Långköraren Need for Speed har brett ut sig över hela spektrumet i fråga om kvalitet: från halvdan streetracing i Carbon till mer seriös banåkning i det bejublade Shift. Med World testar serien en ny genre - massiv onlineracing.
Det släpps alldeles för få skräckspel nuförtiden. De svenska indieutvecklarna Frictional Games släpper i höst Amnesia: The Dark Descent. Ett blivande ljus i mörkret?
Ganska precis två år efter att Age of Conan släpptes till pc är det dags för den första expansionen, Rise of the Godslayer. Vi låter oss imponeras.
Andra världskriget har ofta förknippats med det gamla talesättet ”De som inte minns det förflutna är dömda att återuppleva det”. Det var innan Silent Hunter 5 existerade.
För ungefär två månader sedan lade vi upp del ett i vår recension av Aion. En hel del har hänt sedan dess och det är nu dags att knyta ihop säcken med ett slutligt omdöme.
Idag är det nästan regel att pc-ägare får nöja sig med slarviga konsolkonverteringar, allt för att göra spelupplevelsen så enkel så möjlig. Frågan är om Call of Duty: Modern Warfare 2 drabbats av samma behandling?
Spelhösten är äntligen här! Inom de närmaste månaderna kommer flera stora titlar att landa på våra spelmaskiner. Kan en lättsam arkadflygare med andravärldskrigstema då vara någonting att bry sig om?
Hungern efter strategispel baserade på andra världskriget verkar aldrig mättas. Inte mig emot, strategi är kul - om den görs bra. Frågan är om ribban redan satts för högt av andra spel i genren?
Fungerar verkligen utanpåsittande kalsonger, superkrafter och färgglad spandex i datorspelens magiska värld?
Midsommaren 1941 passerade för första gången tyska trupper genom Sverige för vidare transport mot östfronten. Vad hade hänt om Sverige nekat tyskarna? Det bästa vi kan göra är att spekulera, eller simulera det hela i Hearts of Iron III.
Gratis är gott, sägs det. Men allting har en baktanke. I gratisliret America's Army är ett syfte att ge spelare insikt om hur livet ter sig i det militära. En annan är att locka unga amerikaner att söka till världens största yrkesarmé.
Mitt i en tid då mängder med etablerade spelutvecklare går i konkurs kan det tyckas dumdristigt att rikta in sig på en väldigt nischad marknad. Ryssarna på Eagle Dynamics går mot strömmen och släpper en tokrealistisk simulator mitt i en rådande lågkonjunktur.
Andra världskriget - historiens värsta krig och kanske den mest uttjatade inspirationskällan för digital underhållning. Strategispelen är inga undantag och denna gång är det Best Ways Men of War som fyller på kvoten.
Efter den senaste bekantskapen med medeltiden var det naturligt för Creative Assembly att gå ett par århundraden framåt i tiden. Resultatet heter Empire: Total War.
Piraterna kopierar för miljontals kronor och speltillverkarna gnisslar tänder. Kopieringsskyddens vara eller icke vara - vilka blir effekterna i slutändan?
När Crysis släpptes förra året var det lika trögflytande som olja under en kall vinterdag. Det var bara en tidsfråga innan uppföljaren skulle dyka upp.
Inget spel är perfekt vid release. Den regeln gäller alla titlar, och inte minst massiva onlinespel. Därför är det extra viktigt med ett gott första intryck. Den första känslan från denna potentiella World of Warcraft-dödare var något jag inte alls hade väntat.
Tre månader har gått sedan Funcom släppte barbarerna fria i Age of Conan. Tre månader är inte en speciellt lång period i ett massivt onlinespels livslängd, eller rättare sagt utvecklingstid. Även om spelet är släppt betyder det inte att utvecklingen stannat - den har snarare gått bakåt.
Jakten på våra surt förvärvade stålar är en ständig utmaning för företagen. Razer lockar denna gång med enkelhet och högfriktionstangenter för att vi inte ska glida omkring i svettiga onlinedueller.
För ett par månader sedan var Age of Conan ett relativt ointressant spel för mig. När jag först hörde talas om att ett onlinespel baserat på Conan The Barbarian var på gång dömde jag ut det direkt.
Vad som sitter under huven har ofta stor betydelse på spelupplevelsen. I en modern dator hittar vi resultatet av årtionden av rigorös utveckling och tekniska framsteg.
Den till synes odödlige ondingen Kane är tillbaka. I den föga överraskande expansionen Kane’s Wrath till förra årets succé Command & Conquer 3 får vi än en gång stifta bekantskap med de bittra fienderna Nod, GDI och den senaste bekantskapen, utomjordingarna Scrin.