VPN - Onödigt, eller en nyttig vän i cyberrymden?

Medlem
VPN - Onödigt, eller en nyttig vän i cyberrymden?

Hallå där, alla ni eminenta forumiter!

Bytte VPN-klient här i veckan till Mozilla VPN för att testa den, har inget annat skäl än att jag vill vara lite mer anonym. Har tidigare använt F-Secure Freedome.

Använder ni VPN idag? Varför? Varför inte?
Använder ni det när ni spelar? För att komma åt annars otillgängligt innehåll?
Vilken klient använder ni, och varför? Vilken klient använder ni absolut inte, och varför ska ingen annan heller göra det?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Nej, ser ingen mening med det för min egen del.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Använde för netflix förut men slutade fungera för kanske 6 mån eller 1 år sedan, så har inte använt sedan dess

Medlem

VPN innebär ju att man tunnlar trafik från sitt eget nät, via internet, till en VPN-server på en annan geografisk plats, och sedan vidare ut på internet igen. Så, att använda VPN när man spelar är verkligen inte att rekommendera. Latensen blir betydligt högre då.

Man ska vara medveten om att den som erbjuder VPN har alla möjligheter i världen att lyssna på trafiken som skickas igenom den, så det gäller att välja VPN-leverantör med stor försiktighet, samt överväga noggrant om man vill/måste tunnla all trafik eller bara specifika användningsområden (så som Netflix för större utbud osv).

Själv använder jag inte VPN alls, annat än i jobbsammanhang för att komma åt företagets resurser.

Medlem

Nej.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

VPN innebär ju att man tunnlar trafik från sitt eget nät, via internet, till en VPN-server på en annan geografisk plats, och sedan vidare ut på internet igen. Så, att använda VPN när man spelar är verkligen inte att rekommendera. Latensen blir betydligt högre då.

Man ska vara medveten om att den som erbjuder VPN har alla möjligheter i världen att lyssna på trafiken som skickas igenom den, så det gäller att välja VPN-leverantör med stor försiktighet, samt överväga noggrant om man vill/måste tunnla all trafik eller bara specifika användningsområden (så som Netflix för större utbud osv).

Själv använder jag inte VPN alls, annat än i jobbsammanhang för att komma åt företagets resurser.

Blir det inte en säkerhetsrisk att använda VPN för företagsresurser om VPN företagen kan lyssna på trafiken? Och någon som plötsligt slog mig. Sparar vpn företag någon typ av data?

Medlem

Enterprise VPN är högst användbart, skyddar mot avlyssning och allt annat.

Privatperson VPN... not so much. Beror på vad du ska göra. Om du t.ex. sitter i ryssland idag och vill läsa CNN så är VPN viktigt.

Brukade använda VPN förut när jag skulle läsa på vissa ställen utan att röja var jag kom från. I övrigt så har jag inte använt det alls. Körde Mullvad som var det enklaste att köra. Numera använder jag proxytjänster/webscrapers om jag vill t.ex. kolla in någon malware command and control infrastruktur, det är lättare och kräver ingen installation.

För övrigt så frågan du ställer har lite att göra med poll du kör. Skillnad på att använda och tycka det är bra eller ej.

Medlem

vet inte riktigt hur jag ska svara då jag har express vpn, betalar av nån anledning fortfarande för den månadsvis, men använder den ytterst sällan. ett par gånger om året som mest.

Medlem
Skrivet av noyart:

Blir det inte en säkerhetsrisk att använda VPN för företagsresurser om VPN företagen kan lyssna på trafiken? Och någon som plötsligt slog mig. Sparar vpn företag någon typ av data?

Det han menar är att han använder företagets egen VPN, inte en från tredjepart. Vanligtvis sitter den i företagets brandvägg för att låta folk komma åt saker på insidan (eller saker som är ip-restrictade mot företagets IP) när man t.ex. är ute och reser eller sitter hemma. Så dom som kan avlyssna den trafiken är isåfall företaget själva.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av noyart:

Blir det inte en säkerhetsrisk att använda VPN för företagsresurser om VPN företagen kan lyssna på trafiken? Och någon som plötsligt slog mig. Sparar vpn företag någon typ av data?

Det är inte riktigt samma sak. Företag använder inte NordVPN eller liknande tjänster för att de anställda ska nå företagsresurserna. (Det kanske går, men det är inte best practice). Företagen öppnar själva en VPN i deras egna IT-infrastruktur där de har full kontroll över vilket/vilka protokoll som tillåts, vilka krav som ska finnas på krypteringsnivå, multifaktorautentisering osv.

VPN-företagen sparar sannolikt information om vilken IP-adress du har, och loggar säkert vilka IP-adresser/domäner du ansluter till. Om inte annat för att skydda sig själva i en eventuell rättslig process eftersom trafiken som skickas igenom VPN-tunneln ytterst ser ut att komma ifrån dem, och då måste de ha en möjlighet att säga "Kund X skickade trafik Y klockan Z via VPN-tunneln vi erbjuder" för att svära sig fria från ansvar.

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

VPN innebär ju att man tunnlar trafik från sitt eget nät, via internet, till en VPN-server på en annan geografisk plats, och sedan vidare ut på internet igen. Så, att använda VPN när man spelar är verkligen inte att rekommendera. Latensen blir betydligt högre då.

Man ska vara medveten om att den som erbjuder VPN har alla möjligheter i världen att lyssna på trafiken som skickas igenom den, så det gäller att välja VPN-leverantör med stor försiktighet, samt överväga noggrant om man vill/måste tunnla all trafik eller bara specifika användningsområden (så som Netflix för större utbud osv).

Själv använder jag inte VPN alls, annat än i jobbsammanhang för att komma åt företagets resurser.

VPN kan ibland vara bra även när man spelar, exempelvis i GTA V Online eller Red Dead Online där de använder p2p-teknik och användare kan se varandras IP-adresser (med mods).


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Det han menar är att han använder företagets egen VPN, inte en från tredjepart. Vanligtvis sitter den i företagets brandvägg för att låta folk komma åt saker på insidan (eller saker som är ip-restrictade mot företagets IP) när man t.ex. är ute och reser eller sitter hemma. Så dom som kan avlyssna den trafiken är isåfall företaget själva.

/ LordDaimos

Skrivet av Swe_Downhill:

Det är inte riktigt samma sak. Företag använder inte NordVPN eller liknande tjänster för att de anställda ska nå företagsresurserna. (Det kanske går, men det är inte best practice). Företagen öppnar själva en VPN i deras egna IT-infrastruktur där de har full kontroll över vilket/vilka protokoll som tillåts, vilka krav som ska finnas på krypteringsnivå, multifaktorautentisering osv.

VPN-företagen sparar sannolikt information om vilken IP-adress du har, och loggar säkert vilka IP-adresser/domäner du ansluter till. Om inte annat för att skydda sig själva i en eventuell rättslig process eftersom trafiken som skickas igenom VPN-tunneln ytterst ser ut att komma ifrån dem, och då måste de ha en möjlighet att säga "Kund X skickade trafik Y klockan Z via VPN-tunneln vi erbjuder" för att svära sig fria från ansvar.

Ah då förstår jag, tack för svaren

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

VPN innebär ju att man tunnlar trafik från sitt eget nät, via internet, till en VPN-server på en annan geografisk plats, och sedan vidare ut på internet igen. Så, att använda VPN när man spelar är verkligen inte att rekommendera. Latensen blir betydligt högre då.

Man ska vara medveten om att den som erbjuder VPN har alla möjligheter i världen att lyssna på trafiken som skickas igenom den, så det gäller att välja VPN-leverantör med stor försiktighet, samt överväga noggrant om man vill/måste tunnla all trafik eller bara specifika användningsområden (så som Netflix för större utbud osv).

Själv använder jag inte VPN alls, annat än i jobbsammanhang för att komma åt företagets resurser.

Min latency går från 3-5ms till mellan 10-25ms med Wireguard. Använder OVPN privat.
Speedtest.net siffror.

Medlem
Skrivet av smuts:

VPN kan ibland vara bra även när man spelar, exempelvis i GTA V Online eller Red Dead Online där de använder p2p-teknik och användare kan se varandras IP-adresser (med mods).

Nu för tiden brukar internetleverantörerna regelbundet rotera kundernas publika IP-adresser (dvs, efter x-antal dagar får man en annan publik IP-adress än den man hade tidigare). Framförallt på grund av att det har varit global brist på IPv4-adresser i syfte att inte låta adresser ockuperas av abonnenter som inte använder dem längre. Det gäller såvida man som kund inte har efterfrågat en statisk publik IP-adress, vilket inte alla internetleverantörer tillåter/erbjuder.

Har man inte öppnat en massa portar i routern som i så fall blir potentiella attackytor, så ser jag inga problem med att IP-adressen är synlig. Försöker man spåra IP-adressen rent geografiskt så pekar den i många fall i första hand till internetleverantörens datacenter snarare än till kundens hemadress, men det är klart att illvilliga personer kan åstadkomma mer om de börjar gräva djupare. Som gemene man skulle jag dock inte vara orolig.

Medlem

Kör med vpn i telefonen för att komma åt diverse nyhetssidor och forum som är geo blockerade eller att hitta annat på tex. youtube.

FM-guru
F.d. Sisyr

Den enda gången jag ö.h.t. använt VPN var någon gång när ett spel (minns inte ens vilket) släpptes kl 00 i respektive tidszon, så jag använde VPN för att lajva japan så jag kunde börja spela tidigare...

phi
Medlem

Använder ofta VPN för att slippa bli IP-bannad överallt titt som tätt och för att komma runt vissa WAFs när jag leter buggar och säkerhetshål hos företag som en bisyssla.

Kör Mullvad och är nöjd. De hävdar att de inte loggar något men vem vet egentligen? De har även blivit granskade av Cure53 som gjort penetrationstester för täppa igen säkerhetshål etc.

Medlem

Använder det ibland, om jag till exempel vill komma åt en YouTube-video eller hemsida som inte är tillgänglig i Sverige.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

1
Skriv svar