Ge fan i min skivläsare!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Så problemet är egentligen att konsoler är låsta och det bara finns en butik att köpa ifrån.

Jag undrar var hetsjakten från EU är om att konsoltillverkarna måste tillåta tredjepartsbutiker på konsoler, likt den jakt de haft mot tex Apple och deras appstore.

Men jag kanske bara har levt under en sten och missat den.

Då hade vi nog sett bättre priser och mindre gnäll från bakåtsträvande skivläse-fanatiker.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Att inte ha skivläsare verkar ju inte vara något problem för PC gamers. Varför är det ett problem för konsolgamers?
Hur många har en skivläsare i sin PC idag trots att det går att köpa till?
Ser ingen som gnäller där.

Hej! Jag heter Ingen och har en skivläsare till min PC!

Har faktiskt köpt ett 20-tal inplastade spel på skiva, bara det senaste halvåret och bojkottar digitala köp numera, med GOG som enda undantaget.

Medlem
Skrivet av Samus:

Begriper mig inte riktigt på din jämförelse. Skillnaden är att jag kan köpa mat på ICA, jag kan dessutom ta ut pengarna när jag vill i kontanter, jag kan dessutom skicka/ta emot pengar till andra, jag kan investera och sälja, jag kan sälja vad jag vill. Jag KAN göra allt jag gjort innan.

Men det här visste du redan.

Lycka till att ta ut pengar när banken ligger nere! Du har liksom ingen kontroll över sina digitala pengar överhuvudtaget! Hela din kommentar sti ker av den svenska naivitet om att det digitala bara alltid ska fungera!

Likt dom digitala spelen har du ingen kontroll över dina digitala pengar 🙈

Du lever i en värld där din åtkomst till dina pengar kan försvinna när som helst men det är inga problem! Där emot är det ett gigantiskt problem att din åtkomst till dina spel helt plötsligt kan försvinna?

Skrämmande och nativt tänkande! Hoppas du får dig en tankeställare nästa gång du läser om strul med banken...

Medlem

Förvånad att ingen lyft upp problemet på storleken på dagens spel. Just nu är det på gränsen att spelen får plats på en ultra HD Blueray skiva som rymmer 100GB. Vad tror ni storleken på GTA6 eller kommande generations spel kommer ligga på? Få spelutvecklare kommer vilja släppa sina spel på flera skivor och om 80-90% av oss köper digitala spel så kommer det inte finnas några incitament för teknikbolagen att fram ny teknik som rymmer morgondagens spel. Fysisk media är i dag i praktiken nästan startskivor och kräver nedladdningar och uppdateringar för att fungera.

Jag älskar att köpa fysiska spel men samtidigt inser jag att detta kan vara den sista konsol-generationen med fysiska spel.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hej! Jag heter Ingen och har en skivläsare till min PC!

Har faktiskt köpt ett 20-tal inplastade spel på skiva, bara det senaste halvåret och bojkottar digitala köp numera, med GOG som enda undantaget.

Klart det finns någon. Men hur många av er finns det?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Att inte ha skivläsare verkar ju inte vara något problem för PC gamers. Varför är det ett problem för konsolgamers?
Hur många har en skivläsare i sin PC idag trots att det går att köpa till?
Ser ingen som gnäller där.

PC är inte låst till en utgivare. Och det är en enorm skillnad för folk som köper/brukar spel digitalt.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fast Steam är svindyrt fast där inte finns några fysiska butiker

Jag pratar om Microsofts och playstations online butik ( konsol butik ) det är från ett gammalt uttalande av Phille Spencer.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Lycka till att ta ut pengar när banken ligger nere! Du har liksom ingen kontroll över sina digitala pengar överhuvudtaget! Hela din kommentar sti ker av den svenska naivitet om att det digitala bara alltid ska fungera!

Likt dom digitala spelen har du ingen kontroll över dina digitala pengar 🙈

Du lever i en värld där din åtkomst till dina pengar kan försvinna när som helst men det är inga problem! Där emot är det ett gigantiskt problem att din åtkomst till dina spel helt plötsligt kan försvinna?

Skrämmande och nativt tänkande! Hoppas du får dig en tankeställare nästa gång du läser om strul med banken...

Så att jag kan flytta över pengar hur jag vill, spendera dem på vad jag vill och sälja vad jag vill – är det verkligen detaljer som inte spelar någon roll? Återigen, du kan ta ut allt kontant när du vill. Om en bank har problem så har du flera banker? Har jag alltså ingen kontroll över mina digitala pengar?

Som konsument har jag ingen möjlighet att få ut ett spel på skiva när hela det digitala biblioteket är låst till en enda utgivare, på en låst plattform, som dessutom ofta kör med ockerpriser (Monopolaktigt?).

Det är detaljerna som är viktiga här. Det är inte så binärt som att analogt är win-win och digitalt är ren ondska.

Är det verkligen så konstigt att konsumenter har åsikter om detta?

Medlem

Om argumentet är att spel på skiva är bättre för att det är billigare så får vi hoppas att dagen då allt blir digitalt är runt hörnet. Då blir allt lika dyrt/ billigt

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fast Steam är svindyrt fast där inte finns några fysiska butiker

Ofta finns spelen på konsol billigare på skiva än vad Steam säljer spelen på pc för. Speciellt några veckor efter release. Tekken 8 går på 700kr på Steam och 200 på Xbox.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Så problemet är egentligen att konsoler är låsta och det bara finns en butik att köpa ifrån.

Problemen och för-/nackdelar har redan beskrivits upprepade gånger i tråden. Problemen är inte "egentligen" monopol. Det är ETT väldigt viktigt problem, för många ett av de viktigaste. Har du läst tråden?

Vad gäller PC/Steam så har vi ju haft turen att Stream varit relativt välvilliga under decennier. Ubisoft är t ex inte riktigt rimliga mot sina konsumenter. Det hade ju kunnat se väldigt, väldigt annorlunda ut.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Problemen och för-/nackdelar har redan beskrivits upprepade gånger i tråden. Problemen är inte "egentligen" monopol. Det är ETT väldigt viktigt problem, för många ett av de viktigaste. Har du läst tråden?

Vad gäller PC/Steam så har vi ju haft turen att Stream varit relativt välvilliga under decennier. Ubisoft är t ex inte riktigt rimliga mot sina konsumenter. Det hade ju kunnat se väldigt, väldigt annorlunda ut.

Får väl säga vad jag tycker trots att andra redan sagt samma sak.

Medlem
Skrivet av Samus:

Så att jag kan flytta över pengar hur jag vill, spendera dem på vad jag vill och sälja vad jag vill – är det verkligen detaljer som inte spelar någon roll? Återigen, du kan ta ut allt kontant när du vill. Om en bank har problem så har du flera banker? Har jag alltså ingen kontroll över mina digitala pengar?

Som konsument har jag ingen möjlighet att få ut ett spel på skiva när hela det digitala biblioteket är låst till en enda utgivare, på en låst plattform, som dessutom ofta kör med ockerpriser (Monopolaktigt?).

Det är detaljerna som är viktiga här. Det är inte så binärt som att analogt är win-win och digitalt är ren ondska.

Är det verkligen så konstigt att konsumenter har åsikter om detta?

Du kan INTE ta ut alla dina pengar när du vill oavsett hur många banker du besöker. Det finns en begränsning på uttagsautomater och för att få ut mer pengar kräver det att du beställer pengarna utav banken. Om du inte har väldigt lite pengar såklart då går det.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Du kan INTE ta ut alla dina pengar när du vill oavsett hur många banker du besöker. Det finns en begränsning på uttagsautomater och för att få ut mer pengar kräver det att du beställer pengarna utav banken. Om du inte har väldigt lite pengar såklart då går det.

Går att göra över tid men det går även att få ut bra mycket större summor över disk.

Digitala spel och vår valuta är inte i närheten av samma sak. Att klandra folk för att vara naiva/hycklare för att de har åsikter om digitala spel känns inte riktigt rättvist. Som jag nämnde ovan är det här något konsumenter ifrågasätter och med all rätt.

Medlem

Problemet är att spel får ju så kallade "day one patch" så även om du har skivan så är det oklart hur det fungerar utan en patch. Kingdom Come Deliverance har ju tex en bugg med en karaktär som inte går att döda som följer efter dig i all oändlighet och försöker att prata med dig. Jag missade den patchen på någon vänster och fick spela om hela min första kväll. Nu vet jag inte om denna buggen också var med på konsol men, det är ändå ett exempel på hur saker kan skita sig.

Framtiden för spel som jag ser det kommer att hänga på att folk online bevarar dem i en fungerande patch, även fast dessa inte har rätt att göra det. Den vanliga konsumenten har inte en chans. Man får se spel som en upplevelse, inte något som varar för evigt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Både och. Är ju förstås inte så förenklat som du väl vill ge sken av, att all utveckling skulle vara positiv. Finns mängder med negativ samhällsutveckling som följer med digitaliseringen, t.ex. att de flesta svenska centrum är tvärdöda då en överdriven bekvämlighet breder ut sig allt mer. Eller som i fallet med spelkonsoler, att man får sämre möjligheter att spela sina spel, som nu senast t.ex. Sony Playstation demonstrerat hur de kan gå in i folks Playstation-konsoler och radera floppade spel de inte vill att kunderna ska ha någon tillgång till längre.

RIP skivbutiker, filmhörnor och whatnot. "Allt" finns ju på Netflix och de höjer priserna lite då och då utan att märkbart höja utbudet och de saknar stor del av filmhistorien bortom typ 2000-talet och cinema bortom typ Hollywood. Amazon Prime har lite bättre och lite äldre filmer, t.ex. skräckfilm från Italien, men det är fortfarande modernt fokus. Draken är nog enda alternativet om en vill ha lite äldre kvalitetsfilmer (samt nyare) men den prenumerar bara en liten del cineaster på så många missar stor del av det kvalitetsutbudet. Jag har en filmsamling (DVD, blu-ray och 4k UHD) som om jag gjorde den tillgänglig online skulle jag nog kunna konkurrera ut Netflix under ett år Den har jag även tillgänglig om internet ligger nere eller om Netflix skulle konka. "Köpte" en film på AppleTV-appen som plötsligt bara försvann. Licensen förnyades inte av Apple så då hade jag inte längre tillgång till filmen trots att jag hade tryckt på köp och inte hyr i appen - när det i verkligheten egentligen är hyrtjänst i båda fall bara skillnaden från 24h till i värsta fall några år. Det problemet har jag inte med skivor, att även om licenser hos distrubitörer går ut så slutar inte mina skivor att läsa av filmen och visa den för det. Så det finns flera fördelar med att samla fysiskt och se bortom bekvämligheten i digitalt.

123
Skriv svar