Vinn speldator värd 13 000 kr!

Medlem

Efter att FromSoftware visade att Dark Souls + Open World = Game of the year så tycker jag starkt att dom borde gå tillbaka och göra samma med deras konceptuellt starkaste titel: Bloodborne. Ge oss en open world Viktoriansk mardröm där hela världen blir mer Lovecraft ju längre du kommer i spelet. Istället för en häst har man en jävla 2 meter hög enhjuling som går på ånga. Låter ju helt magisk.

Fear the old blood.

Medlem

Ett Co-op spel baserat i 2a världskriget med inslag av rpg och strategi element, där man spelar som Polska motståndsrörelsen.
Inför olika uppdrag så måste man planera vilken utrustning och typ av specialister man måste ha med sig. Under spelet gång so ökar man sin färdigheter inom om olika områden som till exempel, Språk, Skådespeleri (infiltration), Skytte, mm.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem
RTS/FPS

Ända sen Command & Conquer Renegade has drömmen varit ett RTS/FPS. Idén skulle vara att en spelare axlar rollen som Commander och ser allt från ett RTS-perspektiv. Sen kan övriga spelare kliva in som utvalda soldater (typ Tanya osv). Så medans Commander bedriver det större kriget så kan de övriga spelarna användas som spec ops för att skapa fördelar. En nuke mitt i fiendens bas? Lägg en plan att "lasra" målet från ett FPS-perspektiv. Behöver du en effektivare stridsvagnsmanöver? Ta hjälp av en vän som på ett smartare sätt kan besegra motståndaren.

Tror liknande försök har gjorts, men inget som verkligen fått till det.

Medlem

Ett superhjältespel gjort av Rockstar, med deras satir vibes.
Djup character creation och superkrafter.
Realistisk grafik.
Förstörbara miljöer. Stolpar och bilar etc ska kunnas plockas upp och slåss med och kastas.
Co-op rädda staden mot invasion.
PvP hjälte mot hjälte/villain.

Bonus brag: Jag hade denna idén innan jag visste om att The Boys fanns.

Medlem
Skrivet av Ondo:

Ett Co-op spel baserat i 2a världskriget med inslag av rpg och strategi element, där man spelar som Polska motståndsrörelsen.
Inför olika uppdrag så måste man planera vilken utrustning och typ av specialister man måste ha med sig. Under spelet gång so ökar man sin färdigheter inom om olika områden som till exempel, Språk, Skådespeleri (infiltration), Skytte, mm.

Gillar verkligen denna idé! Känns lite som MGS: V men bättre!

Medlem

Ett action-äventyr i stil med Tomb Raider där det finns massor av collectibles och saker att utforska men där man enkelt kan generera nya events och storylines med hjälp av en AI, genom enklare prompter kring tema osv.
Det skulle för mig ge en spelupplevelse som man faktiskt kan slutföra men samtidigt vill man spela om det med en ny prompt för att på så sätt uppleva spelet på nytt.

Medlem

Ett FPS med stealth-element, beläget i en degenererad stad i 50-tals miljö. Spelaren navigerar genom en mardrömslik miljö befolkad av genetiskt modifierade invånare och groteska varelser. Spelet kombinerar actionfyllda strider med strategisk smygande, samtidigt som det utforskar psykologisk skräck genom spelarens inre kamp och stadens mörka hemligheter.

Medlem

Stardew Valley + FTL + Xcom + Battlestar Galactica.
Sköt om och uppgradera ditt skepp och dina invånare, researcha ny teknologi, försvara dig mot elakingar.


signatur

-Talyren

Medlem

Drömspel

Genre:

Hybrid Action-RPG med inslag av strategiska element och öppen värld.

Grafisk Stil:

Fotorealism möter Fantasy: Realistiska miljöer blandas med magiska och surrealistiska element.
Högupplösta texturer: Med detaljerad grafik som drar nytta av den senaste teknologin för ray tracing och 4K-upplösning.

Världsbyggande:

Öppen Värld: En gigantisk, sömlös värld att utforska utan laddningstider.
Dynamiskt Ekosystem: Djurliv och växtlighet som reagerar på spelarens handlingar och förändringar i miljön.
Interaktiva Miljöer: Spelaren kan påverka världen på ett meningsfullt sätt – bygga, förstöra, odla och omforma landskapet.

Man kan skriva ännu mer men det får vara nog där

Tänk dig Elite: Dangerous möter Skyrim. En gigantisk galax att utforska och questa i, antingen till fots eller med rymdskepp. Kort sagt: Starfield. Fast bra.

Medlem

Vill minnas att Freelancer var ett mycket mindre spel än vad utvecklarna hade tänkt sig från början, eftersom Microsoft (?) insisterade på att spelet skulle få plats på en CD skiva. (DVD,? nej jag tror det kom på CD.)

Såatteh...

En reboot av Freelancer tack.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Du vaknar upp i en tät dimma med tentakelliknande skuggor som slingrar runt dig. Röster hörs ur mörket, du springer genom skog och mark tills du ser konturen av ett förfallet fort. Så här inleds mitt drömspel och det heter Fallen Fortress. Spelet är en blandning av rollspel, strategi och resurshantering.

-Spelet går ut på att du ska samla resurser för att bygga och befästa ett sedan länge övergivet fort. Du kommer besöka mörka skogar, höga berg och ruinerna av länge sedan övergivna byggnader i din jakt på resurser.

-Under spelets gång möter du karaktärer med olika bakgrunder och motiv som du kan välja att rekrytera in i fortet. De kan exempelvis skapa innovativa fällor eller skapa nya uppfinningar för ditt fort.

-Dina allierade har egna uppdrag som du kan hjälpa till att utföra. Beroende på hur du agerar så kan du skapa starka vänskapsband eller bittra fiender.

-Om ditt fort attackeras går spelet in i ett strategiläge, som påminner om andra strategiska rollspel (tänk er Front Mission eller Fire Emblem)

- Temat är en blandning av nordisk folktro med starka inslag av Lovecrafts mythos och retrofuturism.

- Det spelas ur ett isometriskt perspektiv.

- Soundtracket görs av Vangelis.

Medlem

Vermintide 2 mechanics och grafik, conan exiles värld och age of conan inspirerade klasser. Basbygg med automatiserad resurssamling av npcer. Förstörelse från BF3/4. Ingen pvp!!! ';...;'

Medlem

Du är bossen i ett "Souls like" spel, och gång på gång kommer spelare och försöker besegra dig samtidigt som du har en existentiell kris för det aldrig tar slut så levlar "spelarna" upp och blir svårare och svårare.

Medlem

Vad sägs om ett storybaserat spel där vi spelar som 3 olika karaktärer under andra världskriget.
Gamplay efter de olika karaktärerna.
En Jude: Pusselliknande escape room där vi behöver fly ett läger.
En nazist som bytt sida: Spionliknande del där vi behöver smyga och planera för att rädda så många som möjligt.
Och sist en soldat: mer av en actionladdad del men ändå mer storyfokus än fps och i slutändan vävs berättelserna samman.

Medlem
Far Cry - Django Unchained - Harriet Tubman

Jag skulle vilja se ett spel i stuk med Far Cry-serien, men som utspelar sig i amerikanska södern under mitten av 1800-talet. Befria slavar, rasera plantage och störta slavägare.
Stora influenser från Django Unchained, med referenser till Harriet Tubman och den underjordiska järnvägen.

Medlem

Slå ihop Hades och Stardew Valley tack. Låt mig ta hand om min farm den tid jag vill det och om jag väljer att slåss så är det riktigt tight combat med möjlighet att låsa upp delar av farmen / upgrades / råvaror. Mycket humor. Lättsam setting/grafik.

Medlem
Mitt drömspel är among us på steroider (dead space)

Mitt drömspel är att göra ett multiplayer spel som faktiskt är läskigt. Man spelar ett lag av rymd ingenjörer/läkare/vakter mm som åker till en rymdstation för att fixa till den i en "dead space" setting. Problemet är att i laget finns 2 till 3 utoligist kultister som försöker sabbotera och lönnmörda. De koordineras av en teamleader (The marker) som kan skapa hallucinationer för att underlätta för kulitsterna. När kulitsterna förstört tillräckligt mycket så startar en awakening när de döda vaknar till liv och då spelar dessa som necromorphs medan resterande som lever försöker försvara sig och kalla på förstärkning

Medlem

Vill ha ett rejält story-drivet spel i BECK/Bron anda. Ett kriminaldrama som utspelar sig över några år så man får olika säsonger, på olika platser i landet. Kanske jaga en seriemördare genom svenska städer och kända platser. Tänk er typ undersöka en kropp i Globen och jaga runt i Stockholms kvarter ett kapitel och sen är man i Kiruna med snöstormen ylande i nästa.

Medlem

Spelet börjar med att starka kontinuerliga soleruptioner förstör all elektronik ungefär som i boken Stjärndamm. Apocalypsen börjar med scenarioval i stil med Project Zomboid eller CDDA fast utan zombies eller monster.

3D top-down, strider sker i realtid med möjlighet att pausa och bestämma vad ens karaktär ska göra (exempelvis skjuta, förflytta sig eller kommunicera).

Procedurellt genererade landskap, realistiska skador samt crafting likt CDDA. Allt NPCs bär kan lootas och allt som finns kan demonstreras för material.

Spelet går till en början ut på att fly kaoset i städerna för att sen överleva i vildmarken med det man lyckats bära med sig. Man bygger sin bas från scratch eller ta över befintliga byggnader. Basbyggande i top-down likt Fallout 4 fast med realistiska krav på material.

Möten med andra människor (procedurellt genererade med olika stats) leder oftast till strid, men med rätt dialog och tur kan man rekrytera companions.

Med tillräckligt många i sin grupp kan man återvända till städerna där enklaver har bildats. Efter man bildat sin egen enklav övergår spelet från RPG till mer strategi med kolonibygge där man planerar uppdrag åt sina medlemmar och grupper. Samtidigt som man håller alla på bra humör, undviker myteni och försvarar sig mot sabotörer och raids från banditer eller andra enklaver.

Spelet går ut på att samla in tillräckligt med kunskap från olika platser för att återskapa elektriciteten.

Medlem

Battle Royal med fysiken och vapen från Quake 2.

Medlem

Det perfekta spelet utannonseras samma år det släpps och är färdigt på utlovat datum.
Det kräver inga konto eller internetuppkoppling.

Vad det är för typ av spel, det spelar ingen roll, alla spel som är färdigskapade är en dröm att spela

Medlem
Hyperrealistisk stadsbyggare

Jag drömmer om en hyperrealistisk stadsbyggare. Tänk er Cities Skyline eller Sim City, men när du ska dra om ringleden runt staden så överklagas det av någon miljöförkämpe som hittat en rödlistad fågelart precis just där motorvägen ska gå. Att bygga en väg tar flera år och inte två sekunder som i normala spel.

Vidare så kontrollerar du inte var polisstationen ska stå, det gör Staten (spelet alltså) som river ett kvarter för att placera ut polisstationen (som tar två år att bygga).

Osv. Tänk vad roligt man skulle ha!


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Symbaroum som datorspel

Har länge drömt om att se ett RPG i stil med PoE, Baldurs Gate och DoS, men baserat på spelsystemet Symbaroum av Fria Ligan. Spelet skulle utspela sig i samma mörka, korrupta värld som rollspelet. Världen ska vara levande och spelargruppens handlingar ska ha konsekvenser. Jag skulle också gärna se ett mer utvecklat system för alignments än det i BG3, för att göra svåra val ännu viktigare för spelaren!

Det finns gott om moduler, sheets och beskrivningar för spelstudion att utgå från. Spelet blir mörkare och mindre förlåtande än Baldurs Gate, utan att för den sakens skull bli bara skuggor och depp.

Från Yndaros grevskap till Davokars mörker tror jag att det finns gott att ta av för att bygga ett fantastiskt RPG i Symbaroums värld. Dessutom är spelsystemet i Symbaroum annorlunda än de D&D-baserade RPGs som dominerat marknaden än så länge.

Medlem

Ett MOBA likt league of legends, fast kortare matcher med en trevligare community.

Inaktiv

Ett open world RPG där man styr karaktären från "top down view", likt RPG delen av warcraft 3. Man ska styra bara en hjälte och hjälten ska vara liten som soldaterna i Command and Conquer. Följeslagare ska endast finnas i escorteringsuppdrag. Man ser hela kartan som i Falloutspelen. Namn på områden grottor, byar, städer och andra inresanta platser dyker upp först när man har besökt dem.

Medlem

1970<|RETROLUTION|>2024

Återupplev spelhistoriens mest banbrytande milstolpar år för år.

Du vaknar upp i en lågupplöst och färglös spelvärld. Bryt dig igenom spelbarriären i Pong och fly i ditt rymskepp genom ett asteroidfält till en galax av genredefinerande spelepoker.

Varje spelepok introducerar en klassisk spelgenre och spelmekanik där spelvärlden gradvis blir mer färgrik och detaljerad.

Medlem

Ett levande spel som aldrig är sig likt.
Kartan förändras och är unik för varje server.
Ett RPG där karaktärsskaparen ger unika förmågor beroende på hur du formar din avatar.
Ett skillträd som inte låser in spelaren i en viss riktning och inte slutar med samma ”one build to rule them all” i vanlig diabloanda.
Man ska även kunna lira med andra platformar, däribland VR-spelare.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

En shooter som är lika galet rolig som Serious Sam men som ändå har den atmosfäriska känslan av Unreal eller Halo. Monstren ska vara lika utmanande som Elden Rings och du ska ha en stor vapenarsenal och massa special powers likt Star Wars. Spelet ska vara nästan förevigt och du ska alltid ha nåt roligt att göra.

Medlem

Mitt drömspel är ett spel som handlar om drömmar, duh

Jokes aside, det hade varit coolt att kunna konfigurera ett spel (t.ex. i VR) efter sitt verkliga liv där man simulerar verkligheten som man är i idag, men man får börja göra vad man vill som man inte skulle kunna/våga göra i verkligheten. Det skulle verkligen ge full inlevelse, då man både spelar som sig själv, och att man kan få testa allt man drömt om.

Kanske svårt med dagens teknik, men vem vet i framtiden?

Skriv svar