Senaste filmen du såg
Älskade den! Var längesen jag såg en så nyskapande skräckfilm! Men förstår dem som bara vill se något "läskigt" och blir besviken på den. Som traditionell skräckfilm är den väl rätt "tråkig".
Kul! Jo, den är ju rätt så artsy och många klarar inte av det. Själv tyckte jag bara den var jävligt obehaglig. Antar att du sett Heck också som finns på ska skaparens Youtube? Har lite samma premiss fast i kortare format.
Kul! Jo, den är ju rätt så artsy och många klarar inte av det. Själv tyckte jag bara den var jävligt obehaglig. Antar att du sett Heck också som finns på ska skaparens Youtube? Har lite samma premiss fast i kortare format.
Nej, den har jag faktiskt missat! Såg denna (via omvägar) genom Shudder och inte Youtube så har inte sett något annat. Men tack för tips, ska jag absolut försökta ta mig an innan månaden är slut och få med på listan!
The wild robot. 4/10. nä, inget för mig, älskar te.x Iron Giant samt WALL-E, sett många ggr, denna var bara tråkig, robot som är i skogen bland djur. Kan tänka mig att barn kan tycka denna är riktigt rolig pg.a det höga tempot rakt igenom.
The Substance 9/10. Är nog bland de bästa jag sett i skräckväg senaste 20 åren eller så. Riktigt rolig också, men på ett groteskt vis såklart.
Crash (2004) 9/10. Denna film är verkligen en "woke"-människas största mardröm. Älskar hur den beskriver människor, hur inget är så svart/vitt som många prompt vill se det. Väldigt många känslosamma scener i denna.
The 7th Voyage of Sinbad (1958). 6/10. Sevärd men inte alls lika bra som The Golden Voyage of Sinbad (1973)
Senaste hela filmen jag sett på länge nu var Syndabocken (2023). Helt okej och spännande, om än mörk, film om en lotterisvindlare som söker redemption i Malta.
The Substance (2024)
Ganska simpel satirisk skräck där en åldrande skådespelerska (Demi Moore) tar del av ett hemligt experiment där man skapar en yngre version av sig själv (Margaret Qualley) via en drog. Nackdelen är att man bara kan kontrollera en kropp samtidigt och behöver hoppa fram och tillbaka var sjunde dag. En process som lätt krånglar till det mentalt, och folket bakom drogen varnar om att komma ihåg att man är samma person oavsett kropp. Den nedåtgående spiralen därifrån förklarar sig självt mer eller mindre.
Handlingen vinner inga priser, men det är inte den som är det minnesvärda. Nej, det är produktionen som är det fantastiska här. Foto, klippning, ljud och regi är toppklass från början till slut. Det är stil över substans (höhö), men fan vad mycket stil det är. Rekommenderas att se på bio just därför, för att maxa upplevelsen.
4/5
Såg också den nyss! Gillade den, gav den 4/5! Passenger såg jag förra Halloween och gillade riktigt mycket också!
<Uppladdad bildlänk>
Update på sedda skräckfilmer denna månad! Shocktober tuffar på men det är väldigt "högt och lågt".
Kul! Håller som jag skrev på förra sidan själv på att beta av en massa skräckisar under oktober. Skriver upp några av filmerna från kollaget som jag inte sett. Härnäst på min lista är dock Never Let Go, när tid finnes.
Kul! Håller som jag skrev på förra sidan själv på att beta av en massa skräckisar under oktober. Skriver upp några av filmerna från kollaget som jag inte sett. Härnäst på min lista är dock Never Let Go, när tid finnes.
Kan rekommendera Letterboxd för att både betygsätta filmer du sett, göra listor som den jag tog bild av ovan samt sätta upp filmer på watchlist Så kan folk kommentera och diskutera filmen också så det är lite som ett sociala medier för filmintresserade
Kan rekommendera Letterboxd för att både betygsätta filmer du sett, göra listor som den jag tog bild av ovan samt sätta upp filmer på watchlist Så kan folk kommentera och diskutera filmen också så det är lite som ett sociala medier för filmintresserade
Är det den här sidan du menar?

Gav du inte The Substance 4/5? Varför står det 3,5? Är riktigt taggad på den filmen.
Gav du inte The Substance 4/5? Varför står det 3,5? Är riktigt taggad på den filmen.
Kör på FZ:s betygskala här medan letterboxd har en tiogradig!
Haha ja! Vad nickar du? Följer gärna!
Haha ja! Vad nickar du? Följer gärna!
Samma som jag brukade ha här en gång i tiden, Sisyr. Dålig på att uppdatera dock, har betygsatt färre filmer än jag hade på Filmtipset en gång i tiden...
Samma som jag brukade ha här en gång i tiden, Sisyr. Dålig på att uppdatera dock, har betygsatt färre filmer än jag hade på Filmtipset en gång i tiden...
Filmtipset hade jag också innan jag gick över till Letterboxd men har nog fler loggade på nya än FT men har nog många där jag ännu inte "fört över" så skulle nog kunna ha ännu fler på LB haha!
Transformers one 9/10

Wow!
När jag va liten så hade jag inte mycket koll på detta IP, jag va en turles fan, men hade en kompis som hade mängder av transformers leksaker och tidningar så lite kommer man ihåg.
Inte före live action filmerna kom man i kontakt med transformers igen.
Såg film 1.2 och bumblebee, tyckte de första va bedrövliga och bumblebee va okej.
Så blir lite förvånad att de nu släppt en animerad film som va riktigt bra!
Hoppas denna studion får göra några fler filmer som denna, önskar också att de hade fått gjort turtles filmer, för jag är trött på den dynga vi får av det varumärket just nu!
Så ja, rekommenderar denna!
The Boy and the Heron (2023)
Miyazakis senaste och sista? Bara av att se animationerna, temat och absurditeten kan man gissa att den var skapad av den mannen. Handlingen blir lite väl osammanhängande för min del. Känns som han ville klämma in så många element som det gick. Tematiken är ju oslagbar och ingen kommer i närheten.
Vad tyckte du om Skinamarink? Jag försökte se den en kväll men den fyllde mig med ett sånt obehag så jag var tvungen att stänga av.
Var också tvungen att stänga av Skinamarink.
Kan vara den absolut sämsta filmen jag någonsin sett.
Var rädd att TVn skulle få inbränningar av suddiga taklampor för bilden rörde sig så sällan.
Bilden var så dålig att jag inte visste vad jag tittade på.
Tror det var mest väggar.
Förstod ingenting och höll på att få epilepsi när de filmade tv-apparaten.
Jävlar vilken pissefilm.
Men ja, smaken är som den är.
Rundade av Shocktober med att se Motorsågsmassakern på bio, och sedan den nyare franska "skräckisen" The Soul Eater som var sådär. Men allt som allt var det en riktigt bra skräckmånad!
Terrifier 2: Ingen Oscarnominering här. Hög klass på minspelet av skådespelaren som spelar clownen Art. Det är filmens behållning, resten...inte så mycket.
Hammarskjöld: Klart sevärd och intressant film, Persbrandt i fin form. Rykten och spekulationer blandas med fakta i filmen, både vad gäller Hammarskjöld som person och hans öde. En film som fick mig att vilja veta mer.

Säkert 15-20 år(eller något, har faktiskt ingen aning) sen man såg denna sist. Klassiker som håller än idag, tror jag uppskattade den mer nu än då, en riktigt välgjord slow-burner. Fick även bli theatrical cut.
Betyg: 4.5/5
Får se om man går på Exorcisten 3 härnäst som jag hört gott om och aldrig sett.
The more I practice, the luckier I get.
Deadwood: The Movie (2019). 4/5.
Ett bitterljuvt och värdigt, men aningen rumphugget, avslut på tidernas bästa vilda västern-serie som bara fick tre säsonger när det begav sig. Gillar man storyn i RDR kommer man att älska Deadwood med sina säregna karaktärer, trovärdiga miljöer och Shakespeareanska dialog kryddad med "cocksucker".
Och Ian McShane briljerar förstås än en gång som tidernas bästa antihjälte, Al Swearengen.
Var också tvungen att stänga av Skinamarink.
Kan vara den absolut sämsta filmen jag någonsin sett.
Var rädd att TVn skulle få inbränningar av suddiga taklampor för bilden rörde sig så sällan.
Bilden var så dålig att jag inte visste vad jag tittade på.
Tror det var mest väggar.
Förstod ingenting och höll på att få epilepsi när de filmade tv-apparaten.
Jävlar vilken pissefilm.
Men ja, smaken är som den är.
"The Omen" (1976).
Richard Donners "lilla" skräckis som fick ett par efterföljare och påverkade genren positivt.