Rocksteady säger upp folk för att Suicide Squad går svagt

Robot
Rocksteady säger upp folk för att Suicide Squad går svagt
Gnällkuk

Får verkligen hoppas att de gör ett spel de själva vill och behärskar och inte tvingas göra sitt spel till liveservice framöver.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ändå imponerande att ha en QA-avdelning nästan lika stor som antalet aktiva spelare.

Skrivet av trickeh2k:

Får verkligen hoppas att de gör ett spel de själva vill och behärskar och inte tvingas göra sitt spel till liveservice framöver.

Ingen tvingade Rocksteady till live service, de pushade själva för att göra Suicide Squad till vad det blev.

Redaktör
Ponny

Sorgligt är det. Rocksteady kändes just "rocksteady" under många år.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag är inte direkt förvånad.

Att man går från Arkham-serien till detta haveri så är nog ingen förvånad.

Vi får väl se om dom gör en stark comeback med nästa spel. Bara att hålla tummarna att dom hittar tillbaka till storhetstiden, även om jag tvivlar starkt på det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Gnällkuk
Skrivet av kebbe:

Ändå imponerande att ha en QA-avdelning nästan lika stor som antalet aktiva spelare.

Ingen tvingade Rocksteady till live service, de pushade själva för att göra Suicide Squad till vad det blev.

Aha, missuppfattat det helt. Jag trodde det var WB som tvingade dem till det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Det som är tråkigt här är att de faktiskt bara gjort ett snesteg. Resten av deras spel har varit solida även om sista Batman hade stora problem på PC inledningsvis. Detta visar att du idag inte får göra ett enda misstag i spelindustrin, då ligger skallen på huggkubben direkt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Sorgligt är det. Rocksteady kändes just "rocksteady" under många år.

Dom hade ett vinnande koncept, som dom klev ifrån.
Vi är nog bra många som inte ens hade tvekat på att köpa ett nytt batman spel av dom.

Medlem

Rocksteady eller fd anställda har varit och hjälpt till kanske tom jobbar på Camoflaj som ska släppa Batman Arkham Shadow. Vilket ser ut att bli ett riktigt bra spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det som är tråkigt här är att de faktiskt bara gjort ett snesteg. Resten av deras spel har varit solida även om sista Batman hade stora problem på PC inledningsvis. Detta visar att du idag inte får göra ett enda misstag i spelindustrin, då ligger skallen på huggkubben direkt.

Ja, så är det ju, alldeles galet mycket pengar investerade i varje enskilt större spel. Inte undra på att många större spelhus är väldigt risk averse gällande vad de vågar plöja ner dollars i. Men så har det väl i och för sig nästan alltid varit, även om budgetarna så klart var några midjor tunnare förr.

Medlem

Jag måste säga att jag anser att Rocksteady inte har gjort en riktig fullpoängare sedan Arkham Asylum.

Det var ett misstag att flytta in Arkham-serien till open world. Det finns tretton på dussinet open world-spel som gör open world betydligt bättre än Akham City och Arkham Knight. Det senare har jag gett två tappra försök men aldrig känt suget att slutföra det.

Arkham Asylum däremot var riktigt bra metroidvania med otroligt tät stämning; sådana spel ärv vi verkligen inte bortskämda med. Jag skulle verkligen önska att Rocksteady gick back to basic och gav oss ett liknande äventyr igen.

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Jag måste säga att jag anser att Rocksteady inte har gjort en riktig fullpoängare sedan Arkham Asylum.

Det var ett misstag att flytta in Arkham-serien till open world. Det finns tretton på dussinet open world-spel som gör open world betydligt bättre än Akham City och Arkham Knight. Det senare har jag gett två tappra försök men aldrig känt suget att slutföra det.

Arkham Asylum däremot var riktigt bra metroidvania med otroligt tät stämning; sådana spel ärv vi verkligen inte bortskämda med. Jag skulle verkligen önska att Rocksteady gick back to basic och gav oss ett liknande äventyr igen.

Det är precis vad dom sagt man gjort i Arkham Shadow vilket jag också ser som ett stort plus 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det som är tråkigt här är att de faktiskt bara gjort ett snesteg. Resten av deras spel har varit solida även om sista Batman hade stora problem på PC inledningsvis. Detta visar att du idag inte får göra ett enda misstag i spelindustrin, då ligger skallen på huggkubben direkt.

De kunde ju ha valt att göra flera mindre steg istället för ett stort. Då hade det inte kostat skorna.

Medlem

Arkham serien må med sina 4 spel vara helt färdig, hade inte tackat nej för nån ny Batman Multiverse som har andra handlingar.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Redaktör
Ponny
Skrivet av Molotov:

Rocksteady eller fd anställda har varit och hjälpt till kanske tom jobbar på Camoflaj som ska släppa Batman Arkham Shadow. Vilket ser ut att bli ett riktigt bra spel.

https://youtu.be/dadLtfngQH8?si=5rbGxq3jMIOU_CQ9

Håller tummar och tår. Camoflaj gjorde nåt spel... vad heter det... fransk titel... googlar... Ja! République. Det tycker jag var ganska trevligt. Så det finns skäl att hoppas på flera sätt, känner jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller tummar och tår. Camoflaj gjorde nåt spel... vad heter det... fransk titel... googlar... Ja! République. Det tycker jag var ganska trevligt. Så det finns skäl att hoppas på flera sätt, känner jag.

Dom har även gjort Ironman VR till PSVR och Quest.
Dom var liten studio på den tiden, dom ägs av Meta idag och får förmodligen lite större budget att jobba med
Helt otroligt att Meta är ett företag som ger spelarna vad dom vill ha, det trodde man inte för ett antal år sen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Detta visar att du idag inte får göra ett enda misstag i spelindustrin, då ligger skallen på huggkubben direkt.

Jo, i praktiken kanske det är lite så, men egentligen är det väl ett riktigt svajigt high risk/high reward-tänk som är boven här. "För att vinna stort måste vi satsa stort", typ, men så funkar ju inte spel. Rocksteady verkar ha lagt alla sina ägg i en live service-korg som ingen ville ha. Jag vet inte varför just det här spelet blev en sån brakfölust, eller vad Rocksteadys USP med hela spelet var, men det hemliga receptet på nästa Fortnite lyckades man bevisligen inte knäcka i alla fall. Jag förstår bara inte att den insikten skulle behöva kosta Rocksteady miljardbelopp och uppsägningar.

Medlem

Dom kan ju satsa på att göra en vettig remake av Arkham, ville köpa trilogin, men förstått att det spel som finns ute till Xbox och PlayStation knappt kör i 30 fps. Och då snackar vi spel från 15 år tillbaka.
Se till att spelen funkar i 60 fps, polera grafiken lite, paketera och tjäna pengar!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är precis vad dom sagt man gjort i Arkham Shadow vilket jag också ser som ett stort plus 👍

Såpass! Blir till att spana in det. Tack för tipset! 😃

Edit: Såg nu att det verkar vara enbart för VR. 😭

Medlem

Som jag minns det var intresset för det här spelet väldigt lågt redan när det utannonserades de skulle lagt ner det redan då.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det som är tråkigt här är att de faktiskt bara gjort ett snesteg. Resten av deras spel har varit solida även om sista Batman hade stora problem på PC inledningsvis. Detta visar att du idag inte får göra ett enda misstag i spelindustrin, då ligger skallen på huggkubben direkt.

Så är det men skulle ändå säga att det är ledningen som är problemet.

När det går bra ger cheferna sig själva stor bonus istället för att låta pengarna ligga på företags kontot. Sen gör Rocksteady samma misstag som många andra gör och det är att göra större och större spel till den mån att man har inte råd att misslyckas.

Ingen skulle lägga hela sin livsbesparning på en aktie men när det kommer till företgsbeslut, då är det all in.

Medlem

1. många andra stora studios och utgivare har haft råd att göra snedsteg utan att säga upp personal.
2. Säga upp QA är alltid ett glasklart första steg för att se till att nästa spel blir bättre, eller?

Medlem

Klart man skippar när fladdermusmannen inte är med. Ogillar Harley Quinn ytterst mycket.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skrivet av Das Davve:

Såpass! Blir till att spana in det. Tack för tipset! 😃

Edit: Såg nu att det verkar vara enbart för VR. 😭

Haha! Var ungefär min reaktion med... Nytt "klassiskt" Arkham-spel?! Yes!!

"VR only"
...
...
Men faeeehnn 😅😂🌈💯

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det som är tråkigt här är att de faktiskt bara gjort ett snesteg. Resten av deras spel har varit solida även om sista Batman hade stora problem på PC inledningsvis. Detta visar att du idag inte får göra ett enda misstag i spelindustrin, då ligger skallen på huggkubben direkt.

nej dom kan göra mindre spel ingen tvingar dom att göra såna här gigantsiska spel

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Som jag minns det var intresset för det här spelet väldigt lågt redan när det utannonserades de skulle lagt ner det redan då.

Jo precis, Suicide Squad var döfött innan det ens släppts, dom borde ha avbrutit, men sen vet man ju inte hur deras processorer ser ut med licenser osv.

Medlem

Tvivlar att det kommer komma något nytt single player-spel som håller samma klass som arkham-serien från Rocksteady. Många toppnamn som lämnat studion har jag för mig och säkert annan talang också. Senaste WB sa var att de ville fortsätta satsa på live service trots att Hogwarts Legacy slog försäljningsrekord så ser inte så ljust ut.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kleptoman:

Klart man skippar när fladdermusmannen inte är med. Ogillar Harley Quinn ytterst mycket.

Läderlappen, om jag får be!

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Såpass! Blir till att spana in det. Tack för tipset! 😃

Edit: Såg nu att det verkar vara enbart för VR. 😭

Skrivet av Sebastian Lind:

Haha! Var ungefär min reaktion med... Nytt "klassiskt" Arkham-spel?! Yes!!

"VR only"
...
...
Men faeeehnn 😅😂🌈💯


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar