Tredje kostympaketet i Street Fighter 6 kostar sammanlagt 100 dollar
Jag minns den gamla goda tiden när man köpte ett spel för 599 eller 699 och expansion senare för några hundra så hade man ett komplett spel.
Idag är det tusentals kronor som gäller på microtransactions, boosters, nycklar, månadsprenumerationer och mera inventory i mmo, pay2win, skins till cs, card packs kortspel, cosmetics, fortnite, street fighter etc.
Man köper ett spel för 700 kr idag för att få en licens till att spendera tusentals kronor i spelet för att kunna spela ordentligt,
Detta är anledningen att jag börjat gilla Nintendo mer och mer igen. Dom släpper färdiga spel där man inte måste spendera mer pengar i hög utstreckning i efterhand. Till skillnad från många andra spel och spelföretag. Dessutom får dom många priser för att faktiskt göra bra spel.
Jag minns den gamla goda tiden när man köpte ett spel för 599 eller 699 och expansion senare för några hundra så hade man ett komplett spel.
Idag är det tusentals kronor som gäller på microtransactions, boosters, nycklar, månadsprenumerationer och mera inventory i mmo, pay2win, skins till cs, card packs kortspel, cosmetics, fortnite, street fighter etc.
Man köper ett spel för 700 kr idag för att få en licens till att spendera tusentals kronor i spelet för att kunna spela ordentligt,
Detta är anledningen att jag börjat gilla Nintendo mer och mer igen. Dom släpper färdiga spel där man inte måste spendera mer pengar i hög utstreckning i efterhand. Till skillnad från många andra spel och spelföretag. Dessutom får dom många priser för att faktiskt göra bra spel.
Köpte D4, spelar D4 än, köper jag en massa skins å skit? Nej. Spelar jag det än? Yes
Men jag förstår dig, spelen var bättre för när de släpptes och var kompletta.
Är väl ändå billigare än många andra spel som säljer cosmetics?
Nej, verkligen inte med tanke på att själva spelet inte är gratis. Dota och Fortnite bl.a. som just är gratis har betydligt mer generösa och rättvisa mikrotransaktioner. Fortnite har du möjligheten att få ihop v-bucks gratis och köpa premium cosmetics utan att lägga pengar själv, i SF6 har du inte det, trots att det kostar utöver allt detta. Riktigt äckligt beteende.
Är väl ändå billigare än många andra spel som säljer cosmetics?
Är det ens ett argument?
Men jag förstår dig, spelen var bättre för när de släpptes och var kompletta.
Vad är ett komplett spel? Mig veterligen är majoriteten av dagens AAA kompletta vid release. Dvs de innehåller det utvecklaren har bestämt ska finnas med från release. Att de sen fortsätter släppa kosmetika och andra dlc är ju för att det går bra för spelet, dvs de har råd att vidareutveckla. Det är inte så att de sitter och håller inne på saker bara för att... Går det dåligt lägger de ju ned spelet a la Mass effect Andromeda, Anthem eller Hyperscape.
Nej, verkligen inte med tanke på att själva spelet inte är gratis. Dota och Fortnite bl.a. som just är gratis har betydligt mer generösa och rättvisa mikrotransaktioner. Fortnite har du möjligheten att få ihop v-bucks gratis och köpa premium cosmetics utan att lägga pengar själv, i SF6 har du inte det, trots att det kostar utöver allt detta. Riktigt äckligt beteende.
Fortnites Battle Pass ger en dessutom tillräckligt med V-bucks för att gå plus efter du köpt nästa säsongs pass, vilket gör att det första du köper är en engångskostnad så länge du spelar. Dessutom får du rätt gott om innehåll i varje säsongs BP. Visst kostar skins osv onödigt mycket, men då är ju ändå spelet gratis, så...well done.
Fortnite är en av dem som gör det rätt, och jag vill tro att det är en anledning till att det går så bra.
Vad är ett komplett spel? Mig veterligen är majoriteten av dagens AAA kompletta vid release. Dvs de innehåller det utvecklaren har bestämt ska finnas med från release. Att de sen fortsätter släppa kosmetika och andra dlc är ju fler att det går bra för spelet, dvs de har råd att vidareutveckla. Det är inte så att de sitter och håller inne på saker bara för att... Går det dåligt lägger de ju ned spelet a la Mass effect Andromeda, Anthem eller Hyperscape.
Problemet är att du idag aldrig kommer veta ifall du fått "fulla spelet" vid köp eller ifall det är en nedbantad version där tanken är att du ska köpa spelinnehållet som de inte tog med från början. Detta gör spelen fattigare innehållsmässigt sett. När detta "fenomen" inte bara gäller saker som skins utan även spelfunktioner som sedan prackas på dig som en QoL för pengar, ja då är det riktigt illa.
Tyvärr så är det ju dit vi är på väg. Folk verkar helt oförmögna med att se framåt, utan accepterar företagens låtsas förklaringar med varför de "måste" släppa spelen i ett sådant skick för att hanka sig fram.
Så nu har stiger kostnaderna för tunga titlar, medan de får store och Battle Pass från dag ett, och foll bara viker sig. Varför tror ni att det kommer stanna där? Det påpekas ju konstant av försvararna att "ett företags roll är att tjäna pengar, inte välgörenhet".
De har ingen moralisk gräns...den egna gränsen de har är när tillräckligt många slutar betala för deras senaste tilltag. Då låtsas pudlar de sig och slänger ut några "godsaker" som ett gratis emote, samtidigt som de justerar ner vad det nu var de hittade på till vad folk accepterade sist. Deras gyllene mål verkar ofta vara den gyllene medelvägen, vilket är folks smärtgräns...nivån där folk accepterar/inte accepterar vad de håller på med.
Så jo, träl, de sitter och håller inne på saker "för att". Ju fler som gör det desto större blir norm och acceptans. Men fortsätt att försvara, du kan inte göra dem en större tjänst.
Man behöver inte ha dom kosmetiska kostymerna för att spela single player spelet. Man kan tom få dom första kosmetiska kostymerna genom att spela single player. Men när dom släpper kostymer en och en (dom såldes i 5 pack i SF5) och man kan välja att köpa en till den karaktären man spelar känns det helt okej. Och dom är extremt välgjorda samt har alla färger tillgängliga från början.
När dom försökte sig på det här under Street fighter x Tekken spelet sålde dom gems för pengar för autocombos och autoblocks som man kunde använda sig av i matcher och turneringar... Så dom har lärt sig att inte ta i för mycket
Det är inte så att de sitter och håller inne på saker bara för att...
JO! Det är ju just det som är grejen....
Nått gammalt street fighter hade dlc karaktärer redan på skivan man köpte. Men man var tvungen att betala för att låsa upp dom.
Starwars battlefield (eller va skiten hette) hade alla karaktärer färdiga. Men ville man spela med dom så fick man betala pengar eller spela löjligt många timmar innan du kunde låsa upp en karaktär!
Osv osv
JO! Det är ju just det som är grejen....
Nått gammalt street fighter hade dlc karaktärer redan på skivan man köpte. Men man var tvungen att betala för att låsa upp dom.
Starwars battlefield (eller va skiten hette) hade alla karaktärer färdiga. Men ville man spela med dom så fick man betala pengar eller spela löjligt många timmar innan du kunde låsa upp en karaktär!
Osv osv
Det var Street fighter x Tekken. Dom var inte först med detta men det hittades av communityt och alla blev rasande. ALLA multiplayerspel har en season pass roadmap för att hålla liv i sina spel längre. Det är inget konstigt öht, det var bara capcom som ville spara på utrymme och ha assets klart på skivan.
Ser inga som helst problem med detta. En rolig extra grej som inte ger någon fördel i själva spelet. Hade Capcom inte kunnat ta betalt för det hade dom aldrig tagit fram kostympaketet.
Inget jag själv skulle lagt några jättepengar på men köpte en kostym i SFV och var nöjd med det.
Ser inga som helst problem med detta. En rolig extra grej som inte ger någon fördel i själva spelet. Hade Capcom inte kunnat ta betalt för det hade dom aldrig tagit fram kostympaketet.
Inget jag själv skulle lagt några jättepengar på men köpte en kostym i SFV och var nöjd med det.
just detta svar visar problemet med detta.
Varför kan det inte finnas alla dessa kostymer i spelet att låsa upp genom att spela spelet?
Varför ska allt "extra" vara något dom ska ta extra pengar för så dom får in hutlösa vinster på spelen dom tillverkar. Självklart ska dom kunna gå med vinst. Men det gör dom ändå med råga för vi tar och slickar upp allt dom ger oss nu förtiden istället för att säga nu får det vara nog. GE oss först och främst det vi betalar för, sen ta extra när ni har gjort massa nytt något år senare när spelet varit släppt längre tid.
Jag har inget i mot DLC kostymer etc, men då ska det inte kännas som det borde funnits med i original spelet först och främst.
just detta svar visar problemet med detta.
Varför kan det inte finnas alla dessa kostymer i spelet att låsa upp genom att spela spelet?
Varför ska allt "extra" vara något dom ska ta extra pengar för så dom får in hutlösa vinster på spelen dom tillverkar. Självklart ska dom kunna gå med vinst. Men det gör dom ändå med råga för vi tar och slickar upp allt dom ger oss nu förtiden istället för att säga nu får det vara nog. GE oss först och främst det vi betalar för, sen ta extra när ni har gjort massa nytt något år senare när spelet varit släppt längre tid.
Jag har inget i mot DLC kostymer etc, men då ska det inte kännas som det borde funnits med i original spelet först och främst.
Det är precis vad dom släppte spelet med... Möjligheten att spela för att låsa upp allas costume 2. Nu har dom släppt 3orna och vill ha någon slags kickback.
Att alla köper alla är orimligt, att alla köper en till sin karaktär är också orimligt. Men att några köper några kostymer till sina favoritkaraktärer är helt rimligt.
Då får dom tillbaka tiden det tagit att sitta och göra dom här kostymerna som är otroliga
[quote postid="4449968" userid="12211" name="Natrium"
Jag har inget i mot DLC kostymer etc, men då ska det inte kännas som det borde funnits med i original spelet först och främst.
[/quote]
Nu har jag inte köpt SFVI än om det är som V fanns det massa dräkter man kunde låsa upp genom att spela men sen kunde man köpa extra kostymer också för pengar. Det såg jag som sagt inga problem med för i grundspelet ingick ändå det man kunde förvänta sig.
Vad är ett komplett spel? Mig veterligen är majoriteten av dagens AAA kompletta vid release. Dvs de innehåller det utvecklaren har bestämt ska finnas med från release. Att de sen fortsätter släppa kosmetika och andra dlc är ju för att det går bra för spelet, dvs de har råd att vidareutveckla. Det är inte så att de sitter och håller inne på saker bara för att... Går det dåligt lägger de ju ned spelet a la Mass effect Andromeda, Anthem eller Hyperscape.
Självklart sitter de och håller inne på saker för att släppa som DLC eller cosmetics och annat. Inte bara för att, utan för att tjäna pengar. Innehållet är planerat för flera år framöver, lite beroende på typ av spel. Det är inget de impulsivt kommer på om det råkar sälja bra.
Det är business, inte Frälsningsarmén vi pratar om.
Finns två vägar som jag ser det. Antingen släpper ett företag ett spel och så går dom vidare till nästa. Eller så fortsätter dom att släppa innehåll, events, mästerskap osv. och då måste dom ju rimligtvis ta betalt för det.
Vet inte hur det är i just det här fallet men tanken att inte kunna sälja digitala saker när man fortsätter att uppdatera spelet tycker jag är korkad, även om man säljer grundspelet till fullpris.
PSN: OAKTHYR
Jag minns den gamla goda tiden när man köpte ett spel för 599 eller 699 och expansion senare för några hundra så hade man ett komplett spel.
Idag är det tusentals kronor som gäller på microtransactions, boosters, nycklar, månadsprenumerationer och mera inventory i mmo, pay2win, skins till cs, card packs kortspel, cosmetics, fortnite, street fighter etc.
Man köper ett spel för 700 kr idag för att få en licens till att spendera tusentals kronor i spelet för att kunna spela ordentligt,
Detta är anledningen att jag börjat gilla Nintendo mer och mer igen. Dom släpper färdiga spel där man inte måste spendera mer pengar i hög utstreckning i efterhand. Till skillnad från många andra spel och spelföretag. Dessutom får dom många priser för att faktiskt göra bra spel.
Instämmer.
Det är en tråkig utveckling.
Finns två vägar som jag ser det. Antingen släpper ett företag ett spel och så går dom vidare till nästa. Eller så fortsätter dom att släppa innehåll, events, mästerskap osv. och då måste dom ju rimligtvis ta betalt för det.
Vet inte hur det är i just det här fallet men tanken att inte kunna sälja digitala saker när man fortsätter att uppdatera spelet tycker jag är korkad, även om man säljer grundspelet till fullpris.
Undrar hur dom gjorde förr. När man ändå släppte tillägg till sitt spel utan att splittra spelarbasen
Undrar hur dom gjorde förr. När man ändå släppte tillägg till sitt spel utan att splittra spelarbasen
Vilka spel då? Jag spelade i princip inget online förr så jag har ingen koll på det
PSN: OAKTHYR