Över 180 Switch 1-spel har problem på Switch 2 – men inget av Nintendos stora
Rent spontant är ju switch 2 på väg att bli en rejält tafatt lansering. Det är som att de har bråttom med att få ut den i sista sekund och ändå har de haft massvis med tid på sig.
Mario kart och sen massa spel som redan är ute sedan länge, och på det gamla spel som inte ens startar?
Tror jag skall omvärdera mitt dag ett-köp då bakåtkompatibiliteten var ett huvudargument för mig. Kanske satsa på en Switch istället.
Jag hittade ett par bekanta titlar från det digitala biblioteket men verkligen ingen skada skedd om de inte skulle få till dem.
Ja. Det här luktar problem med någon spelmotor, COTS (commercial of the shelve) komponent, middleware eller liknande då det är så många spel som berörs. Det är inte alltid man vill utveckla alla delar av ett spel från grunden, utan man köper in en färdig lösning för något. AI, fysik, ljud eller vad du vill.
Sånt är relativt enkelt att lösa med patchar utan speciellt stor kostnad eftersom lösningen funkar till väldigt många berörda spel.
Så jag är ganska övertygad om att detta är löst innan sommaren.
Bättre överblick finns här: https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-...
Det handlar om en mindre % av 15000+ spel än så länge. Klart det tar tid att gå igenom, testa och fixa. Inget jag ser som oroande.
Det ska bli trevligt att pröva på olika spel i biblioteket! Jag gillade aldrig hur Mario Rabbits sparks of Hope såg ut på Switchen.
Zelda Oled är väldigt trevlig jag spelar bara på den själv. Har lyckats begagna 6 Switch den här generationen. En gick sönder efter 2 veckor. En fick högtalar bugg(har fortfarande kvar den). Två gav jag till mina barn. En till en kompis som tack för att han hjälpte mig att flytta. Och så Zelda Oled som jag spelar på och njuter av idag. på flera sätt så är den bättre än Switch 2 redan. Framförallt bättre stöd och Oled.
Känns rätt kasst ändå. har dom sagt hur dom har löst bakåtkomp? Känns ju som emulering eller translation layer typ Proton/Wine om det är sådana problem.
Dom sköt sig ordentligt i foten med driverstack+statiskt kompilerade shaders skeppade i varje spel. idiotiskt.
lite som om varje spel hade behövt patchar på windows från 10 till 11. för varje spel har nvidia drivers och förkompilerade shaders hårdinbakat i .exe. så ser det ut på switch 1. (enligt sciresm på twitter, författare av switch cfw atmosphere).
Hade nintendo istället haft driverstack i OS och cache:at shaders... hade switch 1 spel i teorin kunnat köras native direkt på switch 2 os. men det är istället det de "fria" patcharna är till för verkar det som och för de titlar de uppdaterar specifikt för switch 2 typ mus-stöd, kamera "insert face on gameplay" och HDR osv är betalda uppgraderingar.
Finns inte gratis patch eller "Switch 2 Edition" upgrade så är det emulering/proton eller vad det är som gäller och då är komtabilitet spotty.
Undrar också om denna "fallback" bakåtkompat låter spel sträcka på benen, så opatchad Zelda BotW för köra full upplösning och utan hickups i kokiri forest som om du har överklockat switch 1 till exempel; eller det kommer vara strypt till switch 1 prestanda.
Beyond the Ice Palace II!? När skäpptes det och hur många minns ens det första spelet? 😶