Kingdom Come: Deliverance 2
Lite skumt hur många inte brydde sig om första spelet alls, och nu med 2'an så prisar alla spelet som det bästa som hänt sen skivat bröd... även om både spelen är väldigt lika varandra.
Över 230.000 personer spelar det i skrivande stund. Själv måste jag säga att det är det bästa som hänt sedan skivat bröd!
Ingen brydde sig om 1an är också ganska grovt, bara på steam har spelet över 115k reviews med 83% positiva, då är det många, många fler än så som spelat på Epic, där det har varit gratis flertalet gånger genom åren.
Över 230.000 personer spelar det i skrivande stund. Själv måste jag säga att det är det bästa som hänt sedan skivat bröd!
Ingen brydde sig om 1an är också ganska grovt, bara på steam har spelet över 115k reviews med 83% positiva, då är det många, många fler än så som spelat på Epic, där det har varit gratis flertalet gånger genom åren.
Ja båda spelen är lätt några av de bästa spelen jag spelat. 2:an är väldigt beroendeframkallande, vilket är länge sedan man kände så med ett spel.
Jag älskar hu öppet spelet är, inte bara världen, men hur utvecklarna låter en spela som man vill och utforska. Hittade en "nygrävd grav" just. Hade en spade så grävde upp den och där i lågt det en rustning och en sköld. Liksom älskar sånt här som känns helt random i världen. Det känns också logiskt att någon begravts där och inte bara för att spelmakarna ville jag skulle hitta det. Var bakom en sten och med högt gräs runt. Så man kan springa förbi där 100 ggr utan att upptäcka graven.
"Writer and Fighter"
Jag älskar hu öppet spelet är, inte bara världen, men hur utvecklarna låter en spela som man vill och utforska. Hittade en "nygrävd grav" just. Hade en spade så grävde upp den och där i lågt det en rustning och en sköld. Liksom älskar sånt här som känns helt random i världen. Det känns också logiskt att någon begravts där och inte bara för att spelmakarna ville jag skulle hitta det. Var bakom en sten och med högt gräs runt. Så man kan springa förbi där 100 ggr utan att upptäcka graven.
Finns nog en skattkarta för den någonstans
Man blir ”fri” snabbare i 2:an än 1:an. Det är en dryg timmes spelande innan man blir fri.
I ettan så missade jag att det fanns en tränare utan vars hjälp man aldrig fick vissa nyckelfärdigheter i strid. Är det något liknande i 2:an?
Lite skumt hur många inte brydde sig om första spelet alls, och nu med 2'an så prisar alla spelet som det bästa som hänt sen skivat bröd... även om både spelen är väldigt lika varandra.
Känner inte alls igen det, upplevde det snarare som att etta va rätt hypad när den kom. Däremot så va det ju buggigt utav helvete så kanske dog hypen ut rätt fort?
Jag spelar igenom ettan nu för första gången och har en väldigt trevlig upplevelse, fortfarande lite småbuggar, men känns ju inte trasigt längre iaf som det gjorde när det släpptes.
Förvisso "bara" 17 timmar in, men förvånansvärt välpolerat efter dagens standard i spel. Är helt fast, det enda som hindrat mig är 39 graders feber och arbete.
Verkar som du har mycket fritid. Blir lite sånt när man jobbar 6-21. Har typ hunnit bada och testa grafikinställningar
Verkar som du har mycket fritid. Blir lite sånt när man jobbar 6-21. Har typ hunnit bada och testa grafikinställningar
Haha, hear hear. Man kommer undan med mycket av vardagen när man är sjuk. Har en liten på väg och 6-19-jobb på ingång, så får vara glad om jag ens kan starta datorn de kommande 18 åren
I am the black wizards.
Jäkligt inlevelsefullt spel alltså. Miljöerna är bland det bästa jag sett.
Men satan va bökigt det är.
Ska göra ett quest, så måste jag vänta på att personen jag ska tala med vaknar. Pratar med honom, då säger han att vi kan inte fortsätta förrän inatt. Jaha, då måste jag vänta i 12h till. Ger mig iväg på annat håll så länge. Promenerar för att det finns ingen fast travel till just det questet jag ska till, och en häst har jag inte råd med. Kommer dit. Jaha, då behöver jag ett specifikt verktyg, som inte går att köpa i närheten. Nu kan jag dock fast travel tillbaka i närheten där jag var. Kommer vara framme lagom till natten, så jag kan göra färdigt mitt första quest. Då blir jag ambushed av en vandrande pansarvagn med mustasch som är helt omöjligt att ha ihjäl. Dör. Laddar om och måste göra om 14h in-game speltid.
..och jag fattar verkligen inte stridssystemet. Skulle lära mig nya tricks av nån kille i Nomad-lägret, men vad jag än gör så klarar jag inte av en enkel "slå uppifrån, från höger, sen vänster", för Henry avbryter hela tiden efter andra svinget och tränarjäveln framför mig gnäller "Why did you stop?!"
River mitt hår.
Själv sitter jag och försöker suga ut varenda uns av underhållning som bara går att få ur det här spelet. 35h in och jag är precis i färd med att gratulera det nygifta paret.
När ettan kom så fastnade jag inte alls första gången jag testade det. Ett halvår senare när jag startade det igen kunde jag inte sluta spela och nu när jag sitter med tvåan önskar jag mest att jag med gott samvete kunde skita i allt vad jobb och omvärld heter för att fortsätta leva mig in i 1400-talets Böhmen.
Finns det någon endaste liten grej jag skulle kunna anmärka på hittills är nog samma som jag tyckte var lite synd med ettan och det är svårigheten på striderna. Det känns som att striderna på riktigt är läskiga och risken att åka på smisk om man tar sig vatten över huvudet är påtaglig fram tills motståndet helt enkelt blir för lätt. Det finns liksom inget riktigt mellanting mellan väldigt utmanande och för lätt. Nu smyger jag runt banditläger för en stealth kill eller två för att jag kan, inte för att jag måste jämna ut oddsen innan jag går in med mitt svärd i högsta hugg. För mig är dock striderna en så liten del av helhetsupplevelsen att det inte nämnvärt påverkar mitt eget omdöme och hittills känns 5/5 som ett solklart betyg. Jag hoppas att miljöer, stämning. dialog, handling och sidouppdrag fortsätter hålla samma höga klass hela vägen till mållinjen.
Ska göra ett quest, så måste jag vänta på att personen jag ska tala med vaknar. Pratar med honom, då säger han att vi kan inte fortsätta förrän inatt. Jaha, då måste jag vänta i 12h till. Ger mig iväg på annat håll så länge. Promenerar för att det finns ingen fast travel till just det questet jag ska till, och en häst har jag inte råd med. Kommer dit. Jaha, då behöver jag ett specifikt verktyg, som inte går att köpa i närheten. Nu kan jag dock fast travel tillbaka i närheten där jag var. Kommer vara framme lagom till natten, så jag kan göra färdigt mitt första quest. Då blir jag ambushed av en vandrande pansarvagn med mustasch som är helt omöjligt att ha ihjäl. Dör. Laddar om och måste göra om 14h in-game speltid.
..och jag fattar verkligen inte stridssystemet. Skulle lära mig nya tricks av nån kille i Nomad-lägret, men vad jag än gör så klarar jag inte av en enkel "slå uppifrån, från höger, sen vänster", för Henry avbryter hela tiden efter andra svinget och tränarjäveln framför mig gnäller "Why did you stop?!"
River mitt hår.
Spelet är ju som alla av denna typ av rollspel ganska svårt i början. Jag har grindat skills då jag vandrat runt på kartan så nu efter 40h speltid så har man mer eller mindre som en vandrande pansarvagn känns det som. Så ha tålamod är mitt tips 🙏
Men spelet är bra på att ge feedback på counterattack men just combos är otydligt. Hemligheten många gånger som spelet inte berättar för dig är att du behöver inte röra höger spaken för Henry rör svärdet till första kombon automatiskt. Så du behöver bara följsamt hamra på.
Känns som det är någon bugg med tomcat ibland. Har ju kört kcd 1 men begriper inte heller varför vissa attacker avbryts när jag har stamina kvar. Hände inte i ettan.
Tvåan har mer tyngd men känns ibland som man har lagg.
Har väl snart 20h. Ännu inte lyckats hitta mutt och ingen häst verkar måsta hålla laserfokus på huvudspåret i början om man ska göra det lätt för sig.
Egentligen är det rätt skönt spatsera till fots. Kanske blir skillnad sen men första kartan är ju rätt kompakt.
Bökigt är absolut en bra beskrivning. Det är liksom en motpol mot de moderna närmast självspelande liren som typ veilguard du nästan kan blunda och lura.
Att spelet gör som man vill är ju positivt men blir mer hjärngympa med kcd 2 lol
Har inga problem efter patchen iaf. Mest nyfiken är jag på regnet nattetid det var sönderbuggat innan kraschen.
Har förtvivlat svårt känna jag gör någon process. Men jag har banne mig aldrig vägarna förbi main quest. Det är nästan så liret försöker få en att göra allt annat... Idag blev det brunnswick. Jag orkade inte med så det blev lite halvt fusk. Hittade iaf ett par med hjälp av kartan man fick. Hjälmen hittade jag av en slump sen innan. Sen gjorde jag det där titta 4,5h på twitch. Naturligtvis kollade jag inte jag lät de bara rulla. Jag fick aldrig cut throat brigandinen men resten fungerade iaf. Rätt kul få något smygarorienterat gratis och smidigt.
Antar jag måste börja göra main quest om jag någonsin ska se röken av en häst iaf. Mutt har jag iaf hittat
Riktigt bra spel som KCD 1. Gillade starten som svag och fatting när man varken hade häst eller hund och bara sprang överallt på upptäcktsfärd o gjorde lite uppdrag härodär för att få ihop cash till förnödenheter som vapen och armor för att kunna göra svårare uppdrag och ha kål på banditer på vägarna.
Har över 60h nu och nyss kommit till en ny karta/region och då hade jag ändå ett sidemission kvar som jag struntade i (ni läsa varför i andra stycket).
Nu är det dags att upptäcka nya kartan fast inte samma spänning längre då jag är utrustad till max och är rätt skillad i warfare osv. Men fortfarande kul och ser fram emot hur storyn utvecklar sig.
Negativa än så länge är buggarna som jag stött på:
- Jag hade tagit ett sidemission under ett pågående mainmission och under tiden så krockade dem två. Jag och en annan skulle senare rida till en annan punkt och då plötsligt kom det sidemissionet ivägen där typ 5 utrustade banditer vid vägen ville ha ihjäl mig. Min kompanjon (med svärd) bara red förbi som ingenting. Jag föll av hästen för den blev rädd och Harry klagade på att jag bör följa efter kompanjonen.... Hann knappt resa mig innan jag hade tusen hugg i magen
Som tur väl va så hade man valet att köra en fast travel för att skippa ridfärden och då attackerade de inte. Efter det långa mainmissionet så hamnade jag i en ny region. Riktigt störande! Men jag har förståelse att det kan vara svårt att få allting att klaffa i sånt här stort spel.
- Kan inte gå upp från vissa trappor pga osynlig vägg, man får hoppa över.
- Många NPCer klagar när jag vill prata med dem, även dem man känner väl. De bemöter mig som om jag vore en peasant. Har ändå fina kläder på mig.
- Efter man är klar med träning av svärdfäktning så kan de ibland ändå attackera en, med riktiga svärd dessutom.
Trots det ger jag KCD 2 ändå 5/5 hästar än så länge, resten väger upp. Längesen jag hade så roligt. Måste varit KCD1?!
River mitt hår.
Du kan hämta igen din häst gratis rätt tidigt i spelet. Ta vägen söderut får Troskowitz så kommer du till ett ställe som har hästar. I hagen finns Pebbles som du förlorade i inledningen. Det är bara prata med hästskötaren så får du tillbaka kraken.
Stridssystemet är lite bökigt, men tänk så här. Du ska inte böka med styrspaken så mycket annat än där du börjar hugget. Hugger du från höger till vänster så kommer hugg två automatiskt gå från vänster till höger. Så det handlar bara om att tajma med hugget utan att röra styrspaken.
"Writer and Fighter"
Stridssystemet är lite bökigt, men tänk så här. Du ska inte böka med styrspaken så mycket annat än där du börjar hugget. Hugger du från höger till vänster så kommer hugg två automatiskt gå från vänster till höger. Så det handlar bara om att tajma med hugget utan att röra styrspaken.
Alltså jag ger fan upp. Har försökt i flera timmar nu. Combos existerar inte i mitt spel. Det går inte.
Är så frustrerad att jag skakar. Måste ut och jogga eller nåt.
Jag 100%'ade Elden Ring, men det här är svårt. Va!?
Jag gillar ändå realistiska spel. Har 1800hr i Arma, 200hr i Squad och lika mycket i Hell Let Loose.
Men medeltiden tar tydligen kål på mig.
Kör med mus på datorn och det känns som ren tur om Henry slår eller flyttar på svärdet överhuvudtaget.
Combos fungerar bara inte. Har provat nu i timtal. Det är som att det är nån bugg.
Folk på nätet skriver: "Äeh det är bara att ducka undan åt höger/vänster och klicka, så får man i princip ett frislag."
Jag gör exakt så men inget händer när jag ska slå. Henry bara duckar, sen står han där som ett kylskåp.
Combat fungerar intermittent. Små frustrerande buggar som kan orsaka massiv tids-förlust. När jag ska duellera mot Tomcat hinner han slå ett slag innan jag ens kommit ur dialog-sekvensen. Vaga förklaringar för game mechanics, vissa saker nämns inte alls. Otydliga quests. Hemskt save-system. Interfacet saknar popup rutor.
Osv.
Detta var nog inget för mig helt enkelt.
Alltså jag ger fan upp. Har försökt i flera timmar nu. Combos existerar inte i mitt spel. Det går inte.
Är så frustrerad att jag skakar. Måste ut och jogga eller nåt.
Jag 100%'ade Elden Ring, men det här är svårt. Va!?
Jag gillar ändå realistiska spel. Har 1800hr i Arma, 200hr i Squad och lika mycket i Hell Let Loose.
Men medeltiden tar tydligen kål på mig.
Kör med mus på datorn och det känns som ren tur om Henry slår eller flyttar på svärdet överhuvudtaget.
Combos fungerar bara inte. Har provat nu i timtal. Det är som att det är nån bugg.
Folk på nätet skriver: "Äeh det är bara att ducka undan åt höger/vänster och klicka, så får man i princip ett frislag."
Jag gör exakt så men inget händer när jag ska slå. Henry bara duckar, sen står han där som ett kylskåp.
Combat fungerar intermittent. Små frustrerande buggar som kan orsaka massiv tids-förlust. När jag ska duellera mot Tomcat hinner han slå ett slag innan jag ens kommit ur dialog-sekvensen. Vaga förklaringar för game mechanics, vissa saker nämns inte alls. Otydliga quests. Hemskt save-system. Interfacet saknar popup rutor.
Osv.
Detta var nog inget för mig helt enkelt.
Jag har faktiskt ingen aning om hur stridssystemet fungerar med musen? Du styr vilket håll du attackerar ifrån med analoga så kan tänka mig det är bökigare med mus och tangentbord?
Däremot borde samma sak som på konsol kvarstå. Om Henry hugger från höger till vänster så kommer dina armar stanna på vänstra sidan utan att du behöver röra någon analog spak (eller mus i det här fallet). Nästa hugg kommer då automatiskt från vänster till höger.
"Writer and Fighter"
Om Henry hugger från höger till vänster så kommer dina armar stanna på vänstra sidan utan att du behöver röra någon analog spak (eller mus i det här fallet). Nästa hugg kommer då automatiskt från vänster till höger.
Ja det borde ju vara så.
Men det händer ingenting. Han bara slutar slå.
Funderar på att verifiera filerna i Steam och börja om och se om det funkar efter det.
Det måste va en bugg.