Braid-remastern har: "sålt som skit"

Robot
Braid-remastern har: "sålt som skit"

Enligt skaparen Jonathan Blow.

#Braid, #Jonathan-blow


Medlem

Vad synd! Detta var ett av de första jag spelade som nedladdningsbart indiespel på Xbox 360 och älskade såväl den grafiska stilen som gameplayet! Arcade var grejen way back then! Kanske borde stödköpa detta då. Finns det på Ps5?

Medlem

Dramaqueen... One hit wonder och tror han ska kunna rida på den vågen hur länge som helst. BRAID var okey när det släpptes för vad är det? Typ 15 år sedan...


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Dramaqueen... One hit wonder och tror han ska kunna rida på den vågen hur länge som helst. BRAID var okey när det släpptes för vad är det? Typ 15 år sedan...

Han gjorde även The Witness, så att kalla honom one hit wonder är inte rättvist.

Medlem

Gör ett nytt bra spel istället för att släppa om gammal skåpmat.

Medlem

Ugh, indie divautvecklare som gnäller, så osexigt. Minns Phil Fish (skaparen av Fez) som gnällde och skällde på allt och alla. Extremt osympatisk. Bästa utvecklarna är de som har fingret i luften både när det gäller det kreativa men också vad som är finansiellt gångbart. Remaster av Braid, visste inte ens det fanns en sådan och förstår inte heller varför. Kanske därför det inte sålt.

Medlem

Bara att titta på mängden steambetyg så har det nog inte sålt så bra, "för honom" nej. Det finns väl på konsoler också, men vad hade han tänkt sig, att sälja flera miljoner kopior av en remaster av ett gammalt xbox arcade spel, oavsett om det var bra då eller inte?

Skrivet av luddd3:

Han gjorde även The Witness, så att kalla honom one hit wonder är inte rättvist.

Two hit wonder...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Intressant hur en utvecklare mentalt förklarar för sig själv "It's a good game and the world just don't understand it". Förklarar varför spelen blir som de blir. Men jag antar att man måste ha en del av den inställningen dock för annars skulle man gå under

Releasehästryttare

När Braid släpptes så hade det knappt konkurrens och de va ganska unikt, nu släpps det mer än 50 spel varje dag, så jag är inte förvånad.

Sen hjälper det ju inte att jag som spelade det när det begav sig inte känner för att spela om det, kan tänka mig att fler som spelat det innan känner samma.

Medlem
Skrivet av luddd3:

Han gjorde även The Witness, så att kalla honom one hit wonder är inte rättvist.

The Witness var pretentiöst skräp, gjort av en person som verkade njuta av att slösa med spelarens tid. Ett spel som var så dåligt att det fick mig att omvärdera om Braid faktiskt var så bra som jag kom ihåg det.

"One hit wonder" känns väldigt korrekt om du frågar mig. 😉

Medlem

Inte förvånande. Jämfört med orginalet ser det ju i princip likadant ut förutom högre upplösning och någon mer detalj på vissa platser. Körde Braid på PS3 genom PS+. Inget sug att återspela det.

Skrivet av addman:

Ugh, indie divautvecklare som gnäller, så osexigt. Minns Phil Fish (skaparen av Fez) som gnällde och skällde på allt och alla. Extremt osympatisk. Bästa utvecklarna är de som har fingret i luften både när det gäller det kreativa men också vad som är finansiellt gångbart. Remaster av Braid, visste inte ens det fanns en sådan och förstår inte heller varför. Kanske därför det inte sålt.

Fez utveklaren dedikerade ju hela sitt liv till sin skapelse och gick ju nästan under själv så förstår om han gnäller men inte så roligt att lyssna på. Fez är åtminstone ett bra spel även om man inte gillar Phil Fish som person.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag köpte det på Steam, blev aldrig av att jag spelade originalet när det kom. Tyckte det var bra, lagom svårt och förutom ett puzzle så behövde jag inte kolla någon guide.

när man kommer till första puzzlet så måste man först bygga en plattform av de bitar man har, men, tricket är att en av bitarna du behöver finns först på en skärm längre fram. Detta var enda gången i spelet som du behövde gå vidare och komma tillbaka, alla andra delar kunde du lösa direkt på plats. Det var inte heller något som direkt kommunicerades. I mitt tycke, dålig speldesign.

ELF
Medlem

Aldrig spelat hans spel och är inte värst intresserad av det nuvaranda sokobanspelet de gör.
Men kan ändå rekommendera jblows streams på Twitch till alla kodnördar. Jag förstår inte mycket, men det är riktigt intressant.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av robbis:

Dramaqueen... One hit wonder och tror han ska kunna rida på den vågen hur länge som helst. BRAID var okey när det släpptes för vad är det? Typ 15 år sedan...

Du då, du är en 0 hit wonder.

Medlem
Skrivet av Devan:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUI1jTs...

När Braid släpptes så hade det knappt konkurrens och de va ganska unikt, nu släpps det mer än 50 spel varje dag, så jag är inte förvånad.

Sen hjälper det ju inte att jag som spelade det när det begav sig inte känner för att spela om det, kan tänka mig att fler som spelat det innan känner samma.

Braid är ju fantastiskt. Svårt som fan för spelet kräver av en att man har hjärna. Spelet är bra hjärngympa. Bra att trimma hjärnan emellanåt, så därför spelar jag det lite då och då👍

Medlem

Han är en vattendelare Jonathan Blow. Hoppas det går ihop ekonomiskt till nästa spelsläppt. Witness är ett av de bästa spel jag har spelat. Geni är mannen.
Angående Braid så är det exemplariskt vad de gäller remakes. Det ingår även original spelet, så under real tid kan du byta till original sprite, shader, ljud o.s.v. Men sedan tycker jag witness är ett roligare spel

Medlem
Skrivet av Matthias:

Jag köpte det på Steam, blev aldrig av att jag spelade originalet när det kom. Tyckte det var bra, lagom svårt och förutom ett puzzle så behövde jag inte kolla någon guide.

när man kommer till första puzzlet så måste man först bygga en plattform av de bitar man har, men, tricket är att en av bitarna du behöver finns först på en skärm längre fram. Detta var enda gången i spelet som du behövde gå vidare och komma tillbaka, alla andra delar kunde du lösa direkt på plats. Det var inte heller något som direkt kommunicerades. I mitt tycke, dålig speldesign.

Lagom svårt?? Nej!! Det var jättesvårt att klara av braid till 100%

Medlem
Skrivet av Guld:

Braid är ju fantastiskt. Svårt som fan för spelet kräver av en att man har hjärna. Spelet är bra hjärngympa. Bra att trimma hjärnan emellanåt, så därför spelar jag det lite då och då👍

... Men ett puzzlespel blir ju enklare varenda gång du spelar det? Efter en genomgång har man ändå ganska bra koll på banorna, efter två och tre så måste det ju i princip gå på automatik att springa igenom banorna.

----

Angående spelet annars, det kan väl vara en kombination att ingen hörttalas om att det släppts en remaster, att få känner behovet att spela om spelet, och om man känner behovet, så är det nog många som redan äger och är nöjd med det. För den stora massan, blir det kanske färre recensioner och reklam på spelsidorna iom att det är remaster och inte är typ Resident Evil eller storspel vi pratar om. Sen som någon skrev, gammalt spel, kanske inte ens fått toppbetyg denna gång när mycket förändrats under åren?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Han är en vattendelare Jonathan Blow. Hoppas det går ihop ekonomiskt till nästa spelsläppt. Witness är ett av de bästa spel jag har spelat. Geni är mannen.
Angående Braid så är det exemplariskt vad de gäller remakes. Det ingår även original spelet, så under real tid kan du byta till original sprite, shader, ljud o.s.v. Men sedan tycker jag witness är ett roligare spel

Just precis. The witness var också fantastiskt 👍

Medlem
Skrivet av Håkan:

... Men ett puzzlespel blir ju enklare varenda gång du spelar det? Efter en genomgång har man ändå ganska bra koll på banorna, efter två och tre så måste det ju i princip gå på automatik att springa igenom banorna.

----

Angående spelet annars, det kan väl vara en kombination att ingen hörttalas om att det släppts en remaster, att få känner behovet att spela om spelet, och om man känner behovet, så är det nog många som redan äger och är nöjd med det. För den stora massan, blir det kanske färre recensioner och reklam på spelsidorna iom att det är remaster och inte är typ Resident Evil eller storspel vi pratar om. Sen som någon skrev, gammalt spel, kanske inte ens fått toppbetyg denna gång när mycket förändrats under åren?

Man ska inte spela varenda dag braid. Utan man ska låta det gå flera månader mellan innan man spelar det igen. En gång om året typ. Då trimmar man hjärnan.

Medlem
Skrivet av Guld:

Lagom svårt?? Nej!! Det var jättesvårt att klara av braid till 100%

Med klara menade jag att få puzzle-bitarna till de alla världar så att du kan klara main story. Läste att det finns extra saker med stjärnor och dylikt, det brydde jag mig inte om. Men de vanliga puzzle-bitarna tyckte jag alla förutom någon var ganska rättvisa. Kunde titta på banan och jobba sig baklänges mot hur lösningen behöver se ut.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Angående spelet annars, det kan väl vara en kombination att ingen hörttalas om att det släppts en remaster, att få känner behovet att spela om spelet

När spelet släpptes var det många som snackade om det, dels för att det var bra och innehöll nyskapande element men säkert mycket också för det var del av något större, indieutvecklade prisvärda spel på konsol.
Nuförtiden hör jag sällan att det nämns vilket ju då innebär att få nya spelare blir nyfikna på det. Dessutom har det ju inte längre lyxen att vara ett av få spel i sitt segment.
Att folk som känner till det sedan tidigare inte är så sugna på att spela om det kan ju bero säkert på att det är ett pusselspel, när jag spelat klart ett pusselspel är jag klar med dem, är sällan sugen på att gå tillbaka då jag redan bemästrat vad som gjorde spelet underhållande till att börja med

Medlem

Hade ingen aning om att det var släppt... Lite svårt att se hur kunder "interacts with the game" om man inte vet att der finns

Medlem

Jag hade kunnat berätta att Braid inte behövde en remake/remaster, och att den skulle sälja dåligt om nån frågat mig.

Medlem
Skrivet av Guld:

Du då, du är en 0 hit wonder.

Vad vet du om det?


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Trodde inte som själva gjorde remastern, är ju något som någon sköter för att rida lite på originalens våg. sedan har det ju varit noll pr för spelet och då finns det även via Netflix

Medlem

Braid var fantastiskt och remaken lysande, trist att försäljningen uteblivit.

KoP
Medlem

Man bör ju kanske utvärdera huruvida det finns en efterfråga på en remake innan man sätter sig och gör en utav sitt gamla spel? 🤔

Medlem
Skrivet av KoP:

Man bör ju kanske utvärdera huruvida det finns en efterfråga på en remake innan man sätter sig och gör en utav sitt gamla spel? 🤔

Ja, jag tänker så också. Till skillnad från utveckling av nya spel så kan man ju i fallet med en remaster faktiskt fråga communityt och få ett hyfsat trovärdigt svar. Folk vet ju typ vad de kommer få. Jag gissar att det gjorts, men inte ordentligt.

Men nånstans understryker det ju också det sorgliga med remasters – att de ofta görs primärt för att casha in lite extra och för sällan för att verkligen göra spelet bättre.

Medlem
Skrivet av Guld:

Braid är ju fantastiskt. Svårt som fan för spelet kräver av en att man har hjärna. Spelet är bra hjärngympa. Bra att trimma hjärnan emellanåt, så därför spelar jag det lite då och då👍

Det är ett av många krav som är för stort för många av dagens "gamers"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar