tack för den!
Just Rise of Legends är ett av de mysigare RTS:erna jag vet, och jag spelar faktiskt om det med ojämna mellanrum fortfarande.
Så jäkla synd att det inte finns att köpa digitalt någonstans.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Age of Empires 3 blev min klara favorit efter länge spelat 2an 2005. Har såklart spelar 2an mkt också sen dess. Dock upplever jag 2an som långsam idag. 3an känns bättre på alla sätt och gillar hur de verkligen fått till att varje civ är mkt mer unik i sin spelstil mot tidigare spel. I aoe2 är allt så generiskt och stelbent med samma upplägg och strategi så det blir sömnigt.
Aoe 3 har civs där tex villagers kostar guld eller där villagers skapas automatiskt och gratis, men långsammare.
Allt till civs som får nya cards vid ny tidsålder. Cards systemet känns nästan som en liten föregångare till hearthstone å liknande spel.
Tidsperioden med medeltiden är sjukt tröttsamt också i aoe 2 då fantasy spel även tar mkt inspiration från denna tid. så ett spel kring 1450-1870 ish är intressant och fortfarande inte tröttsamt då få spel och media belyser dessa eror förutom möjligt kanske assassins creed spelen, total war och europa universalis. EU spelen något jag gärna velat sätta mig in i men de är så sjukt komplicerat och avstötande i sin design där man blir överväldigad av menyer och funktioner som man läsa på likt en 10 000 sidor bok för att förstå.
Diggar också hur jag kan spela som Sverige i ett age of Empires spel och återuppliva stormaktstiden!
Denna video förklarar även bra aoe3s storhet https://youtu.be/L8ocR2uQCz4?si=oqN5_uYLTZExm6sJ
Annars är Civ 6 ett riktigt bra spel och kanske det jag spelat mest senaste 5-10 åren.
jag tycker age3 var väldigt kul. Det är ett riktigt mysigt spel som många avfärdat. Speciellt båtar i aoe3 är grymma.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Som andra skriver, nästan en omöjlig fråga. Beror på dagsform och humör, men.. För att stå ut från mängden då:
Populous!
Ett som sticker ut, förmodligen konstigaste spelet jag testat: Sentinel Returns. Mega-Lo-Mania var också väldigt skumt.
Världens bästa strategispel är enligt mig Lord of the rings: The battle for middle earth svenska översättningen blev slaget om Midgård: härskarringen. Saknar det spelet enormt, skulle jag önska mig något så skulle det vara att det fanns tillgängligt på Steam, Epic eller dylikt.
Edit
Jag har också en nerv för c&c generals, red alert, tiberium sun. Men slaget om Midgård: härskarringen ligger närmast hjärtat.
Är inte särskilt bevandrad i genren då jag saknar tålamodet för att lära mig mer än grunderna, men de jag haft roligast med genom åren är nog Age of Empires 2, Empire Earth (med fusk), Age of Mythology, Warcraft 3 och Heroes 3 (om det räknas?). Tyckte även att Dawn of War och Slaget om Midgård var riktigt coola, även om jag mest tittade på när kompisar spelade dem.