Braid-remastern har: "sålt som skit"

Medlem

Gillar originalet väldigt mycket, men det räcker för mig, om jag vill spela det igen så kan jag spela det igen. Behöver inte nyutgåvan.

Medlem
Skrivet av Guld:

Du då, du är en 0 hit wonder.

Det kan du omöjligt veta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Flakmonkey

Om jag inte minns fel så fick Braid en enorm skjuts bara genom att vara ett av de första bra spelen på den digitala indievågen mha XBLA. Utan det så är det "bara" ett väldigt bra pusselspel och tror tyvärr att det krävs mer än kvalitet för stt slå igenom idag.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Om jag inte minns fel så fick Braid en enorm skjuts bara genom att vara ett av de första bra spelen på den digitala indievågen mha XBLA. Utan det så är det "bara" ett väldigt bra pusselspel och tror tyvärr att det krävs mer än kvalitet för stt slå igenom idag.

Ja, det var hypat på sin tid och var väl dubbelt bra både för plattformen och spelet som hjälpte varandra kan en säga med att ge varandra positiv push framåt. Idag är ingenting av det nytt eller uppseendeväckande på något sätt så det försvinner väl lite i mängden idag och får inte samma pepp nu som då.

Medlem

Har bara testat Braid som hastigast och har förstått att det ska va ett bra spel men har desto fler timmar i The Witness och det var ju ingen hit såhär i efterhand i mina ögon🙃🙈.

Medlem

han kunde väl lagt en spänn på marknadsföring?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Är det ett spel som behöver en remaster?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Braid var genialisk men inget jag vill spela om. Utåt sett handlar det om en snubbe som ska rädda sin ”prinsessa” från ett monster men den dolda storyn (som avslöjas av att hitta de där extremt dolda stjärnorna) är mörkare än så.

Jag 100% spelet för många år sen men tyckte jakten på alla stjärnor var mentalt utmattande så jag fick nog av spelet efter det, än idag hehe.

Medlem

Jag gillar hans spel men samtidigt tycker jag att det är ett rövigt beteende när man klagar på att ens spel inte säljer tillräckligt som han gör.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad synd! Detta var ett av de första jag spelade som nedladdningsbart indiespel på Xbox 360 och älskade såväl den grafiska stilen som gameplayet! Arcade var grejen way back then! Kanske borde stödköpa detta då. Finns det på Ps5?

Skrivet av robbis:

Dramaqueen... One hit wonder och tror han ska kunna rida på den vågen hur länge som helst. BRAID var okey när det släpptes för vad är det? Typ 15 år sedan...

Skrivet av Therant:

Gör ett nytt bra spel istället för att släppa om gammal skåpmat.

Skrivet av addman:

Ugh, indie divautvecklare som gnäller, så osexigt. Minns Phil Fish (skaparen av Fez) som gnällde och skällde på allt och alla. Extremt osympatisk. Bästa utvecklarna är de som har fingret i luften både när det gäller det kreativa men också vad som är finansiellt gångbart. Remaster av Braid, visste inte ens det fanns en sådan och förstår inte heller varför. Kanske därför det inte sålt.

Skrivet av Hipshot:

Bara att titta på mängden steambetyg så har det nog inte sålt så bra, "för honom" nej. Det finns väl på konsoler också, men vad hade han tänkt sig, att sälja flera miljoner kopior av en remaster av ett gammalt xbox arcade spel, oavsett om det var bra då eller inte?

Two hit wonder...

Skrivet av BroderTuck:

Intressant hur en utvecklare mentalt förklarar för sig själv "It's a good game and the world just don't understand it". Förklarar varför spelen blir som de blir. Men jag antar att man måste ha en del av den inställningen dock för annars skulle man gå under

Skrivet av Devan:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUI1jTs...

När Braid släpptes så hade det knappt konkurrens och de va ganska unikt, nu släpps det mer än 50 spel varje dag, så jag är inte förvånad.

Sen hjälper det ju inte att jag som spelade det när det begav sig inte känner för att spela om det, kan tänka mig att fler som spelat det innan känner samma.

Skrivet av Fletchett:

The Witness var pretentiöst skräp, gjort av en person som verkade njuta av att slösa med spelarens tid. Ett spel som var så dåligt att det fick mig att omvärdera om Braid faktiskt var så bra som jag kom ihåg det.

"One hit wonder" känns väldigt korrekt om du frågar mig. 😉

Skrivet av lonian:

Inte förvånande. Jämfört med orginalet ser det ju i princip likadant ut förutom högre upplösning och någon mer detalj på vissa platser. Körde Braid på PS3 genom PS+. Inget sug att återspela det.

Fez utveklaren dedikerade ju hela sitt liv till sin skapelse och gick ju nästan under själv så förstår om han gnäller men inte så roligt att lyssna på. Fez är åtminstone ett bra spel även om man inte gillar Phil Fish som person.

Skrivet av Matthias:

Jag köpte det på Steam, blev aldrig av att jag spelade originalet när det kom. Tyckte det var bra, lagom svårt och förutom ett puzzle så behövde jag inte kolla någon guide.

när man kommer till första puzzlet så måste man först bygga en plattform av de bitar man har, men, tricket är att en av bitarna du behöver finns först på en skärm längre fram. Detta var enda gången i spelet som du behövde gå vidare och komma tillbaka, alla andra delar kunde du lösa direkt på plats. Det var inte heller något som direkt kommunicerades. I mitt tycke, dålig speldesign.

Skrivet av ELF:

Aldrig spelat hans spel och är inte värst intresserad av det nuvaranda sokobanspelet de gör.
Men kan ändå rekommendera jblows streams på Twitch till alla kodnördar. Jag förstår inte mycket, men det är riktigt intressant.

Skrivet av itsnotme:

Han är en vattendelare Jonathan Blow. Hoppas det går ihop ekonomiskt till nästa spelsläppt. Witness är ett av de bästa spel jag har spelat. Geni är mannen.
Angående Braid så är det exemplariskt vad de gäller remakes. Det ingår även original spelet, så under real tid kan du byta till original sprite, shader, ljud o.s.v. Men sedan tycker jag witness är ett roligare spel

Skrivet av Håkan:

... Men ett puzzlespel blir ju enklare varenda gång du spelar det? Efter en genomgång har man ändå ganska bra koll på banorna, efter två och tre så måste det ju i princip gå på automatik att springa igenom banorna.

----

Angående spelet annars, det kan väl vara en kombination att ingen hörttalas om att det släppts en remaster, att få känner behovet att spela om spelet, och om man känner behovet, så är det nog många som redan äger och är nöjd med det. För den stora massan, blir det kanske färre recensioner och reklam på spelsidorna iom att det är remaster och inte är typ Resident Evil eller storspel vi pratar om. Sen som någon skrev, gammalt spel, kanske inte ens fått toppbetyg denna gång när mycket förändrats under åren?

Skrivet av Matthias:

Med klara menade jag att få puzzle-bitarna till de alla världar så att du kan klara main story. Läste att det finns extra saker med stjärnor och dylikt, det brydde jag mig inte om. Men de vanliga puzzle-bitarna tyckte jag alla förutom någon var ganska rättvisa. Kunde titta på banan och jobba sig baklänges mot hur lösningen behöver se ut.

Skrivet av Allexz:

Hade ingen aning om att det var släppt... Lite svårt att se hur kunder "interacts with the game" om man inte vet att der finns

Skrivet av newlaseridea:

Jag hade kunnat berätta att Braid inte behövde en remake/remaster, och att den skulle sälja dåligt om nån frågat mig.

Skrivet av gundemannen:

Trodde inte som själva gjorde remastern, är ju något som någon sköter för att rida lite på originalens våg. sedan har det ju varit noll pr för spelet och då finns det även via Netflix

Skrivet av kebbe:

Braid var fantastiskt och remaken lysande, trist att försäljningen uteblivit.

Skrivet av KoP:

Man bör ju kanske utvärdera huruvida det finns en efterfråga på en remake innan man sätter sig och gör en utav sitt gamla spel? 🤔

Skrivet av bluebird:

Ja, jag tänker så också. Till skillnad från utveckling av nya spel så kan man ju i fallet med en remaster faktiskt fråga communityt och få ett hyfsat trovärdigt svar. Folk vet ju typ vad de kommer få. Jag gissar att det gjorts, men inte ordentligt.

Men nånstans understryker det ju också det sorgliga med remasters – att de ofta görs primärt för att casha in lite extra och för sällan för att verkligen göra spelet bättre.

Skrivet av Molotov:

Det är ett av många krav som är för stort för många av dagens "gamers"

Skrivet av Kazutoyo:

Gillar originalet väldigt mycket, men det räcker för mig, om jag vill spela det igen så kan jag spela det igen. Behöver inte nyutgåvan.

Skrivet av Nosnos:

Om jag inte minns fel så fick Braid en enorm skjuts bara genom att vara ett av de första bra spelen på den digitala indievågen mha XBLA. Utan det så är det "bara" ett väldigt bra pusselspel och tror tyvärr att det krävs mer än kvalitet för stt slå igenom idag.

Skrivet av Gertzy:

Ja, det var hypat på sin tid och var väl dubbelt bra både för plattformen och spelet som hjälpte varandra kan en säga med att ge varandra positiv push framåt. Idag är ingenting av det nytt eller uppseendeväckande på något sätt så det försvinner väl lite i mängden idag och får inte samma pepp nu som då.

Skrivet av gorbatjov:

Har bara testat Braid som hastigast och har förstått att det ska va ett bra spel men har desto fler timmar i The Witness och det var ju ingen hit såhär i efterhand i mina ögon🙃🙈.

Denna remaster har unik utvecklarkommentarer som inget annat spel har.
12 timmar snack av skaparen. 12 timmar!?!?
Ny värld.
Nya pussel.
Och förstås snyggare grafik med.

Så jo denna remaster måste man ju bara köpa. Jag har köpt det👍Se så iväg med er och köp det omedelebumms.

Medlem
Skrivet av Guld:

Denna remaster har unik utvecklarkommentarer som inget annat spel har.
12 timmar snack av skaparen. 12 timmar!?!?
Ny värld.
Nya pussel.
Och förstås snyggare grafik med.

Så jo denna remaster måste man ju bara köpa. Jag har köpt det👍Se så iväg med er och köp det omedelebumms.

Jonathan Blow, är det du?

Annars har du ett fan som verkligen jobbar all in för ditt one hit wonder.

Medlem
Skrivet av Guld:

Denna remaster har unik utvecklarkommentarer som inget annat spel har.
12 timmar snack av skaparen. 12 timmar!?!?
Ny värld.
Nya pussel.
Och förstås snyggare grafik med.

Så jo denna remaster måste man ju bara köpa. Jag har köpt det👍Se så iväg med er och köp det omedelebumms.

Ingen stor mängd köper saker för att det finns kommentarsspår, grafiken i originalet ser ut som den ”ska” och behöver inte bli ”bättre”.
Ny värld och nya pussel?
Om de uppdaterat originalet så det fick de här sakerna så att alla som redan äger spelet fick dem så skulle de sålt fler nya ex, för folk skulle installera spelet och uppmärksamma det.

Men det skulle fortfarande inte sålt bra. Bara mer än nu.

Medlem

Kan gissa att detta med 12 timmars lyssning är mer för dem som själv vill skapa ett spel och lära sig av processen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Han kanske borde kollat innan om intresset faktiskt fanns. Personligen funkar originalversionen fint och jag har noll intresse av att spela om det. Det enda som förvånar mig här är att han faktiskt trodde det skulle sälja.

Ett facelift av det här slaget hade varit bättre som en gratis uppgradering till redan existerande ägare inför ett släpp av hans tredje spel.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Spelade det på xboxen när det kom. Sen köpte jag det igen på Steam för nån femma men spelade aldrig det igen. Inget sug att återvända tyvärr. Finns ju massor av grymma 2D spel numera.

Medlem

Blow verkar vara en skitstövel men han vet hur man snickrar ihop pusselspel.

The Witness är ett mästerverk.

Det är dock svårt att hålla en studio flytande när man släpper nya spel så sällan. The Witness kom 2016.

Medlem
Skrivet av Guld:

Denna remaster har unik utvecklarkommentarer som inget annat spel har.
12 timmar snack av skaparen. 12 timmar!?!?
Ny värld.
Nya pussel.
Och förstås snyggare grafik med.

Så jo denna remaster måste man ju bara köpa. Jag har köpt det👍Se så iväg med er och köp det omedelebumms.

Varför citerade du mig?

Medlem
Skrivet av Margy:

Blow verkar vara en skitstövel men han vet hur man snickrar ihop pusselspel.

The Witness är ett mästerverk.

Det är dock svårt att hålla en studio flytande när man släpper nya spel så sällan. The Witness kom 2016.

Vad har de jobbat med senaste 8 åren?

Medlem

Svårt att neka hans talang, men killen är olidlig som bara den.

Medlem

Blow stora problem är att han är en av de drygast arslen i spelvärlden.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Matthias:

Vad har de jobbat med senaste 8 åren?

De visade upp ett spel strax efter att The Witness släpptes men jag har inte hört något om det sedan dess.

https://www.eurogamer.net/jonathan-blow-shows-more-footage-of...

Jag tror att det för något år sedan snackades om ett VR-spel också.

Medlem

Jag har spelet både på Steam och Xbox men fick ju remastern mer eller mindre gratis genom mitt Netflix konto.
Använder man inte Netflix och ändå har spelat igenom spelet tidigare så är kommentarspåren väl värt inköpet.

12
Skriv svar