Den stora Dota 2-finalen avgjord
Fräckt, alltid kul när Sverige visar framfötterna i e-sport!
Jag har alltid undrat, vad är en framfot?
Det är ett idiom och ingen egentlig kroppsdel, med mening att visa sig duktig.
http://sv.m.wiktionary.org/wiki/visa_framf%C3%B6tterna
En fråga:
Är det verkligen så spännande mot slutet? Någon skrev den sista minuten?
Är det på tid och den som kommit närmast motståndarens Nexus vinner?
För är det till den ena Nexuset är förstört så är det väl alltid något lag som har det stora övertaget?
Eller hade båda lagen bara kvar sina Nexus och de stod i varandras bas och stod och slog sönder det?
Antar sånt inte händer på professionella sammanhang. Så antagligen lär någon haft det större övertaget och varit närmare fiendens bas än vad fienden var på sin egen?
All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!
En fråga:
Är det verkligen så spännande mot slutet? Någon skrev den sista minuten?
Är det på tid och den som kommit närmast motståndarens Nexus vinner?
För är det till den ena Nexuset är förstört så är det väl alltid något lag som har det stora övertaget?
Eller hade båda lagen bara kvar sina Nexus och de stod i varandras bas och stod och slog sönder det?
Antar sånt inte händer på professionella sammanhang. Så antagligen lär någon haft det större övertaget och varit närmare fiendens bas än vad fienden var på sin egen?
Det var verkligen så spännande, vill inte spoila för mycket men man kan säga att det handlade om sekunder, perfekt spel och lagda spells i ett tillsynes hopplöst läge.
Någon annan som stannade uppe hela natten i väntan på att det skulle börja
Helt klart, spanade på de flesta matcherna i hela TI. sjukt seg dag på jobbet nu
Word...
Lade mig i sängen vid 4:40 och vaknade vid 5:30. Kollade om det fortfarande höll på och det gjorde det. Så jag gjorde snabbt frukost och satte mig och kollade på sista matchen. Den slutade precis lagom då jag åker till jobbet exakt då den slutade
Var bland dom bästa Dota2 matcherna jag sett!
Sen lite off topic: Vet någon hur dom behöver skatta för pengarna? Kan dom skatta som idrottsutövare?
Jo, de behöver skatta.
Från skatteverkets hemsida
"Ersättningar – idrottsutövare
Ersättningar i samband med idrottslig verksamhet beskattas i allmänhet som inkomst av tjänst.
Som skattepliktig inkomst räknas
lön, arvode
prispengar, segerpremier, träningsersättningar, fickpengar
presentkort
övergångssumma
sponsorbidrag (se avsnitt 2.6 i Skatteverkets meddelande om idrottsersättningar)
ersättning för förlorad arbetsinkomst
bidrag för inköp av personlig egendom som bostad och möbler
bidrag för resor mellan bostad och tjänsteställe
pension
förmåner (se avsnitt 2.7 i Skatteverkets meddelanden om idrottsersättningar)
stipendier (se avsnitt 2.4 i Skatteverkets meddelanden om idrottsersättningar)."
???????????????
Var bland dom bästa Dota2 matcherna jag sett!
Sen lite off topic: Vet någon hur dom behöver skatta för pengarna? Kan dom skatta som idrottsutövare?
Jo, de behöver skatta.
Från skatteverkets hemsida
"Ersättningar – idrottsutövare
Ersättningar i samband med idrottslig verksamhet beskattas i allmänhet som inkomst av tjänst.
Som skattepliktig inkomst räknas
lön, arvode
prispengar, segerpremier, träningsersättningar, fickpengar
presentkort
övergångssumma
sponsorbidrag (se avsnitt 2.6 i Skatteverkets meddelande om idrottsersättningar)
ersättning för förlorad arbetsinkomst
bidrag för inköp av personlig egendom som bostad och möbler
bidrag för resor mellan bostad och tjänsteställe
pension
förmåner (se avsnitt 2.7 i Skatteverkets meddelanden om idrottsersättningar)
stipendier (se avsnitt 2.4 i Skatteverkets meddelanden om idrottsersättningar)."
jag tror inte dota klassas som en idrottslig verksamhet i sverige, vilket är ett krav för att man ska kunna ta till den paragrafen. that said, det finns ju andra sätt för att de ska kunna bli skatteskyldiga.
Yes! Kul nyhet. Grattis till grabbarna och e-sporten!