Priset för Playstation 5 Digital Edition höjs i Europa
Tack Nintendo!
Inte Nintendos fel. Spel har länge varit dyrare digitalt på Playstation Store.

Det är klart att det finns folk som väljer att skydda det de "supportrar" bortom rim och reson, men motsatsen är också ofta lika sann. Dvs att folk skyller på fel saker istället för att se de bakomliggande problemen och faktorerna.
Om vi tar t ex det här fallet.
Vad är rimligast?
1. Ett spänt omvärldsläge där handelskrig mellan USA och flera av världens största ekonomier driver upp kostnader på bland annat digital hårdvara, i kombination med en inflation vi inte sett på över 30 år världen över leder till att flera utvecklare av hårdvara tvingas skruva upp priserna.
2. Giriga Nintendo höjer sina priser för att de kan och då istället för att som t ex vid lanseringen av PS1 använda sitt "låga pris" som USP så väljer Sony att också höja priserna på sin konsol för att höja sina vinstmarginaler.
Heja Blåvitt
Går åt fel håll. Konsoler ska gå ner i pris ju äldre de blir, inte upp.
Jo, men det går inte att förutse "utmanande ekonomiska miljöer" flera år i förväg.
Viam inveniam aut faciam
Det är klart att det finns folk som väljer att skydda det de "supportrar" bortom rim och reson, men motsatsen är också ofta lika sann. Dvs att folk skyller på fel saker istället för att se de bakomliggande problemen och faktorerna.
Om vi tar t ex det här fallet.
Vad är rimligast?
1. Ett spänt omvärldsläge där handelskrig mellan USA och flera av världens största ekonomier driver upp kostnader på bland annat digital hårdvara, i kombination med en inflation vi inte sett på över 30 år världen över leder till att flera utvecklare av hårdvara tvingas skruva upp priserna.
2. Giriga Nintendo höjer sina priser för att de kan och då istället för att som t ex vid lanseringen av PS1 använda sitt "låga pris" som USP så väljer Sony att också höja priserna på sin konsol för att höja sina vinstmarginaler.
Rimligast är väl att Nintendo hatar barn och ta höga priser så att bara de bästa barnen ska få tillgång till de senaste Nintendo-spelen.
Viam inveniam aut faciam
Varför det?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag tror att ni som vill ha ett ps5 med skivläsare bör köpa ett snarast.
Lite märkligt att det är just den utan skivläsare som höjs i pris, borde inte den vara billigare att tillverka?
Eller har den en större ssd som i sin tur är dyrare?
Tack Nintendo!
Tveklöst en bait! ITS A TRAP!
Lite märkligt att det är just den utan skivläsare som höjs i pris, borde inte den vara billigare att tillverka?
Jag tycker det är konstigt att digitala spel är dyrare. Borde vara dyrare att tillverka fysiska spel med fodral, skiva, omslag, ev. manual inuti, kartor, stickers osv.
Jag bor på kanarieöarna just nu och köpte en PS5 PRO till ett normalt pris på runt 8K. Tänkte för mig själv att jag läst att skivläsaren skulle ligga på runt 100 euro och valde då att gå till inköp. När skivläsaren väl ankom ön så låg priset på mediamarkt på 500 euro hahaha... Nu först i förra veckan gick dom ner till 109. Vilket är det jag kommer få lägga..
Nej den är exakt likadan men jag gissar att den med skivläsare ska fasas ut. Nu kan de tömma lagren av den snabbare.
Jag tycker det är konstigt att digitala spel är dyrare. Borde vara dyrare att tillverka fysiska spel med fodral, skiva, omslag, ev. manual inuti, kartor, stickers osv.
Mestadels för att det är någon annan som säljer fysiska spel. Dessa måste därför erbjudas marginal för att utföra tjänsten att lagerhålla, marknadsföra och sälja de fysiska spelen.
De egna digitala spel behöver ingen mellanhand men måste ha ett värde som inte skadar de fysiska spelens försäljning eller naggar sina egna marginaler för mycket.
Viam inveniam aut faciam
Tack Nintendo!
Fast varför klagar du på Nintendo när dom höjer medans Sony gjorde detta först av alla? Innan krig och allt?
När man påpekar som jag brukar göra eller Scaryfoot i detta läge, så försvarar man alltså Nintendo enligt dig haha.
Tack Nintendo!
Läs på lite.👍
Det är därför jag har börjat köra Dark souls remastered för ett par år sedan. Jag har pricis igår avklarat Jätte Varg bossen. Jag kör utan hjälp från guider så det ska ta så lång tid som möjligt att klara. Mycket mer ekonomiskt att spela svåra spel. Jag kommer nog ha hunit spela igenom 3 eller 4 mer from software spel innan playstation 7 kommit ut.
Grejen är ju att den inte är gammal i den mening att den tillverkas fortfarande. Vad de kostade att tillverka för 5 år sen är inte riktigt relevant för Sony när de har riktiga kostnadsökningar idag.
Ryzen 5 9600X | Kingston 32GB DDR5 | ASUS RTX 4070 Super
Mestadels för att det är någon annan som säljer fysiska spel. Dessa måste därför erbjudas marginal för att utföra tjänsten att lagerhålla, marknadsföra och sälja de fysiska spelen.
De egna digitala spel behöver ingen mellanhand men måste ha ett värde som inte skadar de fysiska spelens försäljning eller naggar sina egna marginaler för mycket.
Aha.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12407015
Kan vi vänta oss att det faller från dagens 1444kr till ~1000kr då? 80 euro är idag cirka 880kr och sen ska det väl på kemikalieskatt på det.
Enligt prishistoriken ser vi ju dock att den var nere på 810kr i juni förra året
Fast varför klagar du på Nintendo när dom höjer medans Sony gjorde detta först av alla? Innan krig och allt?
När man påpekar som jag brukar göra eller Scaryfoot i detta läge, så försvarar man alltså Nintendo enligt dig haha.
1. Det är dåligt att Nintendo höjer priserna.
2. Det var dåligt att Sony höjde priserna.
Det blir inte mindre dåligt av Nintendo bara för att Sony redan har gjort det.