EA kan förlora exklusivitet till Star Wars efter Battlefrontfiaskot
Men undrar ju hur sjutton Disney kan ha missat att det skulle bli så här? Jag menar de måste ju ha testat slutprodukten långt innan release och kunnat haft något smart-ass som kunnat sagt att mikrotransaktioner med p2w och ett helt obegripligt progression system inte kommer att gå hem hos spelarna. Som sagt är det ju deras franchise som blir kört i skiten så de borde ju vara lite intresserade av spelets utformning.
Jag svarade på varför. Jag hade inte haft något emot om de förlorade den eventuellt, bara inte med direkten. Jag tror bara inte EA hade lärt sig något av att förlora den riktigt än. Jag kan givetvis ha fel, men om de förlorar rätten till Star Wars nu så är det även som att ta bort folkets vapen mot dom samtidigt innan vi riktigt fått våran röst hörd. Hade detta varit Anthem t.ex, eller Mass Effect, hade de inte brytt sig för fem öre. Det är deras egna IP:n trots allt vad jag vet.
@Espresso_Bengt: Hur mycket vi än gnäller på microtransaktioner så är det en fakta man inte får glömma bort och det är att dom faktiskt tjänar massvis med pengar.
Över 50% av Ubisofts inkomst kommer från microtransaktioner, DLC, loot boxes och season pass. Jag säger det igen, över 50% av deras inkomst.
Det är inte alls förvånande att Disney inte har klagat på det här för dom ser en massa dollartecken. Skulle inte förvåna mig om det var en av EA's säljargument när dom pitchade för en uppföljare och Disney är precis som alla andra, dom vill maximera vinsten.
Om ryktet stämmer så ska vi heller inte glömma att Disney klagar på EA's hantering, inte vad som finns i spelet.
@xverminator: Utvecklare bestämmer adlrig om sånt här, förutom möjligtvis hos Indie-studios men hur många sådana har loot boxes och liknande? Det är helt enkelt ett financiellt beslut som tas av kostymerna på huvudkontoret/publisher. Utvecklare vill göra bra spel men måste röra sig inom ramarna för budgetar, dead lines och framförallt direktiv från beslutsfattarna i toppen som sällan verkar lyssna på eller bry sig om vad gemene gamer vill ha innan det blir en back lash som hotar att göra så att de förlorar mer pengar än de tjänar på det.
"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"
Absolut, många utvecklar och producenter blev nog nyfikna på mikrotransaktioner när de såg att Rockstar och Take-Two tjänat 500 miljoner dollar (4 miljarder sek) på mikrotransaktionerna i GTA V.
Bra poäng du har, det är hanteringen de klagar på inte innehållet. Så du menar att Disney va lika mycket med på tåget som Dice och EA men de hade hoppats på att spelarna skulle svälja det och när de inte gjorde det så tyckte de att EA kunde ha hanterat kritiken bättre? Alltså tagit bort p2w elementet fortare?
Så vitt jag vet så är väl Patrik Söderlund numera drivande chef för EA. Blir lätt att man glömmer bort vem som bidrog till ens framgång. Hade det inte varit för oss gamers köpt Battlefield 1942 osv så hade det aldrig blivit någe chef position. Kul att tacken är en knölig falukorv uppkörd i... Jag hoppas att licensen blir dragen. Jag hade lätt kunnat betala 100kr mer för ett spel. Men mikrotransaktioner blir inte 100kr mer idag på diverse spel