Stora guiden till rätt tangentbord!

Medlem

Till er brytar-gurus där ute!
Har ett Asus Azoth som är helt underbart när det kommer till att skrivas på tack vare de linjära brytarna. Men eftersom jag spelar mer än vad jag skriver, så behöver jag byta till taktila brytare. Min förra bräda var ett Logitech G915 TKL med bruna brytare. Vad finns det för liknande (känsla) brytare att köpa till ett Azoth? En vän till mig som också har ett Azoth, köpte några som kallas något för banan(?)-brytare, som upplevdes väldigt trevliga.
Så nu när vi ändå är inne på ämnet med brytare, vilka taktila brytare känns sköna, premium och sådär "lagom" taktila utan att bli clicky? Alla tips, länkar och tankar välkomnas utav både mig och forumet!

Medlem

Jag har ett gammalt Logitech K810, slimmat litet tangentbord som kan vara det bästa jag haft. Tyvärr spilde en kompis en drink i det så nu fastnar tangenterna när jag skriver 😢

Medlem

Bra guide! Intalar mig själv att jag inte hade klarat mig utan numpad. Har ett Model M i garderoben men kör nu ett trådlöst med Cherry Black Silent switchar. Kanske inte det bästa för gaming men båda är ljuvliga att skriva på.

Medlem

Måste ha trådlöst så då är det Logitech som gäller.
Kör på ett G915. Funkar kanon och bra batteritid.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Så länge det är backlit och har numpad spelar det ingen roll vilken modell/tillverkare

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ett ålderstest. Ung = bling-bling-positiv. Inte så ung som man kanske hoppades = "Men VAR stänger man av blinkandet!?"

Källa: min son och jag, samma tangentbord.

Jag visste att jag egentligen var 24. Jag fyller 45 i december och jag gillar RGB xD
Statiskt dock(!), inget regnbågsspel tack. Däremot gillar jag spel som använder ljuset på bra sätt. Jag har just nu enbart tillbehör från Razer, (tangentbord, soundbar/sub, högtalarställ, trådlös laddplatta till telefon osv, mus och magnetisk ladd-docka till musen). Allt detta har RGB, rätt placerat blir det fint
Sedan kör jag statiskt vitt ljus mot väggen på baksidan av skärmen (Samsung G8 Oled 34" UW, som har inbyggt ljus bak), mumma!

Redaktör
Skrivet av Vintersorg:

Jag visste att jag egentligen var 24. Jag fyller 45 i december och jag gillar RGB xD
Statiskt dock(!), inget regnbågsspel tack. Däremot gillar jag spel som använder ljuset på bra sätt. Jag har just nu enbart tillbehör från Razer, (tangentbord, soundbar/sub, högtalarställ, trådlös laddplatta till telefon osv, mus och magnetisk ladd-docka till musen). Allt detta har RGB, rätt placerat blir det fint
Sedan kör jag statiskt vitt ljus mot väggen på baksidan av skärmen (Samsung G8 Oled 34" UW, som har inbyggt ljus bak), mumma!

Önskar att jag kunde sänka min fysiska ålder med sånt här också, men har svårt för färgsplatter. Däremot är det kalassnyggt med ljus bakom skärmen, låter som att du har fin setup där.

signatur
Medlem

Mitt gamla duck shine med bruna cherry brytare älskade jag att skriva på. Bumpen var perfekt och tangentbordet kändes stabilt men det hade numpad… blev en moutain everest med löstagbar numpad. Väldigt praktiskt men skrivkänslan är inte lika bra trots samma brytare…

Medlem

Om man spelar på någorlunda nivå i FPS-spel som CS, Overwatch och liknande är skillnaden som natt och dag mellan magnetiska brytare med rapid-trigger-funktionalitet mot allt annat.

För mig är det inte jämförbart.
Efter att ha gått till ett Wooting kommer jag aldrig kunna gå tillbaka till några andra brytare. Det är sån stor skillnad, det är direkt märkbart i spelet.

12
Skriv svar