Diskutera – Vilken är tidernas bästa remake?

Medlem

Grim fandango är en av de bättre remakes kan ja tycka, man gjorde inte för mycket och man förstörde inget under resan så att säga.

Sedan har vi C&C remastern som vart otroligt lyckad och riktigt trevlig att spela.

Diablo 2 remaken vart ju också den riktigt lyckad som dessutom lyckades hålla kvar känslan av orginalet men ändå bjuda på en helt ny och lyckad middag om man säger så.

Nightdive har ju också bjudit på riktigt trevliga remasters med hjälp av sin egen utvecklade Kex Engine, såsom blood 1, Quake 1-2.

signatur

Ruthless Milsim - gå med idag!
https://discord.gg/5Ab9sGVeMj

Medlem

Min röst faller på Re2 och Diablo 2.

Medlem

Resident Evil på game cube, gjorde allt bättre och håller än idag 22 år senare.
Re2 remake, var bra men höll inte upp till samma nivå som originalet.

Medlem

De spel som håller sig i lä med orginalet är bra.

Monkey island
Grim fandango
Homeworld
CC & CC redalert
FF8

är några av top remasters.

Medlem

Resident Evil 2-4. De är makalöst bra gjorda och fick mig att spela igenom alla spelen. Demon souls ser bra ut och är grafiskt väldigt snyggt. Men gameplay är lite väl som det gamla och inte på ett bra sätt.

Medlem

Tycker Age of Empires 2!

Man har verkligen fått upp populariteten igen. En massa turneringar som är roliga att följa. Jag själv spelar en massa.

Medlem

Tre sidor och ingen nämner fenomenala Demon’s Soul Remake 👀

Jag skulle säga:

Demon’s Soul [PS5]
Resident Evil [GC]
Resident Evil 2 Remake [PC]

Medlem

Jag önskar att jag kunde svara Final Fantasy VII Remake/Rebirth, med tanke på hur välgjorda spelen är och hur roliga de är att spela. Men med tanke på de friheter Square tar sig med handlingen och hur de ställer till allt med sina olika parallella universum och tidslinjer så får svaret bli något annat. Jag säger Resident Evil 4. Hoppas lägga till Silent Hill 2 också, men jag har inte börjat spela det mer än kanske en timme.

Medlem

Så mycket som jag älskar FF7 Remake och Rebirth så är min personliga favorit Resident Evil 4 Remake hittills. Silent Hill 2 Remake hade en chans men efter att ha klarat av det så hamnar den sist på min lista av remake favoriter (dock inget dåligt spel alls).

Medlem

Måste säga Resident Evil 4 Remake.

Trots att jag spelat originalet flera gånger, lyckades remaken ändå få mig att lägga över 100 timmar på det. Det kallar jag fan bra betyg!

signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av cartnike:

Så mycket som jag älskar FF7 Remake och Rebirth så är min personliga favorit Resident Evil 4 Remake hittills. Silent Hill 2 Remake hade en chans men efter att ha klarat av det så hamnar den sist på min lista av remake favoriter (dock inget dåligt spel alls).

Vad menar du med att det hade en chans här? Blir spelet sämre i någon mening efter ett tag?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

OpenRA
Settlers 2 RTTR
SupCom FAF
GZDoom

Alla är gratis och behåller spelets grundmekanik, stil och själ.

Tack ska du ha! Visste inte alls om detta!

Medlem
Skrivet av IcoKatapulten:

Shadow of the Colossus till PS4.

De tog ett spel som var flera år före sin tid. Tekniskt sett var det för mycket för PS2 och så byggde Bluepoint om det från grunden och det blev det spelet det alltid varit meningen att vara. Dessutom en riktig remake där man tog originalets skisser men byggde det mesta från grunden och ingen remaster. Ett mästerverk till spel och en fantastisk remake.

Amen! Trodde det skulle hamna högre upp bland kommentarerna faktiskt. Helt fantastiskt spel redan på PS2 men det fick verkligen nytt liv på PS4.

Medlem

Nier-remaken var riktigt bra, om man ska nämna något nytt i tråden.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Bäata jag personligen spelat är FF7 Remake.
Orginalet är bra... men lite överskattat imho.
Solit 4 av 5 spel.
Men remaken lyckas genom att ta tid sig fördjupa karaktärerna.
Visst. Det fanns tråkiga filler quests, men det var enda nackdelen.

Ett för mig sällsynt 5 av 5 spel.

Remaken på FF7 är ju mer som en reboot. Dom har ju böjt storyn så pass mycket så att tids linjen är någon annan stans. Tyckte inte det var bra av den anledningen.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Jag önskar att jag kunde svara Final Fantasy VII Remake/Rebirth, med tanke på hur välgjorda spelen är och hur roliga de är att spela. Men med tanke på de friheter Square tar sig med handlingen och hur de ställer till allt med sina olika parallella universum och tidslinjer så får svaret bli något annat. Jag säger Resident Evil 4. Hoppas lägga till Silent Hill 2 också, men jag har inte börjat spela det mer än kanske en timme.

Håller helt med om FF7 riktigt snyggt gjort, men tids linjen herregud så dåligt. Fick mig att ändra mig direkt efter att man slåss för ändra tiden. Då är det inte längre Remake, mer av en reboot. Som nästa del heter rebirth. Tråkigt att dom valde den approchen. Hade blivit så mycket bättre om dom inte hade gjort så. Mitt tycke iaf

Medlem

Har länge hållit RE2 som den bästa remaken, tätt följt av FF7:Remake.

Sedan kom RE4 med tronskifte som följd.

Sedan spelade jag Dead Space remaken. Och nu är det den som toppar.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jensoid:

Vad menar du med att det hade en chans här? Blir spelet sämre i någon mening efter ett tag?

Menade att medan jag spelade det och inte klarat av den än så hade den en chans att klå vissa av mina andra remake favoriter, men efter jag klarade det och fick en helhets bild av spelet så tyckte jag inte den höll måttet till slut.

Medlem

Dead Space Remaken utan tvekan för mig. Helt underbart spel.

Medlem

FF7 Remake
Spyro
CTR
Dead Space
RE2
Av de jag spelat, i den ordningen.

Medlem

Homeworld är nog de bästa jag spelat.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Munhuggas:

Metrois: Samus Returns till Nintendo 3DS. Praktiskt taget Metroid Dread 0, fast med en mer begriplig karta. Gillade jag alla designbeslut? Nej. Men jag älskade kontrollerna och att kunna återanvända barndomsminnen och ändå bli överraskad av allt nytt.

Önskar verkligen att Samus Returns släpptes till Switch. Har det redan till 3DS, men skulle mycket hellre vilja spela det på TVn.

Medlem

Demon's Souls till PS5. Bluepoint är mästare på remake.

Medlem

Resident Evil till Gamecube är utan motstånd. Det var minst 10 år före sin tid när det kom och är idag fortfarande fullt spelbart och ser riktigt snyggt ut.
Final Fantasy 7, Resident Evil 2, Dead Space och Silent Hill 2 är också toppen 👍

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Håller helt med om FF7 riktigt snyggt gjort, men tids linjen herregud så dåligt. Fick mig att ändra mig direkt efter att man slåss för ändra tiden. Då är det inte längre Remake, mer av en reboot. Som nästa del heter rebirth. Tråkigt att dom valde den approchen. Hade blivit så mycket bättre om dom inte hade gjort så. Mitt tycke iaf

Ja, det är så onödigt att göra så. Ingen önskade detta. Alla fans ville ha en remake som var originalstoryn trogen, även om de flesta nog hade kunnat köpa att storyn utvidgats och att vissa ändringar gjorts. Men att sjabbla bort det så här, så onödigt. Jag grät av lycka när Remake utannonserades 2015 och när jag satt med spelet i min hand för första gången.

Jag hade under större delen av Rebirth väldigt roligt och blev berörd av att få återse alla platser som är så viktiga för mig, men precis som i Remake blev ändå slutintrycket en stor besvikelse på grund av det bedrövliga slutet. Att slarva bort en av spelhistoriens mest ikoniska scener på det viset. Och att inte ens få utforska Forgotten Capital ordentligt - ett av originalets mest spännande ställen och med den kanske vackraste musiken - är fan helt oförlåtligt. Jag har väldigt låga förväntningar inför den avslutande delen.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Önskar verkligen att Samus Returns släpptes till Switch. Har det redan till 3DS, men skulle mycket hellre vilja spela det på TVn.

Håller verkligen med. Det och Wind Waker HD känns helt obegripligt att de inte släpper till Switch.

Medlem

Förut var det Resident Evil 2 Remake men efter ha spelat färdigt Silent Hill 2 Remake idag så kan jag bara säga grattis till Bloober Team. De har gjort ett skit bra arbete. Årets fetaste spel. Hoppas de tar sig an ettan och trean med då de har förtjänat det

Medlem

Det sjuka med RE2 Remaken är att jag i vanliga fall inte spelar RE, men RE2 har jag spelat igenom flera gånger. Det är svinbra, oavsett om man är ett RE-fan eller inte.

Medlem
Skrivet av joedanger:

FF7 Remake
Spyro
CTR
Dead Space
RE2
Av de jag spelat, i den ordningen.

Efter halva(eller nåt) Silent Hill 2 så tror jag det kommer klättra ganska högt på listan. Inte spelat FF7 Rebirth eller RE4 Remake.

123
Skriv svar