Rapport: Spelare lägger mer tid på spelvideor än faktiska spel
Jag är en av dem. Älskar att spela och försöker spela några timmar varje vecka men senaste 5+ åren har jag nästan konstant igång Youtube med spelrelaterat innehåll, allt ifrån retrospectives och playthroughs till reviews, lore deep dives osv. I takt med att man får mindre och mindre fritid så får man försöka stilla spelsuget med att kolla på spel iaf haha. Somnar även till Youtube varje dag och sover med lurar i öronen 7 dagar i veckan med någon bra youtuber rullandes.
svårare att kombinera sitt jobb med faktiskt spelande
Skämt åsido, i framtiden kanske fler företag gör som nintendo och inte tillåter videor av sina spel om nu folk inte köper deras spel.
Viss igenkänning där, tyvärr. Tror inte jag ser fler spelvideor än jag faktiskt spelar, men jag kollar en hel del podcasts och nördinnehåll från bl.a. Adam Koralik, så räknas detta in kanske det går jämnt upp. Har dock hittat en youtuber som jag verkligen gillar, TheRadBrad, som testar typ alla spel jag är intresserad av, så där kikar jag in ibland.
Jag tittar varken på Twitch eller Letsplays, jag har fullt upp att läsa och kommentera på FZ.
Sen händer det att man smågluttar på en build/walkthrough ibland, när man spelar. Fast då sker det ju samtidigt som man spelar.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Blir nog 3-4 timmar spelvideos per dag här de dagar jag jobbar hemifrån. Brukar ha lore-/nyhetsvideos igång i bakgrunden att lyssna på, svårare att kombinera sitt jobb med faktiskt spelande
Jäklar! Blir imponerad. Har ibland svårt nog att hålla EN boll i luften.
Jag spelar spel 100% av tiden och tittar inget på videos. Undantaget då det är Streamhjälpen
Samma! Blir nån trailer här och där, men jag föredrar att spela spel framför att titta på dom.
En Bamseponny av folket
Om jag gillar ett spel väldigt mycket spenderar jag kanske 2 timmar på någon lore video efter att jag har klarat spelet. Sen blir det lite spel nyheter via någon youtuber någon gång i veckan bara för att hålla mig uppdaterad. Skulle nog säga att jag definitivt spelar mer än vad jag kollar på video.
Jag tillhör också de som inte kollar på streams eller letsplays. Har inget intresse alls. Men har förståelse om andra tycker att det är kul.
Ibland kan det bli någon guide, som när man ska försöka lära sig Stellaris eller PoE, eller om man fastnat i något spel (även om jag föredrar forum för hitta svar på sådant)
Kan ju bero på att jag är oldschoolad
Jag kollar på gameplay videos om jag är osäker på om jag ska köpa ett spel eller inte. Sen kollar jag på en del guider, exempelvis till Elden Ring. Annars är det mest spelrelaterade videos i novellform där ett ämne gås igenom.
Men jag spelar mycket mer än jag kollar på videos. I alla fall 3-4 timmar per vardag och 10-12 på en bra helgdag.
PSN: OAKTHYR
Jag läser mer om spel än jag spelar, men kollar aldrig twitch eller dylikt.
Gissar på att det är ännu mer så för fysiska sporter.
Detta. Många slutar helt med sporten och kollar bara på när andra utövar den. Det borde vara ett större problem där.
Jag läser mer om spel än jag spelar, men kollar aldrig twitch eller dylikt.
Detta. Många slutar helt med sporten och kollar bara på när andra utövar den. Det borde vara ett större problem där.
Ja, det är inte så konstigt inom sport, men då kanske de tar upp styrka, kondition eller mindre tävling/sportfokuserad träning.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Nu har ju jag inte läst rapporten men det skulle vara intressant att veta lite vad som menas med spelvideos? För egen del så struntar jag fullständigt i streamers och den typen av spelvideos. Däremot lägger jag nog i genomsnitt mer tid på att titta på spelrelaterade videos, likt noclips dokumentärer eller Game Makers Toolkit. Klart spelrelaterade videos men med innehåll som inte konkurrerar med själva spelandet genom att titta på ett specifikt spel istället för att spela det.
Det är ju härligt att grotta ner sig i ett spel man verkligen gillar och hittar jag en vettig video som går igenom spelet i fråga med lore och annat så kollar jag gärna.
Jag drar dock aldrig igång en let's play och tittar när någon annan spelar igenom ett spel istället för att spela det själv, isåfall enbart för att få en feeling om det är något för mig.
Stämmer väl rent tekniskt sett inte in på mig - men då enbart om man ser på "spelvideos" eller om man räknar jag spelar. Men om man ser på tiden jag lägger på spel med 100% fokus så är det betydligt mindre än den tiden jag kollar på random Youtube-videos eller lyssnar på poddar - oftast med någon form av spel framför mig men långt ifrån med fullt fokus.
Ja, det är inte så konstigt inom sport, men då kanske de tar upp styrka, kondition eller mindre tävling/sportfokuserad träning.
Förhoppningsvis ja. Det är väl lite klurigare med Sport också, särskilt lagsport ifall man vill göra det på motionsnivå.
Problemet med spelande är tiden. Sen kräver vissa spel att man är lite investerad. Att slöspela Cod då och då gör en inte särskilt bra på det.
Tror det är en del av allt hat mot spel nuförtiden. väldigt många som bara tittar på sin influencer och går med i drevet. istället för att spela spelen och skapa sig en egen uppfattning.
Håller helt med, tyvärr. Jämfört med förr i tiden när det negativa drevet / hatet mest fanns på forum och senare Reddit blir det mycket mer spritt via YouTube och framför allt är det så sjukt många som använder clickbait för att få visningar.
Halvt off-topic:
Jag vill bekänna att jag gärna lyssnar (snarare än tittar) på Fragzone Fredag. Gärna tillsammans när jag spelar eller gör hushållssysslor. Men det är trevligt att kunna tabba upp ibland och se människorna och göra livstecken i chatten. Jag föredrar live-video över bara ljud. Allt som är förinspelat kan jag titta på senare (oftast aldrig).