Horizon Forbidden West försenades för att undvika ”crunch”
Är helt för (vi pratar tresiffriga procenttal) detta. Försena spelet för att ge folk en dräglig arbetsmiljö. Leder rimligen till färre misstag och buggar också. Och ser hellre att man försenar spelet om man märker att det inte når i mål sett till kvalitet, men här tycker jag att det är bättre att man tar i och sätter en rimlig ny gräns så man slipper stressa och flytta släppet flera ggr. Bättre då att säga 6 månader till och sen kunna släppa det efter 3 om det visade sig räcka.
Är ett aber att finans och reklamfönster tillåts diktera detta mer än om produkten faktiskt är klar. Jag förstår varför man gör det - men tror att det skadar utvecklaren/koncernen mer än det gör nytta om man tittar på det långa loppet.
Tycker det låter rätt dåligt att ens ha tankesättet att säga "för att undvika crunch"... det är som att crunch-alternativet finns med i tankegångarna när de försöker rädda en dålig planering. Om planeringen inte håller ska det vara en självklarhet att man skjuter upp leveransen och det ska inte vara så att man ska sitta och fundera på om man ska påtvinga övertid eller inte.
Bra beslut, ja men sätt inte en officiell leveranstid förens spelet är så pass klart att det kan levereras.
De sa väl aldrig något datum utan mer att målet var 2021, sen sköt på det när de insåg att de nog inte hinner klart tills dess istället för att piska personalen. Det är ju inte så att de har försenat spelet flera gånger. Jag tycker mer det låter här som att de haft målet att inte piska arbetarna från första början och låta spelet ta den tid det behöver.
"Writer and Fighter"
Såg detta med och tänkte exakt samma sak att en intervju hade varit skoj. Var väl en 2-3 svenska namn iaf?
Med tanke på hur många lik de skapade med utvecklingen av första så är väl det bra. Däremot finns det andra studios som ofta skjuter på release men inte behöver säga att det är för att undvika crunch. Bör ju liksom vara normalt tankesätt att vilja ha bra balans. Så för mig vinner de inte några likes bara för att de gör det enda vettiga.
Lite löjligt. Hur många spel har inte skjutits upp pga Corona? Då borde alla dessa studios få hyllningsartiklar om att de inte piskade sina anställda till att träffa sina deadlines.
PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck
Fast samtidigt, i dagens spelutveckling är det ju bra att de håller fram att de jobbar på ett annat sätt så andra spelföretag kan se och lära. Bra utvecklingsklimat (även om det blir förseningar) = En bra och stabil launch. Ingen vinner på att stressa och död sina anställda. Det "normala" tankesättet har ju uppenbarligen inte funnits inom spelutvecklingen tidigare direkt.
"Writer and Fighter"
Blir väldigt glad när jag läser såna här nyheter. Det är viktigt att studios som producerar AAA-spel visar resten av branschen att det GÅR att utveckla spel utan crunch-kultur.
Glorifieringen av crunch är galen och skulle aldrig accepteras i någon annan bransch.
Bra video på ämnet för övrigt: https://m.youtube.com/watch?v=nHWvUmlzamo
Med den logiken borde klädesföretag skriva varje gång de släpper en kollektion där de inte använt barnarbetare för att sy kläderna. Ska vi verkligen ha en värld där företag säljer mer genom att följa normer och lagar?
Jag hade gett en stor eloge till den studio som börjar med 4 dagars arbetsveckor. Våga göra mer än minimum.
Sen är spelbranschen långt ifrån de enda som har crunch men problemet beskrivs alltid som något unikt för branschen. Dem som känner någon som jobbat på Tesla vet vad jag pratar om som ett exempel av många... Nää det är tråkigt att företag lyckas köpa folk så billigt och så kan det få så stora konsekvenser för den enskilde.
Jag håller faktiskt med dig, det är stundtals fantastiskt och stundtals bedrövligt, jag har inget emot 1800 (isch) med hjälp av checkerboard men gräs, partiklar & fina detaljer ser väldigt flimriga ut. Då dottern spelar HZD samtidigt så måste jag säga att det ser bättre ut i många fall - trots 2017 release och såklart mindre detaljerat osv. HFB är ”grötigt” i performance läget medans det är rent & skarpt i HZD.
Hoppas på en patch, märkligt att inga recensioner tog upp detta & att det gick igenom alla tester internt hos Guerilla innan release..
Det här borde ju inte vara en grej och jag tror inte heller att det är något speciellt egentligen, men det kanske behövs ett exempel som visar upp den andra (förhoppningsvis vanligaste) sidan av det här. Annars så har vi som människor en tendens att tro att de negativa händelser som tas upp i media (eftersom det negativa säljer) är normen snarare än tvärtom.
Tvinga kan man ju inte, men utan anställningstrygghet så är det inte "bara" att vägra. Även i länder med trygghet så är folk ofta projektanställda, och lycka till få plats i nästa projekt om chefen vet du inte vill ställa upp.
Det går piska arbetare bra även inom lagens ramar i många länder, inklusive Sverige.
Beordrad övertid är en grej i åtminstone svenska kollektivavtal och inget man bara kan tacka nej till. Sen har det väl blivit vanligare att övertidsersättning är bortförhandlad och anses ingå i grundlönen, vanligtvis med en extra semestervecka som extra ersättning. Med andra ord skulle jag inte säga att läget är så mycket bättre på pappret i Sverige men kanske bättre i praktiken på grund av en annan arbetskultur?
Här är intervjun!
https://www.fz.se/nyhet/287512-en-svensk-black-widow-johan-st...
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]