Easy Anti-Cheat antyder att man är säkra trots Apex Legends-intrånget
Två spelare upptäckte att de hade fått fusk – mitt under turneringsmatch.
#apex-legends, #ea, #easy-anti-cheat, #respawn
Video där dom diskuterar detta med piratesoftware. Inte sett hela så vet inte vad dom kommer fram till.
https://www.youtube.com/watch?v=-1zxjGxpnqA
Är det uteslutet att spelarna verkligen inte försökte fuska men upptäckte att det blev synligt?
Jag gissar på att det är Source som är problemet då det har funnits brister där förut. Det har patchats från Valves håll i deras spel. Titanfall/Apex bygger på Sourcemotorn, dock modifierad, men dom kan kanske ha missat dessa sårbarheter.
"A group of security researchers known as the Secret Club took to Twitter to report a remote code execution bug in the Source 3D game engine developed by Valve and used for building games with tens of millions of unique players.
A vulnerability in the game engine propagates to products built with it. In this case, multiple game titles built with Source are affected and require a patch to eliminate the risk to users."
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/cs-go-valve-so...
The more I practice, the luckier I get.
Är det uteslutet att spelarna verkligen inte försökte fuska men upptäckte att det blev synligt?
Jag skulle våga påstå att det är uteslutet. Spelarna livestreamade och med tanke på reaktionerna så hade det varit en helt ny höjd av ”Clara!”-memet 😁
Jag gissar på att det är Source som är problemet då det har funnits brister där förut. Det har patchats från Valves håll i deras spel. Titanfall/Apex bygger på Sourcemotorn, dock modifierad, men dom kan kanske ha missat dessa sårbarheter.
"A group of security researchers known as the Secret Club took to Twitter to report a remote code execution bug in the Source 3D game engine developed by Valve and used for building games with tens of millions of unique players.
A vulnerability in the game engine propagates to products built with it. In this case, multiple game titles built with Source are affected and require a patch to eliminate the risk to users."
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/cs-go-valve-so...
Apex har ju även blivit hackat tidigare med hela "save titanfall 1" protesten osv med
Tänker att det ändå är lite Easy Anti-Cheats uppdrag att täcka upp för eventuella brister i ens källkod i övrigt?
Är det inte typ det som deras verktyg erbjuder, mer eller mindre?
"Vi fixar det där åt er - oroa er inte över sånt."
Typ. Inom rimliga gränser.
Om Easy AC inte kan hålla spel som använder Source säkra så gör dom ju inte riktigt det som dom marknadsför att dom gör?
Det finns ju ett par, 3 spel som använder den motorn.
subterranean homesick alien
Wait, om spelet kör source, varför kör det då inte VAC som faktiskt är ett fungerande anticheat och inte EAC som släpper igenom fuskare, inte bara som en sil utan mer som en högtryckstvätt?
Jag antar att du skämtar gällande VAC? ;P
The more I practice, the luckier I get.
Tänker att det ändå är lite Easy Anti-Cheats uppdrag att täcka upp för eventuella brister i ens källkod i övrigt?
Är det inte typ det som deras verktyg erbjuder, mer eller mindre?
"Vi fixar det där åt er - oroa er inte över sånt."
Typ. Inom rimliga gränser.
Om Easy AC inte kan hålla spel som använder Source säkra så gör dom ju inte riktigt det som dom marknadsför att dom gör?
Det finns ju ett par, 3 spel som använder den motorn.
Låter inte särskilt rimligt med tanke på hur det är menat att implementeras.
Det är ju vanligt att EAC inte funkar alls för att spelutvecklaren väljer fel inställningar eller inte ser till att skyddet faktiskt är aktiverat. Det är inget som bara trycks in automatiskt vid v1.0 och sen kan man låta det va.
Sen är det ju också alltid en fråga för hur omfattande eller pålitliga skydd som går att göra till spel som tillåter modifieringar. Det går att ha det ena eller andra, men inte båda.