Svaga betyg för Starfield: Shattered Space

Robot
Svaga betyg för Starfield: Shattered Space
Medlem

Huh, jag tycker det är najs hittills. Men har inte spelat så långt så kan inte ge betyg än. Får återkomma när jag spelat ut det, tillräckligt kul hittills för att jag ska vilja fortsätta och spela ut det vilket är ett gott tecken 👍

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Huh, jag tycker det är najs hittills. Men har inte spelat så långt så kan inte ge betyg än. Får återkomma när jag spelat ut det, tillräckligt kul hittills för att jag ska vilja fortsätta och spela ut det vilket är ett gott tecken 👍

Kan du återkomma senare ikväll när du spelat klart det?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kan du återkomma senare ikväll när du spelat klart det?

Det får nog bli i helgen, men det lär jag absolut göra 😅

Medlem

Många av de spel jag älskat helhjärtat är spel där betygen spretat över hela skalan. Ofta känns det som att recensenterna inte riktigt haft en färdig mall för hur de skall förhålla sig till spelet, och då glider åsikterna snabbt isär. Det handlar allt som oftast inte om storspel… speciellt inte älskade storspelsserier som landat i vad de vill vara och med en skara konsumenter som vet vad de får.

Bästa exemplet för egen del här är Sonic Lost World. Älskar det. Tycker det vann över rätt samtida Super Mario 3D World. Snittet är lågt på Metacritic, typ 62/100, men betygen spretar verkligen över HELA skaran. Recensionerna var dessutom kul att läsa då infallsvinklarna var många, spelet stack ut från mängden och dess egenheter delade verkligen upp folk över ett helt åsiktsspektra.

Min poäng?

Känns som man kan hålla huvudet rätt kallt när något inledningsvis tycks ses på som rätt halvdant.

Medlem

Har inte spelat det själv, så ska definitivt inte uttala mig med någon säkerhet alls. Men de flesta omdömena/kommentarerna jag har sett är positiva. Men kan vara så att jag vill att det ska vara bra, så därför sållar mitt undermedvetna bort det negativa 🤷‍♂️


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Bethesda öht känns trött. Måste kännas för MS som deras värsta fem-i-två ragg, och dyrt var det, och dåligt blev det.

Medlem

Tror jag är i slutet på DLC’t är väl helt okej inte så mycket nytt.. Men gillar atmosfären och questsen.. Men byggde om min gubbe till melee är ganska roligt.

Det ända jag verkligen stör mig på är att allt känns så ostabilt min fps är verkligen all over the place.. 144 fps inomhus och droppar ner till 40-60 utomhus när man tex kör bilen.. är små hackigt halva tiden man spelar känns det som..

3090 / x5800 / 32gb ram / 1440p.. test alla möjliga olika inställningar och tips men känns som att trampa runt i lera när man tar sig runt ibland, menyerna har blivit sega och jag vet inte vad som händer riktigt.. känns som spelet kollapsar sakta.. haha (andra spel funkar prima)

Medlem

Spelat igenom main questen och håller på och utforskar alla sidequests och så nu.
Det är ändå ganska ok, det är en snygg handgjord värld, main questen är ganska bra, slutet lämnar mer att önska dock. Kommer spela igenom den en gång till i nästa NG+ och göra lite andra val i slutet och se om det påverkar omvärlden mer. Jag valde det fredliga alternativet för att inte avslöja för mycket.
Men jag skulle inte säga att det var värt 300 spänn, högst kanske 200 hade varit lagom.

För 300 spänn ger jag det en stark 6/10, bättre prissatt eller med mer innehåll utöver staden och questsen så hade det kunnat vara en 8/10.

Några minus för min del är.
-Inga nya skepp byggar grejer, hade gärna sett en Va´run tillverkare av skepps delar.
-,Man får 2 nya sketna habs för sina outposts i slutet av main questen, och dem är ist stort sett "Science habs" med ett annat skin. Hade gärna sett mer habs och inredning som hade Va´run tema.
-Andreja hade gärna fått utvecklas mer i detta DLC, gjorde hela hennes quest line inför detta och "gifte" mig med henne och förväntade mig att mitt val i slutet av hennes quest skulle påverka hennes välkomnande. Men icke. Hon har vissa kommentarer och så ibland men mer hade önskats, kanske hon tom skulle haft en egen quest kopplad till DLC´t.
- Någon mer fullt utvecklad kompanjon hade önskats. Det kommer 2 nya i detta DLC men det är ingen som man kan romantisera eller har quest lines som de i Constellation.
- Enbart huvudstads zonen är handgjord, resten av solsystemet är 2 gasplaneter omgivna av totalt 6-7 månar om jag minns rätt. Utan några egna unika POI´s. Var lite väntat men hade åtminstone velat sett någon mer handgjord POI utanför huvudstadens zon. Några nya random genererade POI dyker dock upp i det nya systemet.
-Mindre skräck än väntat, men det kan också vara ett plus för min del som inte gillar skräck i spel så mycket.

Medlem

Mediokert spel får mediokert mötande, inget konstigt


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det går bra nu 👍

Ambassadör
Xbox

Kört knappt 10h hittills och gillar det! Det är mer Starfield, vilket man kan förvänta sig kanske...

Mycket nöjd.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Kört knappt 10h hittills och gillar det! Det är mer Starfield, vilket man kan förvänta sig kanske...

Mycket nöjd.

Jepp, samma här! Jag trivs för det är väldigt atmosfäriskt. En spännande värld att utforska men sen gillade jag Starfield innan också.


signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem

Lutar inte åt att jag startar upp och installerar Starfield igen för denna expansion. Håller det öppet att göra det i framtiden när allt DLC släppts och finns i en bundle på rea.


signatur

*hjärtsystemet används ej längre - hjärtana finns endast kvar på konton som redan fått ett*

Har väl också ett hjärta - FZ läsare sen 2001 :) - nu mer community-engagerad

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Shattered Dreams alltså!

Medlem

Hade tänkt köpa men efter det svala mottagandet så väntar jag nog på en rea istället. 300kr känns för saftigt.

Det ser ut som en seg och sen expansion till "Skyrim" med en backdrop av ett slags rymdtema. Karaktärens loja gång (i trailern) får mig också att ställa mig kritiskt till hur de tänkte. "Jaha, John, gå rakt genom rummet mot dörren så fångar vi dina rörelser." 1 minut senare. "Tack, det var allt för idag, vi fick det vi behövde."

Jämför den där sengångaren med Isaac från "Dead Space", vars karaktär spänner kroppen och inte riktigt vet vad som kan hända, vilket drar in oss i det förväntade dramat. Starfields approach är som hämtat ur en manual till hur man triggar narkolepsi hos sina medmänniskor.

Betheda Dullworks har tappat all sina forna glans och rider på Todds manikyr; må han njuta av alla sina sportbilar och sin snygga skinnjacka.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Lukan:

Tror jag är i slutet på DLC’t är väl helt okej inte så mycket nytt.. Men gillar atmosfären och questsen.. Men byggde om min gubbe till melee är ganska roligt.

Det ända jag verkligen stör mig på är att allt känns så ostabilt min fps är verkligen all over the place.. 144 fps inomhus och droppar ner till 40-60 utomhus när man tex kör bilen.. är små hackigt halva tiden man spelar känns det som..

3090 / x5800 / 32gb ram / 1440p.. test alla möjliga olika inställningar och tips men känns som att trampa runt i lera när man tar sig runt ibland, menyerna har blivit sega och jag vet inte vad som händer riktigt.. känns som spelet kollapsar sakta.. haha (andra spel funkar prima)

Todd sa ju att det är ett "next-gen-spel", du måste minsta ha RTX 9990.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

På nån Rea möjligtvis, inte annars.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Är väl ett helt okej 6/10 AA-spel

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Många av de spel jag älskat helhjärtat är spel där betygen spretat över hela skalan. Ofta känns det som att recensenterna inte riktigt haft en färdig mall för hur de skall förhålla sig till spelet, och då glider åsikterna snabbt isär. Det handlar allt som oftast inte om storspel… speciellt inte älskade storspelsserier som landat i vad de vill vara och med en skara konsumenter som vet vad de får.

Bästa exemplet för egen del här är Sonic Lost World. Älskar det. Tycker det vann över rätt samtida Super Mario 3D World. Snittet är lågt på Metacritic, typ 62/100, men betygen spretar verkligen över HELA skaran. Recensionerna var dessutom kul att läsa då infallsvinklarna var många, spelet stack ut från mängden och dess egenheter delade verkligen upp folk över ett helt åsiktsspektra.

Min poäng?

Känns som man kan hålla huvudet rätt kallt när något inledningsvis tycks ses på som rätt halvdant.

Håller helt med, bra poäng. Spel som inte är vad man förväntar sig kan vara bra men det kan ta lite tid att förstå vad som gör dem bra.
Ska nog ge Sonic Lost World en chans, spelade det pga recensionerna.

Medlem

"chosen one" igen. jippie...
Otroligt stel dialog. Än mer sån i huvudspelet. Faction uppdragen i starfield var riktigt bra men resten tycker jag var väldigt meh och... tråkigt bara.

Medlem

Skulle aldrig lite på massan eller kritikerna fullt ut, ibland är det en indikation men alldeles för ofta behöver det inte betyda mer än att folk dampar på ett spel som inte är för dem helt enkelt. Lätt tröttsam tid vi lever i när kollektiven på tuben drar igång bara för att och lyckas begrava grymma spel och upplevelse. A game for everyone is a game for no one.

Medlem
Skrivet av heady89:

Skulle aldrig lite på massan eller kritikerna fullt ut, ibland är det en indikation men alldeles för ofta behöver det inte betyda mer än att folk dampar på ett spel som inte är för dem helt enkelt. Lätt tröttsam tid vi lever i när kollektiven på tuben drar igång bara för att och lyckas begrava grymma spel och upplevelse. A game for everyone is a game for no one.

Nu är det ju ändå rätt rimlig kritik som förs fram mot Shattered Space.

Förstår inte riktigt hur citatet på slutet är relevant här heller.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nu är det ju ändå rätt rimlig kritik som förs fram mot Shattered Space.

Förstår inte riktigt hur citatet på slutet är relevant här heller.

De var en generell kommentar, jag äger varken Starfield eller Shattered Space, skulle kanske nämnt det.

Medlem

Försökte gilla det men starfield gameplayet är inte nog kul för att ta sig igenom det..

Medlem

Jag tyckte inledningen var svag. Framförallt den där ritualen. Men sen tog det sig. Gillar det men jag gillar ju Starfield som fan.

1
Skriv svar