Sony öronmärker 1,2 miljarder dollar för att hålla kvar Bungie-anställda
"Där framgår det att Sony är villiga att använda runt 1,2 miljarder dollar av de 3,6 miljarder dollar som de vill köpa Bungie för till diverse incitament för de anställda. Utbetalningar kommer till exempel att ske till de anställda under flera år, för att på så sätt motivera dem att stanna kvar."
Om Sony köper Bungie för 3,6 Miljarder dollar, så kan de ju inte använda 1,2 miljarder av de pengarna för att hålla kvar anställda.
De/Ni måste ju mena att de reserverar ytterligare 1,2 miljarder för att hålla kvar anställda. Alltså Sony har reserverat totalt 4,8 miljarder för uppköpet och för att hålla kvar anställda.
De/Ni måste ju mena att de reserverar ytterligare 1,2 miljarder för att hålla kvar anställda. Alltså Sony har reserverat totalt 4,8 miljarder för uppköpet och för att hålla kvar anställda.
Nej. Det står i Sonys senaste rapport som kom förra veckan att en tredjedel av summan man använder vid köpet är för att behålla personal.
"Där framgår det att Sony är villiga att använda runt 1,2 miljarder dollar av de 3,6 miljarder dollar som de vill köpa Bungie för till diverse incitament för de anställda. Utbetalningar kommer till exempel att ske till de anställda under flera år, för att på så sätt motivera dem att stanna kvar."
Om Sony köper Bungie för 3,6 Miljarder dollar, så kan de ju inte använda 1,2 miljarder av de pengarna för att hålla kvar anställda.
De/Ni måste ju mena att de reserverar ytterligare 1,2 miljarder för att hålla kvar anställda. Alltså Sony har reserverat totalt 4,8 miljarder för uppköpet och för att hålla kvar anställda.
Jag är inte överdrivet insatt i hur det går till vid såna här uppköp, men så här skriver de i resultatrapporten:
"Approximately one-third of the US$3.6 billion acquisition
consideration consists primarily of deferred payments to
employee shareholders, conditional upon their continued
employment, and other retention incentives."
Det är väl även så att köpet inte är genomfört än, utan att Sony helt enkelt lagt ett bud som Bungie i princip har accepterat. Att en del av pengarna ska gå till anställda i det här incitamentprogrammet lär vara något de kommit överens om tillsammans, och inte något som Sony hittat på själva i efterhand.
Känns spontant som att det är en otroligt riskfylld affär överlag att köpa spelstudios då så mycket av värdet är i de anställda. Så lite materiellt värde, bara några varumärken/IPs som är beroende av de anställda. Drar de anställda bort så har de betalat miljarder för några namn/rättigheter på spel och lite kontor/datorer.
Känns spontant som att det är en otroligt riskfylld affär överlag att köpa spelstudios då så mycket av värdet är i de anställda. Så lite materiellt värde, bara några varumärken/IPs som är beroende av de anställda. Drar de anställda bort så har de betalat miljarder för några namn/rättigheter på spel och lite kontor/datorer.
MS var nära att råka ut för detta med just Bungie då studion ville göra Destiny men MS bara ville ha mer Halo. En stor del av den viktiga personalen var på väg att sluta och starta en ny studio och hade sannolikt kunnat få med sig en stor del av personalstyrkan.
MS fick göra en deal där Bungie fick köpa sig fria mot att man gjorde två Halo-spel till medan MS hann starta upp 343.
Det gäller för Sony att låta studion behålla mycket självstyre (vilket det verkar som att man kommer göra) så att de inte hamnar i samma situation.
MS var nära att råka ut för detta med just Bungie då studion ville göra Destiny men MS bara ville ha mer Halo. En stor del av den viktiga personalen var på väg att sluta och starta en ny studio och hade sannolikt kunnat få med sig en stor del av personalstyrkan.
MS fick göra en deal där Bungie fick köpa sig fria mot att man gjorde två Halo-spel till medan MS hann starta upp 343.
Det gäller för Sony att låta studion behålla mycket självstyre (vilket det verkar som att man kommer göra) så att de inte hamnar i samma situation.
Det blir ju lite märklig situation i vad det är man betalar för, speciellt med Bungie eftersom dom typ bara har ett IP.
Men jag upplever att Sony brukar vara bra på att samarbeta istället för att kontrollera, så jag tror nog också att de kommer lösa detta på ett bra sätt.
De anställda bör då alltså gynnas av uppköpet där de får ekonomiska muskler samt möjlighet till samarbeta med de bästa spelstudios i världen typ.
Hmm, ”live service game” fick slå upp den termen. Är det ett sätt lura ungdomar på pengar eller är det en bra spelform som adderar nått till spelupplevelsen?
Kan vara spel som pågår under lång tid och då behöver en betalmodell som stödjer detta.
Antingen månadskostnad eller kosmetika ifall de inte har en aggressiv plan för detta.
Tror till exempel att Fortnite gör detta bra, medans FIFA gör det på ett fruktansvärt sätt.
Hmm, ”live service game” fick slå upp den termen. Är det ett sätt lura ungdomar på pengar eller är det en bra spelform som adderar nått till spelupplevelsen?
Destiny 1-2 räknas till Live service, så i princip spel som ständigt uppdateras och byggs på av utvecklarna.
"Writer and Fighter"
Jag är inte överdrivet insatt i hur det går till vid såna här uppköp, men så här skriver de i resultatrapporten:
"Approximately one-third of the US$3.6 billion acquisition
consideration consists primarily of deferred payments to
employee shareholders, conditional upon their continued
employment, and other retention incentives."
Det är väl även så att köpet inte är genomfört än, utan att Sony helt enkelt lagt ett bud som Bungie i princip har accepterat. Att en del av pengarna ska gå till anställda i det här incitamentprogrammet lär vara något de kommit överens om tillsammans, och inte något som Sony hittat på själva i efterhand.
"...deferred payments to employee shareholders."
Alltså bara till aktieägarna som är anställda i företaget. Och det är dessa aktieägares andel av försäljningen som inte betalas ut om de inte stannar. Lämnar de får de inte sin fulla utdelning av sin aktieförsäljning. 33% v aktieutdelningen har frysts.
Alltså, det är snarare så att de håller de pengarna som gisslan.
"...deferred payments to employee shareholders."
Alltså bara till aktieägarna som är anställda i företaget.
"...and other retention incentives."?
Detta kan mycket väl handla om bonusar till annan personal som inte är delägare.
"...and other retention incentives."?
Detta kan mycket väl handla om bonusar till annan personal som inte är delägare.
Förmodligen bonusar till anställda efter uppköp, ja. Helt normal praxis.
Kan vara spel som pågår under lång tid och då behöver en betalmodell som stödjer detta.
Antingen månadskostnad eller kosmetika ifall de inte har en aggressiv plan för detta.
Tror till exempel att Fortnite gör detta bra, medans FIFA gör det på ett fruktansvärt sätt.
Destiny 1-2 räknas till Live service, så i princip spel som ständigt uppdateras och byggs på av utvecklarna.
OK! Så WoW och GTA V Online är "live-service" också? Men som @Fearnox nämner, live-service kan göras på bra och dåliga sätt. Jag tycker att en månadskostnad med tillgång till det mesta verkar vara det mest skjysta. Då ser man vad betalar och det ändras inte. Men att köpa något för 10 kr titt som tätt kan lätt leda till större kostnader än vad man tänkt kanske. Svårt att säga.
OK! Så WoW och GTA V Online är "live-service" också? Men som @Fearnox nämner, live-service kan göras på bra och dåliga sätt. Jag tycker att en månadskostnad med tillgång till det mesta verkar vara det mest skjysta. Då ser man vad betalar och det ändras inte. Men att köpa något för 10 kr titt som tätt kan lätt leda till större kostnader än vad man tänkt kanske. Svårt att säga.
Ja, MMOs är definitivt blueprint för "live-service" skulle jag säga. GTA Online räknas också till det.
"Writer and Fighter"