South of Midnight
Trist. Jag hade sådana förhoppningar på Compulsion när Microsoft köpte dem. Tyckte att det fanns något väldigt lovande i We Happy Few, trots urtråkigt gameplay, och när jag sedan spelade Contrast tyckte jag att studion verkligen kändes annorlunda. Talangfull. Jag hade verkligen hoppats att de skulle göra något mer spännande än South of Midnight. Nu bekräftas mina farhågor, och har de åter igen ett spel med tråkigt gameplay så framstår det onekligen som att Compulsion kan design men har betydande brister när det kommer till spelbarhet.
Nåväl. Mer tid för backloggen.
Studion verkar ha en del bra idéer och bra visuell design men svårare att genomföra vad de tänkt sig.
MS köpte studion 2018 och detta är det första de levererar sedan dess. I dagens klimat där studionedläggningar blivit vardagsmat behövs det nog att detta spel presterar väl för att studion ska bli kvar. Möjligen kan de klara sig ändå om de kan presentera en väldigt bra "pitch" för nästa spel.
Studion verkar ha en del bra idéer och bra visuell design men svårare att genomföra vad de tänkt sig.
MS köpte studion 2018 och detta är det första de levererar sedan dess. I dagens klimat där studionedläggningar blivit vardagsmat behövs det nog att detta spel presterar väl för att studion ska bli kvar. Möjligen kan de klara sig ändå om de kan presentera en väldigt bra "pitch" för nästa spel.
Jag såg potential i Contrast och We Happy Few, som både kändes lite som budgetitlar så jag tänkte att med Microsoft i ryggen kanske de äntligen skulle kunna realisera sina visioner. Det blev South of Midnight... Och för Ninja Theory, en annan talangfull studio, blev det Hellblade II, en annan besvikelse. :-/
Gissade på 70, får uselt betyg på fz, men alla andra ger 8/10 så snittet är 80, trodde verkligen det skulle bli 60 från början, som jag sedan höjde till 70
Jag kollade en sväng på Opencritic. Även om flera satt ett lägre betyg med ungefär samma kritik som jag framför i recensionen , så är det ju ännu fler som sträcker sig hela vägen upp till 8-9/10 på betygsskalan. Måste säga att jag är väldigt förvånad över det, men kul för studion att det verkar ha gått hem hos recensenterna. Ska bli intressant att se vad allmänheten tycker när det släpps nästa vecka!
Precis börjat spelar, köpte premium edition Då jag gärna sponsrar spelutvecklare
Man kan om man vill stänga av strider och även boss strider Kan vara ett alternativ för den som tycker de vanliga fienderna är samma hela tiden , och rikta in dig på storyn
Edit: Är nu på kap 4 och tycker spelet är rätt så mysigt
Tittade på revealtrailern i typ förrgår och var smått blown away och väldigt imponerad av känslan och stämningen de fått till så nyfiken sökte jag mig till deras gameplaytrailer och där slaknade intresset direkt. Trist.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Gissade på 70, får uselt betyg på fz, men alla andra ger 8/10 så snittet är 80, trodde verkligen det skulle bli 60 från början, som jag sedan höjde till 70
Haha, gjorde EXAKT samma resa själv. Trodde 60 baserat på We Happy Few etc men höjde till 70. Det där snittet förvånar (än så länge).
Cptn BaseballBatBoy!
Skönt, FZ kan man lita på. Till skillnad från den internationella pressen som ofta alldeles uppenbart inte kan låta bli att vara extra snälla mot vissa spel av ideologiska skäl (Metacritic 78%).
Platta, ytliga karaktärer står det om i recensionen, och det var väl det elementet jag var som allra mest säker på förhand att skulle svikta gällande det här spelet.
Trots att mönstret upprepat sig rätt många år nu blir jag ändå chockad av den dystra utvecklingen av story och karaktärer. Senast med Avowed och Starfield som jag kört under våren. Det är helt makalöst vad ointressant precis all dialog, alla karaktärer och alla storys är i båda spelen. Jag sitter bara och klickar bort texten för jag står inte ut att läsa. Och det är för att gamla tidens kreativa och fria sätt att skriva story (oavsett om det var från vänster- eller högerperspektiv eller opolitiskt) är som bortblåst idag, i både film och spel. Det gör mig så deprimerad.
Men inte ingick Midnight i nya säsongen för den här tippningsserien Fz kör? Fan, i så fall missade jag igen att ta hem segern.
Memento Mori
Ja, studion kommer stänga ner. Det här kommer sälja pytte i förhållande till kostnaden. Över 6 års utvecklingstid för en studio med nära 100 anställda ger en utvecklingskostnad på mer än 50 milj dollar, för ett nischat spel som kommer sälja max 500 000 ex och dra in max 10 miljoner dollar i cash. Resten ska motiveras av det mervärde spelet ger för tjänsten Gamepass.
Nedstängning är enda sättet Microsoft klarar att få till förändring när de tycker saker går i fel riktning. De klarar inte styra med hela handen, byta chefer och uppifrån ändra riktning för projekt. Särskilt inte inom XBOX-divisionen så som de skrytit om att de ger sina studios så stor frihet.
Memento Mori
Skönt, FZ kan man lita på. Till skillnad från den internationella pressen som ofta alldeles uppenbart inte kan låta bli att vara extra snälla mot vissa spel av ideologiska skäl (Metacritic 78%).
Platta, ytliga karaktärer står det om i recensionen, och det var väl det elementet jag var som allra mest säker på förhand att skulle svikta gällande det här spelet.
Trots att mönstret upprepat sig rätt många år nu blir jag ändå chockad av den dystra utvecklingen av story och karaktärer. Senast med Avowed och Starfield som jag kört under våren. Det är helt makalöst vad ointressant precis all dialog, alla karaktärer och alla storys är i båda spelen. Jag sitter bara och klickar bort texten för jag står inte ut att läsa. Och det är för att gamla tidens kreativa och fria sätt att skriva story (oavsett om det var från vänster- eller högerperspektiv eller opolitiskt) är som bortblåst idag, i både film och spel. Det gör mig så deprimerad.
Men inte ingick Midnight i nya säsongen för den här tippningsserien Fz kör? Fan, i så fall missade jag igen att ta hem segern.
Alltså.. Haha. Uppenbart att FZ denna gång passar din agenda. Helt utan bevis och helt efter eget konspiratoriskt tycke så är den internationella pressen ”för snälla” medan FZ kan man ”lita på”. Äh. Lägg av 😂
I verkligheten så är den ”internationella” pressen individer från olika länder som har eget individuellt tycke kring spelen de testar (precis som FZ’s recensenter). Det är ingen konspiration direkt. Det är heller inte så att endast svenska recensenter från just FZ sticker ut från alla andra länder.
Däremot tycker jag personligen att en skala med 1-5 är sämst. 1-100 är för mycket, men 1-10 är perfekt. Ska man göra statistik så blir det skevt med femgradig skala, tiogradig funkar bättre, uppenbarligen. Men men. Jag lär inte få som jag vill med det på FZ 😛
Angående Avowed och Starfield så verkar ju ändå majoriteten ha gillat spelen. Jag själv gillade båda, Starfield mer än Avowed dock. Sen ska det ofta hatas på vissa spel (gärna också innan de är släppta tydligen), ofta av folk som inte ens spelat spelen, eller har spelat i 10 minuter.
Angående spelet i fråga här så är det inget jag själv har varit så sugen på direkt. Men om det snittar 78%, så verkar ju ändå majoriteten av recensenterna (läs: människorna) gilla det hyfsat.
Du kanske ska testa det själv innan du säger att ”de har rätt och de har fel”, men du verkar ju redan ha bestämt dig.
Jag kollade en sväng på Opencritic. Även om flera satt ett lägre betyg med ungefär samma kritik som jag framför i recensionen , så är det ju ännu fler som sträcker sig hela vägen upp till 8-9/10 på betygsskalan. Måste säga att jag är väldigt förvånad över det, men kul för studion att det verkar ha gått hem hos recensenterna. Ska bli intressant att se vad allmänheten tycker när det släpps nästa vecka!
Förvånad? Smaken är ju som bekant som baken, delad. Allt som oftast 😁
Upptäckte precis att ditt betyg (som effektivt är 40/100) är lägre än alla betyg (över 60 betyg) på Metacritic. Jag är mer förvånad över det 😅
Men alla spel klickar man inte med helt enkelt. Så är det ju bara.
Sedan finns det ju alltid de där spelen som splittrar mer än andra. Vissa spel är ju så bra att de knappt kan få dåligt betyg av någon.
Men just detta spel känns inte som ett spel som på något sätt skulle ha någon gardering mot dåliga betyg heller. Personligen gissade jag på ett snitt på mellan 70-80.
På tal om ”70”… Fixa tiogradigt system nu för tusan… Så att ni ens kan sätta ett ”70” om ni skulle vilja det.. Jag köper helt att själva recensionen är viktig, den skrivna texten (som jag alltid läser). Men betyg och betygssnitt är, och kommer fortsätta vara, viktigt för folk. FZ själv frågar ju ofta och ber folk gissa betygssnitt, samtidigt som ni själv har ett system som ger fem möjliga betyg på en hundragradig skala; 20, 40, 60, 80, 100.. (ja,, också ”0” då). Åtgärda för bövelen (snälla?)😁😅
PS. Bra skriven recension 👍
Förvånad? Smaken är ju som bekant som baken, delad. Allt som oftast 😁
Upptäckte precis att ditt betyg (som effektivt är 40/100) är lägre än alla betyg (över 60 betyg) på Metacritic. Jag är mer förvånad över det 😅
Men alla spel klickar man inte med helt enkelt. Så är det ju bara.
Sedan finns det ju alltid de där spelen som splittrar mer än andra. Vissa spel är ju så bra att de knappt kan få dåligt betyg av någon.
Men just detta spel känns inte som ett spel som på något sätt skulle ha någon gardering mot dåliga betyg heller. Personligen gissade jag på ett snitt på mellan 70-80.
På tal om ”70”… Fixa tiogradigt system nu för tusan… Så att ni ens kan sätta ett ”70” om ni skulle vilja det.. Jag köper helt att själva recensionen är viktig, den skrivna texten (som jag alltid läser). Men betyg och betygssnitt är, och kommer fortsätta vara, viktigt för folk. FZ själv frågar ju ofta och ber folk gissa betygssnitt, samtidigt som ni själv har ett system som ger fem möjliga betyg på en hundragradig skala; 20, 40, 60, 80, 100.. (ja,, också ”0” då). Åtgärda för bövelen (snälla?)😁😅
PS. Bra skriven recension 👍
Jag har ingen åsikt om betygsskalan, jag har genom åren recenserat i skalorna upp till 5, 10, 100 och tycker alla funkar. Men just den vi kör på FZ är svår att direktöversätta till ett sifferbetyg i de andra skalorna, då de har så många nyanser av dåligt – 1-6, 1-60, jämfört med 1-2 hos oss.
Min förvåning över de höga betygen är att andra recensenter verkar framföra ungefär samma kritik som jag gör, men att de generellt värderar storyn och grafiken mycket högre. Jag säger inte att de har fel (recensioner handlar inte om att ha rätt eller fel) , bara att jag är förvånad som sagt. Även om jag personligen inte gillar ett spel så önskar jag aldrig en studio ont, och med de här betygen får Compulsion förmodligen fortsatt förtroende från Microsoft, vilket är positivt.
Och tack för upptumme!
Alltså.. Haha. Uppenbart att FZ denna gång passar din agenda. Helt utan bevis och helt efter eget konspiratoriskt tycke så är den internationella pressen ”för snälla” medan FZ kan man ”lita på”. Äh. Lägg av 😂
I verkligheten så är den ”internationella” pressen individer från olika länder som har eget individuellt tycke kring spelen de testar (precis som FZ’s recensenter). Det är ingen konspiration direkt. Det är heller inte så att endast svenska recensenter från just FZ sticker ut från alla andra länder.
Däremot tycker jag personligen att en skala med 1-5 är sämst. 1-100 är för mycket, men 1-10 är perfekt. Ska man göra statistik så blir det skevt med femgradig skala, tiogradig funkar bättre, uppenbarligen. Men men. Jag lär inte få som jag vill med det på FZ 😛
Angående Avowed och Starfield så verkar ju ändå majoriteten ha gillat spelen. Jag själv gillade båda, Starfield mer än Avowed dock. Sen ska det ofta hatas på vissa spel (gärna också innan de är släppta tydligen), ofta av folk som inte ens spelat spelen, eller har spelat i 10 minuter.
Angående spelet i fråga här så är det inget jag själv har varit så sugen på direkt. Men om det snittar 78%, så verkar ju ändå majoriteten av recensenterna (läs: människorna) gilla det hyfsat.
Du kanske ska testa det själv innan du säger att ”de har rätt och de har fel”, men du verkar ju redan ha bestämt dig.
Så människor som gillar spelet ska man lyssna på medans människor som inte gillar spelet ska man inte lyssna på? Har jag förstått dig rätt där?
Sen påstår du att de som inte gillar ett spel egentligen inte har spelat spelet eller kanske bara spelat 10 minuter. Har du några uppgifter som backar upp det påståendet? Det är inte så att jag inte tror dig, men skulle vara intressant att ta del av den informationen och se vad som sägs. Så länka gärna.
Förövrigt tycker jag man inte ska lita blint på vad någon tycker. Bättre göra sin egen due diligence innan man köper för att se om det är något som passar en. Kollar man upp lite innan man köper så minimerar man risken att köpa ett spel man inte gillar. Funkar för mig iaf.
OnT. Spelet ser fint ut och det är utspelar sig i en intressant miljö. Men jag har gjort min läxa angående detta spel och tyvärr är det alldeles för många röda flaggor så blir pass på detta.