För två år sedan var Göteborgsommaren som en vanlig dag i Borås: det regnade och Elfsborg åkte på däng av ett fotbollslag från Hisingen. Istället för solglasögon och en öl i handen, satt jag med min sambo framför våra datorer. Planet Zoo blev vår semester, och som vi njöt. Min sambo är ingen storspelare, men hon älskar Planet-spelen. Så när Planet Coaster 2 nu damp ner i inboxen, var det därför självklart att hon skulle få agera expert.

Skillnaden mellan Planet Coaster och Planet Zoo är att ett av spelen innehåller åkattraktioner, det andra djur. Utvecklaren Frontier Developments levererar inget unikt. Jag känner igen mig i menyer och grafisk profil. DLC har som brukligt släppts dag ett för den hiskeliga summan av 18,99 euro. Det känns fel och lite som ett långfinger mot kunden. De kunde i alla fall ha väntat.

Planet Coaster 2 låter dig bygga en nöjespark med allt vad det innebär. Gångvägar skall placeras, personal skall anställas och attraktioner köpas. Det som gör Planet-serien så spännande är att du kan förändra och bygga efter eget tycke. Bygg din egen bergochdalbana eller utsmycka snurrande tekoppar så att de passar temat i din park. Det är hyfsat enkelt att bygga själv, men kräver lite tålamod. Vilket jag inte har särskilt mycket av den här gången: mitt fokus är att bygga en park och ha roligt.

"Spelarna skall bygga sina egna attraktioner"

Ett problem med Planet Coaster 2 är att det känns som att utvecklarna förlitat sig väldigt mycket på att spelarna skall bygga sina egna attraktioner och sedan dela med sig av detta i Frontiers workshop. De använder sig nämligen inte av Steams dito. Vilket kan förklaras med att allt kan delas korsfunktionellt. Det är en trevlig detalj, men det känns lite fattigt med innehåll i spelet. Särskilt om man kommer från Planet Zoo, som har en betydligt mer levande värld och där skapandet av trevliga små habitat till rävar känns aningen mer givande än vad vi får här. Det är lite som om fokus är på att fylla spelbutikerna med nedladdningsbart innehåll – precis som med Planet Zoo.

Det ska såklart nämnas att sistnämnda har några års försprång, men det ändrar inte att basspelet fortfarande kändes mer fyllt med spelglädje och variation än vad Planet Coaster 2 gör. Bara en sådan sak som att man kan sälja djur till varandras djurparker ger extra djup tillsammans med teknologiträdet. Det är trots allt två spel som i mångt och mycket är samma spel, men med annat tema.

Kösystemet är work in progress.

Jag må känna mig lite snuvad på konfekten, men grunden är väldigt rolig. Det är spännande att vara sin egen lyckas smed i sandbox-läget, där du kan spela precis hur du vill. Det är där jag är nu med min egen nöjespark. Jag har placerat ut mina två första åkattraktioner och håller tummarna för att besökarna skall ge mig tillräckligt mycket riksdaler i portmonnän, så att jag kan utöka. Planer finns att hålla det i liten skala, men en vacker sådan och det går åt rätt håll. Det hela skall avrundas med en mäktig vattendel med vattenrutschkanor. Vägen dit är dock lång och lite småtråkig, det måste forskas ett bra tag innan jag har allt som jag vill ha.

"Sköts av parkens mekaniker, vilket är märkligt"

Forskningen är inte tråkig i sig och sköts av parkens mekaniker, vilket är märkligt. Det känns som om man kunde gjort det som en liten egen del, med ingenjörer istället. Just nu genererar mekanikerna bara research points, vilka du sen kan använda för att köpa attraktioner och blueprints. Det ena ger dig grunden till en attraktion och ritningen ger dig hela klabbet med utsmyckning. Oavsett kan du själv gå in och redigera saker efter att du forskat fram dem. Det är attraktioner som står i centrum här, delar som elförsörjning och parkfunktioner finns det inte mycket att forska fram av.

Inget stängsel tyder på ärliga besökare. Alternativt inte så lockande nöjespark.

Frontier har med Planet Zoo och Jurassic World Evolution visat att de har koll på genren. Det är spel jag har många timmar i och som jag återvänder till. Planet Coaster 2 blir därför ingen wow-upplevelse för mig, det känns som ett re-skinnat Planet Zoo (mitt första spel i "serien") där djur bytts ut mot attraktioner. Vilket i sig inte är fel, men jag saknar “den där” känslan. Kampanjen är inte heller särskilt inspirerande, men det är försumbart. Vill man bygga nöjespark så bygger man den själv.

"Ingen wow-upplevelse"

På det stora hela är Planet Coaster 2 ett bra spel och det är säkert helt fantastiskt om du tillhör skaran som vill bygga egna attraktioner hellre än att bedriva parkverksamhet. Jag tillhör den senare skaran, men jag ser med optimism på spelets framtid, mer än här och nu.

Fotnot: Planet Coaster 2 släpptes 6 november till pc, PS5 och Xbox Series. Testat på pc med AMD Ryzen 5 7600X, Geforce RTX 3060, 16 GB RAM.

Planet Coaster 2
3
Bra
+
Lätt att komma igång
+
Grafiska profilen känns nostalgisk
+
De har fått till känslan av att åka berg & dalbana
-
Zombie-känsla på gästerna
-
Det saknas ett djup i att bedriva parkverksamhet
Det här betyder betygen på FZ