"Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad"

Robot
"Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad"

Sweclockers-Calle funderar kring artificiella spelkaraktärer, genererade spelvärldar och konflikten mellan vinstdrivande intressen och konst.

#ai, #krönika


Medlem

Eftersom utvecklarna skapar upp världen och sätter gränserna så är det ändå de som skapat allt som man upplever?
AI bara använder sig av det utvecklarna har satt ut och historien de skrivit in i spelet.

Att låta AI skapa samma pixel som människan skulle skapa så blir exakt samma sak i spelet. Om de hjälper dom göra bättre spel och inte behöva lägga 100 tals miljoner dollar så tycker det är både bra för utvecklarna och konsumenterna

Medlem
Skrivet av Karmak:

Eftersom utvecklarna skapar upp världen och sätter gränserna så är det ändå de som skapat allt som man upplever?
AI bara använder sig av det utvecklarna har satt ut och historien de skrivit in i spelet.

Att låta AI skapa samma pixel som människan skulle skapa så blir exakt samma sak i spelet. Om de hjälper dom göra bättre spel och inte behöva lägga 100 tals miljoner dollar så tycker det är både bra för utvecklarna och konsumenterna

What about ze soul man?


signatur

Allätare

Medlem

Så länge den tillför något utöver vad spelen gör idag har jag nog inget emot det (tror jag). Story och huvudkaraktärernas personligheter vill jag nog inte ska genereras av ai dock.

KoP
Medlem

Kommer bara tillföra npc'er som kommer att rapa ur sig mera mundiarré än nödvändigt. 😐

Medlem

Blir intressant att se de första rubrikerna när första AI drivna NPCn "halucinerar" i ett spel och kräker ur sig en massa drivel modellen lärt sig på 4chan och liknande

Avstängd

Om man som jag anser att ju komplexare en sak är ju me ock värre kan det gå åt h,,,e.
AI är ingen småpotatis ock jag är rädd att den tar över mycket i vårt samhälle ock det går fort nu.
Datorns utveckling gick snabbt men AI:ns är skrämmande snabb,det kan ju bli bra men detta kan också sluta väldigt illa.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Blir intressant att se de första rubrikerna när första AI drivna NPCn "halucinerar" i ett spel och kräker ur sig en massa drivel modellen lärt sig på 4chan och liknande

Det är för mig en svindlande tanke att en AI skulle ha tillgång till allt på nätet.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Det är för mig en svindlande tanke att en AI skulle ha tillgång till allt på nätet.

https://help.openai.com/en/articles/7842364-how-chatgpt-and-o...

Det är precis vad man använt för att träna dagens AI modeller.

Vilket har haft sina konsekvenser

https://www.theverge.com/2016/3/24/11297050/tay-microsoft-cha...
Twitter taught Microsoft’s AI chatbot to be a racist asshole in less than a day

Medlem

Tycker AI i spel låter som en fenomenal idé. Speciellt om man ska snacka med NPC'er, nu kanske man kan få mer organiska svar än samma inlästa rader.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tycker AI i spel låter som en fenomenal idé. Speciellt om man ska snacka med NPC'er, nu kanske man kan få mer organiska svar än samma inlästa rader.

Håller med, tror det blir bra. Kommer göra spelen mer levande.

Medlem

Folk klagar redan på att en del spel har för mycket dialog eller text, ändå önskar man sig påhittad smörja och att tvingas luska ut hur man tar sig framåt i en dialog. Mer jobb än nöje snart nog 😁

Medlem

Tycker att mycket av det man numera kallar för spel börjar blir allt annat än spel. En mer korrekt benämning borde vara interaktiva berättelser eller interaktiva upplevelser.

Medlem

Så länge man kan skippa dialoger genom att hålla ner space eller X på handkontrollen så kvittar det för mig, jag är en story klicker, kollar aldrig på mellansekvenser, jag spelar för att jag gillar att styra mig igenom en värld med finger topps känsla.

Medlem

AI kommer blir så bra så folk kommer inte märka någon skillnad, ta en titt på Omni nedan tex. AI kommer definitivt ta över mycket inom spel-branschen, framför allt när den har börjat lära sig att skådespela med inlevelse. AI i Spel kommer bli en kuslig representation utav vår verklighet, där vi varken kan veta vem som är AI och inte AI, vilket kommer leda till frågan om det spelar det någon roll längre?

Medlem

Att sitta och lyssna på samma tre korta dialoger från NPC's gör mig deprimerad och slungar ut mig ur spelens värld.
AI kommer inte bli sämre än att lyssna på "I used to be an adventurer like you but then i took an arrow to the knee" för 4855e gången.

Skripta det viktiga och låt AI driva allt runtomkring så blir världarna mer levande än dagens kulisser.

Releasehästryttare

Själv är det en sak jag verkligen ser fram emot i spel, Tänk baldurs gate 4 och du kan ha levande konversationer med dina AI polare, hur de beter sig mot dig skall inte bara vara en bar som går upp och ner berode på vad du väljer för svar i konversationer alla bg3.

Medlem

Jag har labbat med ConvAI ihop med MetaHumans i VR i Unreal Engine. Och det är verkligen coolt. Inte bara går det att konversera, utan även ge karaktärerna instruktioner som att gå och hämta grejer etc. Det funkar otroligt bra för att vara såpass nytt.

Tänk inte på framtiden som en tid då konversations-AI ersätter allt, utan fyller i de där luckorna som annars alltid bryter trovärdigheten, så som NPC:er som tjatar om samma sak. Bara en sån sak som ett sportspel med kommentatorer som faktiskt har ett levande språk.

Jag tror det här kommer bli toppen.

Medlem

Jag finner inget direkt intresse av att konversera med en AI med någon slags föreställning av att det skulle vara en människa, men jag skulle kunna konversera med en AI i föreställningen av att den är en AI är intelligentare än vad den är. Även ifall jag knappast tror att världen skulle vara redo för det med många många år så fascineras jag av en självmedvetande dator. Jag tror att det inte är långt kvar innan vi är vid en punkt där en AI kan imitera självmedvetande så väl att skillnaden snart inte längre spelar någon väsentlig roll.

Medlem
Skrivet av KoP:

Kommer bara tiilföra npc'er som kommer att rapa hur sig mera mundiarré än nödvändigt. 😐

Ändå föredrar jag eventuellt intressanta kommentarer baserade på aktuella scenarion och slumpartade händelser under spelets gång än någon som bara står och kör en slinga på random. Det kommer väl vara upp till utvecklaren hur intressant man kommer att använda tekniken, på samma sätt som 3D var för filmregissörer när det blev en grej.
Gott om skräckexempel där man bara hade eländet för sakens skulle, och tryckte in det i tid och otid, men det fanns ju filmer som faktiskt utnyttjade det på ett strålande sätt.

Medlem
Skrivet av KoP:

Kommer bara tiilföra npc'er som kommer att rapa hur sig mera mundiarré än nödvändigt. 😐

Det kanske även tillför att man kan säga åt dom att hålla käften :')

Medlem

Ai i spelen borde bara få information inom ramarna för spelet i fråga(skulle vara konstigt annars). Så jag tycker att det är en intressant idee faktiskt. AI har inget att göra med intelligens iaf inte det man kallar AI idag. Det borde heta något som är närmare vad det är. Som automatisk konversations program eller automatisk katalog orienterings program för olika typer av uppbyggnad av media.

Medlem

Håller inte med. För inte så länge sedan sade man att AI inte kunde vara kreativ. Nu kan AI skapa konst och musik. Fantastisk musik som ger gåshud. Vad AI kan göra om 5 eller 10 år kan man knappt föreställa sig. Det är nästa industriella revolution, men den inbegriper allt, inklusive kultur.

Våra hjärnor är också bara maskiner. Att se kreativitet som något är unikt för den mänskliga hjärnan är felaktigt. Vi syr ihop våra kreationer utifrån de upplevelser vi har haft och den kunskap vi har. AI gör exakt samma sak.

Medlem

Ser fram emot det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Alienshade:

AI har inget att göra med intelligens iaf inte det man kallar AI idag.

AI har redan en artificiell intelligens, den kan lära sig själv och göra sig själv smartare i förhållanden till människan, AI har redan allt som definierar intelligens, men hålls tillbaka offentligt.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Det kanske även tillför att man kan säga åt dom att hålla käften :')

Då plötsligt börjar alla NPC:ers ögon lysa rött och robotlikt marschera mot en från spelvärldens alla olika håll. På radarn syns miljoner av röda prickar som rör sig mot en. AI:n gillade inte läget och har bestämt sig att ta över spelvärlden

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Håller inte med. För inte så länge sedan sade man att AI inte kunde vara kreativ. Nu kan AI skapa konst och musik. Fantastisk musik som ger gåshud. Vad AI kan göra om 5 eller 10 år kan man knappt föreställa sig. Det är nästa industriella revolution, men den inbegriper allt, inklusive kultur.

Våra hjärnor är också bara maskiner. Att se kreativitet som något är unikt för den mänskliga hjärnan är felaktigt. Vi syr ihop våra kreationer utifrån de upplevelser vi har haft och den kunskap vi har. AI gör exakt samma sak.

Det är alltid svårt när det kommer till att säga hur långt utvecklingen kommer gå i förhållande till hur långt den redan gått, då det är svårt att veta var på den logistiska kurvan/sigmoidkurvan vi befinner oss förrän i efterhand. Tom Scott har en intressant monolog om det:

Börjar utvecklingen i området avstanna? Är de sista pusselbitarna oproportionerligt svåra att få till? Finns andra svårigheter som vi inte än kan skönja och/eller förstå implikationerna av? Och sen kommer den imo *riktigt* intressanta frågan - vad är nästa steg? Nästa sigmoidkurva?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tycker AI i spel låter som en fenomenal idé. Speciellt om man ska snacka med NPC'er, nu kanske man kan få mer organiska svar än samma inlästa rader.

Min tanke är tvärtom. En NPC man interagerar med i spel är något som skall fylla ett syfte, inte bara fylla ut tiden. Hade jag spenderat 10min i ett spel med att tala med någon som inte ger mig någon som för historian framåt eller ger mig relevant information så är det bortkastad tid IMO. Jag kan dock se det som användbart för att skapa relevant bakgrundsbrus är där t.ex NPCs har organiska samtal när man rider igenom en stad i RDR3.

Medlem

Något som skulle kunna vara häftigt med ai är om man i framtiden kan göra som en karaktärsprofil typ i ett ai verktyg.
Så att man på något sätt skapar/skriver en ram för hur en karaktär är och hur dom skulle agera i olika situationer och vilka sorts val dom skulle göra i olika situationer.
Om man skapar en ram för hur karaktären är, beter sig, väljer så skulle det kunna hjälpa utvecklare att skriva mer innehåll för karaktärer i fråga, vilket jag tror skulle kunna gynna spel som rpgs väldigt mycket med om man kan på så sätt med hjälp av ai:n skriva interaktioner, dialoger, quests eller mer content i form av vad karaktären säger till exempel eller manus för voicelines.

Sen är det nog en balansgång tror jag. Åh ena sidan så kommer spelföretag som EA kommer vilja göra så att ai:n kan skriva allting själv så att det blir billigt och bra, men då får man ju det man kan förvänta sig av EA.

Åh andra sidan, så om man har någon som är bra på att skriva karaktärer och deras "manus" för voice lines eller texten i non-voice spel, så tror jag att med hjälp av ett sådant ai verktyg så skulle dom kunna hålla koll på saker dom skrivit innan och kunna amplifiera hur mycket av karaktären dom kan skriva på XX mängd tid till exempel, och kanske också kvalitén på vad dom skriver med att dom skulle kunna hålla koll bättre på många aspekter av karaktären som annars kanske är väldigt rörigt att hålla koll på eller så.

12
Skriv svar