Wii U bara knappt bättre än floppkonsolen Virtual Boy

Medlem

En Nintendo-konsoll med prestanda motsvarande eller bättre än PS4/X1 (för att få alla tredjeparts AAA-titlar), exklusiva Nintendospel (såklart) och ingen medföljande gimmick utan en vanlig Pro-handkontroll (eller ännu hellre GC eller i klass med konkurrenterna. En sån konsoll skulle nog locka folk.

Jag har spelat Wii och Wii U. Wiimoten är hemsk att använda. Jag ville alltid spela med kompisens GC-handkontroll istället. Gamepaden minns jag inte mycket av, men den är för stor och det känns fånigt att hålla händerna så långt ifrån varandra.

signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av Paladia:

Jag förstår inte varför FZ tar fram hittepå-statistik från något forum när det går att se på Nintendo officiella sida. http://www.nintendo.co.jp/ir/en/sales/hard_soft/index.html att Wii U har sålt 7.29 miljoner enheter fram till och med september 2014. Det vill säga 579% av Virtual Boy.

Hur ni nu får det till en Aftonbladetrubrik med "bara knappt bättre" kan man fråga sig.

Länken till Nintendo nämnde ingenting om VB, men var nyare än Celines statistik, något som hen även nämnde klart och tydligt: "Hardware data is shipment provided by Nintendo itself as March 2014."

PS. Wii U såldes (när inlägget skrevs) knappa 5,5 miljoner fler än VB, vilket gör att den ligger närmare VB än GC, så då hade sålt ca. 15 miljoner fler ex än Wii U.

Men visst kanske det låter bättre ifall man istället säger att den sålde 5 gånger bättre än det värsta fiaskot i Nintendos historia.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Sapiens:

Fan va klantigt av Nintendo egentligen. Hade de bara kallat konsolen Wii 2 hade siffran troligtvis varit 5-10x högre just nu.

Om nintendo bara hade haft lite stora spel när den kom ut så?

Många som köpte Wii hade ju inte så stor koll på just spelen. De gillar ju gimmicken och motioncontroller grejjen. Samma människor har nog inte heller koll på vad Wii U är för något, är nog många som fortfarande tror att det är något tillägg för Wii istället för en ny konsol. Hade de bara kallat den Wii 2 hade nog fler fattat att det var en helt ny konsol och köpt den bara pga det.

Medlem

Funderat på att köpa en för spel som Bayonetta 2.... eller ja, för Bayonetta 2. I slutändan vill jag hellre se skeppet sjunka och håller därför i slantarna.

Medlem

Alltså, vad är detta för pajasartikel? Skärpning FZ, detta är inte ok, förutsatt att ni inte vill anses vara spel-Sveriges Aftonbladet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Sapiens:

Fan va klantigt av Nintendo egentligen. Hade de bara kallat konsolen Wii 2 hade siffran troligtvis varit 5-10x högre just nu.

Många som köpte Wii hade ju inte så stor koll på just spelen. De gillar ju gimmicken och motioncontroller grejjen. Samma människor har nog inte heller koll på vad Wii U är för något, är nog många som fortfarande tror att det är något tillägg för Wii istället för en ny konsol. Hade de bara kallat den Wii 2 hade nog fler fattat att det var en helt ny konsol och köpt den bara pga det.

Det var så stor skillnad på Wii mot tidigare konsoler, jag tycker inte skillnaden mellan Wii och Wii U är så stor och då borde man haft fler stora titlar att sälja med. Jag tror inte Wii U hade sålt mycket mer om den hetat Wii 2. Men men... den där dansgimicken kan man ju bara marknadsföra stort till en konsol...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Rocky Dennis:

En viktig skillnad är att Wii Un har rätt mycket mer konkurrens än vad Virtual Boyen hade.

På vissa sätt har du väldigt rätt. VB var en unik produkt på alla vis. Den hade ingen konkurrens och att den sålde dåligt var för att Nintendo gjort en produkt som ingen ville ha. Wii var också en unik produkt men med skillnaden att folket ville ha den. WiiU tar ett steg närmre en traditionell konsol och deltar därför mer i matchen på samma villkor.

Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Bennii:

"Knappt bättre än Virtual Boy" känns som lite väl hårda ord. Enligt tabellen så har den sålt 500% av vad VB sålde och lever än.

Däremot är den väldigt långt ifrån Nintendos storsäljare.

Man måste ju tänka på att fler köper konsoler och spel nu än förr. Så när en konsol idag endast säljer 6 miljoner exemplar är det antagligen motsvarande 1 miljon exemplar förr i tiden.

Finns två fel med det du påstår. För det första så säljs inte 6 gånger så många konsoler idag som i mitten av 90-talet så att göra det antagandet du gör är inte korrekt. För det andra så är VB en död konsol som inte sålde mer än drygt 1 miljon ex under sin korta livstid. WiiU är en aktuell produkt som fortfarande säljs. Därför kan du inte jämföra försäljningssiffrorna rakt av. Därav min kommentar tidigare om att WiiU fortfarande lever.

Absolut, WiiU lever fortfarande och är enligt mig idag den enda konsolen värd att köpa då de andra 2 inte har kommit med något än så länge som gör dem värda att köpa. Men den är fortfarande ett fruktansvärt misslyckande jämfört med deras tidigare konsoler och det är bra för Nintendo om de inser detta och faktiskt gör något nytt till nästa konsol. Man märker tydligt på folk att man är trött på motion kontroller att kinect mer eller mindre är ett misslyckande som en spelkontroller. Men samtidigt så har den andra användningsområden så den är fortfarande en intressant teknik.

Det är så många som jämför WiiU med konkurrenterna och försöker ge den dåligt betyg på grund av att man inte kan göra lika mycket med den som du kan göra med de andra. Men i slutändan så vill jag ha min konsol som en konsol och ingenting annat, så länge jag kan spela spel snabbt och enkelt så vinner den vilken dag som helst och just nu hemma så går WiiU:n varm med Super Smash, Hyrule Warriors, Bayonetta 2 och Mario Kart medans min PS4 samlar damm eftersom att det finns inget att göra med den, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Sapiens:

Det var så stor skillnad på Wii mot tidigare konsoler, jag tycker inte skillnaden mellan Wii och Wii U är så stor och då borde man haft fler stora titlar att sälja med. Jag tror inte Wii U hade sålt mycket mer om den hetat Wii 2. Men men... den där dansgimicken kan man ju bara marknadsföra stort till en konsol...

Marknadsföringen över lag för WiiU:n var fruktansvärd, det är nog faktiskt Nintendos sämsta säljkampanj hittills. Sure, VB:n sålde inte men alla jag känner var väldigt nyfiken på den när man gjorde reklam för den. WiiU:n såg inte ut att vara någonting mer än en lite polerad Wii med en enorm kontroller. Vilket det egentligen också är, men det är extremt bra maskin oavsett.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Ööö Frost måste haft lite och göra. Info'n är ju från March 2014!!

Det är inte så konstigt. Sammanställningar som dessa tar lång tid och brukar komma med minst ett halvårs fördröjning.
Tänk till lite, för fan, och läs på innan du skriver.

signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Och att folk är konstiga och hellre köper dåliga pc-lådor med massa dussin AAA-spel än en maskin med roliga spel men men men alla är vi olika

Det konstiga är människor som köper en för dyr konsoll med för gammal teknik vid helt fel tillfälle. Det är nämligen exakt vad WiiU var/är. Ovanpå detta detn uppenbara avsaknaden av intressanta spel, som även med PS4/XBone mått mätt, är helt förkastlig.

Så vem är det som är konstig?

signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Personligen är det en fråga om prislappen. Wii U är bara intressant för ett fåtal Mariospel. Och jag tycker inte det är värt 3000kr plus handkontroller för en sån konsoll. 1800kr så hade det blivit ett köp.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Lidodido:

Däremot har du 100% rätt i att dålig marknadsföring förmodligen är den största faktorn. Folk förstår inte skillnaden mellan gamla Wii, och förstår inte att handkontrollen bara är en handkontroll och att det inte är en bärbar konsoll osv.

Jag har hört det här påståendet förr men jag har aldrig fått den uppfattningen av att folk tänker så när man snackat om konsolen i verkliga livet eller på internet och då undrar jag vad du baserar påståendet på? Säger inte att du har fel, fullt möjligt att det är så. Den första E3:annonseringen var minst sagt förvirrande...men det var nåt år sedan. Folk borde ha fått lite mer koll nu.

Baserar väl mest på vad jag hört från det vanliga folket jag snackat med. Kanske fel att säga att folk bara tror det är vanliga Wii och WIi U, men eftersom folk har så kort uppmärksamhetsspann så kan det räcka med att se en bild, bli förvirrad och sedan överge idén om konsollen helt och hållet. Måste säga att det var min första reaktion när jag såg den också. Blir då lätt att tro att det enda nya med konsollen är att man kan spela med TV:n avstängd då det är den funktionen all fokus läggs på, och då blir den knappast lockande.

Wii kunde leva på hypen och att det blev en sån snackis, men WIi U har blivit mer anonym och då krävs mer marknadsföring som tydligt visar hur det bara är en vanlig stationär spelkonsoll med display på en gamepad, och då kanske det tar fart lite antar jag.

Medlem

Nu är dessa siffrona hyffsat orelevanta, men det är ändå tråkigt att det inte blev mer fart på konsolförsäljningen från början (jag var en av dom som var tveksamma) men som köpte en i somras.
Är extremt nöjd med den, kör just nu HD versionen av Wind Waker, skönt att plocka fram Mario-spelen när man vill köra lite hjärndöd platforming. Fjärrkontrolls-funktionen är grym och att bläddra i Netflix på Gamepaden fungerar som det skall! Känns som om Nintendo har tänkt helt rätt med den, men att som sagt mjukvarorna inte hängt med riktigt.

Är även PS3, PS4 och Xbox360 ägare, och favoriserar inte nån av dessa.

Medlem

Äh ungarna är nöjda iallfall

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av NeoWeo:

Ööö Frost måste haft lite och göra. Info'n är ju från March 2014!!

Det är inte så konstigt. Sammanställningar som dessa tar lång tid och brukar komma med minst ett halvårs fördröjning.
Tänk till lite, för fan, och läs på innan du skriver.

Ja sammanställningar tar tid att göra. Duhh...

VIll man se hur Wii U har sålt (7.29 miljoner fram till 30/9). kan man göra det direkt ifrån källan http://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2014/141029e.pdf istället från ett opålitligt forum.

Nästa kvartalrapport kommer i slutet av januari å då får vi se julförsäljningen.

Medlem

Man kan ju vinkla det som man vill.. man kan ju också beskriva det som att Wii U börjar närma sig hälften av den totala försäljningen av GameCube på bara 2 år

Medlem
Skrivet av motionfield:

Man kan ju vinkla det som man vill.. man kan ju också beskriva det som att Wii U börjar närma sig hälften av den totala försäljningen av GameCube på bara 2 år

Gamecube fanns tillgänglig i hela världen under 4 år innan den ersattes, WiiU har med de måtten mätt funnits i halva GC:s livstid och sålt strax över en fjärdedel så mycket, eller om man sätter det i perspektiv så skulle den över 4 år ha sålt strax över hälften så mycket som GC.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av motionfield:

Gamecube fanns tillgänglig i hela världen under 4 år innan den ersattes, WiiU har med de måtten mätt funnits i halva GC:s livstid och sålt strax över en fjärdedel så mycket, eller om man sätter det i perspektiv så skulle den över 4 år ha sålt strax över hälften så mycket som GC.

En fjärdedel är ju lite pessimistiskt iom att det tydligen var 7.29 miljoner i september och med julrushen på det efter en stark höst så borde det se bättre ut. Men visst, i bästa fall ser det ju ut att hamna runt Gamecubens försäljning innan den ersätts. Det är iaf inte Virtual Boy-dåligt.

Medlem

Hur går det för Xbox One respektive Ps4 då? Hade varit relevant fakta att läsa om

Medlem

10.7 och 18.2 enligt http://www.vgchartz.com/

Notera att wii u här har 8.5 också.

12
Skriv svar