Sony ska börja sälja rekonditionerade Playstation 5-konsoler

Robot
Sony ska börja sälja rekonditionerade Playstation 5-konsoler
Medlem

Dom verkar göra allt för o få in pengar nuförtiden

Medlem

Tycker det är jätte bra, bra mycket bättre en mer ewaste.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

Tror dom hellre sålt sproilans nya PS5or. Men som ett av världens största teknik företag så har dom vissa krav på sig angående miljöaspekter så tror mer detta är ett sätt kompensera för alla utsläpp dom bidrar med än att tjäna pengar på konsolen. Däremot så ju fler ps5or som finns ute desto mera spel säljs det och det är där dom håvar in, inte på konsolen.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Otroligt bra.

Medlem

och hur är det med garantin på såna?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

och hur är det med garantin på såna?

De ger ett års garanti på alla "refurbished" produkter de säljer. De säger även att vissa kan ha lite små kosmetiska fel på sig som man får vänta sig och inget man kan ta på garantin. Repa på chassi eller liknande.

Medlem

Extremt trevligt! Kanske kan dra ner priserna på begagnat marknaden som ofta är hutlöst dyra och folk tror ofta att dessa går att sälja för samma pris som en ny konsol...

Medlem

Betyder detta att jag kan byta in min ps5 där och få billigare pro genom det? (Om det nu kommer till Sverige) i så fall känns det som win-win, kan sakna Gamestop för det.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

Menar du att det här är negativt? Är väl bra att man fixar maskinerna och säljer billigare istället för att bara bidra med mer e-waste. Dom andra konsoltillverkarna gör samma sak tror jag, även Valve.

Medlem

Vad är det för fel på det gamla fina svenska ordet "renoverade"?

Vänliga hälsningar, tjurig gammal utvecklare som också använder på tok för mycket svengelska varje dag.

Medlem
Skrivet av norrby89:

Extremt trevligt! Kanske kan dra ner priserna på begagnat marknaden som ofta är hutlöst dyra och folk tror ofta att dessa går att sälja för samma pris som en ny konsol...

Kunde inte dem väntat till Januari, så de som vill köpa PS5 Pro kanske kunde få ut några slantar mer för sin gamla.

Skrivet av Gertzy:

Betyder detta att jag kan byta in min ps5 där och få billigare pro genom det? (Om det nu kommer till Sverige) i så fall känns det som win-win, kan sakna Gamestop för det.

Skulle vara trevligt, men antar att det inte kommer till Sverige eller att man kommer kunna byta in.
Lite deppig över det här med PS5 Pro faktiskt, blir ett så väldigt stort glapp även om man byter in sin PS5:a.
Har man den med skivläsare och fot för vertikal placering känns det också extra surt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kunde inte dem väntat till Januari, så de som vill köpa PS5 Pro kanske kunde få ut några slantar mer för sin gamla.

Skulle vara trevligt, men antar att det inte kommer till Sverige eller att man kommer kunna byta in.
Lite deppig över det här med PS5 Pro faktiskt, blir ett så väldigt stort glapp även om man byter in sin PS5:a.
Har man den med skivläsare och fot för vertikal placering känns det också extra surt.

Hur får de in konsoler som de ska "renovera" då? Och ja, det är just att gå från min nuvarande PS5 med både skivläsare och ställ till inget av dem som gör det extra surt och gör att jag tvekar till att uppgradera. Inväntar svenska priser innan dom, men det lutar åt att jag istället blickar framåt mot Switch 2 först och sen kanske skaffar en Pro när GTA VI släpps eller en bundle med skivläsare (förhoppningsvis båda).

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Well väldigt många ligger redan ute för fantasi priser! Sure börjar dyka upp 1gen för runt 3000kr vilket är rimligt men ser på tok för många annonser där någon vill sälja sin 1gen utan diskläsare för 5000kr vilket bara är rent elakt mot okunniga.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kund: Här är hela min xbox samling som jag har lagt 230.000kr på vad får jag för den?
GameStop anställ: Hmm låt mig kolla i datorn... Du får 20:-

signatur

1# FZ Troll

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

Hur får de in konsoler som de ska "renovera" då? Och ja, det är just att gå från min nuvarande PS5 med både skivläsare och ställ till inget av dem som gör det extra surt och gör att jag tvekar till att uppgradera. Inväntar svenska priser innan dom, men det lutar åt att jag istället blickar framåt mot Switch 2 först och sen kanske skaffar en Pro när GTA VI släpps eller en bundle med skivläsare (förhoppningsvis båda).

Konsoler som lämnats tillbaka i garantiärenden / öppetköp osv.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

Kund: Här är hela min xbox samling som jag har lagt 230.000kr på vad får jag för den?
GameStop anställ: Hmm låt mig kolla i datorn... Du får 20:-

Haha, det är ju kontant... tar en in store credit blir det säkert lite över hundringen i alla fall

Skrivet av Molotov:

Konsoler som lämnats tillbaka i garantiärenden / öppetköp osv.

Aha, ja det makes sense. Men folk som argumenterar att det är bra för planeten osv så borde de ju ta in begagnade som folk vill byta in. Får hoppas det kommer med tiden.

Skribent

Kalasbra.

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av norrby89:

Well väldigt många ligger redan ute för fantasi priser! Sure börjar dyka upp 1gen för runt 3000kr vilket är rimligt men ser på tok för många annonser där någon vill sälja sin 1gen utan diskläsare för 5000kr vilket bara är rent elakt mot okunniga.

Blir lite oroad över att om jag ens kommer kunna få 4000Kr för min som har ställ och skivläsare, om det ens går att få det så kommer det ändå kosta minst 7000Kr till för att få en Pro som får skivläsare och fot som jag har på min nuvarande.

Ångest här, kan man verkligen rättfärdiga PSSR ifall PS5 redan erbjuder 60FPS(som Pro inte verkar ha fokus på att överstiga) när det kostar 6-7000Kr extra :s Jag vill såklart ha en, men till vilket pris. Kanske inte är värt att ligga kvar i ekosystemet heller nu när konsoler kanske ligger på runt 10K framöver(även standard versionen). Skulle gissa på att få kommer köpa PS5 spel på skiva också framöver när samlar och andrahandsvärdet blir i stort sätt noll när nästa generation kommer.

Medlem

Väldigt bra!
Hellre återanvända om det går att laga och sedan sälja för en liten mindre peng.
I dessa tider när samhället är så extremt slit o släng fokuserat tycker jag sådana här lösningar bara är bra.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir lite oroad över att om jag ens kommer kunna få 4000Kr för min som har ställ och skivläsare, om det ens går att få det så kommer det ändå kosta minst 7000Kr till för att få en Pro som får skivläsare och fot som jag har på min nuvarande.

Ångest här, kan man verkligen rättfärdiga PSSR ifall PS5 redan erbjuder 60FPS(som Pro inte verkar ha fokus på att överstiga) när det kostar 6-7000Kr extra :s Jag vill såklart ha en, men till vilket pris. Kanske inte är värt att ligga kvar i ekosystemet heller nu när konsoler kanske ligger på runt 10K framöver(även standard versionen). Skulle gissa på att få kommer köpa PS5 spel på skiva också framöver när samlar och andrahandsvärdet blir i stort sätt noll när nästa generation kommer.

Well om det nu är så oro över vad du kan få för din nuvarande konsol så är kanske uppgradering till pro något som är en dum idé rent ekonomiskt?

Just ps5 pro känns som ett otroligt dåligt val om man man redan har en ps5a så länge man inte kan undanvara 10 000kr utan problem.

Skrivet av Munhuggas:

Vänliga hälsningar, tjurig gammal utvecklare som också använder på tok för mycket svengelska varje dag.

Ordet rekonditionering har använts väldigt länge, speciellt i bilbranschen. Renovera är från tyskans renovieren. Men tjura på du.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av norrby89:

Well om det nu är så oro över vad du kan få för din nuvarande konsol så är kanske uppgradering till pro något som är en dum idé rent ekonomiskt?

Just ps5 pro känns som ett otroligt dåligt val om man man redan har en ps5a så länge man inte kan undanvara 10 000kr utan problem.

Problemet är ju bara att man har fastnat i ekosystemet och att man vill ha en bra upplevelse.
Jag köpte tillexempel inte grundmodellen av PS4 utan Pro när den väl kom eftersom att det då dög för mid-range spelande.
Jag tycker att grafik och främst FPS är viktigt till en viss gräns. FPS behövs också för att VR ska fungera bra vilket då skulle kunnat bidra till en mycket bättre PSVR2 upplevelse.

Men nu känns det längre som att Playstation är en kostnadseffektiv och pålitlig plattform längre.
Nu när de bearbetar bort 3dje part försäljning på spel så finns det också risk för högre priser både på PS Plus och PS Store eftersom att det helt enkelt inte finns några alternativ.

Kanske dags att börja förbereda för att lämna skeppet, de exklusiva som finns kanske man till en viss gräns får spela PS5 och sedan köpa resten av spelen på annan plattform istället.

Känner mig rätt pessimistisk nu

Medlem
Skrivet av Munhuggas:

Renoverat borde ju indikera att de varit sönder och blivit lagade. Här är det nog snarare lite damm som blåsts bort från filter och fettfläckar som putsats bort med en tvättduk. "Rekond" eller "rekonditionerade" borde vara bättre ord.

Medlem
Skrivet av Komured:

Tycker det är jätte bra, bra mycket bättre en mer ewaste.

Knappast. Ingen slänger ett fungerande ps5 och Sony lär inte ta in, laga och sedan sälja trasiga ps5. De kommer att skickas till återvinningen eller deponi. Fördelen är att det uppmuntrar till begagnatköp och på så sätt leder till mindre belastning på miljön (Sony kanske inte har hört talas om ebay).
Men vi ska nog inte inbilla oss att det här är något annat än greenwashing och ett halvtaskigt försök att kontrollera begagnatmarknaden. Vill man vara rädd om vår miljö och klimatet så är det bara en kraftig minskning av konsumtionen som hjälper.

Att sälja begagnade ps5 kan ju faktiskt leda till mer utsläpp. Du har ju då kanske råd att köpa ännu mer saker. Tanken är god men det hade varit bättre med någon form av global ransonering.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

Vad ska Sony göra då istället? För hade artikeln handlat om raka motsatsen alltså att Sony skrotar enheter som kommit tillbaka istället för att renovera och sälja dom lite billigare.

Då hade du kommenterat på samma sätt och hävdat att Sony gör allt för pengar och hellre säljer nya konsoler än att renovera returer 😂

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

Måste täcka upp förlusten efter fiaskot Concord

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Måste täcka upp förlusten efter fiaskot Concord

Ja man undrar ju ibland om inte Sony Japan ångrar att dem gett ratten till den amerikanska delen av företaget.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Ordet rekonditionering har använts väldigt länge, speciellt i bilbranschen. Renovera är från tyskans renovieren. Men tjura på du.

Vafalls, ska man behöva renovera sina kunskaper i svenska språket nu också? Nu känner jag mig sannerligen i behov av att rekonditioneras. Tjura tänker jag fortsätta göra.

Skrivet av Munhuggas:

Vafalls, ska man behöva renovera sina kunskaper i svenska språket nu också? Nu känner jag mig sannerligen i behov av att rekonditioneras. Tjura tänker jag fortsätta göra.

signatur

00:00:02:42

1
Skriv svar