Deus Ex 3-designer "Deus Ex var rätt långsamt"
SIkken jädra idiot! Blir så jäkla förbannad när de är så jädra inkompetenta. Varför ändra på något som blev så lyckat från början? Blir helt jädra galen! Hoppas den jäkeln får kicken.
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Jag älskar Deus Ex till döden, men han har rätt. Spelet hade inga direkt minnesvärda sekvenser, och berättartekniken var ganska avskalad och primitiv. Det var helheten som gjorde spelet strålande.
Jag har gott förtroende för 3an efter att ha läst previews och deras utvecklarposter på forumen. Story och design är alltid kung, och om man behåller de grundläggande elementen som gjorde Deus Ex bra (atmosfär, valfrihet, bra skriven story) och kombinerar detta med de möjligheter som modern teknik kan erbjuda så kan det bli hur bra som helst.
Felet dom flesta gör när dom ska göra en uppföljare är att dom försöker fixa saker som inte behöver fixas och allt blir bara skräp till slut.
Word!
Ganska uppenbart redan att spelet inte kommer bli särskillt likt 1:an. Jag menar 3:e person, cover system, auto regen osv. bådar inte gott. Komiskt nog så är alla de ovannämnda sakerna typiska "konsolgrejer" vilket får mig att tro att de bara snackar massa skit i hopp om att göra alla parter nöjda.
Hade spelet blivit mer som 1:an ( vet att det ej är släppt men de har redan avslöjat tillräckligt mycket för att dra den slutsatsen) så hade det varit ett givet köp, hade förbokat spelet sekunden det gått att göra. Nu däremot blir det inget jag tänker lägga pengar på oavsett om det blir bra.
Detta var ju inget vidare. Ännu en spelutvecklare som håller sig till det vanliga spåret och gör ett spel riktat mot en större målgrupp. Egentligen tycker jag att man borde mynta en ny genre för de här nyare spelen som en apa i en bur kan spela och är gjorda efter ett (misstolkat?) akademiskt recept.
Och vadå mer minnesvärda sekvenser? Osar script och låtsas RPG på lång väg... Plus att Deus Ex är ett av de mest minnesvärda FPS spelen jag spelat med otroligt många häftiga moment och grym spelkänsla.
Förresten, vadå för långsamt? Bara det är att spotta på vad som gjorde Deus Ex bra. Visst kan jag förstå om man har en egen vision, idé för det uppdrag man ska utföra som spelutvecklare men det han nämner är s.k textbook material vad gäller dagens spelrecept och inget nytt...
Ooooh the drama!
Man blir ju heligt förbannad när man hör vilken inställning de har.
Seriöst, vad pratar idioten om? Långsamt? Snacka om att ha missförstått hela konceptet.
Det är ju JUST det "långsamma" i spelet som gjorde det bra. Detektivarbetet att rota igenom e-mailboxar, böcker och datapads, hitta alla koder, lösenord, hemliga fack och gömda utrymmen och sakta men säkert få en helhetsbild över storyn, settingen och världen i stort. Att prova på alla möjliga lösningar på ett problem: att agera i öppenhet, i lönndom eller med våld, och se vilka olika konsekvenser det ger för storyn och omgivningen.
Att det liknar en simulation är ENBART positivt: en spelvärld som reagerar dynamiskt på spelarens handlingar och olika faktorer i den borgar för replayability. Denna jävla attityd att spelupplevelsen måste vara exakt likadan för alla, då kan man väl lika gärna sätta sig med en bilderbok?
Det den här snubben menar med "memorable moments" och "game experience", är förmodligen av samma typ som de flashiga, actionfyllda sekvenser på räls som är så vanliga i dagens korkade spel.
Hur mycket de än smörar för existerande fans är det ändå uppenbart vad som händer överallt: man tar en utmärkt spelserie och gör uppföljare nischade för en lägre intellektuell nivå, och försöker sedan släta över det med tomma ord. Ex: Fallout, Oblivion.
Man blir ju heligt förbannad när man hör vilken inställning de har.
Seriöst, vad pratar idioten om? Långsamt? Snacka om att ha missförstått hela konceptet.
Det är ju JUST det "långsamma" i spelet som gjorde det bra. Detektivarbetet att rota igenom e-mailboxar, böcker och datapads, hitta alla koder, lösenord, hemliga fack och gömda utrymmen och sakta men säkert få en helhetsbild över storyn, settingen och världen i stort. Att prova på alla möjliga lösningar på ett problem: att agera i öppenhet, i lönndom eller med våld, och se vilka olika konsekvenser det ger för storyn och omgivningen.
Att det liknar en simulation är ENBART positivt: en spelvärld som reagerar dynamiskt på spelarens handlingar och olika faktorer i den borgar för replayability. Denna jävla attityd att spelupplevelsen måste vara exakt likadan för alla, då kan man väl lika gärna sätta sig med en bilderbok?
Det den här snubben menar med "memorable moments" och "game experience", är förmodligen av samma typ som de flashiga, actionfyllda sekvenser på räls som är så vanliga i dagens korkade spel.
Hur mycket de än smörar för existerande fans är det ändå uppenbart vad som händer överallt: man tar en utmärkt spelserie och gör uppföljare nischade för en lägre intellektuell nivå, och försöker sedan släta över det med tomma ord. Ex: Fallout, Oblivion.
Det du sa var mycket mer välformulerat än mitt inlägg i debatten. My hat off to you, sir.:)
Ooooh the drama!
Det är uppenbart av både uttalanden och dumpar som visar den nya grafiska designern att de inte är intresserade av att göra en uppföljare för spelseriens fans. Istället blir det ett spel för en helt ny, betydligt större målgrupp spelare som inte bryr sig samtidigt som det får en massa gratis extrahype från media just pga. namnet.
Lite som den där andra spelserien, vadhettedennuigen?
Hursomhelst, jag förstår motiveringen bakom att bredda sin målgrupp lite men det är väl inte precis så att ett Deus Ex 3 som satsar på samma målgrupp med rätt hype och sådant inte skulle sälja stort.
Ärligt talat förstår jag också vad han menar med att Deus Ex var långsamt och saknade minnesvärda ögonblick ("I wanted orange, zit gave me lemon-lime" förstås, någon?), spelets polish var det lite sisådär med. Sånt kan imo fixas utan att göra aim helt playerskillbaserad, ordna regen-hälsa, stealth som bygger på cover istället för mörker, ...
Måste bara återposta en kommentar på kotaku som jag tyckte var klockren:
The same thing that happenned to Shadowrun is happenning to Deus Ex. This won't make any sense to anyone who isn't at least somewhat familiar with the shadowrun source material. It's also the same thing that's happenning to Fallout. Very enthusiastic corporate yes-men claiming to be real fans of a given game, who shortly thereafter start throwing out all the mechanics and background that made that game interesting and unique in the first place, while leaving the window dressing in place. Everything is becoming an FPS, and I for one am not amused.
Ganska uppenbart redan att spelet inte kommer bli särskillt likt 1:an. Jag menar 3:e person, cover system, auto regen osv. bådar inte gott. Komiskt nog så är alla de ovannämnda sakerna typiska "konsolgrejer" vilket får mig att tro att de bara snackar massa skit i hopp om att göra alla parter nöjda.
No shit? Man skall INTE lyssna eller läsa saker som kommer från publishers eller utvecklare i förväg, tror man för mycket på vad de säger så blir man besviken.
Det värsta är att coversystem-skiten spiller över på PC spel. Spel som har healthpickups borde prisas...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Så länge storyn och helheten blir bra så har jag ingenting emot lite mer minnesvärda ögonblock.
Det var ju nästan intelligent sagt.
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
"Don't fix it if it ain't broken!"
Det här kommer ju sluta illa om dom fortsätter i den där riktningen! >_< ... antagligen
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Jag blir då alltid lika förvånad över personer som dömmer ut spelet på förhand innan de ens har sett bilder/videos ifrån det
Och jag blir alltid lika förvånad över folk som inte alls verkar ha någon aning om vad de är ute efter i ett spel.
Tror nog 99% av alla som läst om deus ex 3 har fått en ganska bra uppfattning om hur spelet kommer att bli, så länge de inte går ut och erkänner att vissa saker de sagt ska finnas i spelet försvunnit eller ändrats så är det ganska enkelt att redan nu få en klar bild hur spelet fungerar. Auto regen, 3:e person och cover system är tillräckligt för att jag ska veta att det inte kommer bli ens i närheten av vad deus ex 1 är.
Förövrigt så är 9/10 spel jag tror ska vara dåliga innan de släpps precis så dåliga som jag antagit och detta lär inte vara något undantag.
Måste bara återposta en kommentar på kotaku som jag tyckte var klockren:
The same thing that happenned to Shadowrun is happenning to Deus Ex. This won't make any sense to anyone who isn't at least somewhat familiar with the shadowrun source material. It's also the same thing that's happenning to Fallout. Very enthusiastic corporate yes-men claiming to be real fans of a given game, who shortly thereafter start throwing out all the mechanics and background that made that game interesting and unique in the first place, while leaving the window dressing in place. Everything is becoming an FPS, and I for one am not amused.
Huga.. ja don't get me started om Shadowrun.. största assrape:en av en serie någonsin...
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..
Måste bara återposta en kommentar på kotaku som jag tyckte var klockren:
The same thing that happenned to Shadowrun is happenning to Deus Ex. This won't make any sense to anyone who isn't at least somewhat familiar with the shadowrun source material. It's also the same thing that's happenning to Fallout. Very enthusiastic corporate yes-men claiming to be real fans of a given game, who shortly thereafter start throwing out all the mechanics and background that made that game interesting and unique in the first place, while leaving the window dressing in place. Everything is becoming an FPS, and I for one am not amused.
Huga.. ja don't get me started om Shadowrun.. största assrape:en av en serie någonsin...
För att inte glömma Rainbow 6-serien. Vad i helvete hade Vegas gemensamt med tidigare titlar? Man blir så jävla förbannad på utvecklare som alltid måste gå mainstream och casual med redan utmärkta titlar.
Måste bara återposta en kommentar på kotaku som jag tyckte var klockren:
The same thing that happenned to Shadowrun is happenning to Deus Ex. This won't make any sense to anyone who isn't at least somewhat familiar with the shadowrun source material. It's also the same thing that's happenning to Fallout. Very enthusiastic corporate yes-men claiming to be real fans of a given game, who shortly thereafter start throwing out all the mechanics and background that made that game interesting and unique in the first place, while leaving the window dressing in place. Everything is becoming an FPS, and I for one am not amused.
Huga.. ja don't get me started om Shadowrun.. största assrape:en av en serie någonsin...
För att inte glömma Rainbow 6-serien. Vad i helvete hade Vegas gemensamt med tidigare titlar? Man blir så jävla förbannad på utvecklare som alltid måste gå mainstream och casual med redan utmärkta titlar.
Jo man måste ta sig en funderare på vad det är som försigår i huvudet på domdär tomtarna.
Varför i helvete skulle man vilja ta bort det som gjorde att spelet "stack ut" ifrån mängden eller gjorde det unikt??!
Varför tror ni att spelen blev så populära?
-KAN orsaken möjligtvis så dom inte var som alla andra IQ befriade consol-shooters som finns?
Ja, det var ju kul med ytterligare än våldtäkt av ett starkt varumärke. Ska bli intressant att se när någon förutom Blizzard ens kommer försöka att göra en uppföljare i samma anda som orginalen, och inte bara dumma ner skiten så att en bakbunden apa med ögonbindel kan klara spelen och förstå hela handlingen ner i minsta detalj.