"Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad"

Medlem
Skrivet av ProPain:

Min tanke är tvärtom. En NPC man interagerar med i spel är något som skall fylla ett syfte, inte bara fylla ut tiden. Hade jag spenderat 10min i ett spel med att tala med någon som inte ger mig någon som för historian framåt eller ger mig relevant information så är det bortkastad tid IMO. Jag kan dock se det som användbart för att skapa relevant bakgrundsbrus är där t.ex NPCs har organiska samtal när man rider igenom en stad i RDR3.

Var och en till sitt. Jag föredrar en riktig konversation.


signatur

I drank what?

Medlem

Kollade den här videon för ett tag sen. Sjukt fränt tycker jag iaf:

https://youtu.be/aihq6jhdW-Q?si=Th0Dbu99xW3oIH7q

Som flera skrivit innan så tror jag det kan bli rätt kul om det nyttjas på rätt sätt.

KoP
Medlem
Skrivet av Kiske:

Att sitta och lyssna på samma tre korta dialoger från NPC's gör mig deprimerad och slungar ut mig ur spelens värld.
AI kommer inte bli sämre än att lyssna på "I used to be an adventurer like you but then i took an arrow to the knee" för 4855e gången.

Skripta det viktiga och låt AI driva allt runtomkring så blir världarna mer levande än dagens kulisser.

Varför vill man ens prata med npc'er som bara är där som utfyllnad? Brukar prata med npc'er som inte har något med questar att göra kanske 1 gång (om man är uttråkad). Sen fokuserar man ju mest på npc'er som har info angående questar eller kan ge en uppdrag. 🤔

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Håller inte med. För inte så länge sedan sade man att AI inte kunde vara kreativ. Nu kan AI skapa konst och musik. Fantastisk musik som ger gåshud. Vad AI kan göra om 5 eller 10 år kan man knappt föreställa sig. Det är nästa industriella revolution, men den inbegriper allt, inklusive kultur.

Våra hjärnor är också bara maskiner. Att se kreativitet som något är unikt för den mänskliga hjärnan är felaktigt. Vi syr ihop våra kreationer utifrån de upplevelser vi har haft och den kunskap vi har. AI gör exakt samma sak.

Att påstå att hjärnan enbart är en maskin är snävt och mekaniskt sätt att förstå saken. Visst bryter man ned det till sina fundamentala beståndsdelar är det som sker i hjärnan en kanske inte alltför komplex process. Däremot är det betydligt mer komplext om man ska försöka definiera vad till exempel ett medvetande är och hur det fungerar. Där behöver vi nästan sträcka oss utanför det mekaniska och biologiska och även ta in filosofiska sammanhang.

Först bör vi kanske definiera vad jag menar och inte menar. En generativ AI kan absolut tränas att utföra en kreativ uppgift, skapa musik, en bild eller en video men i dagsläget är de inte kreativa. De kan skapa ett resultat som är nära det som en människa kan skapa men den är begränsad till datan just den modellen har tränats på. Kan en generativ AI som skapar musik ta tidsandan i beaktning? Experimentera med nya ljud och ta inspiration från låtskrivarens erfarenheter och tankar? Nej, inte just nu. Den kommer aldrig kunna skriva en "Born to Run" som har någon betydelse trots att den kanske kan efterlikna Bruce Springsteen med exakthet. Tittar vi på den här rapporten så menar de forskarna att en teoretisk AI enbart kan vara kreativ under vissa förutsättningar:

"Theoretical Result on AI’s Creativity: We theoretically show that AI can be as creative as humans
under the condition that AI can properly fit the sufficient amount of conditional data created by human
creators. This implies that AI, through its ability to learn from historical data, has the potential to
evolve into an entity capable of generating novel, creative outputs. These outputs, while not currently
existing, are likely to be generated by a new human creator in the future"

och

"Practical Training Guidelines: Theoretical analysis of the training procedure emphasizes the importance of collecting the generative conditions of creation data, in contrast to the prevalent approach of
simply accumulating large datasets. And it suggests that fitting a substantial amount of conditional data,
without marginalizing out the generative conditions, is crucial for the emergence of creative abilities."

För att återskapa en teoretisk kvantifierbar mänsklig kreativitet krävs att du i teorin utöver stora mängder data även tränar modellen med information om förutsättningarna och processen som leder fram till att en människa skapar en bild eller musik eller dylikt.

Återigen detta är fortfarande högst teoretiskt och ingenting som sker idag.

Det går absolut att säga att AI idag absolut kan skapa musik som låter bra eller en bild som är trevlig att titta på men den kan inte fatta kreativa beslut, den kan inte veta varför någonting fungerar estetiskt men något annat inte gör det. Inte förrän den har fått sagt till sig att inte göra så.

Om jag promptar en AI att skapa en bild på Påven med AIK-halsduk är det jag eller modellen som är kreativ? Om jag ber modellen att skapa en Hip Hop 4/4 beat i 80 BPM som låter som en Roland TR-808 är det jag eller modellen som är kreativ?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Då plötsligt börjar alla NPC:ers ögon lysa rött och robotlikt marschera mot en från spelvärldens alla olika håll. På radarn syns miljoner av röda prickar som rör sig mot en. AI:n gillade inte läget och har bestämt sig att ta över spelvärlden

Haha mm. Luckily iam a seasoned npc serial killer x)

Medlem
Skrivet av Oblivious:

Folk klagar redan på att en del spel har för mycket dialog eller text, ändå önskar man sig påhittad smörja och att tvingas luska ut hur man tar sig framåt i en dialog. Mer jobb än nöje snart nog 😁

Det vore bra om man kunde kombinera detta med en inställning om man vill ha "utförliga svar (som kan ge mer berättelse)", "mänskliga svar" eller "koncisa svar (som bara innehåller det viktigaste för att komma vidare)".

Det kan vara en gamechanger i singleplayer för att locka mer folk som annars kanske inte har något intresse alls av den typen pga. dialogerna men även personer som annars bara vill ha berättelser som what remains of edith finch eller the vanishing of Ethan Carter.

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför vill man ens prata med npc'er som bara är där som utfyllnad? Brukar prata med npc'er som inte har något med questar att göra kanske 1 gång (om man är uttråkad). Sen fokuserar man ju mest på npc'er som har info angående questar eller kan ge en uppdrag. 🤔

Finns väl många anledningar men fråga om vägen.
Letar du efter något på ett uppdrag, fråga om de sett något? Verkligare integrationer med det du gör i realtid istället för 3-4 olika meningar du hör 1000gånger.

De finns från första början för att öka inlevelsen, annars hade man lika gärna kunnat ta bort alla onödiga NPCer men hur tom skulle då inte världarna kännas?
Det skulle också kunna utökas till att istället för att du får alla uppdrag från en och samma person så skulle man kunna sprida detta automatiskt till många olika NPCer, speciellt sidouppdrag som du kan välja att helt strunta i eller om det låter intressant, hjälpa till.

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför vill man ens prata med npc'er som bara är där som utfyllnad? Brukar prata med npc'er som inte har något med questar att göra kanske 1 gång (om man är uttråkad). Sen fokuserar man ju mest på npc'er som har info angående questar eller kan ge en uppdrag. 🤔

Ja om en vill slippa att dras ut ur inlevelsen med questmarkers och liknande kan det hända att en behöver fråga runt lite innan en hittar den som en letar efter. Det är inte alltid en vet vem som är vem.

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför vill man ens prata med npc'er som bara är där som utfyllnad? Brukar prata med npc'er som inte har något med questar att göra kanske 1 gång (om man är uttråkad). Sen fokuserar man ju mest på npc'er som har info angående questar eller kan ge en uppdrag. 🤔

Ja tur att man har Assassins creed där allt viktigt blir markerad med en gul plupp och man kan bara snabbsopla dialogerna för att komma till nästa quest. Man vill ju bli klar så snabbt som möjligt utan en massa tjafs.

Om vi ska vara lite seriösare så är det så klart bättre med välgjorda manuellt skrivna eller inpratade dialoger. Problemet är ju framförallt i open world spel där det blir väldigt komplext med en massa alternativ beroende på spelstil. dessutom ännu svårare om det är i en värld som förändras mycket under spelet. Är ju i några spel man snackat med NPCer som verkar helt obrydda om att hela byn precis brunnit ner eller liknande.

Som med allt annat med "AI" just nu så kan det vara till en enorm hjälp men är långt ifrån färdig att ersätta människors arbete.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Så länge man kan skippa dialoger genom att hålla ner space eller X på handkontrollen så kvittar det för mig, jag är en story klicker, kollar aldrig på mellansekvenser, jag spelar för att jag gillar att styra mig igenom en värld med finger topps känsla.

Helt enig!

Jah stänger av spel och refundar om jag inte kan skippa cinematics.

Får lite ångest tänka på att inte kunna skippa.

Tror metal gear har över 60 min cutscene

Medlem
Skrivet av Hator:

Tror metal gear har över 60 min cutscene

Ja metal gear solid 4 epilogen är 71 min lång.

Testpilot
Skrivet av KoP:

Kommer bara tillföra npc'er som kommer att rapa ur sig mera mundiarré än nödvändigt. 😐

Som verkliga interaktioner utanför spelet, högre nivå av realism med andra ord 👌


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

KoP
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som verkliga interaktioner utanför spelet, högre nivå av realism med andra ord 👌

Realism får jag tillräckligt utav i det som kallas verkligheten då min konsol är avstängd. 🙄

När jag spelar vill jag fly ifrån allt vad verklighet och realism är. 😌

12
Skriv svar