Helgsdiskussion - Vilken spelmekanik gör dig omedelbart intresserad av ett spel?
Roguelike, metroidvania, gammal hederlig deathmatch eller något helt annat?
Kreativ problemlösning.
Fysik och förstörelse ala Red Faction Guerilla och Teardown.
Håller med. Är det coop så är jag oftast på... Just nu lirar jag Outriders med 2 vänner och har haft superkul... nu har dock world tieren kommit ikapp oss och det börjar bli riktigt svårt på lvl 12... Måste ha fetare gear för att komma vidare känns det som. Annars är ju typ left4dead superkul i coop, gillar inte så mycket pvp så coop är min melodi.
1# FZ Troll
Tror jag googlat på "roguelike" cirka 7 gånger men har fortfarande ingen aning om vad det är för något.
Stealth spel är fantastiskt. Gärna tactical stealth i single player men de växer verkligen inte på träd längre. Synd då allt ska vara multiplayer och CO-OP nu för tiden..
** Stealth mekanik i story drivna singel player lir.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || NordVPN™ ||
Arena shooters gjorde mig till gamer från början 💪
Men är svag för storytelling (story-based choice typ) gärna psykologiska thrillers 😊
Tänk på att roguelike och roguelite är olika saker! ;D
En roguelike måste ha dessa:
Permadeath
Random environment generation
Exploration and discovery
Turn-based, grid-based, non-modal gameplay
Hack-n-slash
Resource management
Roguelite är baserat på ovan fast även om du har permadeath så låser du ändå upp saker till nästa run. Du tappar inte exakt all progress utan belönas ändå och näsa run blir förmodligen lite enklare.
Sen ser man ibland att spel marknadsförs med att de har "roguelike-element" eller "roguelite-element" och det kan betyda vad fan som helst, det är luddig marknadsföring där man kanske plockat 2-3st av ovan punkter bara.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
* Storydrivet tredjeperson
* Fromsoftware spel
* Övriga soulslike
Rör i princip aldrig
* FPS:er
* Multiplayer
* Strategispel
Något som jag direkt tänkte på är stadsbyggande och rekryterande à la Suikoden. Älskar sånt. Finns inte tillräckligt av det!
En Bamseponny av folket
- Arenashooter väcker alltid mitt intresse, men sen brukar det svalna direkt när jag inser att det inte är ett nytt UT och inte lika fulländat som UT2004
- Metroidvania, kanske den genre som är det säkraste kortet för mig. Älskar backtrackingen när nya områden öppnas upp
Turn-based isometric rpg.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Jag tror att jag oftast blir pepp på spel som just inte påminner direkt om något jag kan komma på... Då blir jag peppad av frågor som måste få svar...
Om jag skulle tvingas till svar så är det nog iaf typ dom senaste 2 åren 'roguelikes' eller 'soulslikes'
Om någon gör ett MMO som verkar innovativt är jag också på direkt.
subterranean homesick alien
Tillräckligt stora väskor.
En spelmekanik jag däremot ogillar är Crafting, varje fall om det blir för avancerat.
VR, om det räknas.
Yessss.
Lägger du till ett intuitivt combatsystem med lite tyngd bakom och realistisk ragdollfysik så är jag helt såld. Se GTA V, Tomb Raider, Uncharted och bägge nya Spider-Man.