Geniförklarade speldesignern Tim Schafer jobbar som bekant på ett nytt äventyrsspel som bekostas av fansen själva, vilket gör att han i och med den kommande titeln kan kringgå de traditionella utgivarna helt och hållet. I en färsk intervju förklarar Tim Schafer också de svårigheter som han ser med att arbeta tillsammans med utgivare.

– Jag försöker inte baktala dem. Utgivarna gör sina affärer på ett sätt det funkar för dem. De riskerar miljontals dollar så de måste lindra den risken – och ibland innebär det att avlägsna riskfyllda idéer från spel, säger Tim Schafer.

– Grejen är att Double Fine handlar helt och hållet om att komma på nya, obeprövade och riktigt kreativa idéer. Det är en konstant strid för oss att få dessa idéer igenom systemet, den där långa kön med folk som måste skriva under på din idé. De är inte onda, det handlar bara om att de försöker försvara sig själva.

Tim Schafer går också vidare med att kritisera konsolernas onlinetjänster som Xbox Live och Playstation Network, och menar på att det är på tok för dyrt och omständigt för små spelhus och indie-utvecklare att släppa titlar till plattformarna.

– Jag menar, det kostar 40 000 dollar att lägga upp en patch – vi har inte råd med det! Öppna system som Steam, som tillåter oss att sätta våra egna priser, det är vad det handlar om, eller att göra det helt själv som Minecraft.

Tidigare har #Double Fine Productions släppt titlar som #Costume Quest och #Stacking via nyss nämnda nedladdningstjänster.

Tim Schafer och hans spelstudio har skramlat ihop hela 1,7 miljoner dollar till deras kommande #Adventure. Vad kan spelarna som skänkt slantar egentligen förvänta sig av det?

– Fansen kommer att få ett riktigt originellt äventyrsspel. Det är vad de vill ha, säger Tim Schafer.