Xbox vill vinna spelbranschen, inte konsolkriget – analys

Robot
Xbox vill vinna spelbranschen, inte konsolkriget – analys

"Skulle vinna över PS5 om de ville det", påstår Michael Pachter.

#microsoft, #xbox, #xbox-series-x-s


JRA
Medlem

Jag vet inte om Pachter har tänkt igenom det där särskilt noga. För om det var så enkelt...

Skrivet av Nyhet:

att Microsoft skulle vinna den här konsolgenerationen om de ville det. De skulle helt enkelt kunna skrota Game Pass, sänka Xbox-prislappen och ge alla Game Pass-prenumeranter en konsol för några hundralappar. De skulle förlora pengar – men skulle "vinna".

varför skulle de då helt enkelt inte bara skrota Game Pass, sänka Xbox-prislappen och ge alla Game Pass-prenumeranter en konsol för några hundralappar, förlora pengar men ändå "vinna" och sedan när de "vunnit" och är top dog DÅ göra en bait and switch och återlansera Game Pass för att driva vidare mot sin endgame och framtiden?

Medlem

Är Michael Pachter forfarande relevant 2024?

Inaktiv

Dessa förbannade diktatoriska storföretag behöver tas ned till jorden och splittras upp. Det gäller oavsett symbol på konsolen innan konsolkrigarna kommer ur vrårna.

Handlar det om att vinna och kontrollera marknaden för aktieägarna?

Eller handlar det om att skapa fantastiska spel?

När jag hör dem prata tror jag på det första alternativet. För de är lika själlösa som en dementor i Harry Potter.

Gen
Medlem

Låter nästan som att de tänker sig en framtid där en Xbox ingår i GamePass (förutsatt att man binder upp sig x antal månader). Vet att det fanns någon avbetalningsplan för konsol där GamePass ingick men i framtiden ska det snarare vara att konsolen är ett tillbehör till prenumerationen och då antagligen är kraftigt subventionerad.

Medlem

Devalverar ju sannerligen värdet av att påstås vara ”välrenommerad” när man gör en så platt analys 🤔

Medlem

Att kalla Michael Pachter välrenommerad är väl att ta i? Inte ofta jag ifrågasätter artiklar på Fz men att skriva en hel artikel om vad han säger känns lite väl clickbait

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Är Michael Pachter forfarande relevant 2024?

Nej nej, han har varit snurrig länge. Jag såg nån sammanfattning för ett tag sedan och det blir oftast tvärtemot vad han siar.

Medlem
Skrivet av JRA:

Jag vet inte om Pachter har tänkt igenom det där särskilt noga. För om det var så enkelt...

varför skulle de då helt enkelt inte bara skrota Game Pass, sänka Xbox-prislappen och ge alla Game Pass-prenumeranter en konsol för några hundralappar, förlora pengar men ändå "vinna" och sedan när de "vunnit" och är top dog DÅ göra en bait and switch och återlansera Game Pass för att driva vidare mot sin endgame och framtiden?

Slow and steady wins the race.

Medlem

"Skulle vinna över PS5 om de ville det."

LOL... Nej.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Andra analyser av Pachter.
Nintendo skulle vara bankrutt idag.
PC gaming dött och övergivet för flera år sen.
Xbox skulle dominera gaming marknaden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Konsolkrig är så förbannat tröttsamt. Jäkligt glad att mer och mer spel från båda jättarna släpps på PC så man slipper allt sånt.

Medlem

Jag kan pryla dig om jag vill men jag har inte tid just nu!
*springer iväg*


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Varför står det ingenting om deras annons-satsning? Activision Blizzard, Zynga hamnar direkt i deras målgrupper av försäljning av data till annonsörer. Det är därför Amazon och Google är deras konkurrenter. Dom köpte Xandr bara för något år sedan så dom kan fortsätta utveckla den platformen.

Hade kännts vettigt om det togs upp i analysen.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Jönsen:

Att kalla Michael Pachter välrenommerad är väl att ta i? Inte ofta jag ifrågasätter artiklar på Fz men att skriva en hel artikel om vad han säger känns lite väl clickbait

Ändrade det ordet (renommerad, alltså). Det får jag ta på mig, är inte riktigt insatt i Michael Pachters förehavanden och borde varit mer noga med ordvalet där.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

En sån skojare, även om jag fick en xbox så vet jag inte ett spel jag skulle spela på den.

Medlem

Konsol krig är ett dagis för vuxna. Jag gillar alla 3 dvs Nintendo,Sony & Microsoft. Alla har sina Fördelar & Nackdelar.


signatur

PEACE✌️

Medlem

Pachter är väl mer känd för att ha fel än rätt och så har det varit i många år.

Skrivet av Geijmer:

Konsol krig är ett dagis för vuxna. Jag gillar alla 3 dvs Nintendo,Sony & Microsoft. Alla har sina Fördelar & Nackdelar.

Så sant. Alltid sorgligt att se vuxna människor kriga för dessa företag. Fattar inte ens vad dom får ut av det.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ändrade det ordet (renommerad, alltså). Det får jag ta på mig, är inte riktigt insatt i Michael Pachters förehavanden och borde varit mer noga med ordvalet där.

Det är rätt kul att leta upp hans äldre analyser faktiskt, de har spridning som ett hagelgevär!

Medlem
Skrivet av Ducci:

En sån skojare, även om jag fick en xbox så vet jag inte ett spel jag skulle spela på den.

Baldur's Gate 3 ska vara bra enligt många.

Medlem
Skrivet av Gen:

Låter nästan som att de tänker sig en framtid där en Xbox ingår i GamePass (förutsatt att man binder upp sig x antal månader). Vet att det fanns någon avbetalningsplan för konsol där GamePass ingick men i framtiden ska det snarare vara att konsolen är ett tillbehör till prenumerationen och då antagligen är kraftigt subventionerad.

Precis så kan man ju tänka sig att nextbox blir faktiskt!

Medlem
Skrivet av Ducci:

En sån skojare, även om jag fick en xbox så vet jag inte ett spel jag skulle spela på den.

Det finns många bra spel. Dessutom är den bakåtkompatibel med en hel del spel ända från första xboxet. Om inte ett enda exklusivt spel är något för dig då finns ju även tredjepart så något spel hade du nog kunnat uppskatta ändå 😅

Medlem

MS vill ha monopol helt enkelt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ducci:

En sån skojare, även om jag fick en xbox så vet jag inte ett spel jag skulle spela på den.

Peggle! Det finns iofs på PlayStation 3 men.. ja.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det är rätt kul att leta upp hans äldre analyser faktiskt, de har spridning som ett hagelgevär!

Inte speciellt mycket då? Fy tusan vad dryg jag låter nu men hagelbössor har inte mycket spridning, åtminstone inte som utvecklarna för alla spel verkar tro. Med vanlig kaliber 12 "buckshot" som det kallas och som jag kör mycket för rådjur och vildsvin så är det jäkligt liten gruppering upp till 35-40 meter. Vid 28-30 meter brukar jag få en träffbild lika stor som en vanlig vattenmelon.
Med så kallad "slug" (en enda rejäl projektil) så kan jag med min mediokra träffsäkerhet sänka rådjur och svin från 100 meter utan större problem.

Sådär, jag var tvungen för mitt eget psykiska välmående.

Medlem
Skrivet av RallarFrasse:

Inte speciellt mycket då? Fy tusan vad dryg jag låter nu men hagelbössor har inte mycket spridning, åtminstone inte som utvecklarna för alla spel verkar tro. Med vanlig kaliber 12 "buckshot" som det kallas och som jag kör mycket för rådjur och vildsvin så är det jäkligt liten gruppering upp till 35-40 meter. Vid 28-30 meter brukar jag få en träffbild lika stor som en vanlig vattenmelon.
Med så kallad "slug" (en enda rejäl projektil) så kan jag med min mediokra träffsäkerhet sänka rådjur och svin från 100 meter utan större problem.

Sådär, jag var tvungen för mitt eget psykiska välmående.

Du måste vara poppis på sammankomster du😉!

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Du måste vara poppis på sammankomster du😉!

Nej du, det är tur man redan är gift och har avlägsen släkt. Man slipper sådant. Fan vet hur frugan orkar med mig.

Avstängd

Xbox uttalande blir mer förvirrat för varje gång, varför inte hålla käft och släppa bra spel. Tror det är desperation gamepass går så mycket minus så Microsoft aktieägare har satt ner foten. Skicka Xbox exclusive till playstation säger allt. Stålarna måste in, men jag tror dom skjuter sig foten. Exklusiva har mer värde än det, även spelen dom gjorde multi är mid

Medlem
Skrivet av RallarFrasse:

.
Med så kallad "slug" (en enda rejäl projektil) så kan jag med min mediokra träffsäkerhet sänka rådjur och svin från 100 meter utan större problem.

Sådär, jag var tvungen för mitt eget psykiska välmående.

Det vore dumt eftersom längsta rekommenderande avstånd är 40 meter

Medlem

Jag tror att Pachter har rätt. Saken är den att stora företag vill mycket hellre ha en månadsavgift, än att sälja något en gång, t.ex. spel. Att sälja spel inbringar intäkt en gång, sen är den kunden borta. Det är mycket bättre att få en lägre månadsavgift, än att sälja en stor sak. T.ex Spotify kostar runt 100kr/mån och månadsavgifter är exakt det som företag vill ha. Recurring revenue. Det är viktigt att tjänsten är sticky, dvs konsumenten vill vara kvar varje månad. Att hoppa runt bland streaming Tv tjänster är inte alls önskvärt för streaming bolagen. Därför att då blir det inte förutsägbara intäkter. Förutsägbara, stabila intäkter är jätteviktigt för företagen, därför att då får de högre aktiekurs. Och då blir de rikare.

MS har börjat gå över till månadsavgifter sedan länge. Förrut sålde MS sin MS Office för flera tusen kr. Nu kan du prenumera på Office365 för en billig penning, vilket är mycket lönsammare för MS.

MS kommer göra likadant med gaming. MS vill inte sälja konsoler. De vill göra allt för att få in månadsintäkter. Game pass är ett steg i rätt riktning.

Om MS skulle erbjuda en tjänst som Google Stadia, vet jag inte om det är bra. Om MS Stadia slog ordentligt, så finns inte så mycket anledning att köpa en PC, för många människor. Då säljer MS färre Windows licenser (som i sin tur säljer Office365 licenser och mycket annat). Kanske tycker MS att Game pass är bättre, då får MS månatliga intäkter, men kan även sälja många Windows licenser. Windows är ju en plattform som MS säljer saker ovanpå, Office365, Game Pass, etc. Allt som minskar antalet Windows licenser är farligt. Därför kommer antagligen aldrig MS erbjuda MS Stadia.

OBS, jag bara spånar lite.

123
Skriv svar