PS3 > PS5 - Ibland är gammal äldst

Skribent
PS3 > PS5 - Ibland är gammal äldst

Om sanningen ska fram har jag nog alltid varit lite av en samlare. Har haft svårt för att slänga eller sälja grejer samtidigt som jag också ogillat att ha “för mycket saker”. En prekär situation som jag på senare år försökt få bukt med. Fler spel köps digitalt och filmsamlandet har har frångåtts till förmån för att strömma rullar från diverse streamingtjänster. Men nu har jag nu börjat ta små myrsteg bakåt. Framförallt när det kommer till film.

Allt oftare finns inte filmerna jag suktar efter tillgängliga hos streamingjättarna och det börjar bli lite tradigt. Därför har jag helt enkelt börjat bygga vidare på mitt filmbibliotek när tillfälle ges. Ett sånt tillfälle uppenbarade sig för en tid sedan då jag plockade upp två äldre Schwarzennegger-titlar som jag av någon outgrundlig anledning aldrig sett förut. “Hard Deal”, med den mycket bättre svenska titeln “Hårda bud” och “Red Heat” där Arnie delar rampljuset med Jim Belushi.

Glad i hågen matar jag in den ena skivan i min Playstation 5 som tornar upp sig likt en elfenbensvit obelisk på tv-bänken. Red Heat är först ut, men till min stora besvikelse tar det tvärstopp efter det obligatoriska copyright-segementet. Fastfruset som i en inlandsis. “No movie for you!” helt enkelt.

Några blixtsnabba googlingar senare går det upp för mig att Sonys routerlika spelstation har sina svagheter. Här och där hittar jag rapporter om blu-rayskivor som fryser och är ospelbara utan att någon verkar veta varför. Främst verkar det vara nån av filmerna i en Alien-box som ställer till det. Diverse lösningar lyfts fram. En del rimliga, andra helt befängda. Stäng av BD-Live; klipp internetanslutningen; ställ ner upplösningen eller tok-klicka på R1/R2 för att forcera sig frmåt. Jag försökte också fruktlöst att hota elektroniken med våld samt be en stilla bön - men föga förvånande fungerade ingenting.

Till slut ger jag upp hoppet. Det är bara att konstatera att min PS5 är långt från fullkomlig och inte klarar av jobbet längre. Turligt nog har jag som sagt vissa horder-tendenser och likt Nathan Drake eller Indiana Jones fick jag kavla upp ärmarna för att gräva fram en relik ur gömmorna.

Min gamla Playstation 3 fick helt enkelt göra en comeback och nu är Sonys femma inte ensam på bänken längre. För PS3:an spelar Red Heat utan problem. Knäpptyst och silkeslent. Ibland är gammal äldst.

Har du fått oväntad nytta av något du sparat?

En gammal trotjänare som fick lämna pensionen för att åter träda i tjänst - Filmkvällen är räddad!

Medlem

Hmm, jag råkade ut för liknande grej men måste nog vart Ps4 då filmen kom 2017. Köpte Shape of water på dvd som inte fungerade, gick tillbaka till butiken o bytte, samma sak igen fungerade inte, blev pengarna tillbaka istället. Min filmkväll blev inte räddad.

Medlem

Bar ner gamla Wii från vinden för någon vecka sen. Vi blev lite sugna på att spela Guitar Hero, en gammal goding från förr som inte riktigt levt vidare på nya konsoler. Brukar annars sällan återvända till gamla konsoler, men det saknade detta härliga spel.

Skribent
Skrivet av Majinbuu:

Hmm, jag råkade ut för liknande grej men måste nog vart Ps4 då filmen kom 2017. Köpte Shape of water på dvd som inte fungerade, gick tillbaka till butiken o bytte, samma sak igen fungerade inte, blev pengarna tillbaka istället. Min filmkväll blev inte räddad.

Ytterst märkligt att sånt här drabbar vissa filmer, och flera typer av hårdvara, men ingen tycks veta varför. Trist att filmkvällen havererade, har du tagit revansch genom att ha sett den på annat sätt? Bra, annorlunda Del Toro-rulle!

Medlem

Mitt PS3 har fortfarande inte lämnat sin plats under TVn, fast det var ett tag sen den användes nu då jag numera mest streamar PS3 titlar med Plus. Men det är Super Slim modellen jag har (RIP min gamla tjockis) så den tar inte speciellt mycket plats ändå.

Har inte kört mycket Bluray-film på PS5 men kollade igenom Harry Potter boxen med barnen och dom funkade iallafall. Jag har faktiskt en Alien box också så kanske borde prova om dom filmerna fungerar, om det ens är samma som nämns i texten.

Medlem

Har Red Heat på bluray också, bra film.

I alla fall, har en billig blurayspelare från Philips jag köpte 2012 eller så, som brukar spela grejer utan problem. Men så köpte jag en blurayfiilm när den kom ut (Alita: Battle Angel om jag minns rätt) och av någon anledning så kunde den inte spelas, så då fick jag använda PS4an istället.

Runt 2008 så behövde jag använda en floppydisk för en grej, så det var ju bara att gräva upp gamla 1999-datorn från förrådet. Köpte en USB-floppy drive efter det, som aldrig har använts.

Har faktiskt inte ens provat att spela DVD/Blu-ray/UHD på PS5:an då jag har en dedikerad UHD 4K-spelare för det ändamålet. Tråkigt att det ska vara så pass mycket strul att en PS3:a ska dras fram för den sakens skull.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Ytterst märkligt att sånt här drabbar vissa filmer, och flera typer av hårdvara, men ingen tycks veta varför. Trist att filmkvällen havererade, har du tagit revansch genom att ha sett den på annat sätt? Bra, annorlunda Del Toro-rulle!

Jag hyrde den online, glömde sedan bort den. Blev påmind nu dock. Såg man kan beställa den på ginza 4k+ Bluray, men känns väl sådär att betala 299kr för en film man sett. Den vart ju årets film på Oscarsgalan oxå, kliar ändå lite i köpklickar fingret🤔😅

Kanske klarar ps5 och xbox bättre, eller ena av dem, följer ju med 2st olika skivor iaf så chansen kanske ökar🤷🏻‍♂️

Skribent
Skrivet av Casimir2323:

Bar ner gamla Wii från vinden för någon vecka sen. Vi blev lite sugna på att spela Guitar Hero, en gammal goding från förr som inte riktigt levt vidare på nya konsoler. Brukar annars sällan återvända till gamla konsoler, men det saknade detta härliga spel.

Har kvar mitt xbox360 nästan enbart för att kunna dra igång Fight Night Round 4. Oerhört underhållande och en spelserie som bara väntar på att återuppväckas - kom igen EA!

Skrivet av Påskmust:

Mitt PS3 har fortfarande inte lämnat sin plats under TVn, fast det var ett tag sen den användes nu då jag numera mest streamar PS3 titlar med Plus. Men det är Super Slim modellen jag har (RIP min gamla tjockis) så den tar inte speciellt mycket plats ändå.

Har inte kört mycket Bluray-film på PS5 men kollade igenom Harry Potter boxen med barnen och dom funkade iallafall. Jag har faktiskt en Alien box också så kanske borde prova om dom filmerna fungerar, om det ens är samma som nämns i texten.

Kan ju vara värt att testa bara för att - väldigt märkligt problem, speciellt då det i Aliens-fallet vara verkar gälla en film ur en serie!

Medlem

PS3 är bra att ha när jag vill spela Spyro och Toejam and Earl, som jag köpte digitalt när de fanns i Store.
Eller när jag vill spela Ico, Deadly Premonition eller Arkham Asylum som det ska se ut.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Har Red Heat på bluray också, bra film.

I alla fall, har en billig blurayspelare från Philips jag köpte 2012 eller så, som brukar spela grejer utan problem. Men så köpte jag en blurayfiilm när den kom ut (Alita: Battle Angel om jag minns rätt) och av någon anledning så kunde den inte spelas, så då fick jag använda PS4an istället.

Runt 2008 så behövde jag använda en floppydisk för en grej, så det var ju bara att gräva upp gamla 1999-datorn från förrådet. Köpte en USB-floppy drive efter det, som aldrig har använts.

Förstår inte riktigt varför jag missat Red Heat tills nu, var en alltjämt underhållande buddy cop-historia. Glad att jag skaffade den!

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Har faktiskt inte ens provat att spela DVD/Blu-ray/UHD på PS5:an då jag har en dedikerad UHD 4K-spelare för det ändamålet. Tråkigt att det ska vara så pass mycket strul att en PS3:a ska dras fram för den sakens skull.

Nu var ps3:an inte så långt borta, så nåt värre bök var det egentligen inte. Men kände mig lyckligt lottad som faktiskt behållit den!

Skrivet av scaryfoot:

PS3 är bra att ha när jag vill spela Spyro och Toejam and Earl, som jag köpte digitalt när de fanns i Store.
Eller när jag vill spela Ico, Deadly Premonition eller Arkham Asylum som det ska se ut.

Inser nu att jag faktiskt har både Sly Cooper-triology samt Fight Night Champion installerat på ps3:an. Känner absolut ett sug för FNC, har aldrig dragit igenom storyläget men hört att det ska vara bra!

Medlem

Nej jag håller verkligen inte med. Prövade dom två senaste Zelda nyligen. Och jag kan inte vänta på dom nya bättre versionerna som kommer till Switch 2. Ladd tiderna är jobbiga och dålig fps ursh! Sedan titta på skillnader mellan Demons souls PS3&5. Framtiden är så mycket bättre. Silksong och Hades 2 kommer att vara fett bra i år. Och många andra nya spel som Mario Kart world!

Medlem

Jag har kvar min PS2 under bänken bara för FFXII. Vi fick en fin remaster på PS4 men med Zodiac-systemet som jag personligen inte gillade och gjorde spelet tråkigt. Kul att fortfarande köra sin PS2 för rätt ändamål...spelglädje!

Nu var ps3:an inte så långt borta, så nåt värre bök var det egentligen inte. Men kände mig lyckligt lottad som faktiskt behållit den!

Har faktiskt också min PS3 Slim inkopplad för att kunna spela PS3/PS1-spel på. Funkar lika bra fortfarande.

Skrivet av Alienshade:

Nej jag håller verkligen inte med. Prövade dom två senaste Zelda nyligen. Och jag kan inte vänta på dom nya bättre versionerna som kommer till Switch 2. Ladd tiderna är jobbiga och dålig fps ursh! Sedan titta på skillnader mellan Demons souls PS3&5. Framtiden är så mycket bättre. Silksong och Hades 2 kommer att vara fett bra i år. Och många andra nya spel som Mario Kart world!

Nu hamnade något lite fel tror jag.

signatur

Skribent
Skrivet av Alienshade:

Fel tråd månne?

It's not a lake, it's an ocean

Jag använder min Series X som DVD- och Blu-ray-spelare. Tyst och fungerar klockrent. Jag fortsätter att köpa film på skiva, men det är inte alls lika ofta som förr. När Discshop lade ned så minskade min Blu-ray-konsumtion betydligt. En och annan beställning till Ginza görs dock emellanåt.

Jag är ibland sugen på att plocka fram min PS3 för att spela PS2-spel på, men har inte riktigt kommit till skott. Ogillar verkligen de äldre DualShock-kontrollerna, så det finns ett motstånd där.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Jag använder min Series X som DVD- och Blu-ray-spelare. Tyst och fungerar klockrent. Jag fortsätter att köpa film på skiva, men det är inte alls lika ofta som förr. När Discshop lade ned så minskade min Blu-ray-konsumtion betydligt. En och annan beställning till Ginza görs dock emellanåt.

Jag är ibland sugen på att plocka fram min PS3 för att spela PS2-spel på, men har inte riktigt kommit till skott. Ogillar verkligen de äldre DualShock-kontrollerna, så det finns ett motstånd där.

Det är alltså fortfarande Ginza som gäller när man köper nytt alltså, själv har jag sett en ökning bland folk som säljer dvd/bluray begagnat - men det kan också vara algoritmerna som uppfattat att jag gillar sånt 😅

Ja, dualshock-kontrollerna är ruggit små och obekväma att hålla i - för lätta också tycker jag…

It's not a lake, it's an ocean

Det är alltså fortfarande Ginza som gäller när man köper nytt alltså, själv har jag sett en ökning bland folk som säljer dvd/bluray begagnat - men det kan också vara algoritmerna som uppfattat att jag gillar sånt 😅

Ja, dualshock-kontrollerna är ruggit små och obekväma att hålla i - för lätta också tycker jag…

Spelbutiken har lite filmer också, tror det var därifrån jag bokade Shadow-utgåvan av Sonic 3 nyligen. Men Ginza har ett hyggligt utbud. Discshop var dock kungen av DVD/BD-film. Jag har köpt lite begagnat på Tradera, för tio kr kan man hitta bra filmer.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kopplade upp Ps3:an igen till tv:n i sovrummet för inte så länge sedan för att checka om någon av alla mina dvd:er hade åkt på den fruktade laserrötan som var på nyheterna nyligen.

Den är fortfarande inkopplad då jag har återupptäckt alla mina gamla filmer som jag ligger och slötittar på innan läggdags. Riktigt härligt med Blutooth-fjärrisen som finns till ps3 också!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det går ju att koppla både Dualshock 4 och DualSense till PS3 om man har någon av dom. Enda kruxet är att PS-knappen inte fungerar så man får ha en Dualshock 3 enkom för det.

Skribent
Skrivet av Jozo:

Kopplade upp Ps3:an igen till tv:n i sovrummet för inte så länge sedan för att checka om någon av alla mina dvd:er hade åkt på den fruktade laserrötan som var på nyheterna nyligen.

Den är fortfarande inkopplad då jag har återupptäckt alla mina gamla filmer som jag ligger och slötittar på innan läggdags. Riktigt härligt med Blutooth-fjärrisen som finns till ps3 också!

Är det nån gammal fjärr eller nåt man kan köpa nytt? Hade varit fint att ha om den ska få leva vidare som film-maskin!

Medlem

Är det nån gammal fjärr eller nåt man kan köpa nytt? Hade varit fint att ha om den ska få leva vidare som film-maskin!

Verkar inte finnas nyproducerade längre, men så här ser de ut:
https://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=25883

Ligger en ute på Tradera nu.

signatur

Skribent
Skrivet av Jozo:

Verkar inte finnas nyproducerade längre, men så här ser de ut:
https://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=25883

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Ligger en ute på Tradera nu.

Tack för grymma tips! Hade varit riktigt smidigt med en traditionell fjärr när den bara ska användas till film

Medlem

Tack för grymma tips! Hade varit riktigt smidigt med en traditionell fjärr när den bara ska användas till film

Varsågod! Hoppas att du får tag på en, för det är som sagt riktigt skönt att ha en "klassisk" fjärrkontroll om man använder konsolen som mediamaskin.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ogillar verkligen de äldre DualShock-kontrollerna, så det finns ett motstånd där.

Du kan använda PS5 kontroll på PS3🙂

Medlem

PS3 & 360-generationen var enormt mycket mer spännande än dagens PS5/Xbox Seriesgeneration.
Banbrytande teknologi som gav grafik och spelteknologi som inte ens high-end PC:s kunde leverera, och dessutom så var first-gen PS3 full av påkostad lyx inkl. Blu-ray spelare, som gjorde den väldigt prisvärd för sin tid, även om prislappen väl var i högsta laget för att locka sådana unga nyvuxna som jag var då. Då hade man helt enkelt inte råd med en konsol för 6000, gud vet vad det är i dagens penningvärde...det var en renodlad lyxprodukt för äldre vuxna, de med fasta jobb, typ.
Plus att det introducerades flera stora nya spelserier under den konsolgenerationen, och onlinespelande på konsol slog igenom på allvar.

PS5 & Xbox Series känns bara som två standardiserade PC:s med PC-spelutbud. Inga innovativa hårdvarufunktioner, inte ens några exklusiva spel man inte lika gärna kan köra på datorn. En trist konsolgeneration, enligt mitt tycke, vilket fick mig att dumpa Playstation helt..

1
Skriv svar