Zelda till Switch 2 listas för 899 kr

Robot
Zelda till Switch 2 listas för 899 kr

Äh, Bowser har ju precis sagt att det är värt priset! Det är väl ingen ko på isen, som man säger. Folk får helt enkelt skaffa ett extra jobb, som Ken Kutaragi var inne på då det begav sig.

Medlem

Goddag yxskaft.

Testpilot

Ett Wii-U spel för 900 spänn! Nintendo är världsmästare på att sälja samma sak en gång till.

Medlem

NÄ NU JÄVLAR....

Medlem

Tredje gången de släpper BotW och de tar mer betalt än nånsin. Tydligen kostsamt att utveckla en version som rullar i mer än 25 FPS i medvind och nedförsbacke.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Ska bli kul att se reaktionerna i USA när Vitenamns 46% tariff höjer priset på Switch 2 från $450 till $650 och spelen går från $80 till $100 med Japans 24% tariff.

Medlem

uppmuntrar inte till något, men ibland känns ju detta mer rättfärdigat än inte (speciellt då jag redan äger spelen till switch).

dyb
Medlem

Spelbutiken.se tar 603kr för det till Switch1 , fraktfritt
Sen köper man 100kr uppgraderingen till switch2.

Ni har precis sparat 200kr och ni får snyggare fodral

Medlem

”Nintendos svenska distributör Bergsala säger till FZ att priserna sätts av återförsäljarna, och att man inte använder sig av riktpriser eller rekommenderade priser.”

Men om Bergsala säljer för ett dyrare pris till återförsäljarna. Då sätter ju återförsäljarna ett dyrare pris för att ”gå med vinst”. Visst att det läggs på diverse skatter och så, som inte är så himla mycket som man kan tro. Elektronikskatten ligger på ca 179kr per kg.

Priskartell från Bergsala är vad det handlar om.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

”Nintendos svenska distributör Bergsala säger till FZ att priserna sätts av återförsäljarna, och att man inte använder sig av riktpriser eller rekommenderade priser.”

Men om Bergsala säljer för ett dyrare pris till återförsäljarna. Då sätter ju återförsäljarna ett dyrare pris för att ”gå med vinst”. Visst att det läggs på diverse skatter och så, som inte är så himla mycket som man kan tro. Elektronikskatten ligger på ca 179kr per kg.

Ja. Det är ju det här jag menar. Utan att veta vad Bergsala sätter för utpris mot ÅF så har man ju ingen möjlighet att förstå var det drar iväg till 7500:-.

Medlem

Min dotter som älskar zelda frågade, ”men det är samma spel igen”?

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Min dotter som älskar zelda frågade, ”men det är samma spel igen”?

Slipper du ju köpa det.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Båda kostar typ 600 kr nytt till Switch. Köpt dessa och uppgradera för 100 kr så sparar man 200 kr per spel. Det här är fan galen prissättning.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Med tanke på att alla återförsäljare prickade in exakt samma pris när priset sätts av återförsäljarna så kan man ju fundera på om det är Bergsala och återförsäljarna som tar fram dessa ockerpriser tillsammans. Man tycker ju att priserna borde variera med åtminstone 50-100 kr upp och ner om de har fria händer.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

FZ kanske kan göra lite undersökande journalistik och hitta nån ÅF-anställd som kan yttra sig anonymt om inköpspriserna.

Jag tycker det är väldigt märkligt. Imo så är Switch 2, spelen och tillbehören för dyra även i resten av Europa men här i Sverige är det ju totalt hjärnsläpp.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

I Zelda spelens fall så är det väl både Switch 1 och 2 versionerna man köper plus extra grejor dom har lagt till för Switch 2.
Sen ingår uppgradering till Switch 2 med Nintendo Online vilket dom flesta har skulle jag tro.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Har man redan spelen så är det ju bara att uppgradera. Skulle kosta 100kr hörde jag igår. Kommer jag göra iaf och spela igenom båda Zelda spelen igen. Jag försöker spela dom igår och det kommer verkligen att bli skönt att få en uppgradering.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Äh, Bowser har ju precis sagt att det är värt priset! Det är väl ingen ko på isen, som man säger. Folk får helt enkelt skaffa ett extra jobb, som Ken Kutaragi var inne på då det begav sig.

👌🤣

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Har man redan spelen så är det ju bara att uppgradera. Skulle kosta 100kr hörde jag igår. Kommer jag göra iaf och spela igenom båda Zelda spelen igen. Jag försöker spela dom igår och det kommer verkligen att bli skönt att få en uppgradering.

Upgrades på japanska Nintendo ligger på 1000/2000 yen, då är det Kirby och Mario Party som får extra banor etc som kostar mer. Lär bli 100/200:- i Sverige, i digitala shoppen bestämmer i alla fall Nintendo

Annars gratis upgrade med NSO+EP.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Eller hur? Det där uttalandet är så tillrättalagt att det helt klart kommer från någon medietränad nisse på en presstjänst med PR bakgrund.

Det de inte nämner i uttalandet är precis det du skriver. Bergsala kanske inte sätter riktpriser eller rekommenderade priser och Ja, återförsäljare sätter sina egna priser. MEN Bergsala sätter vilka priser återförsäljarna får köpa produkterna för från just Bergsala som har den enda licensen för att distribuera i Sverige. Även om återförsäljarna sedan själva sätter sina egna priser så lär de ju inte sätta dem lägre än kostnaden från Bergsala och gå med förlust.

Så i slutändan är det Bergsala som är svaret skyldig här.

Tror mest det handlar om marginaler. N går in i en ny grafisk generation som sony och ms befann sig i för ca 9år sedan med tex ps4 pro. Spelen blir dyrare att producera grafiskt och till viss del storleksmässigt och därför höjer de priserna för att behålla vinst gentemot utvecklingskostnad.

Medlem

På My Nintendo Store så kostar Breath of the Wild 79.99 Euro.

Undrar hur fort Switch 2 blir hackad.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Med den mycket dyrare Switch 2 edition av Botw som är ett gammalt Wiiu-spel så hade man ju förväntat sig att DLC ingick men nope det får du betala extra för i eshoppen, Man får inte ens switch2 spelet i boxen.

Medlem

Har man Nintendo Online-prenumeration så kan man köpa en begagnad version av spelet till Switch 1 så får man uppgraderingen "gratis".

Medlem
Skrivet av Sarato:

Har man Nintendo Online-prenumeration så kan man köpa en begagnad version av spelet till Switch 1 så får man uppgraderingen "gratis".

Känns som att skjuta upp problemet tills man slutar att vara prenumerant.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Känns som att skjuta upp problemet tills man slutar att vara prenumerant.

Antar att man spelat klart spelet tills dess alternativt har priset på spelet sjunkit. Sen kan man alltid köpa uppgraderingen om man inte vill behöva prenumerera för evigt.

Medlem

Kan någon förklara varför man kan köpa Switch 2 + Mariokart i Nederland for 509 EUR (+- 5600 SEK) och här betaler vi 7300 SEK!!!???

Medlem

Lite fega frågor till ÅF och Bergsala kan jag tycka. Guldläge att fråga/ifrågasätta Euro-priset kontra vårt sjuka svenska pris (som inte kan förklaras vilka skatter du än lägger på). Jämför man med t.ex Tyskland, Frankrike och Spanien så är det ju sjukt. Svenska kronan har dessutom legat jäkligt bra gentemot euron.

Medlem

Patcha sitt eget två gen gamla spel med emulatorhack och sälja för 899, känns som det Nintendo jag känner igen!

Kommer kanske köpa Switch 2 utan spel behålla den på ver 1.0 och sen bara vänta att den blir hackad. Finns ändå inga releasespel jag är intresserad av.

12
Skriv svar