Senaste filmen du såg
Såg denna när jag hade 40 graders feber.
Inte vågat se den sen dess.
Inte att rekommendera i det tillståndet.😆
Den är ju redan lite av en feberdröm, så ganska passande ändå. ;P
Att du orkade se film vid 40 graders feber är ju ändå ganska starkt jobbat.
The more I practice, the luckier I get.
Nosferatu (2024). Bra början, snygg. Otroligt tråkig. Såg den med 3 andra, alla hatade den, jag var väl den som gillade den mest. 6/10
Venom (alla 3 filmer). Den sista var rätt okej, lite småmysig. Sämst var mittenfilmen. Dessa borde kunna vara superroliga, premissen är ju helt rätt suverän för komedi/banter. Men dialogen och humorn är ju rent otroligt medioker. I snitt svag 6/10.
Porco Rosso Snyggt animerad, minst sagt. Inte Ghiblis bästa, men väl värd att se. 8/10
Heretic (2024)
Var längesen jag såg något med Hugh Grant men jäklar vad bra han var i den här rollen. Älskade första halvan och sen tappade filmen lite som dom ofta gör, men helt klart sevärd.
4/5
Han är väldigt bra i A Very English Scandal och The Gentlemen. Han är uppenbarligen en väldigt bra skådespelare som tyvärr blev fast i en rätt tråkig genre.
Terminator 2.
Fortfarande en av de bästa filmerna jag vet. Den har allt. Drama, action, humor, spännande story, bra karaktärer/skurk och grym musik.
Håller med i allt!
Jag såg den fem gånger på bio när den kom -91 med olika kompisgäng. Fantastisk upplevelse varje gång, med publiken som jublade när titelmusiken började spela, osv.
The Accidental Tourist (1988)
Drama om en nedbruten William Hurt som förlorat sin son och sitt äktenskap, finner oväntat kärleken och hopp om livet hos hundtränaren Geena Davis. Mysigt soundtrack av den gode John Williams.
3/5

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar| 📀 Sony BDP-S1700
The Gorge (2025), med Ana Taylor Joy och Miles Teller.
Började riktigt bra, kändes ganska fräsch och fyndig.
Sen tog det en helomvändning och det blev en extremt cliché röra. Det kändes lite som att de skrivit första delen av manuset, sen försökt pussla ihop andra delen, inte lyckats knyta ihop det riktigt och sagt "äeh, det duger.."
Många alldeles för lägliga saker för att vara trovärdigt.
Sen tog det en helomvändning och det blev en extremt cliché röra. Det kändes lite som att de skrivit första delen av manuset, sen försökt pussla ihop andra delen, inte lyckats knyta ihop det riktigt och sagt "äeh, det duger.."
Håller med, gillade första halvan riktigt mycket, men den andra halvan var tyvärr inte alls lika bra
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
The Gorge (2025) - Visuellt slående, superb ljuddesign och gripande story. 3.5/5
Fick känslan av att filmens sista halva var kopierat från diverse spel
Såg Sharkeys Machine, är lite sådär svag för neo noir, även om de kan vara lite otrevliga. Men det är någon sorts dekadent eskapism att titta på sådant... man liksom försvinner in i det.
https://www.imdb.com/title/tt0083064/reference/
Kan rekommendera om man gillar Burt Reynolds, halvgritty polis-action/drama, känns lite halvbilligt ibland. Det är lite som en Brian De Palma-film.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Hellraiser (1987): Rätt bisarr och udda men samtidigt intressant story. Galet coola praktiska effekter, ibland nästan lite väl detaljerade ibland. Är väl som många andra skräckfilmer från 80-talet, mycket gore och jag kan förstå varför denna fått kultstatus. Skulle säga stark 3.5 av 5. Funderar på att hyra den senaste och se hur storyn fortsätter.
Oddity (2024): Av någon anledning påminner mig denna om monstret i Pans labyrinth... ni vet "den" berömda scenen. Hur som helst är detta en rätt så välgjord paranormal skräckfilm, kanske en av de mer unika som släppts på ett tag. Gör vad den ska och mer därtill.
Ger 4/5.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Nosferatu (2024) - https://www.imdb.com/title/tt5040012/
"A gothic tale of obsession between a haunted young woman and the terrifying vampire infatuated with her, causing untold horror in its wake."

Inte Eggers bästa(som är The Northman) men gillade den. Så sjukt jäkla läcker visuellt, som hans filmer brukar vara. Försöket till det emotionella föll ganska platt för mig, dock var slutet ganska vackert.
Betyg: 3.5/5
Pandorum (2009) - https://www.imdb.com/title/tt1188729/
"Two crew members of a spaceship wake up from hypersleep to discover that all their colleagues are missing. Despite this, it appears that they are not alone."

Började bra, potentialen fanns där. Väldigt läckert visuellt i rymdskeppet, storyn började mystiskt och spännande, atmosfären var tight. Sen blev det mer åt Ghosts of Mars-hållet. Inte lika illa direkt, då det är en av dom sämsta filmerna som gjorts, men det blev en helt annan film iallafall, tråkigt nog.
Twisten i slutet var ganska cool.
Betyg: 2.5/5
Jag gillar draman, rysare och dylikt, från 90talet och lite in på 2000, det är kanske den bästa tiden för draman, då väldigt stora skådisar var med i dessa filmer. Sådana filmer finns typ inte idag, de går inte på bio eller så är det indiefilmer där om man har tur en känd skådis är med om han har semester typ.
Hellraiser (1987): Rätt bisarr och udda men samtidigt intressant story. Galet coola praktiska effekter, ibland nästan lite väl detaljerade ibland. Är väl som många andra skräckfilmer från 80-talet, mycket gore och jag kan förstå varför denna fått kultstatus. Skulle säga stark 3.5 av 5. Funderar på att hyra den senaste och se hur storyn fortsätter.
Oddity (2024): Av någon anledning påminner mig denna om monstret i Pans labyrinth... ni vet "den" berömda scenen. Hur som helst är detta en rätt så välgjord paranormal skräckfilm, kanske en av de mer unika som släppts på ett tag. Gör vad den ska och mer därtill.
Ger 4/5.
We'll tear your soul apart!
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Pandorum (2009) - https://www.imdb.com/title/tt1188729/
"Two crew members of a spaceship wake up from hypersleep to discover that all their colleagues are missing. Despite this, it appears that they are not alone."
https://i-viaplay-com.akamaized.net/viaplay-prod/337/484/1547...
Började bra, potentialen fanns där. Väldigt läckert visuellt i rymdskeppet, storyn började mystiskt och spännande, atmosfären var tight. Sen blev det mer åt Ghosts of Mars-hållet. Inte lika illa direkt, då det det är en av dom sämsta filmerna som gjorts, men det blev en helt annan film iallafall, tråkigt nog.
Twisten i slutet var ganska cool.
Betyg: 2.5/5
Minns att jag gillade den när den kom. Men jag var i tonåren då och har inte sett den sen dess, så vem vet vad jag skulle tycka nu.
Minns att jag gillade den när den kom. Men jag var i tonåren då och har inte sett den sen dess, så vem vet vad jag skulle tycka nu.
Kan vara intressant med en "refräshare" ibland.
Men, ibland så tycker man bara om en film helt enkelt, även med tiden. Såg att en polare gav den 4.5/5 på Letterboxd(hur?! ), det var för 8 år sen dock.
Jag gillar draman, rysare och dylikt, från 90talet och lite in på 2000, det är kanske den bästa tiden för draman, då väldigt stora skådisar var med i dessa filmer. Sådana filmer finns typ inte idag, de går inte på bio eller så är det indiefilmer där om man har tur en känd skådis är med om han har semester typ.
We'll tear your soul apart!
En annan guilty pleasure är "I know what you did last summer", 90-talet flörtade en hel del med slashers.
Senaste Hellraiser var inte alls så pjåkig, lite underskattad kanske.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
The Ninth Configuration (1980) - https://www.imdb.com/title/tt0081237/
"An ex-marine psychiatrist attempts to rehabilitate his patients by indulging their fantasies, and seeks to prove the existence of a loving God to one especially troubled inmate."

William Peter Blattys första film(av två, Exorcisten 3 är den andra, som är fenomenal förövrigt). Mannen kunde skriva han, och regissera.
"Here I am casting Julius Caesar, and what do they send me? A dog that lisps."
Barscenen var lite väl over the top för min smak.
Efter att ha sett denna så ser man var Shutter Island fick inspiration ifrån, gissar jag på.
Betyg: 3.5/5
City Hunter
Netflix
En hyfsad actionrulle (lite seg i början) som lider lite av det vanliga problemet med japanska spelfilmer. Skådisarna känns inte alltför bra.
Tra av fem.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.