FZ High Score är här!

EA släpper källkoden till fyra C&C-spel

Robot
EA släpper källkoden till fyra C&C-spel

Inklusive Command & Conquer och Red Alert.

#Command-and-conquer, #Ea, #Red-alert, #nyhetstips

Medlem

Detta var oväntat samt otroligt kul! Så många gamla klassiker vars källkod försvunnit förövrigt

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

ELF
Medlem

Hoppas på gog släpp nu bara.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Hoppas att de fixar så att co op fungerar i RA3 nu.

Medlem

Renegade 🤩😁

Favoriten Tiberian Sun verkar utelämnas. Men glada nyheter ändå, såklart!

Medlem

Så bra! Ser fram i mot kunna lira Generals igen på dagens hårdvara!

Medlem
Skrivet av androsynth:

Renegade 🤩😁

Älskade Renegade! Riktig kul idé, synd att det inte fick växa.

Spel i C&C världen hade helt enkelt varit önskvärt, hade gått att göra mycket där.

Kul att de släpper källkoden, kan bli riktigt intressant vad som händer med detta.
Hade varit kul ifall det gick att modernisera Generals, då det är väldigt simpel 3D grafik.
Alltså texture pack eller något liknande och andra optimeringar.

Det skulle väl ha kommit Generals 2, men det vart inställt. Undra hur långt de kom med det och om det skulle gå att i så fall använda lite av det materialet.

https://www.ea.com/sv-se/news/cc-generals-2-smygtitta-pa-bild...

Medlem

Generals koden??? Sjukt jävla bra.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hoppsan, det skadar inte - kul att se!

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Stor eloge till CCHyper, vi är båda med i Unofficial C&C Community Council så jag har sett hur mycket han stridit för allt detta.

Förresten, det var även han som skapade de svincoola nya introna till remasterserna för Red Alert och Tiberian Dawn.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Generals koden??? Sjukt jävla bra.

Tänk om någon vänlig själ där ute kunde kika lite på koden och göra så att man kan spela multiplayer utan mismatches. Älskade att spela mp med polarna men var så himla frustrerande när matcherna bara frös pga nån mismatch och man fick starta om.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Älskade Renegade! Riktig kul idé, synd att det inte fick växa.

Spel i C&C världen hade helt enkelt varit önskvärt, hade gått att göra mycket där.

Kul att de släpper källkoden, kan bli riktigt intressant vad som händer med detta.
Hade varit kul ifall det gick att modernisera Generals, då det är väldigt simpel 3D grafik.
Alltså texture pack eller något liknande och andra optimeringar.

Det skulle väl ha kommit Generals 2, men det vart inställt. Undra hur långt de kom med det och om det skulle gå att i så fall använda lite av det materialet.

https://www.ea.com/sv-se/news/cc-generals-2-smygtitta-pa-bild...

https://youtu.be/igw9Pw33_2s?si=Bxr8h8k_XVKi4y3R

Vet inte riktigt vad Generals 2 har med detta att göra, det var ju ett stort projekt gjort på en helt annan motor (Frostbite), så att uppnå något liknande är inte i närheten av rimligt även om Generals 1 nu har öppen källkod. Jag var förövrigt med i Alphan på Generals 2, väldigt snyggt och lovande i tidigt stadige, men man får faktiskt ge EA credd i att de lade ner det. Spelet gick alltmer i en riktning som ingen efterfrågade och om jag inte minns fel sa de också det själva.

Medlem
Skrivet av smuts:

Tänk om någon vänlig själ där ute kunde kika lite på koden och göra så att man kan spela multiplayer utan mismatches. Älskade att spela mp med polarna men var så himla frustrerande när matcherna bara frös pga nån mismatch och man fick starta om.

Samma sak i Red Alert 3, köpte 2 exemplar för att kunna lira med en kompis, men fick det aldrig att fungera
Spelet hade ett Coop läge som kunde ha varit kul, men blev då inget med det för egen del...

Medlem
Skrivet av heady89:

Vet inte riktigt vad Generals 2 har med detta att göra, det var ju ett stort projekt gjort på en helt annan motor (Frostbite), så att uppnå något liknande är inte i närheten av rimligt även om Generals 1 nu har öppen källkod. Jag var förövrigt med i Alphan på Generals 2, väldigt snyggt och lovande i tidigt stadige, men man får faktiskt ge EA credd i att de lade ner det. Spelet gick alltmer i en riktning som ingen efterfrågade och om jag inte minns fel sa de också det själva.

Gillade 1:an och spelade aldrig Alphan. Så för egen del så hade det varit kul med Generals 2, men visste inte heller att det var på Frostbite. Trailern såg ju rätt spännande ut i alla fall.

Medlem

En fet uppdatering till Generals och Zero Hour liknande som OpenRA vore guld värt.

Medlem

Väldigt trevliga nyheter. Men oj så mycket gladare jag hade blivit om det hade inkluderat Dune-spelen också, som Dune 2000 och Emperor: Battle for Dune, då jag hellre spelar Dune än C&C.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Väldigt trevliga nyheter. Men oj så mycket gladare jag hade blivit om det hade inkluderat Dune-spelen också, som Dune 2000 och Emperor: Battle for Dune, då jag hellre spelar Dune än C&C.

Dune 2000 finns ju alltid i OpenRA
https://www.openra.net/

Medlem

Steam har just nu en jätte rea på Command & Conquer serien.

https://store.steampowered.com/sale/commandconquer-franchise

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ingen Tiberian sun? Kanske remaster på gång??

Medlem
Skrivet av iGMAS:

Ingen Tiberian sun? Kanske remaster på gång??

Det har länge varit en fråga om källkoden till TS och RA2 har försvunnit med tiden eller inte. Utan den blir det nästintill omöjligt med remasters.

Medlem

Shit vad stor nyhet detta är ändå, det är väldigt nice att EA gör detta. Cnc är en av de finaste serierna av spel som gjorts. Att folk nu kan modda och fixa helt fritt är rent guld.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hoppas nån fixar den sten dumma ai i red alert skirmish. Minns att den aldrig byggde båtar eller mamoth tank.

Medlem

Jättekul och mycket bra initiativ.

Som flera nämnt så är ju Generals spelet man verkligen hoppas kommer få lite nödvändig kärlek. Jag spelade det en del förra året och den fina känslan finns kvar, men spelet brottas med en otroligt daterad grafik samt diverse begränsningar. Jag fick det aldrig att funka i nåt annat än 30 FPS t ex, vilket inte är särskilt nice för ett RTS.

1
Skriv svar