Medlem

En sång om en sak... Money, blir inte enklare än så
https://suno.com/song/ed032c78-475b-4fbd-99d4-469a631ff5be

Medlem
Skrivet av jimbo_p:

En sång om en sak... Money, blir inte enklare än så

Underbart! Nu snackar vi poesi. 😂

Medlem

Drömmen vore ju att AI blev så pass bra att vem som helst kunde göra ett spel. Bara uppge önskemål på speltyp och vad man gillar etc så genererar AI:n ett spel utifrån vad man önskat.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Drömmen vore ju att AI blev så pass bra att vem som helst kunde göra ett spel. Bara uppe önskemål på speltyp och vad man gillar etc så genererar AI:n ett spel utifrån vad man önskat.

I så fall hade jag bett AI:n att skapa "Best game in the world" och se vad den kom fram till.
Förhoppningsvis bättre än det här.

Bild


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

I så fall hade jag bett AI:n att skapa "Best game in the world" och se vad den kom fram till.

Även för världens främsta AI blir det nog mission impossible, helt enkelt eftersom det är omöjligt att göra ett spel som alla tycker är världens bästa spel. Vilka är målgruppen och vilken plattform ska spelet fungera på? Vad är lägsta kraven på hårdvara såsom cpu, ljudkort och grafikkort? Ska det vara online eller enbart offline? Om det är online, ska det vara PVP eller PVE? Och så vidare. AI:n får svettas lite.

ChatGPT 4 är förstås inte i närheten av någon riktig AI men jag ställde ändå frågan för skojs skull...

Om jag bad dig utveckla värdens bästa spel, vilket slags spel skulle du göra? Du har fria händer.

ChatGPT:
Om jag fick skapa världens bästa spel skulle jag satsa på att kombinera djupgående berättande, öppen värld, innovativ gameplay och stark multiplayer-komponent. Här är min tanke:

Spelkoncept: "Eternal Realms"
Genre: RPG / Äventyr / Sandbox
Plattform: PC, konsoler, och molnbaserade speltjänster

1. Berättelse och Värld
Djup narrativ: En rik, icke-linjär berättelse där spelarens val påverkar världen på betydelsefulla och varaktiga sätt. Storyn utforskar teman som identitet, konsekvenser av teknologi, och människans relation till naturen.
Öppen värld: En dynamiskt genererad värld med olika ekosystem, kulturer och historier att utforska. Varje region har unika karaktärer, uppdrag och mysterier.
2. Gameplay
Adaptiv AI: Spelvärlden och dess invånare anpassar sig till spelarens handlingar. Karaktärernas attityder och världens tillstånd förändras baserat på spelarens beslut och rykte.
Skill-based gameplay: Skicklighet och strategi är avgörande, med realistiska fysik- och vädersystem som spelarna måste hantera. Ingen "level up" utan färdigheterna förbättras genom användning och träning.
Samarbetslägen och multiplayer: Förutom en engagerande single-player-upplevelse erbjuder spelet ett fullt integrerat multiplayerläge där spelare kan samarbeta eller tävla mot varandra i realtidsuppdrag.
3. Teknologi och Innovation
Virtuell verklighet (VR): Fullt stöd för VR för en immersiv upplevelse, där spelare verkligen kan "leva" inom spelets värld.
Cross-platform: Spelare på olika plattformar kan spela tillsammans, vilket skapar en stor, dynamisk community.
AI-drivna karaktärer: NPC:er (icke-spelbara karaktärer) drivs av avancerad AI som möjliggör djupa interaktioner och relationer, som att de har egna ambitioner, önskemål och rädslor.
4. Anpassning och Skapande
Modding-verktyg: Kraftfulla verktyg för att skapa eget innehåll och dela med sig till andra spelare, vilket förlänger spelets livslängd och engagemang.
Kreativa uttryck: Möjligheter att designa egna kläder, byggnader, fordon och mer. Spelare kan sälja eller byta dessa skapelser med andra.
5. Sustainability och Accessibility
Hållbar utveckling: Utvecklingsprocessen fokuserar på hållbarhet, inklusive smart resurshantering och stöd för grön teknik i speldesign.
Tillgänglighet: Spelet är designat för att vara tillgängligt för spelare med olika behov, inklusive omfattande stöd för anpassningar relaterade till syn, hörsel, motoriska färdigheter och neurodiversitet.
"Eternal Realms" skulle sträva efter att bli ett banbrytande spel som inte bara är underhållande utan även berikar spelarens syn på verkligheten och uppmuntrar till kreativt tänkande och social interaktion. Genom att integrera avancerad teknologi och kreativa spelmekaniker med en rik och engagerande värld, skulle spelet kunna erbjuda en unik och långvarig spelupplevelse.

Vet du om att det finns redan spel som heter "Eternal Realms"?

ChatGPT:
Tack för att du uppmärksammade det! Jag var inte medveten om att det redan fanns ett spel med namnet "Eternal Realms". Det är viktigt att kontrollera existensen av liknande namn och varumärken när man skapar ett nytt spel eller annan produkt för att undvika rättsliga problem och förvirring på marknaden.

Om jag skulle gå vidare med konceptutvecklingen för spelet skulle det vara klokt att överväga ett nytt, unikt namn som inte bara reflekterar spelets teman och innehåll men också står ut som unikt i spelvärlden. Att hitta ett namn som är både fängslande och juridiskt användbart är en viktig del av produktutvecklingsprocessen.

Klokt.

ChatGPT:
Absolut!

Medlem
Skrivet av Gaara:

Drömmen vore ju att AI blev så pass bra att vem som helst kunde göra ett spel. Bara uppge önskemål på speltyp och vad man gillar etc så genererar AI:n ett spel utifrån vad man önskat.

Ännu bättre om den vet vad du vill spela innan du sätter dig med handkontrollen. Sen skapas spelet i realtid medans du spelar.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ännu bättre om den vet vad du vill spela innan du sätter dig med handkontrollen. Sen skapas spelet i realtid medans du spelar.

Nja vet inte, vill ha någon sorts distans mellan AI och människan. Vad du eftersöker kräver att AI:n har tillgång till ditt medvetande, det känns för skrämmande.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Drömmen vore ju att AI blev så pass bra att vem som helst kunde göra ett spel. Bara uppge önskemål på speltyp och vad man gillar etc så genererar AI:n ett spel utifrån vad man önskat.

Vad är det för positivt med detta, om det ens vore möjligt så tänk lite större, vem fan vill spela eller ens interagera med någon annan om vem som helst bara kan generera precis den upplevelsen de önskar. Multiplayer går i graven direkt den saken är klar. Hej vill du komma och spela mitt autogenererade bf 2746, nejtack jag har mitt eget doom 572 som ja fick genom en knapptryckning, satan vad deprimerande.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nja vet inte, vill ha någon sorts distans mellan AI och människan. Vad du eftersöker kräver att AI:n har tillgång till ditt medvetande, det känns för skrämmande.

Nejdå. Det räcker att den vet din historik. Vad du brukar spela, dina sökningar på nätet, fritidsintressen, vänner osv. Är du inloggad på Google så arbetar den så idag för att du ska få de för dig mest relevanta svaren högst upp. (strax under annonserna då såklart)
Samma information kan den här ai’n också använda.

Medlem

Nu är detta såklart lite av en skämt-video samtidigt som jag känner att den tar upp några relevanta punkter om hur jag känner för AI. Den är såklart gjord med AI, och extra bra om man har spelat MGS2 för den träffar så himla rätt med tanke på storyn i det spelet också.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nejdå. Det räcker att den vet din historik. Vad du brukar spela, dina sökningar på nätet, fritidsintressen, vänner osv. Är du inloggad på Google så arbetar den så idag för att du ska få de för dig mest relevanta svaren högst upp. (strax under annonserna då såklart)
Samma information kan den här ai’n också använda.

Antog du menade att AI:n skulle veta precis vad du va sugen på o spela för stunden när du tog upp handkontrollen o det är ju lite olika då räcker ju inte åldriga historiksökningar...

Det är en helt annan nivå på AI än den jag drömmer om.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Antog du menade att AI:n skulle veta precis vad du va sugen på o spela för stunden när du tog upp handkontrollen o det är ju lite olika då räcker ju inte åldriga historiksökningar...

Det är en helt annan nivå på AI än den jag drömmer om.

Det var exakt det jag menade. Jag skrev inte att det räckte med din sökhistorik. För att förtydliga så kommer den t ex. att lära sig vad du brukar spela, vilka filmer och böcker du väljer, vad du väljer för umgänge, ditt arbete och fritidssysselsättning. Kort sagt alla möjliga val du gör kan den använda för att skapa spelet. Den kan också lära sig valen du gör omedvetet, skillnaderna som kan bero på humör, väder eller val du tycker är spontana men som aldrig är det. En AI som arbetar på det här sättet kan ju i teorin skapa ett spel du inte ens visste att du ville spela och styra spelet i en för stunden och för dig en gynnsam riktning.
Problemet som jag ser det är att spelet kommer då alltid att baseras på dig och du får aldrig ta del av någons annans vision och tankar. Det här gäller såklart all kultur. En bok är ju mer än bara samling ord, en målning är mer än en komposition av färger och former.

Skriv svar