Vi har recenserat Phantom Liberty, skrivit om 2.0-uppdateringen till Cyberpunk 2077, och även demonstrerat densamma i videoform. Digital Foundry har testat (i synnerhet) Phantom Liberty på Playstation 5 och Xbox Series-konsolerna. Last-gen får som bekant varken expansion eller 2.0.
PS5 och Series X har prestanda- och ray tracing-läge, medan Series har prestanda- och kvalitetsläge. Vad gäller bildkvalitén noteras att Series S har lägre maximal upplösning, och är i stort sett "platt" i kvalitetsläget gällande upplösning. PS5 och Series X (i respektive prestandaläge) går från 2160p till 1800p med FSR 2. I praktiken är det svårt att se skillnaden.
"Dogtown verkar lite tyngre än Night City"
Testet slår fast att ray tracing-läget på PS5 och Series X "för det mesta" körs med stabila 30 fps. Särskilt vid snabb förflyttning kan det sjunka. Digital Foundry föredrar emellertid 60 fps då ray tracing-fördelarna är "begränsade". Man konstaterar dock att Dogtown verkar lite tyngre än Night City. Särskilt på Series S lade man märke till att fps:en då och då droppade under längre stunder, och detsamma hände på PS5 och Series X (om än inte lika påtagligt).
Helt enkelt, varje gång du går eller kör igenom Dogtown – särskilt i hög fart – verkar spelet inte riktigt kunna hålla jämna steg. Jag misstänker att problemen främst beror på CPU-prestanda.
Vad gäller 2.0 i sig menar man att de tekniska landvinningarna är "minimala". Det mesta handlar om estetik, nya val och inget som i sig varken sinkar eller höjer spelets prestanda.
Man summerar med att nya patchen är mer stabil på Playstation 5, kontra Xbox Series-konsolerna. Framerate-problemen var fler, även om ingen av konsolerna klarar sig undan.
Allt som allt: ska man hoppa in i Cyberpunk 2077 har läget aldrig varit bättre.