Steams sommarrea tjuvstartar med Steam Deck-rabatt

Robot
Steams sommarrea tjuvstartar med Steam Deck-rabatt

På torsdag öppnar vi plånboken på vid gavel!

#steam, #steam-deck


Gnällkuk

Jag vill byta ut min LCD till en OLED, så får sitta still i båten ett tag till


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Måste ändå rekommendera OLED-varianten om man har råd även om LCDn låter lockande med det billigare priset.

Herrejösses vad jag är nöjd med den här maskinen 😁

Medlem

Vad ska man blåsa pengar på denna sommar då...några tips?

Hoppas att det blir rejäl rabatt på Elden Ring, kanske blir ett köp då.


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Vad ska man blåsa pengar på denna sommar då...några tips?

Hoppas att det blir rejäl rabatt på Elden Ring, kanske blir ett köp då.

Hade varit riktigt trevligt. Men tveksamt, med tanke på Elden Ring hypen och DLC, att någon rejäl rabatt kommer att ske tyvärr.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Sommarrean har förlorat sin charm, så jag förväntar mig inte några dunderdeals. Kanske blir att man plockar upp någon gammal goding som man missat.

Medlem

Vad är dom stora skillnaderna på OLED och LED-versionen? Är det verkligen så märkbart vid blotta ögat?

Medlem
Skrivet av unoR:

Vad är dom stora skillnaderna på OLED och LED-versionen? Är det verkligen så märkbart vid blotta ögat?

Är väl ändå enkelt att googla sig fram...

Men ja, original LCD panelen är inte mycket att hurra för.

https://youtu.be/uCVXqoVi6RE

Medlem
Skrivet av baxtex:

Är väl ändå enkelt att googla sig fram...

Men ja, original LCD panelen är inte mycket att hurra för.

https://youtu.be/uCVXqoVi6RE

Kan man verkligen det? Trodde inte man kunde googla saker? Men tycker det är ganska mysigt och enkelt att ställa frågan här med då det endå är ett forum.

ZF
Medlem
Skrivet av unoR:

Vad är dom stora skillnaderna på OLED och LED-versionen? Är det verkligen så märkbart vid blotta ögat?

LCD är 60, OLED 90.

Men främst är det ju svärtan som är.. svartare, och färgerna som har mer tryck. Så beronde på vad för typ av spel man håller sig med främst så kan det vara enorm eller liten skillnad.

Sen är det några mindre förbättringar på resten av maskinen som påverkar batteri rätt rejält, och prestandan en aning.

Medlem

Upplever Steam Deck som väldigt stor och lite klumpig att ta med, Switch är nättare men det är kanske en vane sak. Blir kanske ett köp när nästa variant kommer.

Testpilot
Skrivet av unoR:

Vad är dom stora skillnaderna på OLED och LED-versionen? Är det verkligen så märkbart vid blotta ögat?

Det är svårt att med ord förklara den uppfattade skillnaden mellan OLED och klassisk LCD (LED), men jag ska ge det ett försök och gå in som hastighast på vad som särskiljer Steam Deck OLED från sina LCD-syskon.

OLED har "oändlig" kontrast, vilket medför en trevligare och mer naturlig bild, något som är extra gynnsamt i mörkare scener. Svart är svart, och inte femtio nyanser av grå; detta tack vare att varje pixel i en OLED-skärm är sin egna ljuskälla (ingen BLB/IPS-Glow eller oönskat ljus som uppstår tack vare den bakgrundsbelysning som annars finns i VA/IPS-paneler). Gällande OLED-varianten av Steam Deck kommer denna även med 90 Hz uppdateringsfrekvens, kontra 60 Hz på LCD-utgåvan.

Både Hertz (Hz) och OLED-tekniken går att förklara på ett tekniskt plan. Men det gör inte saken rättvisa. Bland annat påverkas du som läsare/tittare av din egna utrustning när du kollar jämförelser på nätet, d.v.s. sitter du idag på en 'sunkig' skärm, då kommer inte OLED kännas speciellt wow att kolla på vid jämförelser. Samma sak gäller Hz; sitter du idag på en 60 Hz skärm och försöker ta del av videomaterial som är 24, 30 eller 60 FPS, då lär du inte märka den där wow-faktorn.

Mitt tips är därför att åka till ett Power, Netonnet, Elgiganten eller vad nu för elektronikkedja du har möjlighet att besöka, och väl där kolla på OLED-TV:s och/eller gamingskärmar som är uppställda på en högre bilduppdateringsfrekvens (Hz). Gällande just Hz räcker det oftast med att röra runt en mus i skrivbordsmiljö för att börja uppskatta vad detta medför i användarupplevelsen.

För sakens skull kan jag infoga en liten bild som visar hur det skulle kunna se ut i ett rymdspel eller en film, inte helt representativt men ger en humm om vad man kan förvänta sig med OLED;

Utöver att skärmpanelen i Steam Deck OLED är objektivt bättre än tidigare LCD-varianter, så finns det lite andra saker i denna utgåvan av Steam Deck som medför mervärde. Bland annat kommer den med snabbare minne och en nodkrympning av processorn, vilket ger ett litet prestandaskjut. Annars är det ett lite större batteri samt ett modernare wifi-chip (Wifi 6e), och avslutningsvis finns modellen med upp till en terabyte (1 TB) SSD-lagring.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Medlem
Skrivet av ZF:

LCD är 60, OLED 90.

Men främst är det ju svärtan som är.. svartare, och färgerna som har mer tryck. Så beronde på vad för typ av spel man håller sig med främst så kan det vara enorm eller liten skillnad.

Sen är det några mindre förbättringar på resten av maskinen som påverkar batteri rätt rejält, och prestandan en aning.

60 vad? Procent? Watt?

Skrivet av Arcadia:

60 vad? Procent? Watt?

Hz.

ZF
Medlem
Skrivet av Arcadia:

60 vad? Procent? Watt?

60 Ångström och 90 kvantbitar!

Eller bilduppdatering.

Men ja, det är möjligt att skärmkanterna är 60% mindre och den drar 60% mindre milliwatt också. Eller mer. Det varierar med OLED kraftig beronde på vad som är på skärmen.

Medlem
Skrivet av unoR:

Vad är dom stora skillnaderna på OLED och LED-versionen? Är det verkligen så märkbart vid blotta ögat?

Du har fått bra svar angående skärmen ovan. Men jag måste trycka lite extra på att batteritiden är en stor uppgradering på OLED-varianten. I varierande tester så är det 30-50% extra batteritid jämfört med LCD-modellen. Jag älskar handhållna konsoler och det här är
I mitt tycke viktigare än skärmuppgraderingen till och med. (Och skärmuppgraderingen är fantastisk!)

Den är tystare (men inte lika tyst som en switch-OLED, då fläkten definitivt hörs under belastning)

Och har man använt en Steam deck förut upptäcker man många små uppgraderingar över hela brädet egentligen. Snabbare wake up från viloläge, mer responsiv skärm och WIFI är oerhört mycket bättre än på tidigare modell. Och den är dessutom lite lättare! Skiljer typ 30 gram? Men det är ändå märkbart under en tids användning

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är svårt att med ord förklara den uppfattade skillnaden mellan OLED och klassisk LCD (LED), men jag ska ge det ett försök och gå in som hastighast på vad som särskiljer Steam Deck OLED från sina LCD-syskon.

OLED har "oändlig" kontrast, vilket medför en trevligare och mer naturlig bild, något som är extra gynnsamt i mörkare scener. Svart är svart, och inte femtio nyanser av grå; detta tack vare att varje pixel i en OLED-skärm är sin egna ljuskälla (ingen BLB/IPS-Glow eller oönskat ljus som uppstår tack vare den bakgrundsbelysning som annars finns i VA/IPS-paneler). Gällande OLED-varianten av Steam Deck kommer denna även med 90 Hz uppdateringsfrekvens, kontra 60 Hz på LCD-utgåvan.

Både Hertz (Hz) och OLED-tekniken går att förklara på ett tekniskt plan. Men det gör inte saken rättvisa. Bland annat påverkas du som läsare/tittare av din egna utrustning när du kollar jämförelser på nätet, d.v.s. sitter du idag på en 'sunkig' skärm, då kommer inte OLED kännas speciellt wow att kolla på vid jämförelser. Samma sak gäller Hz; sitter du idag på en 60 Hz skärm och försöker ta del av videomaterial som är 24, 30 eller 60 FPS, då lär du inte märka den där wow-faktorn.

Mitt tips är därför att åka till ett Power, Netonnet, Elgiganten eller vad nu för elektronikkedja du har möjlighet att besöka, och väl där kolla på OLED-TV:s och/eller gamingskärmar som är uppställda på en högre bilduppdateringsfrekvens (Hz). Gällande just Hz räcker det oftast med att röra runt en mus i skrivbordsmiljö för att börja uppskatta vad detta medför i användarupplevelsen.

För sakens skull kan jag infoga en liten bild som visar hur det skulle kunna se ut i ett rymdspel eller en film, inte helt representativt men ger en humm om vad man kan förvänta sig med OLED;
https://storage-asset.msi.com/global/picture/article/seo_1673...

Utöver att skärmpanelen i Steam Deck OLED är objektivt bättre än tidigare LCD-varianter, så finns det lite andra saker i denna utgåvan av Steam Deck som medför mervärde. Bland annat kommer den med snabbare minne och en nodkrympning av processorn, vilket ger ett litet prestandaskjut. Annars är det ett lite större batteri samt ett modernare wifi-chip (Wifi 6e), och avslutningsvis finns modellen med upp till en terabyte (1 TB) SSD-lagring.

Tack för bra svar! Mycket uppskattat.

Medlem
Skrivet av Albrion:

Hade varit riktigt trevligt. Men tveksamt, med tanke på Elden Ring hypen och DLC, att någon rejäl rabatt kommer att ske tyvärr.

Jo, du har nog rätt i det. Missade tyvärr när det var 40% rabatt på grundspelet i vintras.


signatur

no remorse

OLED är kung, men det är dyrt. Man kommer aldrig ångra det, speciellt inte om man köper OLED-TV. Om SD är bra vet jag inte i nuläget.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

varför tar dom inte bara bort den värdelösa lcd varianten för gott istället?

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

OLED är kung, men det är dyrt. Man kommer aldrig ångra det, speciellt inte om man köper OLED-TV. Om SD är bra vet jag inte i nuläget.

Jag kände mig tvungen att skaffa oled-TV efter att ha köpt en oled-switch. Bilden på min förra TV var skräp i jämförelse så jag kunde inte lira docked på den 😅

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

varför tar dom inte bara bort den värdelösa lcd varianten för gott istället?

Finns för många producerade redan så de måste tömma sitt lager.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Någon som beställt direkt från Steam? Har man massa roliga avgifter och påslag på priset om man bor i Sverige som vanligt?

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Någon som beställt direkt från Steam? Har man massa roliga avgifter och påslag på priset om man bor i Sverige som vanligt?

Jag köpte en OLED-variant till min fru direkt från Steam. Inga avgifter tillkom eftersom de skickar inom EU.

Medlem

Aj då, jag som hade planer på att byta till OLED och ogenerat ljuga om hur stor rabatten var till sambon. Får nog vänta lite till så jag åtminstone inte ljuger om att det var rabatt

Medlem
Skrivet av unoR:

Kan man verkligen det? Trodde inte man kunde googla saker? Men tycker det är ganska mysigt och enkelt att ställa frågan här med då det endå är ett forum.

Old school! Gillart. Det var väl ändå nånting som kanske inte var bättre men ändå trevligare.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Upplever Steam Deck som väldigt stor och lite klumpig att ta med, Switch är nättare men det är kanske en vane sak. Blir kanske ett köp när nästa variant kommer.

Jag har aldrig hållt i en Deck så kan inte jämföra men Switch utan påhängshandag (typ Hori) är ospelbar för mig och många till och med dem på är den inte smidig att bära med sig. Blir både lång och lite bräcklig. Infästningen är inte förtroendeingivande.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag har aldrig hållt i en Deck så kan inte jämföra men Switch utan påhängshandag (typ Hori) är ospelbar för mig och många till och med dem på är den inte smidig att bära med sig. Blir både lång och lite bräcklig. Infästningen är inte förtroendeingivande.

Nej kvaliteten på Switch känns så där då känns Steam Deck mer premium men det är å andra sidan en dyrare produkt.

1
Skriv svar