Sony sägs samarbeta med AMD för att skapa Playstation 6
Bakåtkompatibilitet verkar ha varit en viktig punkt.
Fattar inte riktigt varför bakåtkompabilitet ska vara så viktigt. Alltid varit en konsolman, men om du nu vill spela dina gamla spel, så bara behåll din gamla konsol? Så slipper Sony/MS slösa tid, resurser etc. på att bygga nått som kan spela ps3-spel.
Du har väl sett hur många på forumet som främst spelar samma gamla spel och främst suktar efter arkiv-klassade syrabeständiga skivor samt ett bankfack i Schweiz för att verkligen äga spelet?
Fattar inte riktigt varför bakåtkompabilitet ska vara så viktigt. Alltid varit en konsolman, men om du nu vill spela dina gamla spel, så bara behåll din gamla konsol? Så slipper Sony/MS slösa tid, resurser etc. på att bygga nått som kan spela ps3-spel.
Det handlar väl också mycket om att dom vill sälja sina gamla spel via deras butik (händer ju ibland att man upptäcker något gammalt spel som man inte har spelat sen innan) och för att dom ska slippa bygga om spelet allt för mycket för att det ska kunna drivas på nyare hårdvara så känns det kanske enklare att istället göra konsolen kompatibel.
Så om Intel hade vart billigare så skulle vi alltså inte få bakåtkompatibilitet eller en sämre bakåtkompatibilitet? Hur tänker dom?
Kanske blir lättare om amd gjort de tidigare chippen kan man tänka sig.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag håller med dig men samtidigt så hade det ju varit sjukt smidigt om alla spel från tidigare generationer även funkar på den nyaste konsolen. Då kan man ju sälja en pryl som bara tar upp plats och samtidigt fortsätta spela spelen från förr.
När de ändå har kickat in dörren så är det ju dumt att stänga den så att säga.
Nu när de fortsätter med samma grundkoncept behöver de inte slösa särskilt mycket tid. Spelen fungerar ”automatiskt”. Bakåtkompatibiliteten är en bonus som kommer med att de förenklat konsolerna.
Jag tror det handlar mycket om det också att göra spelutvecklingen mot nya samt äldre generationen smidigare. Spel är dyra att göra idag så kan du utveckla mot både ps5 och ps4 som är ganska lika ökar chansen att spelet säljer väl.
Hade du velat göra ett spel parallellt till både ps2 och ps3 år 2010 så var det nog lite bökigare även om spel var simplare då.
Kanske blir lättare om amd gjort de tidigare chippen kan man tänka sig.
Tyckte du nämnde mig😂
Alltid skönt att kunna ha en konsol istället för fem under bänken för att kunna spela både nya och gamla spel
Förövrigt finns numera en Ryktestråd för PS6 där vi pratar om detta redan!
Så om Intel hade vart billigare så skulle vi alltså inte få bakåtkompatibilitet eller en sämre bakåtkompatibilitet? Hur tänker dom?
Tror Sony försöker få ned priset genom att skicka offerter på tillverkning av PS6 till Intel och då hoppas få AMD att lägga sig lägre. De skulle nog inte kört Intel ändå
Alltid skönt att kunna ha en konsol istället för fem under bänken för att kunna spela både nya och gamla spel
Förövrigt finns numera en Ryktestråd för PS6 där vi pratar om detta redan!
Jag tänker samtidigt att om alla nya konsoler inte har bakåtkompatibelitet så finns inte samma behov att vara lojal till märket, således skulle nog en del kunnat skifta till exempelvis Xbox om de nu var bra fortfarande. Bakåtkompatibelilitet bygger upp ett bibliotek man inte vill slita sig från.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.