Sagan om PostNord och deras tullhantering i september 2024...

Medlem
Sagan om PostNord och deras tullhantering i september 2024...

Observera att sagan kan innehålla spår av (ungefär 100%) sanning.

Kände mest att jag behövde skriva av mig lite frustration efter att ha spenderat ungefär hela veckan med att försöka få något vettigt ur PostNord (med hjälp av Tullverket, eBay och Skatteverket), vad som hänt är följande:

  1. Jag beställer en vara på eBay, specifikt ett PCI-baserat kontrollerkort för IDE och SATA - ett sådant här. Kortet skickas från Kina, men jag betalar moms på 25% direkt vid köpet, då eBay hanterar detta enligt vad som kallas IOSS.

  2. När paketet kommer till Sverige ber PostNord mig om kräver PostNord mig på 49SEK importmoms, 34SEK "tullavgift" (vi kommer till den biten senare) samt 175SEK deklarationsavgift, innan de vill släppa paketet till mig.

  3. Jag blir lite förbannad (woo, autismhuvud till att inte kunna släppa saker) och tar fram den momsdeklaration som man enkelt kan ta fram hos eBay för ordrar som går inom ramarna för IOSS. Där är tydligt deklarerat att jag redan betalt moms, och all information gällande IOSS-nummer (giltigt sådant enligt Tullverket) och VAT-ID/Momsregistreringsnummer (också giltigt) finns tydligt angiven.

  4. PostNord bryr sig inte om denna momsdeklaration jag bifogar, då de "inte har fått elektronisk information i förväg och därför behöver göra en full deklaration", jag får vända mig till eBay, tycker PostNord. De verkar köra den linjen in i kaklet. Finns det inte elektroniskt i deras system så måste det vara fel... hos någon annan, alltså.

  5. eBay erbjuder sig vid kontakt med deras support att betala tillbaka eventuell dubbel moms om jag inkommer med kvitto från PostNord att jag betalat till dem också. Jag tycker det känns lite osmidigt, och det innefattar inte denna "tullavgift" eller PostNords deklarationsavgift. eBay hänvisar mig till säljaren av kortet för ersättning för övriga utlägg, som säger att det måste vara denne som missat att skicka med någon information i den elektroniska deklarationen. (Vilket låter lite märkligt egentligen, då samtliga uppgifter i den momsdeklaration jag själv kan få ut under orderdetaljerna är korrekt och fullständig.)

  6. Säljaren slår ifrån sig med att denne gett all information till eBay och att denne inte har kontroll över de handlingar som genereras.

  7. Skatteverket i sin tur tar det hela på förvånansvärt stort allvar, först på telefon - när jag nämner hur PostNord och eBay tycker jag ska göra hör jag nästan handläggarens facepalm när han säger "men... det är inte så det ska fungera". De tycker jag ska reklamera både till PostNord, och om så behövs, Tullverket. De presenterar även praxis (Förvaltningsrätten Sthlm mål 456-22), råd och hur det bör fungera.

  8. Efter att ha grävt lite mer i vad PostNord faktiskt vill ha av mig får jag ut den deklaration som de upprättat och skickat vidare till Tullverket. Där visar det sig dessutom att det som PostNord benämner "tullavgift" egentligen är kemikalieskatt (Tullverket är när jag pratar med dem inte glada på PostNords miss/felaktiga benämning där), och efter undersökningar i varukoder är det något som inte bör tas ut på den här typen av produkt. Varan är deklarerad (även på utsidan av försändelsen, så där kan inte direkt PostNord hävda att de "saknar information") som "Card Adapter".

  9. PostNord deklarerar varan (på eget bevåg mer eller mindre, om det nu är som de hävdar att de inte fått in någon elektronisk information i förväg) som en KN-kod 9504 50 00 00. Det är enligt Tullverket "Videospelskonsoler och videospelmaskiner, andra än sådana enligt nr 9504 30". Rätt borde enligt Europeiska kommissionen vara 8471 80 00 00 - "Andra expansionskort klassificeras också som kompletta enheter snarare än som delar. Följande expansionskort klassificeras enligt undernummer 8471 80 00 00

    inkommande/utgående kort (I/O)
    serietillverkade och parallella portalkort
    USB-kort och USB-adaptrar
    SCSI (gränssnitt för små datorsystem) och IDE-kort (Integrated Drive Electronics)

    Olika andra typer av expansionskort klassificeras också enligt detta undernummer." - denna kategori omfattas inte av kemikalieskatt, medan den andra kategorin (spelkonsoler) gör det.

  10. Varför och hur PostNord får det där "Card Adapter" med en vikt på 0,1kg till "Videospelskonsoler och videospelsmaskiner" har jag fortfarande inte fått något bra svar på. De slår ifrån sig all kritik så gott som hela tiden, det är alla andras fel. Primärt eBay och/eller säljaren. De har heller inget bra svar på varför de inte godtar den momsdeklaration jag inkommit med i efterhand, jag hittar inget i gällande lagstiftning som säger att den inte skulle kunna gå före deras avsaknad av information så att de "måste" göra en egen deklaration.

  11. Både PostNord och Tullverket har "pressat" mig till att betala PostNord, primärt för att undvika att försändelsen ska returneras - men processen för att reklamera när något blir fel efter man betalat är väldigt mycket besvärligare. (Bra affärsidé där...) Tullverket har ingen e-tjänst för reklamation utan man behöver skriva ut handlingar och skicka in per post, så jag förväntas alltså betala PostNord (med porto) för ett fel de har gjort... oh the irony.

  12. Tullverket tycker även "Ett annat alternativ är att du ser över möjligheten att reklamera ärendet via Postnord, om det är Postnord som har begått misstag i hanteringen av din försändelse." - det är ju inte som att det är vad jag försökt göra hela veckan...

Och där är ungefär var läget ligger - det är inga stora pengar, och ekonomiskt hade det varit mest rimligt att släppa det, men min hjärna fungerar inte så (eller alls).

TL;DR: PostNord är tamigfasen skapligt värdelösa ibland jämt. Tullverket känns också mest meh i det här fallet. Däremot måste jag ge Skatteverket en eloge för att de tagit ärendet på allvar, kollar upp de handlingar jag bifogat och kontaktar eBay och letar upp praxis i domar. Återigen är det inga stora pengar, men samtidigt ska någonstans rätt vara rätt (inb4 "rättshaverist" - I know) och att ta ut moms på en momsad försändelse, eller ta ut skatter felaktigt, är inte riktigt okej. Och jag anser "lite" att det faktiskt är den part/de parter som gör fel som bör stå för det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Låter lite som pensionärerna framför en på ica som tjäbblar om 1 krona när apelsinerna gick in för 12 kr istället för 11 som det minsann skulle ha kostat.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Låter lite som pensionärerna framför en på ica som tjäbblar om 1 krona när apelsinerna gick in för 12 kr istället för 11 som det minsann skulle ha kostat.

Haha, jag vet. RättshaveristeN. Samtidigt bygger ju liksom ett skattesystem på att det faktiskt fungerar. Och att mjölka folk på skatt som de inte ska betala känner jag är sisådär-bra.

Samma sak går ju dessutom att säga åt andra hållet också. PostNord bjussar minsann inget på goodwill, utan de tar hellre de extra kostnaderna (som lär bli högre än vad de debiterat) att driva ärendet via sin kundtjänst och övriga inblandade instanser. Trots att den momsdeklaration (skickade även med själva kvittot på köpet utöver momsdeklarationen) jag skickat in i efterhand enligt Tullverket ser korrekt ut. Och det skaver lite extra, det där att det är så omständligt/besvärligt att reklamera när något blir fel att de säkert är övertygade om att ingen orkar göra det.

Både jag och PostNord är väl typiskt svenska i det avseendet, rätt ska minsann vara rätt och här viker man sig jävlarimig inte eller är lite smidig. Önskar ofta att jag hade lättare för att vara smidig tbh.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar