Diskutera – De värsta logiska vurporna du (tyvärr) sprungit på i spel

Medlem
Medlem
Skrivet av Najkan:

Dom ändrade väl slutet för att folk inte orkade med det väldigt coola slutet som släpptes med spelet?

Dem släppte en "Extended Ending" DLC utan att egentligen ändra på något, mer förtydligade omständigheter still the same shit ending.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Skribent
Skrivet av Shadee:

Visserligen, men det är ändå spelets starkaste armor vs spelets sämsta vapen för utomjordingarna.

Edit: skrev fel namn på spelet. Tänker alltså på det lastgamla spelet från MicroProse. Inte "nya" från Firaxis.

Ja jag förstod faktiskt att du menade gam-X-Com.

Tycker armor-grejen är väl inte så farlig. Men det är ju värre att man kan stå en ruta från en fiende och ha 98% i träff och sen missa! XD

Men älskar ändå det spelet, en av mina favoritspel ever.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av ZF:

"The water makes the electricity! Uhm.. gravity somehow.." -spel-Joel.

Så teorin som framfördes var nog ganska säkert andrahandsuppgifter. För såpass nära överfördes allt karaktären. Men visst, det var rimligen bara den teori han hörde eller fastnade för bland otaliga andra. Inklusive "Not saying the fungi is of alien nature. But it's aliens!"

Den logiska förklaringen kan vara att inte röka hela teamet innan sista uppdraget. Men att risken alltid är samma, eller att ledaren alltid är med oavsett, mja..

Vet inte hur korrekta de fiktiva uppgifterna gällande Makon jag sett är, men den ska kunna ta åtta passagerare. Bara två sitter bekvämt dock.

Den verkar ju onekligen oftast väldigt lätt lastad som den studsar fram för minsta lilla gupp oavsett gravitation. ;D

Till mitt försvar har jag bara sett TV-serien

Makon har ju en mass-effect motor som gör den lättare också, det är troget sin lore iallafall!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av stephan900:

- I open world-spel så kommer ens karaktär alltid i rätt tid till saker och ting. Allt händer precis när ens karaktär råkar passera.

Hehe, tänk dig ett gigantiskt open world-spel där allt har hänt redan när du kommer fram... 🌞

Skrivet av lonian:

Hur hör storyn mellan alla Zelda spel ihop?
Är det ett multiverse?

Det är bäl enbart Zelda Breath of the wild och tears of kingdom som är direkt uppföljare.

https://zelda.fandom.com/wiki/Zelda_Timeline?file=Timeline_Hy...

Från den officiella boken Hyrule Historia (rekommenderas om man är intresserad av zelda)!

Lite utdaterad nu dock, det har ju kommit ett par spel sedan boken skrevs

Skribent
Skrivet av Grodan:

En väldigt stor logisk lucka var jag med om när jag en kompis lirade Worms när jag var liten. Han vann över mig med en kamikaze attack. Men när reprisen visades blev det fel så han dog först och jag vann istället. Vi höll på att garva ihjäl oss. Kanske mer en bugg, men oavsett väldigt bristande logik

Också varit med om just det. Väldigt rolig bugg. Även hänt mig i flera fotbollsspel att en repris plötsligt visar att målvakten räddar det som blev mål alldeles nyss.

Medlem

Har spelat igenom witcher serien på senare tid och jag störde mig på en del grejer.

Varning för spoilers nedan såklart.

I witcher 1 så försöker skurken som tydligen kan se in i framtiden, fly undan en "magisk" istid genom att helt enkelt migrera söderut. (som om folk inte skulle gå söderut själva om det var varmare där), dummaste motivering jag sett/hört i en värld med magi och teleportering.

I witcher 2 så har de skapat 2 olika "scenarios" där man antingen följer Roche eller Iorveth. Jag antar att de började med Iorveth story först och sedan orkade de inte avsluta Roche's särskilt snyggt/brist på tid/angagemang. Båda scenarios avslutas nämligen på samma ställe med en kontrollerad drake som boss, men de glömde att draken bara kontrolleras i ena scenariot, i Iorveth story så får man följa en komplicerad historia om hur de med list, slump, tur och med geralts hjälp lyckas få kontroll över en oerhört stark drake genom att använda den enda "rose of remembrance" som finns via geralt/triss.

Väljer man istället roche's scenario så blir draken aldrig förgiftad och Geralt ger aldrig rosen/hjälper aldrig Philippa och co att administrera något. Man kan till och med besöka staden med draken och se att den inte är förgiftad och helt normal. Trots det så dyker draken hux flux upp kontrollerad på samma sätt i detta scenario också. Taffligt.

Medlem

Om TV-serien Lost hade blivit ett spel hade vi haft en överlägsen vinnare

Annars ligger väl alla gigantiska och osynliga backpacks ganska bra till.

Medlem

Den värsta syndaren jag kommer på är nog Wolfenstein-remaken och hela historien med Da'at Yichud som i princip bekräftar en antisemitisk konspirationsteori (vilket knappast var utvecklarens avsikt).

Medlem
Skrivet av Lofa:

Om TV-serien Lost hade blivit ett spel hade vi haft en överlägsen vinnare

Annars ligger väl alla gigantiska och osynliga backpacks ganska bra till.

Spelar Horizon Forbidden West just nu. Man undrar ju var Aloy förvarar allt.. inklusive en otymplig kista som hon bär med sig och senare levererar i ett sidequest. Men man är ju van vid sådant i spel vid det här laget. Alla vapen, alla resurser osv.. det reagerade jag inte på.. men den där kistan..

Medlem

När man precis fällt en legendarisk drake mitt på byns stora torg och invånarna säger "hello stranger" när man pratar med dem efter och totalt ignorerar vad man gjort för byn. Så ofattbart inlevelsedödande. Jag hatar Bethesda Game Studios, de är helt okapabla att göra världar som inte känns som kulisser.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Om TV-serien Lost hade blivit ett spel hade vi haft en överlägsen vinnare

Annars ligger väl alla gigantiska och osynliga backpacks ganska bra till.

Fast Lost har ett spel

Lost: Via Domus

Skrivet av Blackwolfe:

Spelar Horizon Forbidden West just nu. Man undrar ju var Aloy förvarar allt.. inklusive en otymplig kista som hon bär med sig och senare levererar i ett sidequest. Men man är ju van vid sådant i spel vid det här laget. Alla vapen, alla resurser osv.. det reagerade jag inte på.. men den där kistan..

1:59 Äventyrsryggsäckar är väl bottenlösa


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Fast Lost har ett spel

Lost: Via Domus

1:59 Äventyrsryggsäckar är väl bottenlösa

https://www.youtube.com/watch?v=3oqktia7NLI

Jag tror att det kändes extra ologiskt eftersom man fick se kistan. Annars brukar sånt hanteras "osynligt"

Medlem

Divinity Original Sin 2.
Körde som skellet, men spelet kunde inte riktigt bestämma sig för vad man kunde och inte kunde göra. Var flera gånger den tog upp att man inte hade tunga, men ändå blev jag förgiftat av att få ett stick i tungan i en annan del av spelet.

Var sånna saker som gjorde att man aldrig orka köra klart det.

ZF
Medlem
Skrivet av Izuel:

Har spelat igenom witcher serien på senare tid och jag störde mig på en del grejer.

Varning för spoilers nedan såklart.

I witcher 1 så försöker skurken som tydligen kan se in i framtiden, fly undan en "magisk" istid genom att helt enkelt migrera söderut. (som om folk inte skulle gå söderut själva om det var varmare där), dummaste motivering jag sett/hört i en värld med magi och teleportering.

Antar att en magisk istid kanske kan komma ännu snabbare än den vetenskapliga istiden i den där Barry Jankenheimer-filmen.

Skrivet av Kiske:

När man precis fällt en legendarisk drake mitt på byns stora torg och invånarna säger "hello stranger" när man pratar med dem efter och totalt ignorerar vad man gjort för byn. Så ofattbart inlevelsedödande. Jag hatar Bethesda Game Studios, de är helt okapabla att göra världar som inte känns som kulisser.

Händer säkert hela tiden för dessa NPCs. Det är därför de ser så uttryckslösa ut vad som än interageras. De har tröttnat på sina roller redan för längesedan.

Som när sopbilen kör över en legendarisk råtta ungefär.

Skribent
Skrivet av NeoWeo:

Hade skitkul när min Phalanx lyckades döda ett Battleship i Civ2. Det borde liksom inte kunna hända.

Samma sak kan väl hända i Empire Earth? Liksom att mina bombplan blir ned skjutna (kastade) av grottmän med stenar och spjut. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fallout 3 innan expansioner som förändrade grundspelet.

Du behöver gå in i en dödlig radioaktiv kammare och knappa in en kod för att rädda alla och skapa rent vatten.

Companions:
Charon - Hjärntvättad att följa order enligt kontrakt, vägrar gå in trots att han är immun mot strålning.
Fawks - En super mutant gen 1, immun mot strålning och förstår innebörden och han är skyldig dig hans liv men nepp..går inte in där.
Seargeant RL-3 - En robot......vägrar gå in och följa order.

Lyckligtvis insåg Bethesda hur absurdt detta var och ändrade det senare.

Medlem
Skrivet av Grodan:

En väldigt stor logisk lucka var jag med om när jag en kompis lirade Worms när jag var liten. Han vann över mig med en kamikaze attack. Men när reprisen visades blev det fel så han dog först och jag vann istället. Vi höll på att garva ihjäl oss. Kanske mer en bugg, men oavsett väldigt bristande logik

Jag kommer ihåg att i demot till första worms så kunde replayen uppvisa andra rng-resultat än vad som hände.
Teleporterade man fanns det en rng vart man hamnade onom ett visst område. Jag vann en match med tele+bazooka, men i replayen teleporterade jag ut i vattnet och förlorade 😀.

Tror dock de fixade just den till release

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Spelar Horizon Forbidden West just nu. Man undrar ju var Aloy förvarar allt.. inklusive en otymplig kista som hon bär med sig och senare levererar i ett sidequest. Men man är ju van vid sådant i spel vid det här laget. Alla vapen, alla resurser osv.. det reagerade jag inte på.. men den där kistan..

Underbart spel.

Medlem

Den groteska mängden vilda djur i open world-spel.

Inser de inte hur stora vargars revir är??

Medlem

I princip alla RPG där man är den ende som kan rädda världen, men skall man ha bättre utrustning, vapen, potions, reparera saker eller hela sig så måste man ta mig fan betala för det själv.

Eller banditer som ser en döda en drake och absorbera dess själ bara för att sedan anfalla med orden "pengarna eller ditt liv", typ Skyrim.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vet inte om det betraktas som plothole men jag fascineras varje gång jag undkommer polisbilar, helikoptrar och pansarvagnar genom att snabbt måla om min bil i GTA. Att däremot byta bil helt och hållet adderar bara ytterliggare aggro.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Tycker väl inte Mass Effect slutet är så dåligt som många andra. Beror väl iof lite på hur man ser på det, men jag tänker att det bara finns ett rätt val, alla andra är fel, men att man kan välja dem, och att många gör det, visar det vi sett i resten av spelet.

Vet inte om man behöver en spoilertag för ett så gammalt spel, men kör ändå. I orginalspelet har du tre val, men som jag ser det är max ett val rätt. Att förstöra Reapers.

De andra två alternativen är samma som många av spelets indoktrinerade skurkar försökt göra, The Illusive Man blir ju en skurk i mångt och mycket för att han försöker kontrollera The Reapers utan att förstå att det är han som kontrolleras.

Som jag ser det så visar spelserien, och framför allt del tre, hur många av skurkarna tror att de tar rätt beslut när de är indoktrinerade, och egentligen bara vill det bästa för mänskligheten. Vi spelar ur Sheppards perspektiv och tror såklart också att vi gör rätt, och vi tror att vi står bortom över indoktrineringen, det kan inte hända oss.

Jag har alltid tänkt att slutet handlar om det. De flesta spelare väljer syntesis eller att försöka kontrollera Reapers, vilket andra redan försökt och misslyckats med, och det finns egentligen ingen anledning att tro att vi skulle lyckas där alla andra misslyckats.

Tyvärr blev det att man inte riktigt vågade stå på sig där och skrev om sluten lite, vilket jag tycker är tråkigt.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Förvånad att ingen nämnt Bioshock ännu. Helt jävla orimligt värld. Jag kan köpa en undervattenstad-premiss i typ Star Wars som är super-scifi men knappast satt i vår värld på typ 40-talet. Det finns så många brister i konceptet:

- Atlanten är inte det djupaste havet men trycket på några tusen meters djup är orimligt hög
- Var kommer alla resurser ifrån, inte minst petroleumet som verkar driva hela stället? De flesta produkter ser ut att vara producerade på en kontinent på land bla eftersom fabriker där nere inte verkar finnas, men vilket land är det då i så fall som samarbetar med Rapture? Och hur sker transporterna? Och vad är det Rapture kan bidra med i den handeln? Adam? Orimligt.
- På tal om resurser, var fan kommer maten ifrån då det inte verkar vara fisk alla äter?
- Var bor (bodde) folk? Ser inga living quarters nånstans i de båda första spelen!
- Det är en omöjlighet att detta kan ha gjorts i hemlighet från omvärlden, vilket det verkar som när läser mellan raderna
- Det borde ha tagit aslång tid att bygga och därav inte bara varit i Art deco-stilen utan flera arkitektoniska stilar i olika områden för olika perioder (som i alla städer i alla länder i verkligheten)

Det går att nämna fler saker men jag nöjer mig där. Missförstå mig rätt, jag gillar konceptet (framförallt pga stämning och estetik) och spelen generellt (även om det faktiskt finns bättre fps därute, även i samma era, och spelet generellt sett är alltför uppskattat av folk, av andra skäl än bristande lore). Men hela världsbygget makes no sense över huvud taget. Hade gärna sett i spelets alla loggar osv hur allt hänger samman, så som målas upp på ett bra sätt i Dishonored som är samma genre. Det finns typ inget av detta i Bioshock vad jag kan hitta. Har inte vänt och vridit på varje sten iofs men kanske varannan, minst.

12
Skriv svar