Köp inte spelet i dag som du kan köpa i morgon

Medlem

Om inget annat får man spelet uppdaterat till max och till en billigare peng. Känns som man ändå inte hinner/orka spela spelen direkt.

Medlem

Är det Rockstar köper jag dag ett, för jag snittar flera tusen timmar på deras spel.

Ska det kosta 800-1000 måste det upp i samma nivå, vilket är myycket sällsynt idag, så reakorgen, tradera och månadens spel blir det för resten.

Medlem
Skrivet av Managor:

Jag har helt slutat köpa spel tills jag har gått igenom min backlogg på ~300 spel och sållat ut skräpet man fått gratis och spelat igenom en del av det som är bra.

~500 här, har valt att lösa det genom att införa en 2 ut, 1 in-regel till mig själv - klara två spel för att tillåta mig själv köpa ett, så krymper iaf backloggen och jag måste tänka igenom vad jag använder de där köpen till.

Medlem

Inte bara priserna att tänka på. Idag är det inte säkert att man får ett spel som funkar när man köper det. Då är det bättre att vänta. Tills de hunnit göra klart det. Tre år är för kort tid för vissa utvecklare.

Undantaget är Nintendo. Där får man ett spel som funkar. Men det är inte värt att betala för det. Borde räcka att man betalar för konsolen, sen får man spelen gratis i fortsättningen.

Medlem

Jag menar man ska ju inte bara köpa en Switch 2 för ca 9000 kr man måste ju köpa en schysst stor 4k 120hrz tv för att kunna spela Mario Kart world I split screen också.

Medlem

Köper extremt få spel vid release och förhandsbokar aldrig. Split Fiction vart köpt vid release men var ett färdigt spel till lägre pris som jag dessutom delade med min vän.

Men som regel är det reor som gäller. Jag har som alla andra massa spel i min backlogg. Kan lätt vänta 6-12 månader och få det både billigare och färdigt. Buggtesta kan andra få göra. Plus idag kommer mycket extramaterial de kommande månaderna men är sällan jag går tillbaka till ett spel när jag är klart. Så då kan jag vänta tills det redan är ute.

Plus efter några månader vet man ofta om spelet håller eller om det bara var hype. Det gör att en del spel rensas bort från önskelistan, vilket är bra när man har begränsad tid.

Medlem

Det är enkelt att ha en backlogg med spel du bara måste spela. Har man jobb och en massa annat som tar upp ens tid så hinner du knappt med i dagens tempo. Välkommet att det blir billigare att köpa spel efter hypen har lagt sig. Spelen är precis lika bra då.

Medlem

Med tanke på att det är mer regel än undantag att spel ofta har mkt buggar o skräp vid release så är det nästan alltid bättre och vänta ett par månader innan man skaffar dem. Och på den tiden hinner ofta priset också sjunka lite.
Har aldrig riktigt förstått mig på den här hetsen om att man måste spela spel day ett.
Sure, någon titel här o där som man verkligen, verkligen ser fram emot kan jag köpa men flesta spel går alldeles utmärkt att vänta ett par månader med.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Köp spelet som du vill ha när du vill ha det. Vi vet inte vad som händer imorgon.

Medlem

Det blir nog ganska säkert så att jag bygger upp Switch 2-biblioteket på samma sätt som mitt Switch-bibliotek, d.v.s. genom att köpa en ny konsol och sen begagnade fysiska spel på Tradera. Har gett max 450 för de flesta stora titlarna till Switch. Man får väl rimligen räkna med att Switch 2-spelen blir dyrare i andra hand men vi får se.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Att vara med i "snacket på stan" är ju något en del uppskattar. Slöseri med pengar är det inte, och som jag skrev kommer det alltid finnas spel som jag måååste ha dag ett.

Det är verkligen sant, "snacket på stan" kan vara enormt kul och faktiskt en stor grej av hela spelupplevelsen. Det beror på vilket spel det är förstås.

En av mina absolut häftigaste spelupplevelser någonsin var när jag spelade kampanjen i RDR2 samtidigt som jag även var med i
"snacket på stan" här på FZ. Då hade spelet precis släppts och det var stekhett.

Jag skrev om mina upplevelser i spelet och läste vad andra råkat ut för. Det var väldigt kul "resa" som gjorde att spelet kändes ännu större och ännu djupare på något sätt när jag kände den här "spelenergin" från alla andra.

Medlem

Jag har som regel att bara köpa spel som jag ska börja spela direkt. Gäller både vid release och rea. Någon gång kan det slinka ner något extra spel vid rea.

För reor har jag psprices.com och prisjakt till hjälp.
psprices.com är väldigt bra för att se lägsta pris och hur återkommande en rea varit.

Är jag sugen på ett spel vid release då tycker jag att det är bättre att köpa spelet direkt än att behöva vänta 6-12 månader på att spara 300-400 spänn?

Medlem

Jag gjorde så ett tag att jag la spel i önskelistan och shoppade på rean. Tyvärr ledde det bara till att backloggen växte och nu har jag säkert ett hundratal spel som jag förmodligen aldrig kommer att starta. För problemet blev att jag köpte spel som jag ville spela när de kom trots att intresset svalnat lite. Tanken var att jag kanske blir sugen på spelet igen i framtiden men det hände såklart inte. Nu är jag istället övertygad om att det är billigare i längden att bara strunta i priset och köpa det du vill spela idag, imorgon är det något annat som lockar.

Medlem
Skrivet av GustavA:

...Nu är jag istället övertygad om att det är billigare i längden att bara strunta i priset och köpa det du vill spela idag, imorgon är det något annat som lockar.

Jag håller med. Även om jag brukar kolla prishistorik 😎

Jag och en polare brukar ”dela” på spel på en viss plattform och när Cyberpunk 2077 släpptes hade jag köpt det på mitt konto men jobbade natt så sov när polaren skrev och frågade efter inloggningsuppgifterna.

Otålig som han blev köpte han det på sitt konto och testade sen kanske 30 minuter. Tror ni han har startat det igen sedan släppet 10 dec 2020? 😄

Ska dock sägas att det inte fungerade klockrent på hans dator då men spelet är ju i mycket bättre skick sen dess och kanske desto mer anledning att han skulle inväntat istället för att köpa det själv.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Bästa krönikan på länge! Jag köper enstaka spel varje decennium på releasedagen, övriga väntar jag tills priset är rätt och jag har tid att spela.

Senaste tre spelen som jag köpt till fullpris är: Horizon: Forbidden West, Last of Us 2 och StarCraft 2: Wings of Liberty.

Känner inte att jag missat något.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag har börjat använda gamepass under perioder när jag har tid att spela. Så de kommande två-tre månaderna blir det CoD black ops 6 kampanjen, Indiana Jones, Atomfall, Awoved och kanske Aliens dark descent om det finns tid kvar innan prenumerationen går in på ny månad. Flera spel till priset av ett. Under tiden hinner jag säkert hitta ex dragon Age veilguard eller commandos origins (vet att det finns på gamepass men behöver spelas över en längre period) på rea och spela efter jag avslutat prenumerationen för den här gången.

Releasehästryttare

När man ligger på sin dödsbädd, kommer man tänka på alla spel man inte spelat?

Medlem
Skrivet av Devan:

När man ligger på sin dödsbädd, kommer man tänka på alla spel man inte spelat?

Haha, nja.. tror mer man kommer ångra saker man inte gjort istället 😁

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Nintendo kan man ju köpa fysiska spel och få igen 85% om det är deras egna. Eller köpa på Tradera och sälja för samma. Dock brukar man ju vilja behålla deras egna
Undrar hur det blir på kassetter som bara har en kod.

Dom andra kan man ju vänta lite med bara så sjunker dom som stenar i pris och en rea på det. Märkligt marknad.

Ja precis så tänker jag också. Köper alla Nintendos egna spel på Tradera och resten på rea. Gällande pc är det nästan bara spel på rea om det inte är en specifik utvecklare som man vill stötta. För resterande konsoler använder jag nästan bara prenumerationstjänsterna.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Haha, nja.. tror mer man kommer ångra saker man inte gjort istället 😁

Jag kommer inte ångra att jag inte spelade "Silent Hill 2".

Medlem

Jag köper typ alldrig spel på dag 1 det senaste 10 åren. Ja det har hänt jag köpt dom dag 1 som Monster hunter wild eller så men då är det från en serie jag älskar eller så.

För min del föredar jag köpa 3-5 spel på rea till priset av 1 AAA spel. Seriöst kan jag köpa 3-5 spel för 600kr så gör jag hellre det.
Jag har alldrig köpt en konsol dag 1 heller. Köpte PS2an 2 år efter den kom ut och PS3an köpte jag 4 år efter den kom ut och min PS4 pro köpte jag när PS5an kom ut vilket blev en bra deal för mig PS4 pro plus 3 spel och 2 kontroller för bara 2000kr.

Och igenom att man väntar så hinner konsolen få en del spel.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Nintendos spel har aldrig röda prislappar 😅

Köpte Tears of the Kingdom för under 300 kr. Det händer inte ofta, men det händer, och det är då man ska passa på.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag kommer inte ångra att jag inte spelade "Silent Hill 2".

Inte vidare sugen på det? 😁

Medlem
Skrivet av cyppa:

Inte vidare sugen på det? 😁

Det stämmer på millimetern.

Medlem

Jag funderar på om jag ska pröva att köpa Cyberpunk.

Det börjar snart bli dags. Men är fortfarande osäker på om det är ett spel jag kommer gilla.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar